12 فیلتر رایج تصفیه آب

12 فیلتر رایج تصفیه آب

انتخاب فیلتر تصفیه آب مناسب می تواند تصمیمی دشوار باشد. نه تنها چندین مدل فیلتر داریم بلکه انواع مختلفی از آن ها نیز وجود دارد که هر کدام مزایای عملکردی منحصر به فردی ارائه می دهند. در این مقاله قصد داریم تا 12 فیلتر محبوبی را که احتمالا در دستگاه تصفیه آب خانگی با آن ها روبرو خواهید شد بررسی کنیم.


فیلتر تصفیه آب چیست؟


محتوای فیلتر یک ماده پودری است که در داخل کارتریج آن قرار می گیرد و آب عبوری را تصفیه می کند. این مواد بسته به آرایش محتویات آن ممکن است ذراتی با اندازه یا اشکال خاص را حذف کند. هنگامی که آب با سرعت آهسته از میان فیلترها عبور می کند، ناخالصی های موجود در آن جذب می شوند. بیشتر مواد جامد را می توان حذف کرد؛ در حالی که ذرات آب توانایی عبور از فیلتر را دارند.


تفاوت بین فیلتر و سیستم فیلتراسیون چیست؟


محتویات فیلتر تصفیه آب ماده ای است که از آن در سیستم فیلتراسیون استفاده می شود. در حالی که سیستم فیلتراسیون به نوع فرآیند آن اشاره دارد (مثل اسمز معکوس، رومیزی، زیر سینکی). محتوای فیلتر فرآیندهای دقیقی را که درون سیستم انجام می شود دیکته می کند. شایان ذکر است که هنگام خرید سیستم فیلتراسیون نه تنها باید به خود سیستم، بلکه به فیلترهای موجود در آن نیز توجه کنید. برخی فیلترها در حذف یک سری از ناخالصی ها بهتر از سایرین عمل می کنند.


انواع فیلترهای تصفیه آب رایج


اگر در ایالات متحده سیستم تصفیه آب خریداری کنید، به احتمال زیاد دارای یک یا چند فیلتر زیر است:


1. کربن فعال


امروزه فیلتر کربنی محبوب ترین و پرکاربردترین فیلتر در دستگاه های تصفیه آب است. این ماده از مواد ارگانیکی تولید می‌شود که به طور طبیعی محتوای کربن بالایی دارند؛ مانند پوسته نارگیل، زغال چوب یا چوب.


این ماده گرم می شود اما نمی سوزد و محصولی شبیه زغال سنگ تولید می کند. سپس این زغال سنگ می تواند به یک ماده متخلخل تبدیل شده و ناخالصی ها و آلاینده های خاصی را در فرآیندی به نام جذب، در سطح خود به دام بیندازد.


کیفیت سیستم کربن فعال به عوامل متعددی از جمله مواد پایه آن بستگی دارد. چوب غیر معمول ترین گزینه برای استفاده در این فیلتر است؛ در حالی که زغال چوب یا زغال سنگ نسبتا محبوب هستند. متداول ترین ماده ای که از آن در تهیه فیلتر تصفیه آب استفاده می شود پوسته نارگیل است و این مزیت را دارد که تولید آن بر محیط زیست تاثیر کمتری می گذارد.


می‌توانید فیلترهای تصفیه آب کربن فعال را در طیف گسترده‌ای از سیستم ‌های فیلتراسیون، از جمله پارچ های تصفیه آب، فیلترهای بطری آب، فیلترهای اسمز معکوس، واحدهای تصفیه آب زیر سینکی و همچنین پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان جستجو کنید.


بستر کربن فعال بیشتر به دلیل توانایی آن در حذف کلر (طعم و بو)، سرب و برخی آفت کش ها شناخته شده است. همچنین می تواند چندین ناخالصی آلی دیگر، مس و محصولات جانبی کلر را حذف کند.


2. کربن کاتالیزوری


کربن کاتالیزوری و کربن فعال ممکن است نام ‌های مشابهی داشته باشند، اما در قابلیت حذف آلاینده‌ ها منحصر به فرد هستند. کربن کاتالیزوری نوعی کربن فعال است که جهت دارا بودن توانایی کاتالیزوری بهبود یافته تقویت شده است.


نقش اصلی کربن کاتالیزوری، فیلتر کردن کلرامین است. کلرامین یک ترکیب شیمیایی ساخته شده از کلر و آمونیاک است که در برخی مناطق به عنوان جایگزین کلر برای ضد عفونی کردن آب استفاده می شود. کلرامین بیشتر از کلر در آب باقی می ماند و آب را در مسیر حرکت از تصفیه خانه به ساختمان ها در مدت زمان طولاتی تری در برابر میکروارگانیسم ها ایمن نگه می دارد.


مزایای ضد عفونی کننده گسترده کلرامین به قدری است که حذف آن را از آب با فیلتر کربن تصفیه آب فعال استاندارد بسیار دشوار می کند. فیلترهای کربن کاتالیزوری برای حذف اکثریت کلرامین از آب طراحی شده اند، در حالی که محیط های کربن فعال تنها می توانند درصد کمی از این ماده شیمیایی را از بین ببرند.


3. آلومینیوم فعال


آلومینیوم فعال معمولا در سیستم های تصفیه آب تبادل یونی یافت می شود. این محیط قادر به حذف مواد معدنی کلسیم و منیزیم است که تا حد زیادی مسبب سختی آب (و در نتیجه رسوبات آهکی) هستند. اگر مدت زمان تماس کافی با محیط آلومینای فعال به آب داده شود، می تواند آرسنیک و فلوراید را نیز کاهش دهد.


نوع آلومینیوم فعال مورد استفاده نیز می تواند بر حذف ناخالصی ها تاثیر بگذارد. برخی از انواع این رسانه ها می توانند باریم و رادیوم را فیلتر کنند. همچنین ممکن است رسانه های آلومینیومی فعال را بشنوید که به آن ها رزین گفته می شود.


4. KDF (شار تخریب جنبشی)


KDF یا محیط های شار تخریب جنبشی، از ترکیب ذرات روی و مس ساخته می شوند. بسته به نوع فیلتر KDF که انتخاب می کنید، می توانید از آن برای حذف آلاینده های بسیاری از آهن و سولفید هیدروژن گرفته تا کلر و باکتری استفاده کنید. برخی از انواع KDF برای مدیریت فلس و جلبک مناسب هستند.


در حالی که فیلتر KDF یکی دیگر از گزینه های بسیار مناسب حذف کلر است، به اندازه کربن فعال یا کربن فعال دانه ای موثر نیست. با این وجود نگهداری آن ارزان ‌تر تمام شده و بیشتر از کربن دوام می‌آورد. همچنین می‌توان از آن برای فیلتر کردن آب در دماهای بالاتر نیز استفاده کرد که می‌تواند در برخی مصارف نسبت به کربن برتری داشته باشد. فیلتر KDF به افزایش طول عمر فیلتر کربن تصفیه آب شما کمک کرده و این فیلتر کربن می تواند ذرات آلاینده ای را که از میان KDF عبور کرده اند به دام بیاندازد.


5. ممبران اسمز معکوس


فیلتر ممبران مهمترین ویژگی سیستم تصفیه آب اسمز معکوس محسوب می شود:


RO می تواند بالغ بر 99.99 درصد TDS آب را کاهش داده و آن را به گزینه ای محبوب برای کسانی تبدیل کند که به دنبال تولید آب آشامیدنی خالص، تمیز و بدون آلودگی هستند.


ممبران اسمز معکوس که به عنوان غشاهای نیمه تراوا شناخته می شوند، دارای محدوده اندازه منافذ 0.001 تا 0.0001 می باشند. هنگامی که آب به سمت این غشاء رانده می شود، ذراتی که بزرگتر از اندازه منافذ هستند به عقب برگشته و قادر به عبور نیستند. تنها ذرات آب به اندازه ای کوچک هستند که بتوانند به طرف دیگر غشاء برسند.


ممبران اسمز معکوس علاوه بر آلاینده ‌هایی که به آسانی حذف می‌شوند (مانند کلر، فلزات سنگین و آرسنیک)، می‌تواند آلاینده‌های خطرناک و دشواری حذف مانند آزبست، کروم-6 و فلوراید را نیز کاهش دهد. در حالی که بیشتر فیلترها قادر به از بین بردن میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها نیستند، غشاهای اسمز معکوس دارای منافذی هستند که به اندازه کافی کوچک هستند تا از عبور آن ها ممانعت کنند. ممبران ها همچنین می توانند یون های فلزی و نمک را نیز از آب حذف کنند. 


غشاهای اسمز معکوس ناخالصی های خود را در محیط خود به دام نمی اندازند. در عوض آلاینده‌ ها به محفظه آب برگشته و در طی فرآیند فیلتراسیون RO به داخل زهکشی خارج می ‌شوند.


6. نور ماوراء بنفش (UV)


اشعه ماوراء بنفش یک فیلتر تصفیه آب بسیار موثر برای حذف باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم ها از منبع آب است.


نور UV از محفظه فیلتر یو وی تصفیه آب ساطع می شود. هنگامی که آب وارد این محفظه می شود، اشعه ماوراء بنفش تولید شده توسط لامپ به DNA میکروب های موجود آسیب رسانده و آن ها را از بین می برد. در نتیجه این میکروارگانیسم ها دیگر قادر به تولید مثل نبوده و ریز موجوداتی مانند ژیاردیا و E.Coli دیگر تهدیدی برای سلامتی در صورت مصرف در آب نخوهند داشت.


فیلتر یو وی ماوراء بنفش بیشتر به عنوان یک گزینه تصفیه آب مستقل استفاده می شود که می تواند بر روی پکیج های پیش تصفیه ورودی یا زیر سینکی نصب شود. بزرگترین مزیت فیلتراسیون آب با اشعه ماوراء بنفش این است که برخلاف ضدعفونی با کلر یا کلرامین، فیلتر یو وی مواد شیمیایی مضری به آب اضافه نمی کند.


7. دی اکسید منگنز


دی اکسید منگنز یک نوع بستر تصفیه آب است که می تواند در کاهش آهن، منگنز و سولفید هیدروژن (سه ناخالصی که معمولا در چاه های خصوصی یافت می شوند) موثر واقع شود.


آهن یکی از مواد معدنی است که بدن ما برای زنده ماندن به آن نیاز دارد با این همه وجود در آن مشکلاتی در ظاهر و لکه و زنگ زدگی به وجود خواهد آورد. آهن همچنین بر طعم آب تاثیر گذاشته و آن را برای نوشیدن، پخت و پز و تهیه چای یا قهوه ناخوشایند خواهد کرد. این ماده معدنی حتی می تواند رسوبات قهوه ای مایل به قرمزی بر روی لباس های شسته شده و ظروف غذاخوری باقی بگذارد.


8. کلسیت


کلسیت از کربنات کلسیم سفید که خرد و غربال شده است ساخته می شود. این ماده بیشتر برای افزایش pH یا میزان قلیایی آب، جلوگیری از خوردگی و سایر مشکلات استفاده می شود.


کربنات کلسیم در آب حل می شود و دو کار عمده انجام می دهد: PH آب سختی آن را افزایش می دهد. به همین خاطر توصیه می شود از یک نرم کننده آب در کنار فیلتر تصفیه آب کلسیتی استفاده کنید؛ زیرا آب سخت به اندازه آب اسیدی به سیستم لوله کشی ساختمان شما آسیب وارد می کند.


کلسیت علاوه بر افزایش pH آب، در حذف آهن هیدروکسید آهن نیز کارایی دارد. کلسیت نیازی به احیا نداشته، اما شستشو و همچنین بک واش لازم دارد.


9. فیلتر Ag


فیلتر Ag (مخفف فیلتر سنگدانه) به عنوان یک ماده فیلتراسیون دانه ای و سبک وزن شناخته می شود که از آن غالبا در حذف کدورت آب چاه استفاده می کنند. فیلتر Ag قدر است ذرات با اندازه حدود 20 میکرون را حذف کند. این ماده نیز نیاز به شستشوی معکوس دارد تا رسوبات موجود از آن زدوده شوند.


10. بیرم


بیرم (Birm) نوعی فیلتر دانه‌ای است که معمولا از آن برای حذف آهن، منگنز و مقداری سولفید هیدروژن استفاده می ‌شود. برای اینکه مرغ به طور موثر آب را تصفیه کند باید PH خنثی داشته باشد. بیرم به عنوان یک کاتالیزور نامحلول عمل کرده و اکسیژن محلول و منگنز/ آهن را تحت اکسیداسیون قرار می دهد. سپس آلاینده ها به دام افتاده و از اب حذف می شوند. زمانی که محیط با منگنز و آهن اشباع می شودباید بک واش و آبکشی شود.


11. ماسه سبز منگنز


ماسه سبز منگنز از نظر قابلیت حذف آلاینده ها بسیار شبیه به بیرم است. این ماده عموما در سیستم تزریق/ اکسیداسیون هوا برای حذف آهن، منگنز و سولفید هیدروژن مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم آب از طریق حباب اکسیژن جریان می یابد تا آلودگی‌هایی مانند آهن و منگنز را اکسید کرده و باعث رسوب آن ‌ها در آب می ‌شود.


در نهایت، ماسه سبز منگنز آنقدر با سولفید هیدروژن، آهن و منگنز اشباع می شود که نیاز به شستشو و احیاء مجدد دارد. اکثر سیستم ها به طور خودکار خود را شستشو می دهند و حباب اکسیژن و همچنین بستر فیلتر را مجددا پر می کنند.


12. فیلتر ترکیبی


ترکیب چند ماده در یک سیستم، که به عنوان فیلترهای ترکیبی یا چند رسانه ای نیز شناخته می شود، روز به روز رایج تر می شود. مزیت فیلترهای ترکیبی تصفیه آب این است که می توانند آلودگی های آب آشامیدنی بیشتری را نسبت به هر فیلتری به تنهایی حذف کنند. فیلتر ترکیبی ممکن است بتواند رسوبات و فلزات سنگین یا کلرامین ها و سختی آب را در یک فیلتر آب حذف کند.


فیلترهای ترکیبی ممکن است تقریبا از هر چیزی از جمله رزین، سنگریزه و کربن کاتالیزوری ساخته شوند.

 

از کجا فیلتر تصفیه آب خریداری کنیم؟


برای مشاهده انواع فیلترهای تصفیه آب با یهترین کیفیت و قیمت های استثنایی می توانید به وب سایت آبین مراجعه کنید. در صورتی که در این زمینه نیاز به مشاوره دارید می توانید از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر