5 راه ساده و خلاقانه برای هیدراته کردن روزانه کودکان

5 راه ساده و خلاقانه برای هیدراته کردن روزانه کودکان

والدین و سرپرستان کودکان وظیفه دارند فرزندانشان را شاد و سالم نگه دارند. برای انجام این وظیفه باید سعی کنیم کودکان را به انجام فعالیت های بدنی، مصرف غذاهای مقوی و شستشوی مداوم دست ها تشویق کنیم. گاهی اوقات در این راستا یک مسئولیت مهم را فراموش می کنیم و آن هم اطمینان از مصرف آب آشامیدنی کافی توسط فرزندانمان است.


کودکان روزانه آب بدن خود را از طریق تعریق (به ویژه در ماه های گرم تابستان)، ادرار، گریه، تنفس و غیره از دست می دهند. بیشتر اوقات از طریق خوردن و آشامیدن آب دریافت می کنند تا جایگزین برخی از مایعات از دست رفته آن ها باشد. با این حال در صورتی که آب وارد شده به بدن کمتر از میزان از دست رفته آن باشد کودکان در معرض خطر دهیدراته شدن قرار خواهند گرفت. از دست دادن بیش از حد مایعات می تواند منجر به کم آبی بدن شود.


با دهیدراته شدن بدن دیگر مایعات کافی جهت عملکرد صحیح اندام ها وجود نخواهد داشت. در موارد شدید این کم آبی ممکن است منجر به آسیب مغزی و حتی مرگ شود. در این مقاله از وب سایت آبین قصد داریم راهکارهایی ساده و خلاقانه برای کمک کردن به هیدراته کردن روزانه کودکان و ایجاد عادات سالم هیدراتاسیون در آن ها ارائه کنیم.


چگونه تشخیص دهیم بدن کودکان کم آب شده است؟


کم آبی بدن زمانی رخ می دهد که میزان از دست رفتن آب بیش از مقدار ورودی آن باشد. این مشکلات ممکن است بسیار آهسته در طول روز ایجاد شده و یا ناگهانی رخ دهند. در هر صورت کودکان به خاطر کوچک بودن بدنشان و ذخایر کمتر آب، بیش از نوجوانان و بزرگسالان مسن تر در معرض کم آبی هستند.


برخی از کودکان نوپا به دلیل اینکه آب کافی نمی نوشند دچار کم آبی می شوند. به هر صورت نوشیدن آب احتمالا آخرین چیزی است که به ذهن یک کودک فعال خطور می کند؛ خصوصا زمانی که در بیرون از خانه به فعالیت و بازی می پردازد.


تخمین مقدار آب مصرفی برای هیدراته کردن روزانه کودکان چالش برانگیز است. به خصوص اگر در طول روز به مدرسه و یا مهد کودک بروند. علاوه بر این مشکل لازم به ذکر است که علائم هشدار دهنده کم آبی همواره قابل مشاهده نیست. به همین خاطر نباید منتظر بمانید تا فرزندتان اظهار تشنگی کند. کودکان تقریبا همواره دچار مشکل کم آبی هستند.


نشانه های زیر را در کودک خود بررسی کرده و آن ها را جدی بگیرید:


•    ادرار زرد تیره یا قهوه ای
•    ادرار کم یا بدون ادرار به مدت هشت ساعت
•    مقدار انرژی پایین
•    گود رفتن چشم ها
•    خشکی زبان، دهان یا گلو
•    گریه کردن بدون اشک
•    خواب آلودگی بیش از حد
•    سرگیجه یا سبکی سر
•    لب های خشک یا ترک خورده
•    سرگیجه شدید


اهمیت هیدراته نگه داشتن فرزندانتان با آب آشامیدنی سالم


کودکان به اندازه کافی آب مصرف نمی کنند. در عوض نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه، نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا، نوشیدنی های با طعم میوه با قندهای افزوده، آب میوه های 100٪ و غیره را انتخاب می کنند. مشکل نوشیدنی های شیرین شده با شکر این است که معمولا حاوی مقادیر زیادی شکر هستند.


محتوای قند بیش از حد در برخی از نوشیدنی ها باعث می شود که تاثیر کمتری در رفع تشنگی داشته باشند. این پدیده به این علت است که متابولیسم قند در بدن به آب نیاز دارد. علاوه بر این مصرف قند عامل مهمی در افزایش مشکل چاقی کودکان و بزرگسالان است.


پایگاه داده های مواد مغذی طبیعی اظهار می دارد که تنها یک قوطی 12 اونسی نوشابه معمولی حاوی نزدیک به 9 قاشق چایخوری شکر اضافه شده است. انجمن قلب آمریکا (AHA) نیز همواره توصیه می ‌کند که میزان قند افزوده مصرفی را تا "بیش از نیمی از کالری مجاز روزانه‌ خود" کاهش دهید.


AHA همچنین توصیه می کند که اکثر زنان آمریکایی باید میزان شکر مصرفی خود را به حداقل 100 کالری در روز یا حدود شش قاشق چایخوری شکر کاهش دهند. از سوی دیگر، مردان باید کالری خود را به 150 کالری در روز یا تقریبا 9 قاشق چایخوری محدود کنند. با توجه به اینکه این توصیه ها برای بزرگسالان است پس تصور کنید که این مقادیر قند چه تاثیری روی کودک می گذارد.


بهترین جایگزین برای تمام نوشیدنی های ناسالم، آب آشامیدنی است. آب با صفر کالری انرژی می تواند به طور کامل عطش شما را برطرف کرده و به سلامتی شما نیز کمک کند.


سایر مزایای هیدراته کردن روزانه کودکان شامل موارد زیر است:


• کمک به به هضم غذا و دفع مواد زائد
• جلوگیری از ایجاد یبوست
• تقویت گردش خون در بدن
• کمک به انتقال مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها
• کمک به تنظیم دمای بدن
• بهبود عملکرد شناختی
• حفظ وزن ایده آل
• حفظ تعادل الکترولیت (سدیم) در بدن انسان
• محافظت از اندام ها و بافت ها
• محافظت در برابر گرمازدگی
• مبارزه با بیماری ها و مشکلات عفونی
• کاهش پوسیدگی دندان


مقدار آب آشامیدنی مورد نیاز برای هیدراته کردن روزانه کودکان


مقدار آبی که فرزند شما برای هیدراته شدن به آن نیاز دارد در درجه اول به سن او بستگی خواهد داشت. علاوه بر این مورد، عوامل مهم دیگری از جمله جنسیت، آب و هوا و میزان فعالیت آن ها را نیز باید در نظر گرفت. سازمان WebMD پیشنهاد می کند که به عنوان یک قانون کلی کودکان نوپا باید روزانه 2 تا 4 فنجان H2O، کودکان 4 تا 8 سال باید 5 فنجان و همچنین افراد بالای 14 سال می بایست 8 تا 11 فنجان آب آشامیدنی سالم بنوشند.


اگر کودک شما در فعالیت های ورزشی شرکت می کند به مقادیر بیشتری آب نیاز دارد. قبل و بعد از بازی یا تمرین، حدود دو یا سه فنجان دیگر آب به آن ها بدهید و در زمان استراحت نیز شش تا هشت جرعه بزرگ دیگر نیز بنوشند.


5 روش ساده و خلاقانه برای حفظ سلامت و هیدراته کردن روزانه کودکان


1. مصرف آب آشامیدنی را به سرگرمی تبدیل کنید!


کودکان لوازم روشن و رنگارنگ را دوست دارند. پس به آن ها اجازه دهید تا لیوان یا بطری های آب آشامیدنی خود را از رنگ های مورد علاقه خود و تزئین شده با شخصیت های مورد علاقه خود انتخاب کنند. همچنین مجموعه ای از نی های پیچ خورده و سینی های یخ بخرید که یخ را به اشکال جالبی تهیه کند. تماشای حرکت آب در نی می تواند بچه ها را تشویق به ادامه نوشیدن کند.


2. طعم دار کردن آب با استفاده از برش های میوه


اگر کودکانتان از نوشیدن آب کافی امتناع می ورزند، چند تکه میوه مانند پرتقال، هندوانه، انبه، زغال اخته، هلو، لیمو، توت‌فرنگی و غیره به آن اضافه کنید تا رنگ و طعم خوشایندی به آن اضافه کند. برش های میوه را قبل از سرو چند ساعت در پارچ در یخچال بگذارید.


برای تنوع بیشتر می توانید از میوه های مختلف و همچنین سبزیجات و گیاهان استفاده کنید. این آب میوه های دم کرده می توانند در یک روز گرم تابستان طعم بسیار طراوت بخشی داشته باشند. علاوه بر این یک راه حل عالی برای افزودن میوه ها و سبزیجات به رژیم غذایی کودک شما نیز محسوب می شود.


3. ایجاد یک سیستم یادآور برای مصرف آب آشامیدنی


نموداری را روی یخچال قرار دهید تا خود و فرزندانتان هر بار که یک لیوان آب می نوشید آن را علامت بزنید. همچنین می توانید یک یادآور روی تلفن همراه خود تنظیم کنید تا به کودکان یادآوری کند که وقت نوشیدن آب است. سیستم یادآوری می تواند به کودکان شما کمک کند تا عادت روزانه خود را تنظیم کنند.


4. در مورد فواید مصرف آب سالم با فرزند خود گفت و گو کنید.


با بزرگ تر شدن فرزندان دیگر قادر نخواهید بود آن ها کنترل کنید. در عین حال می توانید آن ها را از مزایای مصرف روزانه آب آشامیدنی آگاه کنید. به این ترتیب کودکان اهمیت هیدراته ماندن و انتخاب مایعات سالم را درک خواهند کرد. سعی کنید مصرف آب را با فعالیت های مورد علاقه فرزندتان مرتبط کنید. آیا می خواهد گل برتر فوتبال را به ثمر برساند؟ آیا می خواهد بالاتر بپرد یا سریع تر بدود؟ به او اطلاع دهید که هیدراتاسیون مناسب کلید دستیابی به این اهداف است و امیدواریم که او این عادات خوب هیدراتاسیون را در سنین نوجوانی و بزرگسالی خود ایجاد کرده و به همراه داشته باشد.


5. یک گام جلوتر با استفاده از آب تصفیه شده


همواره اطمینان حاصل کنید که آب مصرفی کودک شما فاقد هرگونه آلودگی باشد. هیدراته کردن روزانه کودکان باید با آب آشامیدنی سالم صورت گیرد. نوشیدن آب آلوده می تواند آن ها را به انواع بیماری ها مبتلا کرده و حتی کار به بستری در بیمارستان بکشد.


در صورتی که از شیکه آبرسانی عمومی استفاده می کنید احتمال دارد در معرض آلاینده های خاصی قرار بگیرید. هرچند تامین کنندگان آب نسب به ضد عفونی آن پیش از ورود به خانه ها اقداماتی انجام می دهند امااحتمال دارد در طول مسیر آلاینده هایی به آن نفوذ کرده و وارد بدن شما و کودکانتان شود.


با توجه به این موضوع لازم است اطمینان حاصل کنید که آب مصرفی شما عاری از هر گونه آلاینده ای است. اولین گام در این رابطه آن است که آلودگی ها را بررسی کنید. بهترین روش برای این کار آن است که از یک کیت تستر کیفیت آب کمک بگیرید. دقیق ترین و با کیفیت ترین کیت ها را می توان در وب سایت آبین مشاهده و خریداری فرمایید.


روش دیگر برای اطلاع از وجود آلاینده های آب آشامیدنی، ارسال یک نمونه آب به آزمایشگاه های معتبر است. البته توجه داشته باشید که این کار مستلزم صرف هزینه و مدت زمان طولانی تری خواهد بود. اگر نتایج آزمایش مثبت بود باید هر چه سریع تر در این زمینه اقداماتی انجام دهید.


آبین برای حل این مشکلات دستگاه های تصفیه آب خانگی را به شما پیشنهاد می کند. دستگاه تصفیه آب قادر است انواع ناخالصی ها از جمله سرب، جیوه، فلوراید، آرسنیک، آلومینیوم، آهن، کلر، کلرامین، علف کش ها، آفت کش ها، محصولات جانبی کلر و... را از آب آشامیدنی حذف کند. به این ترتیب شما و فرزندانتان روزانه از آب سالم برخوردار خواهید بود.


سیستم های تصفیه اب خانگی در ابعاد کوچک و فشرده خود می توانند به سادگی در زیر سینک قرار گرفته و روزانه 75 گالن آب تازه و تصفیه شده در اختیار شما قرار دهند.


خلاصه مزایای هیدراته کردن روزانه کودکان


مصرف آب سالم و  تمیز در دوران کودکی و بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از دستگاه های تصفیه اب بهترین گزینه برای هیدراته کردن روزانه کودکان به شمار می رود. با خرید دستگاه تصفیه آب کارآمد مطمئن خواهید بود که حاوی کلر نبوده و عطش شما را به سرعت برطرف خواهد کرد.


جهت دریافت خدمات مشاوره به صورت رایگان می توانید با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید. اطلاعات فنی با کیفیت ترین و جدیدترین دستگاه های تصفیه آب خانگی در وب سایت آبین در دسترس می باشد.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر