8 حقیقت که باید درباره کربن اکتیو گرانولی بدانید

8 حقیقت که باید درباره کربن اکتیو گرانولی بدانید

کربن اکتیو گرانولی (GAC) یک ماده همه کاره و پرکاربرد با خواص قابل توجه است که آن را در کاربردهای مختلف ضروری می‌کند. از تصفیه آب گرفته تا فیلتر هوا، GAC نقش مهمی ‌در حذف آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها دارد. در این مطلب، 8 حقیقت اساسی در مورد کربن فعال گرانولی را بررسی خواهیم کرد که ویژگی‌ها، کاربردها و اهمیت محیطی آن را روشن می‌کند.


8 ویژگی مهم کربن اکتیو گرانولی


هشت مورد از مهمترین ویژگی‌های کربن اکتیو گرانولی که آن را برای مصارف تصفیه آب و هوا به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند، عبارتند از:


مفهوم جذب در کربن اکتیو گرانولی


کربن فعال گرانولی به دلیل ظرفیت جذب استثنایی خود مشهور است. جذب، فرآیندی است که طی آن ناخالصی‌ها به سطح ذرات کربن می‌چسبند. سطح کربن تمیز، اولئوفیل بوده که به معنای "روغن دوست" و برعکس "آب دوست" است. این ماده برای ترکیبات آلی و سایر آلاینده‌های غیرقطبی قابلیت جذب بالایی دارد و آنها را روی سطح کربن جذب می‌کند. ترکیبات آلی و آلاینده‌ها توسط نیروهای واندروالس یا نیروی بین مولکولی نگه داشته می‌شوند. GAC به دلیل ساختار متخلخل خود دارای سطح وسیعی است که به آن اجازه می‌دهد طیف وسیعی از آلاینده‌ها مانند ترکیبات آلی، مواد شیمیایی و بوها را جذب کند.


فرآیند جذب در کربن اکتیو گرانولی به گونه‌ای عمل می‌کند که با حذف موثر محصولات جانبی ضدعفونی معمول (THM)، آلاینده‌های آلی مانند حلال‌های کلردار و سایر آلاینده‌های صنعتی، آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین مانند سرب و جیوه، ایمنی آب آشامیدنی را بهبود می‌بخشد. 


انتخاب منبع کربن اغلب با عملکرد کاهش آلاینده که توسط سازنده هدف گذاری شده است، انجام می‌شود. در حالت کلی، محصولات فعلی GAC از مواد زیر ساخته می‌شوند:


•    پوسته نارگیل
•    زغال سنگ
•    چوب
•    زغال سنگ قهوه‌ای
•    فرآورده‌های نفتی 


ساختار متخلخل کربن اکتیو گرانولی

 

ساختار متخلخل کربن اکتیو گرانولی


اثربخشی کربن اکتیو گرانولی در ساختار متخلخل آن نهفته است. این ماده تحت یک فرآیند فعالسازی قرار می‌گیرد که در نتیجه آن، هر منبع کربن یک GAC با ساختار منفذی و متخلخل منحصربفردی تولید می‌کند که از ریز منافذ، مزوپورها و ماکرو منافذ تشکیل شده است. این ساختار باعث افزایش سطح کلی کربن شده و مکان‌های بیشتری برای جذب آلاینده‌ها فراهم می‌کند. ماهیت متخلخل GAC آن را به یک گزینه ایده آل برای کاربردهای مختلف فیلتراسیون تبدیل می‌کند. با توجه به نوع ماده اولیه مورد استفاده برای ساخت انواع کربن اکتیو، ساختار متخلخل آن نیز متغیر است که در ادامه به بررسی برخی از این ساختارها می‌پردازیم:


•    کربن اکتیو گرانولی ساخته شده از پوسته نارگیل دارای درصد منافذ ریز بیشتری بوده که آن را به انتخاب خوبی برای جذب محصولات جانبی آلی کوچک و ضد عفونی تبدیل می‌کند.
•    کربن‌های چوبی، منافذ ماکروی بیشتری دارند و برای رنگ‌زدایی و حذف مواد آلی بزرگ‌تر بهتر هستند.
•    پایه‌های زغال‌سنگ ساختار منفذی متوسطی را ارائه می‌دهند که آنها را انتخاب خوبی برای کاهش ذرات آلی عمومی‌می‌کند.


خواص کربن اکتیو گرانولی

 

خواص کربن اکتیو گرانولی


نکته اصلی که بر روی کیفیت و قیمت کربن اکتیو گرانولی تاثیر می‌گذارد، خواص این ماده است. در ادامه به بررسی برخی از خواص GAC می‌پردازیم:


•    عدد تتراکلرید کربن (CTC): درجه فعال شدن پایه کربن از طریق عدد CTC تعیین می‌شود. مقدار 50 یا بیشتر این عدد برای تصفیه آب، مناسب در نظر گرفته می‌شود.
•    عدد ید (Io N): مقدار تخلخل کربن را نشان می‌دهد و برای تصفیه آب آشامیدنی باید در محدوده 900-1050 باشد.
•    عدد سایش (AN): معیاری نسبی از توانایی ماده برای مقاومت در برابر سایش (یا کاهش اندازه) در هنگام چرخش فیزیکی (مانند شستشوی معکوس) است. پایه‌های زغال سنگ متوسط در حدود 70 AN هستند. رتبه‌بندی‌های زیر 70 ممکن است برای شستشوی معکوس فعال مناسب نباشد.
•    عدد ملاس: میزان توانایی کربن را برای جذب مولکول‌های درشت با اندازه بیش از 20 آنگستروم نشان می‌دهد. 
•    اندازه مش: اندازه مش یک GAC خاص، می‌تواند بر عملکرد جذب نهایی آن تأثیری نداشته باشد، اما بر عملکرد هیدرولیکی (افت فشار) و سینتیک (سرعت واکنش) تأثیرگذار است.


کلرزدایی کربن اکتیو گرانولی


کلرزدایی یک مکانیسم پیچیده است که که در آن کربن فعال (AC) می‌تواند به عنوان یک واکنش دهنده یا یک کاتالیزور مداخله کند. کلر آزاد را می‌توان به شکل کلر مایع، محلول هیپوکلریت سدیم یا قرص یا گلوله هیپوکلریت کلسیم به آب اضافه کرد. هنگامی ‌که کربن در معرض کلر آزاد قرار می‌گیرد، واکنش‌هایی رخ می‌دهد که در آن HOCl یا OCl– به یون کلرید (Cl– ) کاهش می‌یابد. این فرآیند در اثر واکنش‌های مختلف اتفاق می‌افتد.


 این واکنش در عرض چند ثانیه در فاصله با بستر فیلتر انجام می‌شود. جهت جذب THM removal (تری‌هالو متان) یا از بین بردن دود و رنگ ناخواسته، از فیلتر کربن فعال به عنوان بستر کروماتوگرافی استفاده می‌شود. همچنین، کلر زدایی با بستر ثابت کربن فعال گرانولی (GAC)، مقرون به صرفه ترین و در نتیجه رایج‌ترین بوده است.


حذف رادون توسط کربن اکتیو گرانولی

 

حذف رادون توسط کربن اکتیو گرانولی


کربن فعال گرانولی، رادون را از طریق فرآیندی به نام جذب سطحی حذف می‌کند. جذب سطحی، اتصال فیزیکی مولکول‌های گاز به سطح یک ماده جامد مثل کربن فعال است. ساختار متخلخل کربن فعال، سطح وسیعی را با منافذ متعددی که مولکول‌های رادون می‌توانند به آن بچسبند، فراهم می‌کند. هنگامی‌که هوای حاوی رادون از کربن فعال عبور می‌کند، مولکول‌های رادون با سطح کربن تماس پیدا می‌کنند. سپس مولکول‌های رادون از طریق نیروهای فیزیکی ضعیف مانند نیروهای واندروالس به سطح کربن فعال جذب شده و روی آن نگه داشته می‌شوند.


توجه به این نکته مهم است که در حالی که کربن فعال می‌تواند در کاهش سطح رادون در هوای داخلی موثر باشد، اغلب به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع کاهش رادون استفاده می‌شود. اقدامات دیگری مانند تهویه مناسب، آب بندی نقاط ورودی و نظارت دوره‌ای نیز ممکن است برای اطمینان از کاهش موثر رادون استفاده شود.

 

دفع کربن اکتیو گرانولی


اگر کربن اکتیو گرانولی برای تصفیه آب آشامیدنی به عنوان یک ماده غیرخطرناک استفاده شود، هیچ نگرانی در مورد دفع آن در محل دفن زباله صنعتی وجود ندارد. اگر زباله‌های صنعتی به عنوان آلاینده‌های خطرناک شناخته شوند، کربن مصرف شده باید آزمایش شده و سپس مشخص شود که در دسته خطرناک طبقه بندی می‌شود یا خیر. نتایج این آزمایشات ممکن است به غلظت آلاینده‌های موجود بستگی داشته باشد. محیط‌های خطرناک بر اساس مواردی مثل میزان سمی بودن، اشتعال پذیری، خورندگی یا واکنش پذیری طبقه‌بندی می‌شوند.


فعال سازی و استفاده مجدد از کربن اکتیو گرانولی

 

فعال سازی و استفاده مجدد از کربن اکتیو گرانولی


فرآیند جایگزینی برای دفع زباله، بازگرداندن GAC مصرف ‌شده به سازنده برای فعال‌سازی مجدد است که معمولاً برای مصارف کربن در مقیاس زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. فعال سازی مجدد از یک کوره ویژه با دمای بالا برای تبخیر بیشتر آلاینده‌ها استفاده کرده و ساختار منافذ متخلخل کربن را دوباره ایجاد می‌کند.


توجه داشته باشید که کربن فعال شده مجدد را نمی‌توان برای کاربردهای آب آشامیدنی استفاده کرد؛ مگر اینکه همان GAC باشد که قبلاً توسط همان کاربر در فرآیند استفاده شده است. GAC فعال شده مجدد ممکن است همچنان حاوی مواد معدنی سمی‌ باشد و شاید با فرآیند فعالسازی مجدد، میزان حلالیت آنها تغییر کند. فعالسازی مجدد فقط باید به عنوان وسیله‌ای برای دفع در نظر گرفته شود. 


روش دیگر حذف، استفاده از کربن مصرف شده به عنوان سوخت در کوره سیمان است. کربن مصرف‌شده مقدار سوخت قابل بازیافت بالایی دارد و در این فرآیند تخریب می‌شود. بهتر است این روش برای مقادیر بیشتری از مواد خطرناک در نظر گرفته شود. به عنوان بخشی از اقدامات نصب سیستم تصفیه، ویژگی‌های عملکرد سیستم باید با آزمایش‌هایی تحت شرایط آزمایش تعیین‌شده و تجزیه و تحلیل آب انجام ‌شوند تا مورد تایید قرار بگیرند. در نتیجه، آب حاصل باید به صورت دوره‌ای پایش شود تا عملکرد ادامه یابد. عملکرد تجهیزات تصفیه آب باید به دقت کنترل شود تا اطمینان حاصل شود که شرایط آب خوراک قابل قبول بوده و از ظرفیت تجهیزات تجاوز نمی‌کند.

 

زمان تماس بستر خالی در کربن اکتیو گرانولی


در کاربردهای مختلف به ویژه سیستم تصفیه آب از زمان تماس بستر خالی (EBCT) به عنوان یک پارامتر حیاتی برای بهبود عملکرد سیستم‌هایی که از کربن فعال گرانولی استفاده می‌کنند، یاد می‌شود. EBCT نشان دهنده میانگین زمانی است که یک مولکول آب در تماس با کربن اکتیو گرانولی، زمانی که بستر خالی است یا به طور کامل از آلاینده‌ها اشباع نشده است، صرف می‌کند.


در زمینه تصفیه آب با استفاده از کربن فعال، EBCT طولانی‌تر به طور کلی امکان حذف بهتر آلاینده‌ها را فراهم می‌کند. با این حال، EBCT بهینه به عواملی مانند نوع آلاینده‌های تحت تصفیه، ویژگی‌های خاص کربن فعال و بازده مورد نظر بستگی دارد.


توجه داشته باشید که در حالی که EBCT یک پارامتر ارزشمند است، عوامل دیگری مانند نوع و اندازه مش کربن فعال، دما و ویژگی‌های آب تصفیه شده نیز بر عملکرد کلی فرآیند جذب تأثیر می‌گذارد. بنابراین، EBCT باید در ارتباط با این عوامل برای طراحی و راه اندازی یک سیستم جذب کربن فعال موثر در نظر گرفته شود.

 

چرا کربن اکتیو گرانولی انتخاب ایده‌آلی برای تصفیه آب است؟

 

چرا کربن اکتیو گرانولی انتخاب ایده‌آلی برای تصفیه آب است؟


کربن اکتیو گرانولی (GAC) به دلیل خواص استثنایی که دارد به طور گسترده‌ای به عنوان یک انتخاب ایده آل برای تصفیه آب شناخته شده است که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:


•    GAC جذب موثر را به واسطه سطح فعال زیاد خود، تسهیل می‌کند.
•    طیف متنوعی از ناخالصی‌ها مانند ترکیبات آلی، کلر و آلاینده‌های مختلف را حذف می‌کند. 
•    تطبیق پذیری آن به حذف ترکیبات طعم و بو، فلزات سنگین و موارد دیگر، آن را برای کاربردهای مختلف تصفیه آب مناسب خواهد کرد.
•    اثربخشی GAC در حذف ترکیبات آلی از جمله آفت کش‌ها و آلاینده‌های صنعتی، برای افزایش طعم و بوی آب تصفیه شده بسیار مهم است.
•    علاوه بر این، GAC به دلیل مقرون به صرفه بودن، ماهیت تجدیدپذیر در برخی موارد و ادغام آسان در سیستم‌های تصفیه آب موجود، به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تصفیه آب آشامیدنی شناخته می‌شود.


با وجود در دسترس بودن و محبوبیت گسترده آن، در نظر گرفتن پارامترهای کیفیت آب و آلاینده‌های خاص هنگام انتخاب نوع GAC و فرآیند تصفیه مناسب، مهم است. همچنین نظارت و نگهداری منظم برای اثربخشی مداوم در طول زمان ضروری است.

 

خرید کربن اکتیو با کیفیت بالا


کیفیت کربن اکتیو مورد استفاده در مصارف مختلف، تاثیر زیادی در بهبود عملکرد سیستم تصفیه آب دارد. جهت انتخاب کربن اکتیو مناسب تصفیه آب، لازم است به موارد زیر توجه داشته باشید:


•    نوع کربن اکتیو گرانولی
•    اندازه مش
•    ظرفیت جذب
•    میزان خلوص
•    عدد ید
•    سطح pH


علاوه بر نکاتی که ذکر شد، برند کربن و انتخاب فروشگاه معتبر جهت خرید کربن اکتیو گرانولی اهمیت زیادی دارد. مرکز تصفیه آب آبین به عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش تجهیزات تصفیه آب شناخته می‌شود. این مجموعه با سابقه درخشانی که در زمینه فروش این تجهیزات دارد، به عنوان یکی از برترین فروشگاه‌ها در حوزه تجهیزات آبی شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای خرید کربن اکتیو موردنظر خود، به وب‌سایت آبین مراجعه کرده و یا برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه، از طریق شماره 0212228116 با کارشناسان در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر