گلایفوسیت در آب سخت با بیماری کلیوی مرتبط است

گلایفوسیت در آب سخت با بیماری کلیوی مرتبط است

در چند دهه گذشته، دهه‌ها نفر از افرادی که در مناطق روستایی سریلانکا زندگی می‌کنند، از بیماری مزمن کلیه با نشانه‌های نامعلوم (CKDu) رنج برده‌اند. CKDu، که مخفف بیماری کلیه مزمن با اتیولوژی ناشناخته است، یک نوع نادر و مهلک از بیماری کلیه است که 5% تا 20% از بزرگ‌ترین جمعیت بزرگسالان در مناطق روستایی این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.


بیماری کلیوی و مواد شیمیایی در آب با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند از این رو بیماری CKDu در میان کشاورزان زمین‌های برنج و جوامع کشاورزی گرمسیری در سراسر جهان ظاهر شده است. از اثرات گلایفوسیت در آب سخت، ویروس ناشناخته از بیماری مزمن کلیه است. پس بهتر است با نحوه ورود آن به آب سخت، اثرات سلامتی آن و چگونگی جلوگیری از ورود آن به آب آشامیدنی خود آشنا شویم.


گلایفوسیت چیست؟


Roundup یک علف‌کش مبتنی بر گلایفوسیت است که برای کنترل علف‌های هرز و آفات دیگر استفاده می‌شود. این ترکیبات می‌توانند تا هفت سال در آب و 22 سال در خاک باقی بمانند و سختی آب را افزایش دهد.


پژوهشگران در ابتدا مظنون بودند که اثرات گلایفوسیت در آب سخت و عناصر دیگر در آب آشامیدنی باعث افزایش موارد بیماری کلیه شده‌اند. برای رسیدن به ریشه‌ مشکل، محققان نمونه‌های آب را از بیش از 200 چاه در سریلانکا جمع‌آوری کردند؛ از جمله 154 چاه در مناطقی که موارد CKDu به صورت وابسته وجود داشت.


پژوهشگران هر نمونه را برای گلایفوسیت، سختی، فلوراید، و فلزات بررسی کردند. نتایج این آزمایش‌ها به صورت زیر بوده است:

 

  • درمناطق مستعد به CKDu، گلایفوسیت در 44٪ از چاه‌ها وجود داشت و فقط 8٪ در مناطق غیرتحت تأثیر CKDu، گلایفوسیت موجود بود.

  • فلوراید در 99٪ از چاه‌های CKDu و 80٪ از چاه‌های غیرتحت تأثیر یافت شد.

  • سطوح بالای گلایفوسیت، فلوراید، وانادیوم و سختی آب همگی با افزایش شیوع محلی CKDu همراه بودند.


چگونه گلایفوسیت وارد آب آشامیدنی می‌شود؟

 

چگونه گلایفوسیت وارد آب آشامیدنی می‌شود؟


گلایفوسیت اغلب از طریق مسیرهای مختلف وارد منابع آب آشامیدنی می‌شود و بیماری کلیوی و مواد شیمیایی در آب از این طریق به یکدیگر مرتبط می‌شوند و علاوه بر افزایش سختی آب، مشکلات فراوانی برای سلامتی مردم ایجاد می‌کند. مهم‌ترین منابع انتقال گلیقوسیت عبارتند از:

 

  • آب‌های کشاورزی: کشاورزان و باغبانان گلایفوسیت را برای کنترل علف‌های هرز و گیاهان روی چمن‌ها، محصولات یا باغات اعمال می‌کنند. اما گاهی اوقات، باقی‌مانده‌های شیمیایی می‌توانند به خاک اطراف نفوذ کنند.

    در هنگام بارش شدید یا سیلاب، آب می‌تواند باقی‌مانده‌ها را به آب‌های نزدیک مانند رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و راه‌آب‌ها وارد کند که به شهرها و چاه‌های آب آشامیدنی منتقل خواهند شد. گلایفوسیت همچنین ممکن است به خاک نفوذ کرده و در برخی موارد، به منابع آب زیرزمینی برسد.

    این وضعیت اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی از آن استفاده شود و گیاهان همه آن را جذب نکنند یا میکروب‌های خاک نتوانند آن را تجزیه کنند. با گذر زمان، گلایفوسیت می‌تواند به آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده و آب زیرزمینی مورد استفاده برای آشامیدن را آلوده کند.
     

  • فرسایش خاک: گلایفوسیت معمولاً به شدت به ذرات خاک چسبیده است، اما خاک حاوی این ترکیب ممکن است از طریق فرسایش وارد آب شود. در هنگام بارش شدید یا سیلاب، خاک حاوی گلایفوسیت ممکن است به آب‌های نزدیک مانند رودخانه‌ها برسد. گلایفوسیت موجود در این خاک ممکن است به آب نفوذ کرده و آن را آلوده کند.
     

  • وزش باد: هنگام وزش باد ممکن است گلایفوسیت پخش شود. اگر باد علف‌کش را به ناحیه‌های نزدیک به منابع آب ببرد، ممکن است در آب نشسته و آن را آلوده کند. زمانی که کارخانه‌های تصفیه آب و حتی خانه‌ها از این منابع برای آب آشامیدنی استفاده می‌کنند، مردم به طور ناخودآگاه گلایفوسیت موجود در آب را مصرف می‌کنند. این مشکل به خصوص برای آب چاه مشکل‌ساز است؛ اگرچه کاربران آب شهری نیز ممکن است در معرض این مواد شیمیایی قرار گیرند.


چگونه گلایفوسیت در آب بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد؟


گلایفوسیت می‌تواند اتصالاتی با فلزات سنگین سمی و یون‌ها در محیط و آب سخت ایجاد کند و ترکیبات پایداری را در آب تا 7 سال و در خاک تا 22 سال بوجود آورد. این ترکیبات سپس ممکن است از طریق غذا و آب مصرف شوند و اغلب تا زمانی که به کلیه‌ها برسند، تجزیه نخواهند شد.


گلایفوسیت هنگامی که وارد کلیه می‌شود، به آرامی به توانایی کلیه در فیلتر کردن زائدات و مایعات از خون آسیب می‌رساند. به مرور زمان، این مشکل منجر به نیاز به دیالیز، پیوند کلیه یا مرگ می‌شود. ارتباط قوی بین مصرف آب سخت و بروز این بیماری خاص کلیوی مشاهده شده است. استفاده از گلایفوسیت، پرکاربردترین علف‌کش در مناطق بومی، بیماری CKDu را به وجود می‌آورد.


نقش احتمالی کمپلکس‌های گلایفوسیت در این بیماری همه‌گیر در دو دهه گذشته مورد توجه جدی محققان قرار گرفته است. اگرچه گلایفوسیت به تنهایی باعث اپیدمی بیماری مزمن کلیوی نمی‌شود، اما ممکن است بافت‌های کلیوی، هزاران کشاورز را با تشکیل کمپلکس‌هایی با یک عامل سختی آب و فلزات، از بین ببرد. همچنین اثرات گلایفوسیت در آب سخت بسیار خطرناک هستند.


تأثیرات دیگر گلایفوسیت بر سلامت


گلایفوسیت نه تنها بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامت دیگری نیز شود زیرا بیماری کلیوی و مواد شیمیایی در آب ارتباط مستقیم دارند. در ادامه مهم‌ترین مشکلات سلامتی که گلیفوست ایجاد می‌کند را بررسی می‌کنیم:

 

  1. افزایش خطر سرطان
    گلایفوسیت ممکن است باعث سرطان در انسان‌ها شود. ماده گلایفوسیت تا زمانی که مطابق دستورالعمل استفاده شود، خطری برای انسان‌ها ندارد و باعث ایجاد سرطان در انسان‌ها نمی‌شود.

  2. نابود کردن باکتری‌های روده
    بسیاری از باکتری‌ها در روده ما زندگی می‌کنند که بسیار برای سلامتی ما مهم هستند. اثرات گلایفوسیت در آب سخت ممکن است باعث اختلال در باکتری‌های مفید روده شود، در حالی که باکتری‌های مضر به این ماده بسیار مقاوم هستند. همچنین گلایفوسیت در رانداپ با افزایش حساسیت گلوتن و بیماری سلیاک در سراسر جهان مرتبط است.

  3. تحریک چشم یا پوست
    گلایفوسیت می‌تواند روی پوست یا چشم تاثیر گذاشته و آن‌ها را تحریک‌ کند. افرادی که از محصولات گلایفوسیت استفاده کردند، احساس تحریک در بینی و گلو داشتند.

  4. تأثیرات تنفسی
    گلایفوسیت با تأثیرات تنفسی (ریه و بینی) مانند رینیتیس، آسم آتوپیک و سختی نفس کاربران این محصولات ارتباط دارد.


آیا فیلترهای آب گلایفوسیت را حذف می‌کنند؟

 

آیا فیلترهای آب گلایفوسیت را حذف می‌کنند؟


بهتر است از به کار بردن علف‌کش‌های مبتنی بر گلایفوسیت (به ویژه اگر از چاه آب استفاده می‌کنید) خودداری کنید تا از اثرات گلایفوسیت در آب سخت کاسته شود. اما اگر در آب گلایفوسیت وجود داشته باشد، باید آن را فیلتر و تصفیه کرد. انواع زیادی از فیلترهای آب وجود دارند، اما دو نوع از متداول‌ترین و کارآمدترین این فیلترها برای حذف گلایفوسیت عبارتند از:


فیلترهای تصفیه آب اسمز معکوس


فیلترهای تصفیه آب اسمز معکوس، گلایفوسیت و سایر مواد شیمیایی ناخواسته موجود در آب آشامیدنی را حذف می‌کنند. این سیستم‌ها از ترکیب پیش‌فیلترها و پس‌فیلترها، به همراه فیلتر ممبران اسمز معکوس برای حذف برخی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های موجود در آب استفاده می‌کنند. ممبران اسمز معکوس به تنهایی با منافذ بسیار ریز خود، مقداری بین 84% تا 99% از گلایفوسیت را حذف می‌کند.


اگر به دنبال یک سیستم اسمز معکوس با کیفیت برتر، قیمت مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای خانه خود هستید، دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس آبین بهترین گزینه هستند. این دستگاه‌ها زیر سینک آشپزخانه نصب می‌شوند و با استفاده از یک فرآیند چندمرحله‌ای، گلایفوسیت و سایر آلاینده‌های سمی را از آب آشامیدنی حذف می‌کنند.


 فیلترهای کربن فعال


فیلترهای کربن فعال در حذف گلایفوسیت از آب آشامیدنی مؤثر هستند و از یک فرآیند به نام جذب برای این کار استفاده می‌کنند. در فرآیند جذب، کربن فعال، مولکول‌های گلایفوسیت را به سطح خود جذب می‌کند و آن‌ها را در منافذ سطحی به دام می‌اندازد. معمولاً مواد استفاده شده در این فیلترها شامل پوسته نارگیل، زغال سنگ، چوب و... است که کربن نارگیل به عنوان پایدارترین نوع محسوب می‌شود. همچنین اثرات گلایفوسیت در آب سخت را کاهش می‌دهند.


حذف گلایفوسیت از آب آشامیدنی


اثرات گلایفوسیت در آب سخت موضوعی نگران‌کننده است زیرا به سلامت کلیه‌ها آسیب خواهد رساند. آب آشامیدنی باید به صورت مکرر آزمایش شود تا برای جلوگیری از آلودگی آب آشامیدنی توسط گلایفوسیت و مواد شیمیایی مشابه اقدام شود. در حالی که اغلب آب، برای حذف آلاینده‌ها از جمله گلایفوسیت، تصفیه می‌شود، اما با این حال ممکن است این ماده به آب شهری نفوذ پیدا کند.اگر می خواهید از میزان سختی آب آشامیدنی مورد مصرفتان مطمئن شوید، استفاده از دستگاه های سختی سنج (TDS متر) می تواند به شما کمک کند. نمره بالا در سختی سنج نشان دهنده سطوح بالا مواد معدنی محلول مانند کلسیم و منیزیم در آب است. روش های گوناگونی برای از بین بردن سختی در آب آشامیدنی وجود دارد. شما می توانید با مراجعه به وبسایت فروشگاه تجهیزات تصفیه آب آبین از کارشناسان این مجموعه جهت روش های کاهش سختی آب مشاوره بگیرید. وبسایت آبین برترین فروشگاه آنلاین در حوزه تجهیزات تصفیه آب است. با مراجعه به سایت آبین هم چنین می‌توانید محصولات مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان آبین بهره ببرید. جهت تماس با کارشناسان مجرب آبین و استفاده از مشاوره رایگان با شماره 02179137 در ارتباط باشید.

 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
مینا مجلسی
نویسنده یا مترجم: مینا مجلسی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر