کاهش فولینگ با سطح صاف ممبران های اسمز معکوس (RO)

کاهش فولینگ با سطح صاف ممبران های اسمز معکوس (RO)

ممبران های اسمز معکوس (RO) از پر مصرف ترین فیلترهایی هستند که در صنایع مختلف برای حذف املاح و آلاینده ها به کار می روند. تا پیش از ظهور این فناوری، برای حذف املاح در آب از روش های نمک زدایی حرارتی استفاده می شد، انجام این روش به حجم بالایی از انرژی نیاز دارد. در ادامه و با طراحی سیستم های RO، فیلترهای ممبران اسمز معکوس جایگزین روش های قدیمی برای حذف املاح در آب شدند. 

امروزه ممبران های تصفیه آب صنعتی RO با تنوع بالایی و بر اساس تکنولوژی های متفاوت طراحی و تولید می شوند. سطح کیفی این ممبران ها تا حد زیادی به نوع غشای ممبران و ساختار آن وابسته است. یکی از موثر ترین عوامل در عملکرد فیلترهای ممبران RO، جنس غشای ممبران می باشد. 


- انواع فیلترهای ممبران بر اساس جنس غشا کدام اند؟
- آیا جنس غشای ممبران در عملکرد آن برای نمک زدایی تاثیر گذار است؟
- جنس غشای بهترین ممبران های تصفیه آب صنعتی RO از چه نوعی است؟


پیش تر مهم ترین پرسش هایی که ممکن است در این رابطه برای شما ایجاد شود بررسی کردیم، در ادامه مهم ترین نکاتی را بیان می کنیم که برای پاسخ این پرسش ها کمک کننده هستند. 


انواع فیلترهای ممبران RO بر اساس جنس غشا 


فیلترهای ممبران RO بر اساس جنس غشا معمولا در دو نوع زیر طراحی و تولید می شوند:


فیلترهای ممبران با غشای استات سلولز (CA)


این فیلترها از اولین ممبران های تولید شده هستند که دارای آرایش مارپیچی می باشند. فیلترهای ممبران RO با غشای CA در حال حاضر با استفاده از ترکیبات تری استات سلولز یا دی استات سلولز تولید می شوند. ضخامت این فیلترها به اندازه 0/1 تا 2 میکرون است که با قرار گرفتن روی یک لایه محافظ و متخلخل با ضخامت 100 تا 200 میکرون تشکیل می شوند. 

این نوع از ممبران های RO تنها در شرایط عملیاتی خاصی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، با این حال دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل اکسید کننده مثل کلر آزاد و کلروآمین می باشند. یکی از رایج ترین نوع فولینگ ها در ممبران های RO از نوع بیولوژیکی می باشد، که عامل ایجاد این نوع فولینگ آلاینده های میکروبی هستند. با این وجود استفاده از کلر در سیستم می تواند کاهش این نوع فولینگ را به دنبال داشته باشد، داشتن این خصوصیت در ممبران های RO که از جنس CA هستند میزان فولینگ بیولوژیکی را کاهش می دهد. یکی دیگر از معایب این نوع ممبران ها، به جریان کمتر سیال در ساختار آن مربوط می شود. 


فیلترهای ممبران با غشای پلی آمید (PA)


این نوع ممبران ها در ابتدا با رشته هایی تو خالی و با تکمیل شدن تکنولوژی به صورت المان های مارپیچی تولید شدند. فیلترهای ممبران RO با غشای PA با یک لایه نازک از پلی آمید به ضخامت 0/04 تا 0/1 میکرون طراحی می شوند. این نوع ممبران ها با قابلیت تصفیه آب با بالاترین دقت به کار می روند و از پر کاربردترین ممبران های تصفیه آب صنعتی هستند. 

فیلترهای ممبران اسمز معکوس با جنس پلی آمید دارای عملکرد مطلوبی برای تصفیه آب هستند، اما موضوعی که عملکرد این ممبران ها را زیر سوال برده است مقاوم نبودن این ممبران ها در برابر کلر و سایر مواد اکسید کننده می باشد. در کنار این فیلترهای ممبران RO با جنس پلی آمید باید در شرایطی مورد استفاده قرار بگیرند، که هیچ عاملی باعث ایجاد فولینگ یا گرفتگی در ساختار آنها نشود. در کنار این برای جلوگیری از فولینگ ممبران های RO با جنس PA در سیستم باید از مواد شیمیایی مختلف مثل آنتی اسکالانت و بایوساید هم استفاده شود. این موضوع هزینه های عملیاتی دستگاه را افزایش می دهد.

تصور کنید که تولید نوعی ممبران با بیشترین مقاومت در برابر فولینگ چقدر می تواند هزینه های عملیاتی سیستم را کاهش دهد؟ این موضوع در کنار کاهش هزینه ها به افزایش راندمان کلی سیستم به میزان قابل توجهی کمک می کند. در ادامه به معرفی نوعی ممبران می پردازیم که با توجه به جنس و نوع غشا توانسته بیشترین مقاومت را در برابر فولینگ داشته باشد. 


معرفی ممبران های RO با بیشترین مقاومت در برابر فولینگ 


طبق آزمایش های انجام شده فیلترهای ممبران اسمز معکوس Duraslick نسبت به فیلترهای ممبران RO معمول با جنس پلی آمید در برابر فولینگ ممبران مقاومت بالاتری دارند. این موضوع به دلیل نوع تکنولوژی و غشای ممبران می باشد که به صورت کاملا صاف طراحی و تولید شده است. 

به مدت 30 سال است که در صنایع مختلف برای تصفیه آب از ممبران های RO استفاده می شود، که اکثر این ممبران ها از جنس پلی آمید هستند. این نوع ممبران ها در کنار عملکرد مطلوب برای تصفیه آب، دارای طول عمر بالایی هم می باشند، با این حال در هنگام تصفیه آب با این ممبران ها ممکن است مشکلاتی در سیستم بروز کند. رایج ترین مشکلی که در ساختار این ممبران ها بروز می کند به گرفتگی و فولینگ غشا مربوط می شود. این موضوع باعث شده تا تولید کننده های ممبران های پلی آمید دست به اصلاح ممبران با هدف کاهش فولینگ در ساختار آن بزنند.

تولید کننده ها در اولین قدم به بررسی دلایل ایجاد فولینگ در ساختار ممبران پرداختند. این موضوع در نهایت به تولید ممبران های اسمز معکوس Duraslick منجر شد که با غشای کاملا صاف تولید شده اند و نوع اصلاح شده ممبران های RO با جنس پلی آمید هستند. 

این نوع ممبران ها بر اساس استانداردهای لازم تولید می شوند و در کنار عملکرد مطلوب برای نمک زدایی آب با تعبیه در سیستم های تصفیه آب صنعتی در برابر فولینگ ممبران هم مقاومت بالایی دارند. داشتن این ویژگی در این نوع ممبران ها باعث کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف مواد شیمیایی در پیش تصفیه و... می شود، که این ویژگی ها می تواند با کاهش هزینه های عملیاتی سیستم افزایش راندمان سیستم را به دنبال داشته باشد. 


سایت آبین ارائه دهنده فیلترهای ممبران با برندهای مختلف است، در کنار این امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای خرید ممبران با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با کارشناسان مجموعه از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید. 

منبع: https://www.waterworld.com

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
حسن
حسن
همه اطلاعاتی که در مورد فیلتر‌های ممبران اسمز باید بدونم رو فهمیدم این مقاله خیلی خوب و عالی تنظیم شده بود.
ارسال نظر