کار پیش تصفیه در تصفیه آب صنعتی چیست؟

کار پیش تصفیه در تصفیه آب صنعتی چیست؟

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی تولید شده از بخش‌های مختلفی هستند تا عملکرد مطلوبی برای از بین بردن آلاینده‌های آب داشته باشند. معمولا سیستم‌های تصفیه آب صنعتی از بخش‌های پیش تصفیه و فیلترهای ممبران RO تشکیل می‌شوند. عملکرد اصلی دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی در بخش RO انجام می‌شود، به این دلیل که فیلترهای ممبران دارای دقیق‌ترین عملکرد برای از بین بردن آلاینده‌های آب هستند. 


در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی، برای افزایش سطح کیفی آب و البته جلوگیری از خرابی فیلترهای ممبران نیاز به استفاده از پیش تصفیه است. در واقع عملکرد ممبران‌ها بدون استفاده از سیستم پیش تصفیه حتی برای چند روز هم غیر ممکن است. این موضوع باعث شده تا به کارگیری سیستم پیش تصفیه اهمیت زیادی داشته باشد. 


هر چقدر طراحی سیستم پیش تصفیه دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی به صورت دقیق‌تر و بهتر انجام شود، عملکرد کلی سیستم بهبود پیدا می‌کند. با توجه به این موضوع عنوان می‌شود که طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی را به افراد متخصص و آموزش دیده بسپارید.


طراحی غیر اصولی سیستم پیش تصفیه، مهم‌ترین عاملی است که باعث خرابی فیلترهای ممبران و بروز مشکلات اساسی در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی می‌شود. 

 


بخش‌های مختلف واحد پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی


واحد پیش تصفیه دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی، از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.


1- فیلترهای شنی 


یکی از رایج‌ترین آلاینده‌هایی که در آب وجود دارد و نیاز به برطرف کردن آن است آلاینده‌های فیزیکی و ذرات معلق هستند. فیلترهای شنی تمام آلاینده‌های فیزیکی و ذرات معلق را از بین می‌برند. این فیلترها از مخزن FRP یا استیل و سیلیس و آنتراسیت تشکیل می‌شوند. 


در مخزن سیلیس و آنتراسیت و با مقدار و ترتیب مشخص شده‌ای تعبیه می‌شود. آب خوراک با ورودی به مخزن از بین لایه‌های ایجاد شده عبور می‌کند و تمام آلاینده‌های فیزیکی از بین می‌روند. خروجی آب در بخش دیگری از مخزن تعبیه شده و در نهایت آب از این طریق خارج می‌شود. 


نحوه تعبیه سیلیس و آنتراسیت و البته مقدار آن‌ها باید با کمک گرفتن از افراد متخصص و آموزش دیده انجام شود. با این حال معمولا دانه‌های درشت در بالای مخزن تعبیه شده و دانه بندی‌های ریز در بخش پایینی مخزن قرار می‌گیرند. 


2- فیلتر کربنی صنعتی


یکی از مهم‌ترین عواملی که برای فیلتراسیون آب باید از بین برود، بو و طعم نامطلوب است. با استفاده از فیلترهای کربنی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. در کنار این فیلترهای کربنی صنعتی باعث از بین رفتن کلر می‌شوند. فیلترهای ممبران RO، از جنس پلی آمید تولید شده و بعد از ورود کلر به ساختار آن‌ها فورا از بین می‌روند. تعویض ممبران‌های RO هزینه بسیار زیادی را به دنبال دارد. بنابراین با استفاده از فیلترهای کربنی صنعتی می‌توان از ایجاد هزینه‌های گزاف برای نگهداری سیستم‌های تصفیه آب صنعتی RO جلوگیری کرد. 


فیلترهای کربنی صنعتی هم از مخزن‌های FRP و کربن اکتیو تشکیل می‌شوند. کربن اکتیو دارای خاصیت جذب سطحی است و تاثیر بسیار مطلوبی در از بین بردن آلاینده‌های آب دارد. 

 

فیلتر کربنی صنعتی


3- فیلترهای میکرونی


ساختار فیلترهای میکرونی از پلی پروپیلن تشکیل می‌شود که به صورت گسترده‌ای هم در بخش‌های مختلف صنعت تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فیلترها می‌توانند کدورت، گل و لای، ذرات معلق و ... را از آب حذف کنند. 


فیلترهای میکرونی دارای تنوع بالایی هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. انواع فیلترهای میکرونی بر اساس ارتفاع شامل 10، 20، 30 و 40 اینچ می‌شوند. از نظر قطر، انواع فیلترهای میکرونی شامل 2/5 و 4 اینچ می‌شوند. فیلترهای میکرونی از نوع کارتریجی هستند و برای استفاده از آن‌ها در سیستم نیاز به هوزینگ است.


4- سختی گیرهای رزینی 


سختی گیرهای رزینی از مخزن‌های FRP و رزین‌های تبادل یونی تشکیل می‌شوند. املاح موجود در آب در کاهش سطح کیفی تا حد زیادی تاثیر گذار هستند و با توجه به این موضوع از سختی گیرهای رزینی برای از بین بردن این املاح استفاده می‌شود. 


رزین‌های تبادل یونی با برندهای مختلفی در ایران ارائه می‌شوند و سطح کیفی متفاوتی با توجه به این موضوع دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود برند رزین‌های تبادل یونی را برای خرید حتما در نظر داشته باشید. یکی از بهترین و با کیفیت ترین برندهای رزین تبادل یونی در ایران، پرولایت می‌باشد. 


5- اولترافیلتراسیون (UF)


برای از بین بردن ذرات معلق نامحلول در آب می‌توان از فیلترهای ممبران UF استفاده کرد. این نوع سیستم پیش تصفیه معمولا در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی با ظرفیت بسیار بالا استفاده می‌شود. به این دلیل که استفاده از ممبران‌های اولترافیلتراسیون می‌تواند هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد. 


6- سیستم تزریق مواد شیمیایی


برای داشتن عملکرد مناسب سیستم‌های تصفیه آب صنعتی، نیاز به استفاده از مواد شیمیایی مختلف است. یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی که باید به صورت مداوم در دستگاه تصفیه آب صنعتی تزریق شود آنتی اسکالانت است. بر این اساس نیاز به تعبیه یک سیستم تزریق مواد شیمیایی می‌باشد. در کنار این برای شستشوی ممبران‌های صنعتی هم باید از سیستم‌های تزریق مواد شیمیایی استفاده کرد. 

 

سیستم تزریق مواد شیمیایی


به کارگیری مواد شیمیایی در سیستم تصفیه آب صنعتی می‌تواند در طول عمر فیلترهای ممبران به میزان قابل توجهی تاثیر گذار باشد و استفاده از آن‌ها در سیستم یک ضرورت محسوب می‌شود. 


*** مواردی که گفته شد مهم‌ترین عواملی هستند که معمولا در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شوند. تعبیه برخی از این عوامل در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی لازم است و برخی دیگر را باید در صورت لزوم مورد استفاده قرار دهید. بسته به نوع طراحی پیش تصفیه، عواملی را که گفته شد را باید همزمان در سیستم به کار برد. 

 

 

چرا فرایند پیش تصفیه در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی ضروری است؟


فرآیند پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی به دلایل مختلفی ضروری است. این فرایند به حذف ذرات بزرگ، رسوبات و ذرات ناخالصی از آب کمک می‌کند. این ناخالصی‌ها می‌توانند فیلترها را مسدود کرده، به تجهیزات آسیب برسانند و در کارآیی مراحل تصفیه بعدی اختلال ایجاد کنند. با حذف آن‌ها در فرآیند پیش تصفیه، آب ورودی به سیستم تصفیه تمیزتر است و احتمال آسیب کمتری به تجهیزات دارد.


سیستم پیش تصفیه همچنین به خنثی کردن یا حذف برخی از مواد شیمیایی و آلاینده‌ها کمک می‌کند که می‌توانند اثربخشی فرآیند تصفیه را مختل کرده یا در صورت عدم درمان، خطراتی برای سلامتی ایجاد کنند. این مرحله اغلب شامل فرآیندهایی مانند ته نشینی، انعقاد، و فیلتراسیون برای حذف جامدات معلق و کاهش غلظت آلاینده‌ها است. به طور کلی، پیش تصفیه تضمین می‌کند که سیستم تصفیه آب به طور کارآمد و مؤثر عمل کرده و آب با کیفیت بالا و مناسب برای فرآیندهای صنعتی یا مصرف تولید می‌کند.


طراحی واحد پیش تصفیه در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی 


طراحی واحد پیش تصفیه در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی بسته به نیازهای خاص کاربرد و ویژگی‌های منبع آب خام می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، برخی از عناصر و ملاحظات مشترک در فرآیند طراحی وجود دارد.

 

غربالگری و فیلتراسیون


 پیش تصفیه اغلب با غربالگری برای حذف زباله‌ها و ذرات بزرگ از آب آغاز می‌شود. این را می‌توان با استفاده از صفحه نمایش یا فیلترهای مشبک با اندازه‌های مختلف برای گرفتن مواد جامد با قطرهای مختلف انجام داد. پس از غربالگری، آب ممکن است از یک یا چند مرحله فیلتراسیون برای حذف ذرات کوچکتر و جامدات معلق عبور کند.

 

انعقاد و لخته سازی


در بسیاری از موارد، پیش تصفیه شامل فرآیندهای شیمیایی مانند انعقاد و لخته سازی است. انعقاد شامل افزودن مواد شیمیایی است که بارهای روی ذرات را خنثی کرده و باعث می‌شود آن‌ها به هم چسبیده شوند. سپس لخته سازی باعث تشکیل ذرات بزرگتر می‌شود که می‌توانند به راحتی از طریق ته‌نشین شدن یا فیلتراسیون حذف شوند.

 

رسوب گذاری


مخازن ته‌نشینی یا زلال سازها معمولاً در پیش تصفیه برای ته‌نشین کردن جامدات معلق و لخته‌ها از آب استفاده می‌شوند. فرآیند ته‌نشینی شامل دو مرحله ته‌نشینی اولیه و ثانویه می‌شود که برای جداسازی ناخالصی‌های مختلف از آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مراحل روش‌های مختلفی برای جداسازی و ته‌نشینی ذرات ناخالصی کاربرد دارند.

 

تصفیه شیمیایی


بسته به ویژگی‌های آب خام ورودی، واحدهای پیش تصفیه ممکن است فرآیندهای تصفیه شیمیایی را برای حذف به آلاینده‌های خاص نیز در بر گیرند. این فرآیند می‌تواند شامل تنظیم pH، اکسیداسیون، یا افزودن منعقد کننده‌ها یا لخته‌های تخصصی باشد.


«وب سایت آبین دارای سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی می‌باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و اطلاع از خدمات طراحی و نصب دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر