کاربرد فیلتر شنی استخری

کاربرد فیلتر شنی استخری

یکی از پر کاربرد ترین روش های فیلتراسیون در سیستم های مختلف، استفاده از فیلترهای شنی استخر می باشد. از آن جایی که سطح کیفی آب در استخرها باید بسیار مناسب باشد، فیلترهای شنی برای از بین بردن آلاینده ها و افزایش سطح کیفی آب کاربرد بالایی دارند. فیلترهای شنی استخری می توانند آلاینده هایی مثل شن و ماسه، رسوبات، هیدروکربن و... را از آب حذف کنند. این موضوع در بهبود سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی تاثیر گذار می باشد. 

در فیلترهای شنی از سیلیس دانه بندی شده با خلوص بالا استفاده می شود که این موضوع در از بین بردن آلاینده های فیزیکی آب تاثیر زیادی دارد. روند کار فیلترهای شنی استخری به صورتی است که آب به فیلتر وارد شده و با عبور از شن و ماسه ها، تمام آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق از بین می روند. این موضوع باعث شفاف شدن آب خروجی از فیلترهای شنی می شود. 


مزیت های فیلترهای شنی استخری


فیلترهای شنی استخری با تعبیه در سیستم های مختلف دارای مزیت هایی مثل موارد زیر می باشند:


•    راهبری ساده و نصب آسان در سیستم های مختلف
•    سرعت بالا در فیلتراسیون
•    داشتن کمترین هزینه نگهداری 
•    دارای هزینه اولیه مقرون به صرفه
•    عدم اشغال فضای زیاد با تعبیه در سیستم های مختلف


انواع فیلترهای شنی استخر


فیلترهای شنی دارای تنوع بالایی بر اساس پارامترهای مختلف هستند و ویژگی های متفاوتی با توجه به این موضوع دارند. یکی از مهم ترین نکاتی که برای خرید فیلترهای شنی استخری باید در نظر داشته باشید، بررسی نوع آن می باشد. موارد زیر از انواع فیلترهای شنی استخری هستند:


1- فیلتر شنی کند: از قدیمی ترین مدل های فیلترهای شنی هستند. در ساختار فیلترهای شنی کند، سیلیس به صورتی در مجاورت با هوای آزاد قرار گرفته که آب به راحتی در فیلتر حرکت می کند. فیلترهای شنی کند در مواردی به کار می روند که نیاز به تصفیه آب با حجم بالا می باشد، برخی از کاربردهای این فیلترها شامل تصفیه آب شهر و پساب ها می شوند. 

2- فیلتر شنی تند: آب در این فیلترهای شنی، تحت فشار قرار گرفته و با استفاده از پمپ از روی بستر سیلیس عبور می کند. در استخرهای بزرگ می توانید از فیلتر شنی تند استفاده کنید. 

3- فیلتر شنی نرخ بالا: فیلترهای شنی نرخ بالا، شبیه به فیلترهای شنی تند هستند و جریان آب در این فیلترها به ازای متر مربع مشخص می شود. دانه های سیلیس در فیلترهای شنی، بزرگ تر هستند و این موضوع باعث جریان آب با سرعت بالا و افت فشار کم می شود. 


بک واش (back wash) فیلترهای شنی 


مدتی بعد از استفاده فیلترهای شنی، نیاز به شستشوی سیلیس ها برای بازگشت فیلتر به حالت اولیه و ادامه روند فیلتراسیون می باشد. این موضوع باعث شده تا اطلاع از نحوه بک واش فیلترهای شنی اهمیت زیادی داشته باشد. بک واش در فیلترهای شنی به صورتی است که برگشت جریان آب استخر صورت می گیرد و در نهایت به از بین رفتن آلاینده های فیزیکی در فیلتر منجر می شود. در واقع از طریق بک واش فیلترهای شنی، می توانید مواد معلق بین سیلیس را به فاضلاب در فیلتر منتقل کنید. 

در صورت تمایل برای انجام بک واش فیلترهای شنی باید در اولین مرحله پمپ فیلتر شنی را خاموش کنید. بعد از خاموش کردن پمپ باید فیلتر را روی حالت بک واش قرار دهید و پمپ را روشن کنید. در این حالت بک واش فیلتر شنی به صورت خودکار انجام می شود و نیاز به انجام دادن کار خاصی نیست. بعد از گذشت چند دقیقه بک واش به اتمام می رسد که در این حالت باید پمپ را خاموش کرده و فیلتر را به حالت “close” برای فیلتراسیون قرار دهید. در ادامه و با گذشت تقریبا یک دقیقه باید پمپ را روشن کنید تا آب بک واش به فاضلاب وارد شود. مجددا پمپ را خاموش کرده و در ادامه باید فیلتر شنی را در حالت “Filter” قرار دهید. پمپ را روشن کنید. بهتر است برای چند دقیقه عمکلرد فیلتر شنی را به دقت بررسی کرده و از عدم بروز مشکل در روند کار آن اطمینان پیدا کنید. 

زمان بک واش فیلترهای شنی با کاهش سطح کیفی آب خروجی از آن مشخص می شود. البته یکی دیگر از مهم ترین عواملی که نشان دهنده زمان بک واش فیلترهای شنی می باشد، کاهش فشار آب ورودی به فیلتر است. افت فشار آب در فیلترهای شنی را می توانید از طریق گیج فشار تعبیه شده در ساختار فیلترهای شنی متوجه شوید. 

بک واش فیلتر شنی استخری


قطعات فیلترهای شنی استخری


قطعات و اجزای تعبیه شده در ساختار فیلترهای شنی استخری شامل موارد زیر می شوند:


1- مخزن اصلی: مخزن قرار گرفته در ساختار فیلترهای شنی برای تعبیه سیلیس مناسب هستند و از اجزای اصلی فیلترهای شنی محسوب می شوند. جنس مخزن اصلی در فیلترهای شنی معمولا از استیل یا آهن با پوشش رنگ می باشد. 

2- نازل فیلتر شنی: برای کنترل جهت جریان آب از نازل در فیلترهای شنی استفاده می شود. نازل فیلترهای شنی می تواند از جنس برنجی یا پلاستیکی باشد. 

3- سیلیس: برای پر کردن مخزن فیلترهای شنی از سیلیس استفاده می شود. سیلیس ها با دانه بندی های مختلفی در ساختار فیلترهای شنی قرار می گیرند و باعث از بین رفتن آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق می شوند. سیلیس در فیلترهای شنی، باید در سه لایه با دانه بندی های مختلف در مخزن قرار بگیرد و بر همین اساس می تواند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. 

4- لوله کشی فیلتر شنی: در ساختار فیلترهای شنی برای انتقال آب از بخش های مختلف، لوله های گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند. 

5- اجزای مورد نیاز برای بک واش فیلتر: برای بک واش فیلترهای شنی از قطعات مختلفی استفاده می شود. فیلترهای شنی برای قرارگیری در حالت بک واش دارای قطعاتی مثل شیر چند حالته هستند. 

قطعات فیلتر شنی استخری


«سایت آبین فرصت دریافت مشاوره رایگان را در کنار ارائه محصول با برندهای مختلف در اختیار شما قرار داده است، در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید فیلترهای شنی استخری از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر