چگونه لکه های آب سخت را از فولاد ضد زنگ پاک کنیم؟

چگونه لکه های آب سخت را از فولاد ضد زنگ پاک کنیم؟

فولاد ضد زنگ در مجاورت آب، لکه می گیرد. هرچه میزان مواد جامد محلول در آب (TDS) بیشتر باشد، لکه های آب سخت بر سطوح فولادی ضد زنگ از جمله سینک ظرفشویی نیز افزایش می یابند. در این مقاله از وب سایت آبین قصد داریم تا درباره روش های خانگی و آسان برای پاکسازی لکه های ناشی از سختی آب بر سطوح فولادی مطالعه کنیم.


فلزات موجود در آب مانند آهن و منگنز، با هوا واکنش داده و اکسیده می شوند. با گذشت زمان، اکسیداسیون باعث زنگ زدگی می شود و لکه هایی به جای می گذارد. بیش از 90 درصد افراد، سینک ظرفشویی خود را پس از اتمام کار با آن خشک نمی کنند. ماندن آب روی سطح سینک، محیطی مناسب برای واکنش مواد جامد با هوا و در نتیجه ایجاد لکه فراهم می آورد. زنگار، باعث شکستن و نشت اتصالات می شود و هزینه های اضافه در پی خواهد داشت.


روش های بسیاری برای رهایی از این لکه ها وجود دارد که برخی از آن ها ساده تر و در عین حال ناکارآمدتر از سایر روش ها می باشند. کار معقول تر این است که آب ورودی به خانه خود را که علت اصلی ایجاد این لکه هاست، تصفیه نمایید. با کمی سرمایه گذاری بیشتر در دراز مدت می توانید سطوح عاری از لکه و سلامتی را برای خود و سایرین به ارمغان بیاورید. استفاده از دستگاه سختی گیر آب نیز یکی دیگر از راه حل های موثر محسوب می شود.


آیا ترکیب سرکه و جوش شیرین می تواند لکه های آب سخت را از سطوح فولاد ضد زنگ پاک کند؟


ترکیب جوش شیرین و سرکه معجزه آساست و وجود آن در هر خانه ای ضروری است. از تمیز کردن چراغ های جلوی خودرو گرفته تا برگرداندن ظاهر زیبای فولاد. از آن جا که از این مواد در پخت و پز نیز استفاده می شود می توانید از بی خطر بودن آن ها مطمئن باشید. دانه های جوش شیرین به تنهایی زبر بوده و می توانند باعث ایجاد خط و خش شوند. با این حال در صورتی که آن را با سرکه مخلوط کنید، مشکل خراشیدگی سطوح نیز برطرف خواهد شد.


به فرض، قصد دارید سینک ظرفشویی را از لکه های آب سخت تمیز کنید. برای این کار باید یک قاشق پر جوش شیرین را با یک و نیم قاشق سرکه سیب مخلوط کرده و روی یک اسفنج مرطوب بریزید. سپس سطح مورد نظر را کمی با اسفنج ساییده و آبکشی کنید. برای براق شدن سطح مورد نظر می توانید آن را با یک پارچه خشک (ترجیحا میکروفایبر) و مقداری روغن لیمو جلا دهید. افزودن مایع ظرفشویی به محلول جوش شیرین و سرکه نیز می تواند چربی ها را پاک کند. روش فوق بسیار ارزان، موثر و بی دردسر است.


آب داغ و لیمو برای پاک کردن لکه های آب سخت


این ترفند نیز بسیار ارزان و راحت بوده و برای سینک مناسب است. ابتدا سینک را با استفاده از آب داغ شستشو داده و سپس برشی از لیمو را به تمام سطح آن بمالید. بگذارید ده دقیقه روی آن بماند و مجددا با آب داغ آبکشی کنید.


این روش نیز سینک را تمیز و تا حدودی براق می کند. با این حال اگر می خواهید جلای بیشتری به آن بدهید، باید از روغن لیمو استفاده کنید. برای استفاده از این روش روی سطوح عمودی مانند یخچال، باید دستکش پوشیده و یک تکه پارچه را با آب داغ خیس کنید. پارچه را روی لکه های آب سخت بکشید و سپس از برش لیمو استفاده کنید. پس از ده دقیقه مجددا سطح را با استفاده از پارچه ای که با آب داغ خیس نموده اید، تمیز کنید. ممکن است نسبت به سینک زحمت بیشتری داشته باشد اما هزینه ای نخواهد داشت.


استفاده از خمیردندان در پاکسازی لکه های آب سخت


خمیردندان بر خلاف اسم آن صرفا برای دندان‌ها نبوده و مانند جوش شیرین کاربردهای زیادی دارد. استفاده از خمیردندان نسبت به لیمو به تلاش بیشتری برای ساییدن سطح نیاز دارد. برخلاف بسیاری از شوینده های تجاری، خمیردندان به جای پوشاندن لکه ها با لایه براق، آن هارا از بین می برد. هنگام کار با آن هرچه بیشتر سطح را بسایید، مانند بی کربنات سدیم (جوش شیرین) حل شده و فعال می شود. وقتی کارتان تمام شد باید سطح مورد نظر را شسته و یا با استفاده از یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. بهترین مدل خمیردندان برای این کار، ارزان ترین و ساده ترین نوع آن است. رنگ این خمیر دندان ها سفید است و جوش شیرین بیشتری در خود دارند. به همین دلیل خاصیت سایندگی آن ها نیز بیشتر است.


شوینده های تجاری


محصولات بسیاری برای تمیز کردن لکه های آب سخت فولاد ضد زنگ در بازار موجود است. ممکن است در وهله اول استفاده از این گونه محصولات رویکردی آسان محسوب شود اما با توجه به تعدد این گونه محصولات، باید قبل از خرید بررسی های بیشتری انجام دهید. در این راستا ممکن است ناچار به استفاده از محصولات مختلفی شوید تا بالاخره شوینده مورد نظر خود را پیدا کنید.

برای رهایی از مشکلات ناشی از سختی آب می توانید از دستگاه های سختی گیر استفاده کنید. وب سایت آبین ارائه دهنده کلیه تجهیزات آبی با کیفیت و قیمت مناسب در ایران است. جهت دریافت خدمات مشاوره به صورت رایگان با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
نیما
نیما
یکی از وسایل من که از جنس فولاد بود دچار زنک زدگی شده بود از طریق این مقاله فهمیدم که چطوری میتونم زنک های روی فولاد رو کم کنم.
ارسال نظر