چرا باید یک برنامه جامع برای تصفیه آب داشته باشیم؟

چرا باید یک برنامه جامع برای تصفیه آب داشته باشیم؟

قانون آب پاک (CWA)، در سال 1972 تصویب شد. این قانون میزان جریمه ها، تشویقی ها و همچنین بودجه لازم برای تصفیه آب صنعتی جوامع را تعیین می کند. طبق تخمین آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، بیش از دو سوم آب های آمریکا برای شنا یا ماهیگیری مناسب نیستند. این رقم پس از تاسیس CWA به نصف آن کاهش یافت.


حدود پنجاه سال پس از آن، موفقیت اولیه این برنامه، روند نزولی در پیش گرفت. موارد مختلفی مانند کاهش بودجه، زیرساخت های قدیمی و آلاینده های جدید، مسئولیت تصفیه آب را به بخش بالادست یعنی تاسیسات تولید کننده فاضلاب محول کرد.


از نظر تاریخی، مراکز تصفیه متمرکز دولتی (POTW) از جمله ذی نفعان CWA محسوب می شوند. تغییرات بودجه و مقررات منجر به سرمایه گذاری در POTWها شد؛ چرا که تاسیسات تولیدی که از خدمات آن ها استفاده می کردند به سوددهی رسیدند. انجمن مهندسین عمران آمریکا در سال، 2017 برای POTW های آمریکایی درجه D+ صادر کرد. POTW های سراسر کشور همچنان با شکست مواجه شدند. با توجه به این موضوع که POTW محلی نمی تواند جریان آب و/یا بارگیری آلاینده را مدیریت کند، به تاسیسات تولیدی کارامد و موثرتری برای مدیریت مصرف و تخلیه آب احتیاج است.


تسهیلات تصفیه آب


در این شرایط بار تصفیه آب از دوش POTWهای متمرکز برداشته شده و بر تاسیسات بالادست تحمیل می شود. با اینکه تاسیسات تولیدی همواره بر بهینه سازی عملیات خود در راستای به حداکثر رساندن سوددهی متمرکز هستند، امروزه یک مرکز تصفیه آب به مجموعه خود اضافه کرده اند. این کار هزینه های عملیاتی را به مجموعه وارد کرده و منجر به سوددهی نمی شود.


موضوع مهم تر در این رابطه آن است که تصفیه آب آشامیدنی جزء قابلیت های تاسیسات نیست. با این وجود، ملاحظات تجاری که یک مرکز برای عملیات و سهامداران خود اتخاذ می کند، همان ملاحظاتی است که بر تصفیه آن ها تاثیر می گذارد:


•    کیفیت و حفاظت از برند
•    ایمنی مواد غذایی و انطباق با مقررات
•    انطباق زیست محیطی
•    اهداف توسعه پایدار
•    سودآوری و بهره وری
•    حفاظت از دارایی
•    ایمنی و مسئولیت کارگران


توسعه برنامه کلی تصفیه آب


مواد شیمیایی و خدمات تصفیه آب دیگر تنها مدلی نیست که کارکرد موثری داشته باشد. دیگر زمان آن گذشته است که خریدار با توجه به هزینه هر پوند یا هزینه ماهانه تصفیه آب در این زمینه تصمیم‌گیری کند. امروزه شرکت ها به دنبال یک شریک با تجربه تجاری در زمینه تصفیه هستند که شامل کار با مهندسی-در-محل،  EHS، تعمیر و نگهداری، مدیریت، تدارکات و اجرا می باشد. توسعه برنامه با ارزیابی جامع سایت (CSA) آغاز می شود. این موارد شامل گفتگو با سهامداران شرکت برای تعیین شاخص های عملکردی کلیدی محلی و شرکتی (KPI)، ارزیابی تسهیلات، ارزیابی و راهبردهای پیاده سازی است. 


این ارزیابی منجر به اشتراک گذاری بهترین شیوه ها و فرصت ها برای راه حل های ویژه تسهیلات و سازمان شما می شود. این ارزیابی، تخصص و بینش تاسیسات محل را با تخصص تجاری تیم ارزیابی در زمینه آب به هم پیوند می دهد. در نمونه های زیادی مشاهده شده است که CSA ارتباط بین بخش ها و سازمان را بهبود می بخشد.


CSA برنامه را تدوین می کند. توصیه ها و اجرای موارد CSA به دستیابی تعالی عملیاتی جهت می دهند. به همین دلیل ایجاد یک برنامه جامع برای تصفیه آب حائز اهمیت است و نتایج زیر را در پی خواهد داشت:


1. رویکرد تسهیلات جامع تصفیه آب به جای رویکرد بخش به بخش. سازمان هایی که امکانات مختلفی دارند که به تسهیلات این امکان را می دهد تا اهداف شراکتی و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برآورده کرده و بودجه سرمایه و عملیاتی را اولویت بندی کنند.
2. ارائه راه حل های خاص برای دستیابی به اهداف مورد نظر که می توانند جهت برآورده کردن اهداف تولید، برنامه ریزی یا تغییرات تجاری در مرکز شما تنظیم شوند.
3. رویکردی استاندارد که ارتباطات داخلی و هدف گذاری را بهبود می بخشد.


POTW ها جهت برآوردن نیازهای جامعه، به مجادلات خود ادامه میدهد. آنها برای ارتقا و ایجاد تغییرات لازم در زیرساخت های خود، به بودجه بیشتری نیاز خواهند داشت. این مسئله احتمالا بار مالی اضافه ای بر دوش کاربران صنعتی (تاسیسات تولیدی) بگذارد. پس کار عاقلانه این است که در ابتدای امر، یک برنامه جامع برای تصفیه آب تدوین کنید.
 

وب سایت آبین اولین بازار تخصصی آنلاین در حوزه تجهیزات آبی در ایران است. جهت دریافت خدمات مشاوره می توانید از طریق شماره 02122228116 با ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر