پیش ازن زنی برای فیلتراسیون غشایی مبتنی بر جاذبه

پیش ازن زنی برای فیلتراسیون غشایی مبتنی بر جاذبه

فیلتراسیون غشایی جاذبه‌ای (GDM) به عنوان جایگزینی برای فیلتر شنی در سیستم تصفیه آب آشامیدنی پیشنهاد شده است، اما شار غشایی کم و کیفیت نفوذ ضعیف این نوع فیلتر مانع از کاربرد گسترده آن می‌شود. تحقیقات نشان داده است که پیش ازن زنی از اواسط دوره فیلتراسیون جاذبه‌ای باعث ایجاد لایه‌های رسوب غشایی ناهمگن و متخلخل با فعالیت بیولوژیکی بالا شده که با حذف کربن آلی محلول و کربن آلی قابل جذب از طریق عمل ترکیبی اکسیداسیون و تجزیه بیولوژیکی ازن، افزایش شار غشایی و کیفیت نفوذ بهتر را منجر می‌شود. جذب این ترکیبات در لایه رسوبی ثابت کرده که ازن زنی در مرحله پیش تصفیه می‌تواند به عنوان یک گزینه بالقوه برای غلبه بر محدودیت‌های فیلتراسیون جاذبه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.


فیلتراسیون غشایی جاذبه‌ای


فیلتراسیون غشایی مبتنی بر جاذبه (GDM) به عنوان یک فناوری تصفیه کم انرژی برای آب آشامیدنی و پیش تصفیه جهت استفاده مجدد از آب مبتنی بر سیستم اسمز معکوس و نمک‌زدایی آب دریا توجه زیادی را به خود جلب کرده است. پیش از این نیز در مقاله تخصصی به بررسی مزایا و معایب اسمزمعکوس در تصفیه آب به ویژه آب دریا پرداخته‌ایم. اخیراً، فیلتراسیون GDM به عنوان یک جایگزین استراتژیک برای فن‌آوری‌های متداول تصفیه آب آشامیدنی، به‌ویژه در مناطقی با منابع انرژی محدود، با هدف دستیابی به تولید پایدار آب آشامیدنی ظاهر شده است.


فیلتراسیون جاذبه‌ای معمولاً با استفاده از غشاهای میکروفیلتراسیون (MF) یا اولترافیلتراسیون (UF) تحت فشار گرانشی بسیار کم (به عنوان مثال، 4-10 کیلو پاسکال) اعمال می شود. با استفاده از این فیلترها، تولید آب تصفیه شده با شارهای غشایی تثبیت شده 2-15 L/m2/h (LMH) را می‌توان در عرض چند روز به دست آورد.


با توجه به تقاضای کم انرژی و حداقل نیازهای نگهداری، فیلتراسیون غشایی جاذبه‌ای به عنوان یک گزینه مقرون به صرفه و پایدار برای تصفیه آب آشامیدنی در کشورهای در حال توسعه و گسترش یافته است. قابل ذکر است، فیلتراسیون GDM کیفیت نفوذ غشایی بهتری داشته و به فضای کمتری نسبت به فیلتر شنی نیاز دارد. با این وجود، کاربرد محدود فیلتراسیون GDM به عواملی مانند شار غشایی کم و راندمان حذف غیر بهینه آلاینده‌های کلوئیدی/ محلول در مقایسه با فیلتراسیون معمولی MF/UF نسبت داده می‌شود که در فشارهای گذرنده نسبتاً بالا بهتر عمل می‌کند.


ازن‌زنی در سیستم تصفیه آب

 

ازن‌زنی در سیستم تصفیه آب


ازن زنی به طور گسترده در تصفیه آب آشامیدنی به منظور گندزدایی و حذف اکسیداتیو آلاینده های شیمیایی استفاده می‌شود. ازن زنی همچنین یک گزینه پیش تصفیه مناسب برای فیلتراسیون غشایی معمولی برای بهبود شار غشا و کیفیت نفوذ است. توجه داشته باشید که اکسیداسیون توسط ازن و رادیکال‌های هیدروکسیل می‌تواند مواد آلی را به قطعات کوچک‌تر تجزیه کرده یا ترکیبات آبگریز را اکسید کند و در نتیجه رسوب آلی غشاها را کاهش دهد.


علاوه بر این، فرایند ازن زنی می‌تواند رسوب زیستی غشایی را با سرکوب رشد میکروبی یا کاهش تولید EPS کنترل کند و یک لایه رسوب نازک را تشکیل دهد. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که استفاده از ازن زنی به عنوان یک روش پیش تصفیه مستلزم بررسی دقیق عوامل مختلف از جمله دوز است که ممکن است بسته به کیفیت بیولوژیکی و شیمیایی آب خوراک متفاوت باشد. دوز بهینه ازن برای پیش تصفیه موثر باید بر اساس ویژگی‌های خاص منبع آب تعیین شود.


اگرچه اثر پیش ازن زنی در سیستم فیلتراسیون غشایی معمولی همانطور که توضیح داده شد به خوبی ثابت شده، اما تأثیر آن در فیلتراسیون غشایی جاذبه‌ای نامشخص است. اگر پیش ازن زنی رسوب آلی یا رسوب زیستی غشایی را کاهش دهد، می‌توان عملکرد شار فیلتراسیون GDM را بهبود بخشید. با این حال بر خلاف فیلتراسیون غشایی مرسوم، ویژگی‌های لایه رسوب‌دهنده مانند فعالیت میکروبی و مورفولوژی، برای عملکرد شار در فیلتراسیون جاذبه‌ای مورد استفاده در تصفیه آب صنعتی حیاتی هستند.


استفاده از ازن در سیستم فیلتراسیون جاذبه‌ای

 

استفاده از ازن در سیستم فیلتراسیون جاذبه‌ای


مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند که کاربرد ازن در تصفیه آب بسیار گسترده بوده و پیش ازن زنی می‌تواند اثرات مختلفی بر روی عملکرد سیستم تصفیه آب جاذبه‌ای داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم:


•    ازن زنی باعث افزایش شار غشایی در طی فیلتراسیون غشایی جاذبه‌ای فاضلاب شهری یا فاضلاب و گاز شیل می‌شود.
•    می‌تواند حذف منگنز را در فیلتراسیون جاذبه‌ای آب‌های سطحی افزایش دهد.
•    ازن زنی کاهش شار را در طی فیلتراسیون GDM آب مملو از جلبک با کاهش رسوب زیستی به تعویق می‌اندازد.
•    ازن زنی می‌تواند به گندزدایی و اکسیداسیون آلاینده‌های شیمیایی منجر شود اما محصولات جانبی اکسیداسیون نامطلوب مانند کربن آلی قابل جذب (AOC) تولید می‌کند.


خرید تجهیزات تصفیه آب


برای خرید تجهیزات مورد استفاده در سیستم تصفیه آب از جمله فیلتر ممبران و سایر ملزومات می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه معتبر آبین مراجعه کنید. این مجموعه دارای تنوع بالایی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت تصفیه آب است که علاوه بر فروش، خدمات دیگری نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین خدمات آبین، مشاوره رایگان در زمینه خرید محصولات بوده که از طریق تماس با کارشناسان مجموعه امکان‌پذیر است.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر