نکاتی برای استفاده از ماسه پاک کن هیدروسیکلون و درک ساختار آنها

نکاتی برای استفاده از ماسه پاک کن هیدروسیکلون و درک ساختار آنها

ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون از اجزای حیاتی در سیستم‌های تصفیه آب است که برای جداسازی و حذف ماسه و سایر ذرات جامد از آب کاربرد دارد. هیدروسیکلون‌ها از نیروی گریز از مرکز برای دستیابی به این جداسازی استفاده کرده که این ویژگی آنها را به ابزاری کارآمد برای حذف جامدات معلق در آب تبدیل می‌کند. 


ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون از سه جزء اصلی تشکیل شده است که بر روی یک مخزن ته نشینی دایره‌ای شکل، ثابت شده‌اند: همزن، ماسه خراش و جداکننده شن و ماسه آب. این اجزا از طریق خطوط لوله به هم متصل می‌شوند و برای دستیابی به حذف موثر شن و ماسه با هم کار می‌کنند. هر گونه نقص یا عملکرد نامناسب این اجزا می‌تواند به طور قابل توجهی بر راندمان حذف شن و ماسه تأثیر بگذارد. در ادامه به بررسی ساختار ماسه‌پاک‌کن و عملکرد این وسیله در سیستم تصفیه آب صنعتی می‌پردازیم.


ساختار ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون

 

ساختار ماسه پاک کن هیدروسیکلون


ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون همانند فیلتر شنی استخری، برای حذف ذرات ناخالصی جامد در آب طراحی شده است. ساختار ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون شامل چندین جزء کلیدی است که برای جداسازی موثر ماسه و سایر ذرات جامد از آب طراحی شده‌اند.


•    همزن: وظیفه اصلی همزن، افزایش سرعت چرخش فاضلاب ورودی به مخزن ته نشینی است. عملکرد این وسیله باعث افزایش نیروی گریز از مرکز بر روی ذرات شن و ماسه در فاضلاب شده و باعث می‌شود که آنها به سرعت بر روی دیواره‌های مخزن بنشینند. در نتیجه ذرات ماسه در امتداد دیواره‌های مخزن و در انتهای محفظه مخروطی شکل و در مخزن شنی جمع می‌شوند.
•    ماسه خراش: ماسه خراش از آب تمیز تحت فشار (آب لوله کشی) برای تمیز کردن ذرات شن و ماسه اطراف مخزن شنی واقع در کف مخزن استفاده می‌کند. یک لایه چرخشی از شن و ماسه و آب در داخل ماسه خراش تشکیل می‌دهد و هوای کم فشار از لوله مرکزی شن و ماسه آب را مجبور می‌کند تا به سمت بالا حرکت کند. این عمل به طور مداوم مخلوط ماسه و آب را از مخزن ماسه خارج کرده و به جداکننده ماسه و آب می‌برد.
•    جداکننده آب شن و ماسه: نقش جداکننده شن و ماسه در ساختار ماسه‌پاک‌کن این است که اجازه می‌دهد ذرات شن ته نشین شوند و در عین حال فاضلاب از خروجی بالایی خارج شود. ذرات شن و ماسه توسط یک نوار نقاله مارپیچ به یک واگن حمل و نقل یا ظرف برای دفع، حمل می‌شوند.


حفظ و نگهداری ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون

 

حفظ و نگهداری ماسه پاک کن هیدروسیکلون


نگهداری از ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون برای اطمینان از عملکرد بهینه و طول عمر آن ضروری است. نگهداری مناسب و رعایت نکات که در ادامه ذکر شده‌اند، به اطمینان از عملکرد کارآمد ماسه‌زدای هیدروسیکلون در فرآیندهای تصفیه آب کمک می‌کند و باعث حذف موثر ماسه و رسوب از فاضلاب می‌شود.


•    اطمینان حاصل کنید که فشار آب لوله کشی شن و ماسه کمتر از 0.2 مگاپاسکال نباشد.
•    به طور منظم خطوط لوله انتقال شن و ماسه و آب را از نظر انسداد یا تجمع شن و ماسه بررسی کنید و به سرعت آنها را تمیز کنید.
•    به طور دوره‌ای روغنکاری تکیه گاه چرخان همزن و چرخ دنده‌های مشبک داخلی را بررسی کنید. در صورت نیاز از گریس روان کننده اضافه کنید.
•    در طول بازرسی‌های معمول، به هرگونه صدا یا ارتعاش غیرعادی در مکانیسم‌های محرک و قسمت‌های چرخان همزن و جداکننده آب شن و ماسه توجه کنید، همچنین شل بودن پیچ یا بست را بررسی کنید.
•    هر شش ماه، حفره پرکننده شفت نوار نقاله مارپیچی جداکننده آب شن و ماسه را روغن کاری کنید و سایش نوار نقاله مارپیچی و لنت‌های لاستیکی مقاوم در برابر سایش زیر آن را بررسی کنید. در صورت مشاهده سایش قابل توجه آنها را تعویض کنید.
•    سالانه روغن روان کننده را در گیربکس‌های همزن و جداکننده آب شن و ماسه بررسی کنید. در صورت لزوم روغن را بر اساس شرایط آن تعویض کنید و یاتاقان‌های موتور را روغن کاری کنید.
•    اطمینان حاصل کنید که پرسنل مسئول عملیات و نگهداری هیدروسیکلون به اندازه کافی آموزش دیده‌اند. 
•    تراز اجزای هیدروسیکلون را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی قرار گرفته‌اند. ناهماهنگی می‌تواند بر کارایی فرآیند جداسازی تأثیر بگذارد.
•    مطمئن شوید که ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون از مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده است. به طور مرتب علائم خوردگی را بررسی کنید و در صورت نیاز از پوشش‌های محافظ استفاده کنید.


آیا ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون برای من مناسب است؟


ماسه‌پاک‌کن هیدروسیکلون با حذف موثر جامدات معلق و شن و ماسه از آب، نقش مهمی در فرآیند تصفیه آب بازی می‌کند. این وسیله در کاربردهای تصفیه آب های سطحی، در مرحله پیش تصفیه برای حذف جامدات معلق، رسوبات و شن و ماسه از آب استخراج شده از منابع آبی مختلف مثل چاه  استفاده می‌شود. حذف این ذرات تضمین می‌کند که آب با استانداردهای کیفی مطابقت دارد و برای فرآیندهای تصفیه بعدی از جمله فیلتراسیون توسط فیلتر ممبران مناسب است. بنابراین درصورتی که آب ورودی به سیستم شما دارای مقادیر بالای ذرات ناخالصی جامد است، ساختار ماسه‌پاک‌کن، امکان حذف درصد بالایی از این ذرات را برای شما فراهم می‌کند.


یکی از معتبرترین مراکز برای خرید این وسیله و سایر تجهیزات تصفیه آب، وب‌سایت فروشگاه اینترنتی آبین است. این مجموعه سابقه درخشانی در زمینه فروش این تجهیزات داشته و خدمات زیادی برای متقاضیان درنظر گرفته است. یکی از اصلی‌ترین خدمات آبین، ارائه مشاوره رایگان در زمینه انتخاب و خرید محصولات است. شما می‌توانید از طریق تماس با شماره 02122228116 با کارشناسان آبین در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر