نقش هوش مصنوعی در تصفیه آب

نقش هوش مصنوعی در تصفیه آب

هوش مصنوعی، زندگی تمام انسان‌‌ها را در آینده نزدیک تحت تاثیر خود قرار می‌دهد! این موضوع حتی شامل صنایعی مثل تصفیه آب هم می‌شود. اما سوال اینجاست که تصفیه آب با هوش مصنوعی چگونه ممکن است؟ چطور می‌توان از آن برای افزایش بهره‌وری سیستم استفاده کرد؟

متاسفانه روشی که در حال حاضر برای تامین آب تصفیه شده استفاده می‌شود، به اندازه‌ای اثربخش نیست که تمام افراد در جهان به آب با سطح کیفی بالا دسترسی داشته باشند. به همین دلیل باید از روش موثر و سریع‌تری برای تصفیه آب استفاده کرد. 

تصفیه آب با هوش مصنوعی، می‌تواند یک راهکار بسیار مناسب باشد که در نظر گرفتن آن برای طراحی سیستم‌های آبرسانی در مکان‌هایی که دسترسی به آب دشوار است اهمیت زیادی دارد. استفاده از تصفیه آب با هوش مصنوعی، باعث کاهش هزینه‌های هنگفت در رابطه با مقابله با بیماری‌های ناشی از نوشیدن آب آلوده هم می‌شود. 


تصفیه آب با هوش مصنوعی و مدیریت بحران آب 


یکی از اصلی‌ترین بحران‌های آب، به کیفیت آن و بیماری‌هایی که از این طریق می‌تواند منتقل شود مربوط است. به همین دلیل در اولین قدم، بهتر است آب را مدام با استفاده از هوش مصنوعی آنالیز کرد. راهکارهای هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های به دست آمده می‌تواند برای بررسی کیفیت آب آشامیدنی تا حد زیادی کمک کننده باشد. 

می‌توان تصور کرد که تحلیل داده‌ها تا چه اندازه برای به‌کارگیری سیستم‌ها و تاسیسات آبی مناسب، حائز اهمیت است. در ادامه هم می‌توان از بهترین روش برای افزایش کیفیت آب که هزینه کمتری نسبت به تاسیسات قدیمی‌تر دارد، استفاده کرد. 

تصفیه آب با هوش مصنوعی و مدیریت بحران آب

پیشرفت تصفیه آب با هوش مصنوعی به اندازه‌ای است که در آینده بسیار نزدیک، می‌توان آن را برای یافتن ایراد‌های ایجاد شده در سیستم به‎کار برد. استفاده از این راهکار می‌تواند هزینه ناشی از خرابی قطعات و البته توقف عملکرد سیستم را به حداقل رساند. 


کاربردهای تصفیه آب با هوش مصنوعی


از هوش مصنوعی برای تصفیه آب می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:


1- طراحی سیستم تصفیه آب: طراحی دستگاه تصفیه آب، یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عواملی است که برای خرید و استفاده از سیستم اهمیت زیادی دارد. این موضوع می‌تواند در عملکرد دستگاه تا حد زیادی تاثیرگذار باشد. در واقع طراحی اصولی سیستم می‌تواند در افزایش طول عمر فیلترهای به‌کار رفته در سیستم، عملکرد دستگاه، سطح کیفی آب و... موثر واقع شود. به همین دلیل سپردن پروژه طراحی سیستم به افراد متخصص اهمیت زیادی دارد. 

با توجه به نکاتی که گفته شد، تصور کنید استفاده از هوش مصنوعی که تا حد زیادی عملکرد دقیقی دارد، تا چه اندازه می‌تواند کمک کننده باشد.

2- آنالیز کیفیت آب: آنالیز کیفیت آب در طراحی سیستم تصفیه آب صنعتی اهمیت زیادی دارد. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان میزان آلاینده‌های آب را به صورت دقیق بررسی کرد. 

3- بررسی وضعیت دستگاه تصفیه آب: در دوران کرونا، بسیاری از کمپانی‌های معتبر در سطح جهانی از هوش مصنوعی برای تشخیص زمان تعویض فیلترهای دستگاه‌ تصفیه آب فروخته شده استفاده کردند. این موضوع توانست به کمپانی و افرادی که از دستگاه استفاده می‌کردند کمک زیادی کند. 

وضعیت دستگاه تصفیه آب صنعتی هم باید به صورت دقیق و مداوم بررسی شود. به همین دلیل با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان عملکرد و وضعیت سیستم را ارزیابی کرد. 

4- پیدا کردن مشکلات احتمالی در سیستم تصفیه آب: بروز مشکل در سیستم تصفیه آب می‌تواند باعث توقف عملکرد آن شود. به همین دلیل تصفیه آب با هوش مصنوعی و در واقع کمک گرفتن از این فناوری در این حوزه می‌تواند به پیدا کردن مشکلات سیستم و رفع آن‌ها کمک کند.

کاربردهای تصفیه آب با هوش مصنوعی


تصفیه فاضلاب با هوش مصنوعی 


برای اینکه ورود فاضلاب به محیط زیست مشکلی به دنبال نداشته باشد، تصفیه فاضلاب اهمیت زیادی دارد. این موضوع باعث شده تا طراحی و استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب کاربرد بالایی داشته باشد. 

میزان آلاینده‌های آب و سمی بودن آن‌ها در فاضلاب باید به صورت دقیق بررسی شود. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان این موضوع را در نظر داشته و در ادامه نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد. این راهکار می‌تواند در کاهش اثرات محیط زیستی تاثیرگذار باشد.


هوش مصنوعی و مقابله با هدر رفت آب 


هدر رفت آب باعث شده است تا بسیاری از افراد در سراسر جهان مشکلات زیادی از نظر عدم دسترسی به آب داشته باشند. در واقع با جلوگیری از هدر رفت آب می‌توان دسترسی افراد را به آب راحت‌تر کرد. در تصفیه آب با هوش مصنوعی می‌توان اثرات نشتی آب را در سیستم لوله کشی مختلف بررسی کرده و آن را برطرف کرد. 

همچنین این امکان نیز وجود دارد که از راهکار‌هایی برای مقابله با مصرف بی رویه آب استفاده کرد. تحلیل میزان مصرف آب توسط افراد در یک کشور و ارسال هشدار می‌تواند کمک کننده باشد. این موضوع باعث می‌شود افراد مصرف آب را کاهش داده و یا نسبت به برطرف کردن مشکلات سیستم لوله کشی خود اقدام کنند. 

در صنعت کشاورزی، میزان مصرف آب بسیار زیاد است. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان داده‌هایی را مثل شرایط اقلیمی، میزان دما، رطوبت و ... بررسی کرده و از بهترین روش‌ها برای کاهش مصرف آب استفاده کرد. 


«سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب با برندهای مختلف است و فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا از طریق تماس تلفنی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 2
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (2)
یگانه
یگانه
امروزه هوش مصنوعی تو همه زندگی آدما وارد شده دیگه نمی‌دونستم حتی برای تصفیه آب هم هوش مصنوعی کاربرد داره واقعا برام جالب بود.
ابوالفضل صنعتی
ابوالفضل صنعتی
سلام وقت بخیر یه سوالی داشتم من یه پروژه دارم با موضوع تصفیه پساب به کمک هوش مصنوعی اگر امکانش هست کمک کنید چیکار میتونم انجام بدم برای انجام این پروژه ممنون
ارسال نظر