نصب فیلتر UV بر روی دستگاه تصفیه آب خانگی ضروری است؟

نصب فیلتر UV بر روی دستگاه تصفیه آب خانگی ضروری است؟

فیلتر Ultraviolet (UV) با استفاده از اشعه فرابنفش میکروب ها و باکتری های موجود در آب را حذف می کند. اشعه فرابنفش طول موج 260 نانومتر دارد و پیوند مولکولی DNA باکتری ها و میکروب های موجود در آب را می شکند و به این صورت آن ها را از بین می برد. لامپ یووی در محفظه ای مقاوم و فلزی قرار گرفته است، زیرا در صورت تابش مستقیم به چشم ها و پوست بدن آسیب می رساند. داخل این لامپ از جیوه استفاده شده است و در صورت شکسته شدن آن، جیوه وارد آب شده و سلامت افراد را به خطر می اندازد. به همین علت محافظت از آن مهم است. دستگاه های تصفیه آب خانگی فیلتر یووی ندارند و در صورت نیاز و درخواست مشتری بر روی آن نصب می شوند. اگر آب میکروب و باکتری های زیادی داشته باشد، نیاز به استفاده از فیلتر یووی است. همچنین این فیلتر برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ضروری تر می باشد.


مزیت های استفاده از فیلتر UV


مزیت های استفاده از فیلتر uv شامل موارد زیر می باشد:


•    باکتری ها و میکروب های موجود در آب را حذف می کند. 
•    وارد نشدن مواد شیمیایی به آب 
•    مزه و طعم آب را تغییر نمی دهد. 
•    تغییر ندادن شکل و فرم آب از نظر شیمیایی
•    مصرف برق پایین در حدود 6 الی 8 وات دارد. 
•    هزینه های نصب و راه اندازی پایینی دارد و به همین دلیل مقرون به صرفه می باشد.
•    از هدر رفتن آب جلوگیری کرده و کاملا با محیط زیست سازگاری دارد.
•    به نسبت روش اسمز معکوس در زمان کمتری آب را تصفیه می کند. 


دستگاه تصفیه آب UV چه معایبی دارد؟


در این قسمت به بررسی معایب فیلترهای UV می پردازیم: 


•    فیلتر UV از نور فرابنفش برای کشتن باکتری ها و میکروب ها استفاده می کند. ولی نور فرابنفش قادر به حذف ذارت معلق و آلاینده ها نمی باشد. برای از بین بردن این موارد به فیلترهای دیگری نیاز می باشد. 
•    فیلتر یووی جهت تصفیه آب به برق نیاز دارد و به هنگام قطع برق به دلیل نداشتن مخزن، مصرف کننده قادر به برداشت آب نمی باشد. 
•    اشعه فرابنفش آب را گرم می کند. 
•    برای اینکه فیلتر  UV آب را به خوبی تصفیه کند، قبل ورود آب به فیلتر UV ذارت معلق موجود در آب باید به طور کامل حذف شوند.

 
زمان تعویض فیلتر UV 


میانگین طول عمر فیلتر یو وی یک سال می باشد. لامپ های uv نمی سوزند ولی نور آن ها به مرور زمان کم می شود و به درستی میکروب ها و باکتری های موجود در آب را نمی کشند. ممکن است شما کار نکردن درست فیلتر را از روی تغییر رنگ آب تشخیص دهید. برخی از دستگاه های تصفیه آب دارای تایمر برای تعویض فیلتر می باشند و در زمان لازم به مصرف کننده هشدار می دهند. فیلترهای uv فقط به هنگام عبور آب لازم است، روشن شوند ولی تنظیم زمان روشن ماندن آن ها بسیار سخت می باشد. به همین دلیل بسیاری مجبور می شوند تمام مدت آن را روشن بگذارند. 
لامپ های فرابنفش از بخار جیوه به عنوان سوخت و افزایش طول موج uv استفاده می کنند. با مرور زمان جیوه داخل لامپ پخش می شود و از طول موج نور کاهش می یابد. لامپ ماورا بنفش حدود 9000 ساعت یا 375 روز (در صورت روشن بودن مداوم) کار می کند.


تفاوت ها و شباهت های فیلتر UV و روش اسمز معکوس 


روش های مختلفی برای تصفیه آب وجود دارد. در بین آن ها بهترین روش اسمز معکوس است. در روش اسمز معکوس لازم است که آب با فشار از غشاهای فیلتر ممبران عبور کند. آب شهری فشار لازم را ندارد، به همین علت پمپ دستگاه فشار لازم را تامین می کند. بنابراین روش اسمز معکوس نیز همانند فیلتر یووی برای تصفیه آب به برق نیاز دارد. روش اسمز معکوس آلاینده ها و ذرات معلق موجود در آب را با دقت بالایی حذف می کند، ولی قادر به حذف میکروب ها و باکتری ها نمی باشد. بنابراین روش اسمز معکوس همانند فیلتر uv قادر به تصفیه کاملا آب نیست و به فیلترهای دیگری نیاز دارد. 


آیا فیلتر یووی به تنهایی قادر به تصفیه آب می باشد؟


همانطور که در قسمت های قبل گفتیم فیلتر یووی تنها می تواند میکروب ها و ویروس های موجود در آب را بکشد. در حالی که برای تصفیه کامل آب نیاز است تمامی آلاینده ها، ذرات معلق و فلزات سنگین موجود در آب حذف شوند. به همین علت فیلتر یووی حتما باید به همراه فیلترهای دیگر استفاده شود. 
سختی آب در کشور ما بسیار بالا می باشد. روش اسمز معکوس سختی آب را به طور چشمگیری کاهش می دهد ولی فیلتر یووی تنها آب با TDS زیر 200 ppm را تصفیه می کند. به همین دلیل بهترین راه حل این است که فیلتر uv به همراه فیلتر ممبران استفاده شود. همانطور که گفتیم فیلتر یووی برای تصفیه آب نیاز به برق دارد، در عین حال دستگاه های تصفیه آب یووی مخزن ندارند. به همین علت هنگام قطع برق آب تصفیه شده ای موجود نمی باشد. در صورتی که فیلتر ماورا بنفش خراب شود، مصرف کننده با چشم  غیر مسلح قادر به تشخیص آن نمی باشد.


دستگاه تصفیه آب خانگی به فیلتر UV نیاز دارد؟ 


فیلتر uv برای تصفیه آب باید حتما به همراه فیلترهای دیگر بیاید. قبل از فیلتر یووی حداقل یک فیلتر الیافی 5 میکرونی نیاز می باشد. برای تصفیه آب شهری به آن مقدار زیادی کلر اضافه می شود. کلر میکروب ها و باکتری های موجود در آب را می کشد. نصب فیلتر یووی در این موارد مفید است ولی ضروری نیست. در صورتی که آب مورد استفاده شما آب چاه می باشد، استفاده از فیلتر uv ضروری تر است. این فیلتر برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند مثل کودکان، بزرگسالان و بیماران ضروری تر است.


فیلتر uv چه چیزهایی را حذف می کند؟ 


فیلتر یووی با سرعت بالا می تواند 99.99 درصد موجودات زنده موجود در آب را بکشد. این دستگاه ذرات موجود در آب را حذف نمی کند، به همین دلیل پساب یا پسماندی ندارد. این فیلتر موارد زیر را می تواند غیرفعال کند:


•    کریپتوسپوریدیوم
•    ژیاردیا
•    باسیل های اسهال خونی
•    سالمونلا
•    مایکوباکتریوم سل
•    استرپتوکوک
•    هپاتیت عفونی
•    اشریشیاکلی
•    هپاتیت B
•    وبا
•    جلبک ها
•    قارچ
•    برخی ویروس ها


آیا اشعه فرابنفش برای افراد مضر است؟ 


تصفیه آب با اشعه ماورا بنفش بی خطر است. این فیلتر از مواد شیمیایی مضر استفاده نمی کند و بو، رنگ و ترکیب آب را تغییر نمی دهد. اشعه یووی برای انسان مضر می باشد ولی این فقط در صورتی است که لامپ روشن را لمس یا به آن نگاه کنید. کلر ماده ای ضدعفونی کننده است که می تواند جایگزین UV باشد اما اشعه فرابنفش نسبت به کلر ایمن تر است. نور فرابنفش پروتوزوا را تصفیه می کند ولی کلر قادر به حذف آن نیست. همچنین کلر در ترکیب با مواد آلی تری هالومتان ها را به وجود می آورد که بسیار سرطان زا هستند.


موارد استفاده از فیلترهای یووی 


اگر آب مورد استفاده شما آب چاه یا مخزن باشد، بهتر است از فیلتر یووی استفاده کنید. همانطور که گفتیم آب تصفیه شهری به دلیل داشتن کلر، موجودات زنده کمتری نسبت به آب چاه دارد. کلر ماده ضدعفونی کننده است ولی مضرات زیادی برای انسان دارد و باید در روند تصفیه از آب حذف شود. کلر آزاد با مواد آلی موجود در آب ترکیب شده و تری هالومتان ها را که ترکیباتی سرطان زا هستند را به وجود می آورند. افراد با سیستم ایمنی ضعیف مثل سالمندان و کودکان بیشتر از دیگر افراد نیاز به نوشیدن آب سالم دارند. به همین علت استفاده از فیلتر یووی برای این افراد بسیار مفید است.
در صورت تمایل به دریافت اطلاعات و مشاوره در مورد دستگاه های تصفیه آب خانگی با مشاوران و متخصصان وبسایت تصفیه آبین به صورت رایگان در ارتباط باشید
.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر