نشانه های رسوب گیری ممبران و نحوه تمیز کردن آن

نشانه های رسوب گیری ممبران و نحوه تمیز کردن آن

معمولا تشخیص مشکلات عملکردی سیستم ها و رسوب گیری ممبران آن ها به ویژه در میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF)، اسمز معکوس (RO) و نانوفیلتراسیون (NF) قدری پیچیده است.


حتی کوچکترین تغییر در روش های عملیاتی، ترکیب جریان، pH، دما و غیره نیز می تواند اقدامات اصلاحی مورد نیاز برای حفظ عملکرد صحیح غشاها را در پی داشته باشد. پیشگیری از رسوب گیری ممبران از اهمیت بسزایی برخوردار است. علت اهمیت بالای این موضوع در آن است که توان تولید آب تصفیه شده پس از فولینگ ممبران به شدت کاهش می یابد. 


پس از فولینگ، مصرف انرژی افزایش یافته و تجهیزات آسیب دیده نیاز به جایگزینی دارند. همه این موارد می توانند هزینه های غیرضروری را به قیمت نهایی تاسیسات تحمیل کنند.


در نظر داشته باشید همیشه بهترین کار این است که از ممبران دستگاه خود به درستی مراقبت و نگهداری کنید تا عملکرد بهینه داشته و دچار رسوب گیری نشود.


در عین حال از آن جایی که رسوب گیری ممبران امری اجتناب ناپذیر می باشد، بهتر است نشانه های آن را بشناسید و در نهایت یاد بگیرید که چگونه آن را تمیز کنید. به همین دلیل در ادامه برای شما مطالبی را گردآوری کرده ایم که پاسخ سوالات شما را درباره رایج ترین مشکلات ناشی از رسوب گیری ممبران در دستگاه تصفیه آب صنعتی را پاسخ می دهد.


نشانه های رسوب گیری ممبران


از آن جایی که هنگام ارزیابی رسوب ممبران باید چندین متغیر را در نظر گرفت (دینامیک سیستم چیست؟ شرایط عملیاتی چگونه است؟ چه املاحی در آب وجود دارد و...)، همواره توصیه می کنیم پیش از هر اقدامی با یک متخصص در امر تصفیه آب مشورت کنید.


شرکت آبین با سال ها تجربه در امر طراحی، ساخت و فروش سیستم های تصفیه آب، بستری فراهم کرده است تا بتوانید از خدمات مشاوره آن به صورت رایگان بهره مند باشید. به این منظور می توانید با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید.


از جمله بارزترین علائم رسوب گیری ممبران باید به موارد زیر اشاره کنیم:


•    افزایش فشار غشایی


مقدار فشار مورد نیاز برای عبور حلال از میان غشای نیمه تراوا، "فشار گذرنده" نامیده می شود. هر چه جریان غلیظ تر باشد، به فشار بیشتری برای عبور از ممبران نیاز داریم. به طور مشابه، اگر رسوبات به غشاء بچسبند نیز مجددا به فشار بیشتری برای عبور مایع از آن نیاز است. هنگامی که فشار گذرنده در طول زمان به شدت افزایش پیدا کند، می ‌توان به ایجاد رسوب کلوئیدی، بیولوژیکی یا آلی مشکوک شده و اقدام به پاکسازی ممبران کرد.


•    کاهش کیفیت آب


اگر سیستم در فرآیند دفع نمک ضعیف عمل کند، باید به رسوب گیری ممبران و کاهش جریان شک کرد. گاهی اوقات این مورد می تواند به خاطر ضعف پیش تصفیه نیز اتفاق بیفتد. بنابراین حتما ترکیب رسوب‌ را بررسی کنید. 


اگر رسوبات ماهیت کلوئیدی دارند، تمیز کردن و تقویت پیش تصفیه به شما در حل این مشکل کمک می کند. اگر دفع ضعیف نمک با افزایش فشار همراه باشد، ممکن است ممبران یا سیستم دچار پوسیدگی شده باشد. در این صورت می توانید از آنتی اسکالانت کمک بگیرید.


•    بو و کپک شدید


در صورتی که ممبران بو بگیرد احتمالا به خاطر رشد بیولوژیکی در آن است. معمولا اگر ممبران ها شروع به انتشار بو کنند، می بایست رشد بیولوژیکی را در آن ها بررسی کنید. در چنین شرایطی رسوب گیری ممبران با تجمع ذرات بیولوژیک رخ داده است.


در این حالت ممکن است فیلترها دارای لجن جمع شده در سطوح یا حتی کپک هایی در انتهای آن ها باشند. گاهی اوقات تنظیم دما برای جلوگیری از رشد بیولوژیکی در آینده موثر است برخی از انواع بیوسید یا پاک کننده های قلیایی ممکن است در این مورد موثر باشند و با تمیز کردن رسوبات بیولوژیکی از رشد مجدد آن ها جلوگیری شود.


•    تجمع در امتداد لبه های ممبران


اگر متوجه تشکیل جامداتی در لبه های ممبران شدید، می تواند نشانه اولیه ای باشد که ایرادی در کار وجود دارد. گاهی اوقات جامدات و عناصری مانند گل و لای یا زنگار در بخش انتهایی ممبران شروع به تجمع می کنند و اگر این مقدار بیش از حد معمول شود، نشان می دهد مشکل بزرگتری در سیستم وجود دارد.


بسته به نوع رسوب ممکن است لازم باشد علاوه بر شستشوی منظم یا شستشوی معکوس، از یک اسید پاک کن کمک بگیرید. در صورتی که این نوع رسوبات را در دستگاه خود مشاهده کردید حتما با یک متخصص یا کارشناس تصفیه آب در این رابطه مشورت کنید.

 

نشانه های رسوب گیری ممبران


راه های تمیز کردن ممبران رسوب گرفته


رسوب گیری ممبران (فولینگ ممبران) گاهی قابل برگشت است اما نه همیشه. به همین دلیل است لازم است اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری یا به حداقل رساندن رسوب ممبران انجام شود. استفاده از یک برنامه تمیز کردن سیستماتیک می تواند به جلوگیری از تجمع رسوب روی ممبران کمک کند. چرخه های تمیز کردن باید به صورت ماهانه یا در فواصل منظم برنامه ریزی شود تا بتوانید بهترین نتیجه را از این فرآیند بگیرید.


در ادامه برخی از روش ‌های معمول مورد استفاده در فیلتراسیون ممبران را بیان کرده‌ایم که بسته به نوع رسوب‌دهنده، پیکربندی سیستم و شرایط عملیاتی متفاوت می باشند.


•    از نظر مکانیکی: این فرآیند از نظر مکانیکی شامل استفاده از نیروی فیزیکی جهت برداشتن آلاینده ها از ممبران و خارج کردن آن ها از سیستم است. روش‌ های معمول شامل لرزش آب در حین تمیز کردن و همچنین بک واش یا استفاده از آب نمک است که در آن آب یا محلول تمیز کننده با سرعت یا فشار بالاتری نسبت به چرخه معمولی از دستگاه عبور می‌کند. این کار باعث حذف رسوبات از ممبران می شود. در یک فرآیند مرتبط به نام شستشوی هوایی که در سیستم های UF به کار می رود، هوا برا وارد محلول شستشوی بک واش می کنند.


•    از نظر شیمیایی: استفاده از مواد شوینده، اسیدها و آنتی اسکالانت برای شل کردن و حذف موادی که باعث رسوب گیری ممبران شده اند، بسیار موثر است. از بیوسیدها نیز برای از بین بردن میکروارگانیسم هایی استفاده می شود که به طور بالقوه می توانند دستگاه ها را آلوده کنند. مواد شیمیایی پاک کننده بر اساس نوع آلاینده های موجود انتخاب می شوند. در انتخاب ماده پاک کننده و آنتی اسکالانت، باید به نوع ممبران نیز توجه کافی داشته باشید.

 

راه های تمیز کردن ممبران رسوب گرفته

 

خرید فیلتر ممبران با کیفیت

 

کیفیت همواره یکی از پارامترهای اساسی است که بر رسوب گیری ممبران تاثیر بسزایی دارد. برندهای مختلفی در دنیا به تولید فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی مشغول هستند که از کیفیت بالایی برخوردار می باشند. علاوه بر این برای جلوگیری از رسوب گرفتن ممبران خود به مواد شیمیایی نیز احتیاج دارید. وب سایت آبین عرضه کننده انواع مواد شیمیایی از جمله آنتی اسکالانت جهت برطرف کردن رسوب گیری ممبران دستگاه تصفیه آب است. علاوه بر این مورد یکی از امتیازاتی که آبین جهت رفاه حال کاربران در نظر گرفته است باید به امکان دریافت خدمات مشاوره به صورت رایگان از طریق شماره تماس مجموعه اشاره کرد.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
اصغری
اصغری
دقیقا کیفیت آب تصفیه شده خیلی کم شده بود فهمیدم تو فیلترهای ممبران رسوب گیر. کرده وقتی تمیزشون کردم دقیقا کیفیت آب مثل همون روزی شد که دستگاه تصفیه آب رو خریده بودم.‌
ارسال نظر