نحوه فیلتر کردن کروم 6 از آب آشامیدنی

نحوه فیلتر کردن کروم 6 از آب آشامیدنی

بسیاری از ما بر این باوریم که آب لوله کشی شیرین، خالص بوده و نیازی به فیلتر کردن کروم 6 از آن نیست؛ اما واقعیت بسیار متفاوت است. منبع آب عمومی مملو از مجموعه آلاینده ‌های مضر از جمله کروم 6 است. در این مطلب خواهید آموخت که کروم 6 چیست و چگونه وارد آب آشامیدنی می شود. در نهایت به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می توانید این ماده را از آب آشامیدنی خود حذف کنید.


کروم 6 موجود در آب آشامیدنی چیست؟


کروم 6 معروف به "مواد شیمیایی ارین بروکوویچ" یک ترکیب فلزی در جدول تناوبی است که در زیر مجموعه کروم طبقه بندی می شود. همچنین ممکن است دیده باشید که کروم 6 به عنوان "کروم شش ظرفیتی" نیز نامیده می شود. کروم 6 برخلاف برخی فلزات، بی مزه و بی بو است. این ماده در بسیاری از محیط های طبیعی از جمله در سنگ معدن، سنگ ها، گیاهان، خاک و گرد و غبار آلی یافت می شود. بدون فیلتر کردن کروم 6 حتی ممکن است این ماده مضر وارد بدن حیوانات و انسان ها شود.


اگرچه کروم 6 در طبیعت نیز یافت می شود، اما به صورت صنعتی و در مقادیر بالا نیز تولید می گردد. اگر سازندگان روش صحیح دفع زباله را برای این ترکیب رعایت نکنند، ممکن است آلودگی ایجاد شده و در نتیجه فیلتر کردن کروم 6 از آب به یک ضرورت برای دستیابی به آب آشامیدنی سالم تبدیل شود. سایر اشکال قابل شناسایی این فلز شامل کروم-3 (یا کروم سه ظرفیتی) و کروم-0 (شکل فلز کروم) می باشند. تصفیه کردن کروم 6 که مخاطره آمیزترین ماده در زمینه کیفیت و ایمنی آب آشامیدنی محسوب می شود، امری مهم است.


کروم 6 در کاربردهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده یک جزء ضروری در ساخت ورق های کروم و فولاد ضد زنگ بوده و همچنین در دباغی چرم و حفظ چوب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این کروم 6 یک عنصر اصلی در تهیه رنگدانه ها و رنگ های نساجی، پوشش های تبدیلی و روکش های ضد خوردگی نیز می باشد.


EPA مقدار مجاز کروم 6 در آب آشامیدنی را تعیین کرده است: منابع آب آشامیدنی عمومی باید کمتر از 0.1 میلی گرم در لیتر (mg/l) یا 100 قسمت در میلیارد (ppb) کروم در خود داشته باشند. سیستم ‌های آبرسانی عمومی نیز باید مقدار این ماده شیمیایی را در منابع خود کنترل کنند.


با این وجود گزارشی از گروه محیط زیست (EWG) نشان داد که کروم 6 به مقدار بیش از حد مجاز توصیه شده در منابع آب بالغ بر دو سوم مردم ایالات متحده که تقریبا برابر با 200 میلیون نفر است وجود دارد.


خطرات مصرف کروم 6 از آب آشامیدنی


مصرف این ماده شیمیایی خطرات متعددی در پی خواهد داشت و به همین دلیل است که فیلتر کردن کروم از آب آشامیدنی به سلامت شما کمک می کند. مطالعات نشان داده است که این گروه از ترکیبات شیمیایی برای اندام های تولید مثل مردان و زنان مانند سم عمل می کند؛ همچنین لازم به ذکر است که این ماده بسیار سرطان زا نیز می باشد.


شناخته شده ترین تاثیرات کروم 6 بر سلامت انسان مربوط به استنشاق این ماده است. این گروه از ترکیبات همچنین می توانند باعث درماتیت آلرژیک یا واکنش های پوستی شوند. با این حال یافته ‌های جدیدتر نشان می ‌دهد که مصرف کروم شش ظرفیتی نیز ممکن است تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت افراد داشته باشد.


کروم 6 علاوه بر آسیب زدن به اندام های تولید مثل و سرطان می تواند باعث تشدید آسم، کم خونی، تشنج، آسیب کبد و کلیه، زخم، گاستروانتریت، مشکلات تنفسی و سوزش چشم شود. این مشکلات در اثر قرار گرفتن کوتاه مدت و طولانی مدت در معرض کروم 6 آب آشامیدنی ایجاد می شود. با این که تمام افراد خطرات کروم 6 را نمی شناسند، اما این ماده در سال 2008 به فهرست آلاینده های سمی در کالیفرنیا اضافه شد.


کروم 6 ظرفیتی چگونه وارد آب می شود؟


کروم 6 از طریق دو راه عمده وارد آب آشامیدنی می شود:


•    به طور طبیعی
•    از طریق زباله های صنعتی


از آن جایی که کروم شش ظرفیتی به طور طبیعی در زمین، از جمله سنگ ها و خاک وجود دارد، این احتمال می رود که با آب های جاری مثل رودخانه ها و نهرها تماس پیدا کند.


با نفوذ کروم 6 به رودخانه ها، جریان آب آن را به مخازن و تاسیسات تصفیه آب می برند. با وجود آن که این تاسیسات آب مصرفی خود را از آلاینده ‌های خاصی فیلتر می‌ کنند، اما فیلتر کردن کروم کاری دشوار است. به این ترتیب کروم 6 می تواند به مقدار کنترل نشده و نامطمئن وارد منبع آب می شود. مناطق مختلف بسته به جغرافیا و سایر عوامل طبیعی آن ها ممکن است دارای مقادیر متفاوتی کروم 6 طبیعی در خاک خود باشند.


کروم 6 علاوه بر منابع محیطی می تواند از طریق زباله های صنعتی وارد منابع آب آشامیدنی شود. رنگ ‌ها، ورق های کروم، ضایعات فولاد ضد زنگ و همچنین نگهدارنده‌ های چوب همگی منشا این ماده خطرناک هستند. افرادی که در مجاورت کارخانجات تولید کننده یا مصرف کننده کروم 6 زندگی می کنند، مقادیر بیشتری از این ترکیب را در آب آشامیدنی و خاک خود دارند که باید با فیلتر کردن کروم 6، آن را حذف کنند.


چگونه وجود کروم 6 را در آب آزمایش کنیم؟


برای اینکه بفهمید آیا آب آشامیدنی شما حاوی کروم ۶ است، باید منبع آب را آزمایش کنید. یکی از گزینه ها در این رابطه، استفاده از کیت تستر کیفیت آب خانگی است. با این حال برای دریافت نتایج دقیق تر به شما توصیه می کنیم یک نمونه از آب مصرفی خود را به آزمایشگاه بفرستید تا طی نهایتا یک الی دو هفته از تمام آلاینده های موجود در آب مصرفی خود اطمینان حاصل کنید. مزیت آزمایش آزمایشگاهی این است که فوق العاده کامل بوده و با انجام آن میزان دقیق کروم 6 مشخص خواهد شد.


نحوه فیلتر کردن کروم 6 از آب


متاسفانه بسیار بعید است که بتوانید کروم 6 را به طور کامل از سیستم آب پیش از ورود به ساختمان حذف کنید. از بین بردن ردپای عنصر کروم یک کار گران قیمت و مشکل است و بسیاری از تاسیسات تصفیه آب نمی توانند از پس آن برآیند. با این حال تعدادی سیستم تصفیه آب خانگی وجود دارند که قادر به حذف کروم 6 می باشند.


اسمز معکوس و فیلتر کردن کروم 6 از آب


اسمز معکوس یکی از موثرترین روش های تصفیه آب بوده که قادر به کاهش مقادیر زیادی کروم 6 است. این نوع فیلتر تصفیه آب همچنین می تواند طیف وسیعی از آلاینده ها را تا 99.99٪ از کل مواد جامد محلول حذف کند.


سیستم تصفیه آب اسمز معکوس با ارسال آب با فشار بالا از میان تعدادی فیلتر مرحله ای و فیلتر ممبران خانگی اسمز معکوس، آن را تصفیه می کند. فیلتر الیافی و فیلتر کربنی در سیستم های RO می توانند رسوب، کلر، سرب و سایر آلاینده های آن را حذف کنند. اما باید گفت این ممبران اسمز معکوس است که قادر به فیلتر کردن کروم 6 از آب می باشد.


ممبران RO دارای سطحی نیمه تراوا بوده که از هزاران منافذ ریز تشکیل شده است. اندازه این منافذ کمتر از 0.0001 میکرون است. هنگامی که آب با فشار به ممبران وارد می شود، تنها مولکول های آب می توانند از آن عبور کنند و تقریبا تمام مواد محلول در جریان پساب آن باقی می مانند. کروم 6 یکی از موادی است که به خاطر اندازه بزرگ آن نمی تواند از ممبران عبور کند. سیستم فیلتراسیون به طور مداوم در حین کار شستشو می شود. به این معنی که در حین فیلتر کردن، کروم 6 و سایر آلاینده های به دام افتاده در سطح آن از طریق جریان پساب خارج می شوند.


اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس را دارید به شما توصیه می کنیم به دنبال سیستمی باشید که دارای گواهینامه حذف کروم 6 از آب لوله کشی است. اگر سیستم تصفیه آب RO دارای گواهینامه NSF/ANSI 58 باشد، به این معنی است که به طور خاص آزمایش شده و الزامات حذف TDS، یکپارچگی ساختاری و ساخت را برآورده کرده و کارایی بالایی دارد.


سیستم های فیلتراسیون اسمز معکوس در چند مدل و اندازه های مختلف تولید می شوند:


1.    دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس رومیزی


این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که روی کانتر آشپرخانه قرار گرفته و برای کار کردن به برق نیاز دارد. ابتدا باید دستگاه تصفیه آب رومیزی را از آب پر کنید و سپس منتظر بمانید تا فیلتراسیون RO انجام شود. پس از چند دقیقه آب سالم و تصفیه شده در اختیار خواهید داشت.


2.    دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس زیر سینکی


سیستم تصفیه آب زیرسینکی به خط لوله آب سرد زیر سینک آشپزخانه شما متصل می شوند. این دستگاه ها می توانند دارای مخزن (به این معنی که آب تصفیه شده RO را در یک مخزن ذخیره می کنند) یا بدون مخزن باشند.


3.    پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان


گران ترین و جامع ترین سیستم های ارائه شده امروزی، پکیج های پیش تصفیه ورودی ساختمان هستند. این سیستم ‌ها آبی را که به کل خانه شما وارد می‌شود، تصفیه می‌کنند. به همین جهت حتی آبی که هنگام دوش گرفتن از آن استفاده می کنید کاملا تصفیه شده است.


4.    فیلترهای تخصصی


اکثر سیستم های تصفیه آب قادر به فیلتر کردن کروم 6 نیستند. تنها یک سیستم تخصصی می تواند به طور موثر این ترکیب را حذف کند. هنگامی که به دنبال فیلتر تصفیه آب برای حذف این نوع کروم هستید، پیش از اقدام به خرید به داده های نتایج آزمایش، بررسی های مستقل و سوالات متداول توجه لازم را داشته باشید. همچنین ارزش آن را دارد که به دنبال فیلتری باشید که تاییدیه NSF را داشته باشد. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که ادعاهای سازنده در زمینه حذف آلاینده ها درست است.


سوالات متداول در زمینه فیلتر کردن کروم 6

 

از جمله رایج ترین سوالاتی که در زمینه حذف ترکیبات کروم از آب آشامیدنی مطرح می شود باید به موارد زیر اشاره کرد:


1.    آیا فرآیند اسمز معکوس کروم 6 را حذف می کند؟


بله؛  سیستم های RO جزء بهترین سیستم ها جهت کاهش این آلاینده مضر برای سلامتی از آب آشامیدنی هستند. بسیاری از دستگاه های تصفیه آب RO موجود در بازار دارای گواهینامه NSF/ANSI کاهش مواد شیمیایی تا بیش از 95٪ هستند. اسمز معکوس همچنین این  قابلیت را دارد که طیف گسترده ‌ای از آلاینده ‌های مضر برای سلامتی از جمله مواد شیمیایی، فلزات سنگین سمی مانند سرب، نمک‌های محلول، فلوراید و عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ ها را فیلتر کند.


2.    آیا فیلترهای پارچ تصفیه آب کروم 6 را حذف می کنند؟


خیر. در حال حاضر پارچ های تصفیه از نظر فیلتر کردن کروم 6 از آب آزمایش نشده اند، بنابراین فرض را بر این می گذاریم که پارچ تصفیه آب قادر به حذف آلاینده کروم 6 از آب نیست.


3.    آیا جوشاندن آب کروم 6 را از بین می برد؟


خیر؛ بلکه جوشاندن آب در واقع غلظت PPB (قسمت در میلیارد) این فلز را در آب افزایش می دهد. افزایش غلظت آن به این دلیل است که مقداری آب تبخیر می ‌شود و باقیمانده آن همچنان حاوی همان مقدار کروم ۶ است. حذف هر نوع آلاینده از آب تنها با استفاده از جوشاندن آن به تنهایی بسیار دشوار است. برای این کار به یک سیستم تقطیر نیاز دارید تا آب تبخیر شده و بدون ناخالصی در یک ظرف تمیز و جداگانه جمع شود.


4.    آیا آب آشامیدنی بطری حاوی کروم 6 است؟


این مورد به منبع تامین آب بستگی دارد. با این حال اگر تصمیم بگیرید تا آخر عمر هر روز آب بطری بنوشید، تضمینی برای محافظت از خود در برابر این فلز ندارید. برچسب محصول را با دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید سازنده تا چه میزان به فیلتر کردن کروم 6 پرداخته است. اگر برچسب نشان می دهد که آب تحت فرآیند RO تصفیه شده است، به احتمال زیاد فاقد کروم 6 است.


5.    آیا سازمان EPA مقرراتی در زمینه کروم 6 موجود در آب آشامیدنی وضع کرده است؟


خیر. در حال حاضر سازمان EPA فقط در رابطه با کروم کلی مقرراتی دارد. با توجه به وب سایت EPA، به نظر نمی رسد هنوز برنامه ای برای اصلاح این قانون وجود داشته باشد. با این وجود EPA اکنون در حال ارزیابی تاثیرات این ماده شیمیایی بر سلامت انسان است.


6.    چگونه می توان فهمید که آب مصرفی حاوی کروم 6 است یا خیر؟


علاوه بر تست آزمایشگاهی آب، می توانید با مرکز تصفیه محلی خود تماس بگیرید. اطلاعاتی که به دنبال آن هستید ممکن است به صورت آنلاین در دسترس باشد اما همچنین می توانید جهت دریافت پاسخ مستقیم از منبع با مرکز تماس بگیرید یا به آن ها ایمیل بزنید.


خرید دستگاه تصفیه آب برای فیلتر کردن کروم 6


از هر منبع آبی که استفاده کنید باز هم ممکن است در معرض مقادیری از آلاینده ها قرار بگیرید. به همین خاطر بهتر است به یک فروشگاه معتبر در این زمینه مراجعه کرده و مطابق با نیاز خود نسبت به خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی مطمئن برای فیلتر کردن کروم 6 از آب آشامیدنی خود اقدام کنید.


وب سایت آبین ارائه دهنده انواع دستگاه های تصفیه آب مدرن و به روز است که قادر به حذف آلاینده های مضر هستند. برای مشاوره رایگان در زمینه سیستم مورد نیاز خود می توانید از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان ما در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
باسط
باسط
چقدر وجود کروم شیش برای سلامتی انسان مضر هستش . من بعد خوندن این مطلب یکم استرس گرفتم که یه وقت کروم شیش تو آب آشامیدنی خونه ما که بچه هام میخورنش نباشه.
ارسال نظر