نحوه ضدعفونی کردن سیستم اسمز معکوس 

نحوه ضدعفونی کردن سیستم اسمز معکوس 


سیستم اسمز معکوس برای کسانی که نگران کیفیت آب آشامیدنی خانه خود هستند، سرمایه گذاری خوبی می باشد. این روش تصفیه آب از موثرترین راه حل های موجود است، که بیش از 99.9 درصد از کل مواد جامد محلول را حذف کرده و آب را تمیز، خالص و ایمن می کند. 
کیفیت بالای سیستم RO بدون کمک شما حفظ نخواهد شد. علاوه بر تعویض فیلترها طبق توصیه سازنده آن ها، باید سیستم را ضدعفونی نیز کنید، تا از آلودگی مجدد جلوگیری شود و دستگاه تصفیه آب بهترین عملکرد خود را داشته باشد. 
با توجه به اینکه دلیل اصلی شما برای خرید سیستم اسمز معکوس، استفاده از آب آشامیدنی تمیز می باشد، مطمئن شوید که کیفیت آن به همین شکل حفظ شود. در این مقاله فرآیند گام به گام در مورد ضدعفونی کردن سیستم اسمز معکوس، تمیز کردن کردن غشا اسمز معکوس و نحوه تمیز کردن مخزن RO را بررسی می کنیم. 


مراحل ضد عفونی کردن سیستم اسمز معکوس 


اکثر تولید کنندگان توصیه می کنند که سیستم اسمز معکوس خود را سالی یک بار ضد عفونی کنید. برای به یاد آوردن زمان ضدعفونی کردن، در تقویم خود زمان آن را مشخص کنید. همچنین می‌ توانید هنگام تعویض فیلترهای الیافی و کربن، که معمولاً طول عمری بین 12 ماه تا 1 سال دارند، سیستم خود را ضد عفونی کنید.
برای ضد عفونی کردن سیستم اسمز معکوس از محصولات مناسب استفاده کرده و مطابق مراحل زیر عمل کنید. قبل از شروع به شدت توصیه می شود، که کتابچه راهنما سیستم خود را بررسی کنید. همچنین پس از این انجام این مراحل باید فیلتر پست کربن را جایگزین کنید. 


1.    دستان خود را بشویید: قبل از شروع، دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید. برای محافظت بیشتر، یک جفت دستکش تمیز بپوشید. اطمینان حاصل کنید که منطقه ای که سیستم خود را در آن تمیز می کنید تا حد امکان تمیز باشد. قبل از شروع، گرد و غبار باقی مانده را پاک کنید. 
2.    آب را قطع کنید: منبع آب زیر سینک آشپزخانه خود را قطع کنید. برای سیستم‌ های متصل به یخ‌ ساز یا یخچال، لوله متصل به آن را ببندید تا آب نتواند به داخل این دستگاه‌ ها برود.
3.    مخزن را تخلیه کنید: شیر سیستم RO را باز کنید، تا تمام آب از مخزن ذخیره سیستم خارج شود. قبل از بستن مجدد شیر آب، سیستم را به طور کامل تخلیه کنید. 
4.    فیلترهای پیش تصفیه را بردارید: هوزینگ فیلترهای پیش تصفیه را باز کرده فیلترها را خارج کنید. فیلترهای پیش تصفیه به ورودی آب وصل هستند. در صورتی که بعد از ضدعفونی کردن سیستم فیلترها را تعویض می کنید، فیلترهای قدیمی را دور بیندازید. 
5.    فیلترهای باقی مانده را بردارید: بقیه فیلترها را از محفظه فیلتر در سیستم فیلتراسیون، از جمله غشای اسمز معکوس، خارج کنید. باز هم، اگر فیلترهای جدیدی نصب می کنید، می توانید فیلترهای قدیمی خود را دور بیندازید (یا بازیافت کنید). اگر هیچ یک از فیلترهای شما هنوز نیاز به تعویض ندارند، فعلاً آنها را روی یک سطح تمیز و استریل قرار دهید.
6.    محفظه فیلتر را دوباره وصل کنید: محفظه های فیلتر را جدا از محفظه های پیش تصفیه به سیستم فیلتراسیون وصل کنید. اگر قبلاً این کار را نکرده اید محفظه های پیش تصفیه را بردارید. در این مرحله نباید هیچ فیلتری به محفظه فیلتر اضافه کنید.
7.    محصول پاک کننده را اضافه کنید: سفید کننده بدون بو یا ضدعفونی کننده را به محفظه پیش تصفیه اضافه کنید و دوباره آن را به سیستم اسمز معکوس خود وصل کنید.
8.    سیستم را پر کنید: آب سرد را وصل کنید. این کار سیستم را با محلول ضدعفونی کننده شستشو می دهد. پر شدن سیستم بدون نصب فیلتر یا غشای RO فقط باید 10 دقیقه طول بکشد. اطمینان حاصل کنید که در طول این فرآیند نشتی وجود ندارد. اگر وجود داشت، آب سرد را قطع کرده و اتصالات را با دست ببندید.
9.    عبور آب از سیستم: شیر سیستم RO را باز کنید و منتظر بمانید تا آب خارج شود، زمانی که آب از تمام مسیر سیستم RO عبور داده شد، شیر آب را ببندید و 30 دقیقه صبر کنید. 
10.    سیستم را تخلیه و دوباره پر کنید: پس از سپری شدن این زمان، شیر RO را دوباره باز کنید و 5 دقیقه صبر کنید تا آب دیگر بوی سفید کننده ندهد. خط تامین آب سرد را خاموش کنید و اجازه دهید سیستم کاملا تخلیه شود. این کار را دو بار تکرار کنید، آب را وصل کنید، اجازه دهید سیستم پر شود، شیر آب را باز کنید، منبع آب تغذیه را ببندید، سیستم را تخلیه کنید و به همین صورت ادامه دهید. 


نحوه تمیز کردن غشای اسمز معکوس


فقط محفظه فیلتر سیستم های اسمز معکوس نیست که به تمیز کردن نیاز دارد. شما باید غشا RO را نیز تمیز کنید، به خصوص اگر عملکرد فیلتر شما در ماه های اخیر کاهش پیدا کرده است. البته، شما فقط نیاز به تمیز کردن فیلتر ممبران بر اساس توصیه سازنده آن می باشد، توجه کنید این کار جایگزینی برای تعویض کردن فیلتر نیست. هنگامی که زمان تعویض فرا می رسد، هیچ مقدار تمیزکاری توانایی فیلترینگ غشا را بهبود نمی بخشد. مهم است که غشاهای RO را طبق توصیه سازنده تعویض کنید، حتی اگر آب تصفیه شده هنوز تمیز به نظر می رسد. برای تمیز کردن فیلتر ممبران مطابق با دستورالعمل های زیر عمل کنید: 


1.    مواد مورد نیاز را تهیه کنید: برای تمیز کردن غشای RO به مواد مختلفی از جمله یک سطل پلاستیکی، دستکش لاستیکی و مواد شیمیایی تمیزکننده که برای این کار طراحی شده ‌اند، نیاز دارید. پاک کننده های فیلتر ممبران را می توانید به صورت آنلاین خریداری کنید. برای انجام این فرآیند جهت محافظت بیشتر می توانید از عینک محافظ استفاده کنید. 
2.    فیلتر ممبران را از هوزینگ خارج کنید: منبع آب را ببندید و فیلتر ممبران را از محفظه آن در سیستم RO خارج کنید. ممبران را روی یک سطح تمیز و ضدعفونی شده قرار دهید و فعلاً محفظه غشاء را کنار بگذارید.
3.    محلول تمیز کننده آماده کنید: سطل پلاستیکی را با آب و مقدار توصیه شده پاک کننده شیمیایی پر کنید. تعدادی محلول تمیز کننده مختلف وجود دارد که می توان از آنها برای از بین بردن رسوب آهک، روغن، گریس، کپک، کپک و غیره استفاده کرد. فقط در صورتی که مطمئن هستید که انجام این کار بی خطر است، پاک کننده ها را مخلوط کنید. در غیر این صورت، باید مراحل را تکرار کنید و هر بار از یک پاک کننده متفاوت استفاده کنید.
4.    غشا را خیس کنید: غشا را داخل محلول تمیز کننده قرار دهید و مطمئن شوید که کاملاً زیر آب فرو رفته است. بگذارید یک ساعت خیس بخورد (یا زمانی که شرکت سازنده ماده پاک کننده مشخص کرده است). پس از گذشت زمان، غشا را از محلول پاک کننده خارج کرده و به مدت 5 دقیقه زیر شیر آب را کاملا بشویید.
5.    ممبران درون هوزینگ قرار دهید: غشا را دوباره داخل هوزینگ قرار دهید و هوزینگ را به سیستم اسمز معکوس وصل کنید. منبع آب را وصل کرده و شیر سیستم RO را باز کنید. اجازه دهید آب به مدت 30 دقیقه از شیر آب خارج شود، این کار مواد شیمیایی را خارج می کند و اطمینان حاصل می کند که آب برای نوشیدن بی خطر است.

 

نحوه تمیز کردن مخزن سیستم اسمز معکوس


نحوه تمیز کردن مخزن اسمز معکوس


در نهایت، مخزن ذخیره سازی در یک سیستم RO یک مکان بالقوه برای تکثیر انواع میکروب ها است و شاید مهم ترین جزء برای تمیز کردن منظم باشد. هرچه آب در زمان ذخیره سازی آلوده تر شود، پس فیلتر نیز باید کار بیشتری انجام دهد و احتمالاً مجبور خواهید بود فیلتر آب بعد از مخزن را مرتباً تعویض کنید. در صورتی که از روش ضدعفونی کردن سیستم RO پیروی کنید، قبلاً مخزن و فیلتر را تمیز کرده اید. اما اگر می خواهید مخزن ذخیره سازی را به تنهایی تمیز کنید، مراحل زیر را دنبال کنید. بعد از این مراحل باید فیلتر پست کربن را تعویض کنید، به جز اینکه کاملا آن را حذف کنید. 


1.    آب را ببندید: منبع آب سرد را ببندید و شیر سیستم اسمز معکوس را باز کنید، تا فشار آب داخل سیستم کاهش یابد.
2.    مخزن را بردارید: شیر مخزن را ببندید، سپس مخزن را از سیستم RO خارج کنید. اگر هنوز آب در لوله وجود دارد، اکنون آن را تخلیه کنید.
3.    پاک کننده را اضافه کنید: کمی سفید کننده بدون عطر (تقریباً نصف قاشق چایخوری) به داخل لوله اضافه کنید، سپس لوله را با دقت به سیستم RO وصل کنید و مطمئن شوید که سفید کننده بیرون نریزد. 
4.    مخزن را پر کنید: دریچه مخزن را باز کنید، سپس آب را باز کنید، تا زمانی که مخزن با آب پر شود. در طول این فرآیند نشتی را بررسی کنید. مطمئن شوید که شیر بسته است. 
5.    30 دقیقه صبر کنید: هنگامی که مخزن پر شد، اجازه دهید سفید کننده حداقل 30 دقیقه بماند، که به آن اجازه می دهد هر میکروارگانیسم، مانند باکتری، را که می تواند در داخل مخزن باشد، از بین ببرد. پس از اتمام این زمان، می توانید شیر آب را باز کرده و سیستم را تخلیه کنید.
6.     دوباره مخزن را پر کنید: اجازه دهید مخزن برای بار دوم دوباره پر شود، سپس این فرآیند را تکرار کنید. اگر هنوز بو ضد عفونی کننده را حس می کنید، چرخه را برای آخرین بار تکرار کنید.


سوالات متداول در مورد ضدعفونی کردن سیستم تصفیه آب 


در این قسمت سه سوال متداول در مورد ضد عفونی کردن سیستم تصفیه آب را پاسخ می دهیم: 


آیا واقعاً باید سیستم اسمز معکوس را تمیز کنیم؟


بله. تمیز کردن سیستم های RO با یک ضد عفونی کننده نه تنها از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. همچنین شما دائماً به آب فیلتر شده با بالاترین کیفیت دسترسی خواهید داشت (تا زمانی که به طور مرتب فیلترها را تعویض کنید). تمیز کردن همچنین می تواند از سیستم اسمز معکوس محافظت کند و به آن کمک کند تا طولانی ترین عمر ممکن را داشته باشد و به شما امکان می دهد از سرمایه گذاری که کرده اید، سود بیشتری ببرید. توصیه می شود که فرآیند تمیز کردن سیستم را طبق توصیه شرکت سازنده، همراه با سایر تعمیرات پیشنهادی، مانند تعویض کارتریج های فیلتر قدیمی با کارتریج های فیلتر جدید، دنبال کنید.


چگونه بفهمیم که سیستم اسمز معکوس نیاز به تمیز کردن دارد؟


ممکن است متوجه چیز واضحی مانند بو بد مخزن و یا طعم غیر معمول آب شوید، در این صورت مشخص است که برخی از آلاینده ها فیلتر نمی شوند. اما اغلب اوقات، نمی‌دانید که چه زمانی دستگاه تصفیه آب باید تمیز شود. همچنین ممکن است علائمی که نشان می دهد فیلترها نیاز به تعویض دارند را با علائمی که سیستم به ضدعفونی کردن نیاز دارد اشتباه بگیرید. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنم در تقویم خود یادداشت کنید که فیلتر آب را هر 12 ماه یک بار یا طبق توصیه شرکت سازنده تمیز کنید.


اگر تمیز کردن سیستم کمکی نکرد چه کار کنم؟


اگر دستگاه تصفیه آب را ضدعفونی کردید، ولی متوجه شدید هنوز بو بدی دارد، ممکن است نیاز باشد سیستم را به طور کامل تعویض کنید. اگر به درستی از سیستم های فیلتر اسمز معکوس مراقبت شود، اکثر آن ها 10 تا 15 سال عمر می کنند. برخی از قطعات ممکن است قبل از این زمان فرسوده شوند. 


چگونه سیستم اسمز معکوس رومیزی را تمیز کنم؟


معمولاً تمیز کردن سیستم اسمز معکوس رومیزی بسیار ساده‌تر است، زیرا فیلترها در یک واحد کوچک و فشرده قرار دارند که آب ورودی متصل نیست. مجدداً، باید با سفید کننده یا یک محصول تمیز کننده تخصصی سیستم را ضدعفونی کنید. ابتدا باید فیلترها را از هوزینگ ها خارج کنید. منتظر بمانید تا مخزن ذخیره با آب پر شود و سپس آن را خالی کنید و چندین بار سیستم را دوباره پر کرده و سپس خالی کنید. آب شما دیگر بوی سفید کننده نمی دهد.


استفاده از کدام پاک کننده ها برای ضدعفونی کردن فیلترهای RO بی خطر است؟


دفترچه راهنمای دستگاه تصفیه آب باید اطلاعاتی در مورد بهترین پاک کننده ها برای ضدعفونی کردن سیستم داشته باشد، اما می توانید برای شفاف سازی مستقیماً با فروشنده تماس بگیرید. توصیه می شود که از پاک کننده های خانگی که در منزل دارید، استفاده نکنید. برای این کار محلول ضدعفونی کننده مخصوص سیستم RO بخرید و یا خودتان از سرکه سفید و آب استفاده کنید. 
وبسایت تصفیه آب آبین عرضه کننده دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی می باشد. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با مشاوارن و متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر