نحوه آزمایش فسفات در آب 

نحوه آزمایش فسفات در آب 


فسفر یک ماده معدنی طبیعی است، که گیاهان برای رشد و عملکرد متابولیک به آن نیاز دارند. به همین دلیل، فسفات اغلب به عنوان یک عنصر کود استفاده می شود. اطلاعات در مورد اینکه آیا فسفات برای سلامتی انسان خطرناک است یا خیر محدود می باشد. با این حال، آنچه ما می دانیم این است که فسفات ها، به ویژه فسفات های ساخته شده توسط انسان، مانند آنچه در کودها وجود دارد، می توانند تأثیر قابل توجهی بر اکوسیستم ما داشته باشند و بر کیفیت آب تأثیر بگذارند.
مطمئنا شما ترجیح می دهید آب حاوی فسفات ننوشید، به خصوص که اطلاعات نسبتا کمی در مورد اثرات سلامتی این آلاینده وجود دارد. در این مقاله، چگونگی تشخیص فسفات موجود در آب، آزمایش و فیلتر آن را بررسی می کنیم.


چگونه فسفات وارد آب می شود؟


راه های مختلفی وجود دارد، که فسفات می تواند وارد آب شود. در این قسمت راه های مختلف ورود فسفات به آب را بررسی می کنیم.
این عنصر را می ‌توان به طور طبیعی در سنگ‌ ها یافت، بنابراین ممکن است فسفات ‌ها به منابع طبیعی آب که از میان این سنگ‌ ها جاری می‌ شوند، مانند نهرها و رودخانه‌ ها نفوذ کنند. آب می‌ تواند در نهایت به مخازنی که برای تامین آب آشامیدنی عمومی استفاده می‌ شود، برود.
فسفات ها در خاک های در حال پوسیدگی نیز یافت می شوند. هنگامی که باران یا برف از این خاک ها نفوذ می کند، مقداری فسفات جذب می کند، سپس آب به سفره های زیرزمینی می رود. 
گاهی اوقات از فسفات به عنوان یک عنصر کود استفاده می شود. اگر رواناب سطحی رخ دهد و کودها به آب روان ختم شوند، آب ممکن است به سمت آب چاه یا منبع آب عمومی حرکت کند.
در برخی موارد، فسفات ها به آب آشامیدنی اضافه می شوند، تا از شستشوی سرب لوله ها جلوگیری شود. اگر سیستم آب عمومی شما از لوله های سرب تشکیل شده است، تامین کننده محلی شما ممکن است فسفات را به آب اضافه کند، به این صورت فسفات لایه ای در داخل لوله ها تشکیل می دهد و از خروج سرب جلوگیری می کند.


چگونه می توانید بفهمید در آب فسفات وجود دارد؟


گزارش شده است که فسفات طعم شیرین، تلخ و فلزی دارد، اما در غلظت نسبتاً کم، احتمالاً طعم آن را نمی توان چشید. فسفر غلیظ نیز بویی شبیه کبریت یا سیر مانند دارد، اما باز هم بعید است که در آب آشامیدنی متوجه این بو شوید. فسفر می تواند سفید، سیاه یا قرمز باشد، ولی در آب، معمولا قابل مشاهده نیست. به طور خلاصه، بعید است، که بتوانید فسفات را در آب خود بچشید، ببینید یا بو کنید. تنها راه برای دانستن اینکه آیا آب شما حاوی فسفات است یا خیر، آزمایش آن می باشد. 


آیا باید آب را از نظر وجود فسفات آزمایش کنم؟


چه چاه داشته باشید و چه آب لوله کشی استفاده می کنید، توصیه می کنم آب را از نظر وجود فسفات آزمایش کنید. به این دلیل که فسفات می تواند به طور طبیعی وارد آب چاه شود یا به طور عمدی توسط تامین کننده به آب شهر اضافه شود. اگر آب شهری استفاده می کنید، گزارش سالانه آب شما باید فسفات و سطوح موجود در آن را ذکر کند. 
با توجه به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فسفات های معدنی به طور کلی زمانی که به عنوان افزودنی های غذایی استفاده می شوند، ایمن شناخته می شوند. آنها همچنین برای مصرف "در سطوح معقول" بی خطر می باشند. 


روش آزمایش فسفات در آب آشامیدنی


دو راه برای آزمایش فسفات وجود دارد:


•    استفاده از یک آزمایشگاه تایید شده یا خرید یک کیت تست فسفات در خانه.
•    تست آزمایشگاهی تایید شده


بهترین راه برای درک اینکه چگونه فسفر بر کیفیت آب تأثیر می گذارد، استفاده از یک روش آزمایشگاهی تایید شده است.
با این حال، فسفات هنوز به عنوان یک آلاینده آب در نظر گرفته می شود و ما چیزهای زیادی در مورد اثرات طولانی مدت مصرف آن در آب آشامیدنی نمی دانیم. ممکن است به عنوان یک اقدام احتیاطی به سادگی بخواهید فسفات را از آب حذف کنید، اما قبل از انجام این کار باید مطمئن باشید که فسفات در آب وجود دارد. به عنوان مثال، می دانید که مقامات محلی شما فسفات را برای جلوگیری از شستشوی سرب اضافه می کنند یا کنجکاو هستید، ارزش آن را دارد که برای آزمایش فسفات برای نمونه آب در خانه خود هزینه کنید. 


کیت تست آب


فسفر می‌ تواند محیط مضری برای آکواریوم‌ های خانگی و مخازن ماهی ایجاد کند، زیرا ترکیب شیمیایی آب را تغییر می‌ دهد و می‌ تواند به تولید جلبک‌ها و در نتیجه گرسنگی اکسیژن کمک کند. این موضوع احتمالاً برای شما بی ‌اهمیت می باشد، اما به این معنی است که کیت ‌های آزمایش فسفر فراوانی به صورت آنلاین برای ماهی‌ داران و صاحبان آکواریوم ‌های خانگی موجود است. این کیت ها برای آزمایش نمونه های آب لوله کشی استفاده می شود تا اطمینان حاصل کنند، که آنها حاوی فسفات نیستند قبل از اینکه این آب به آکواریوم ها وارد شود.


البته می توانید از کیت های تست فسفات برای هر هدفی استفاده کنید و این روش برای آزمایش کیفیت آب آشامیدنی شما نیز مناسب است. استفاده از این کیت ها ساده است: فقط یک نوار را در آب فرو کنید و منتظر بمانید تا رنگ آن تغییر کند. از نمودار رنگ در کیت خود برای تعیین میزان فسفر آب خود استفاده کنید. این شکل از آزمایش دقت کمتری دارد و قرائت دقیقی را ارائه نمی‌ دهد، دامنه بیشتری دارد. با این حال، اگر نمی‌ دانید که آیا آب شما اصلاً به فسفر آلوده است یا خیر و می‌ خواهید قبل از پرداخت هزینه گران‌تر، یک ایده کلی به دست آورید، گزینه خوبی می باشد.


حذف فسفات موجود در آب 


اگر آزمایش فسفات آب مورد استفاده شما مثبت شد، می توانید از یکی از چندین روش تصفیه آب برای حذف این آلودگی و بهبود ترکیب شیمیایی آب استفاده کنید. برخی از بهترین روش ها برای حذف فسفر عبارتند از:


فیلترهای کربن فعال


فیلترهای کربن فعال می توانند غلظت بالایی از فسفات ها را حذف کنند. فیلترهای کربن زغالی ۷۰ تا ۹۰ درصد فسفر را از آب آشامیدنی حذف می کنند. شما می توانید فیلترهای کربن فعال را در کاربردهای مختلفی مانند فیلترهای پارچ آب و فیلترهای شیرآلات بخرید. فیلترهای کربنی نیز در سیستم های فیلتراسیون بزرگتر مانند فیلترهای اسمز معکوس و فیلترهای کل خانه استفاده می شوند. این روش فیلتراسیون همچنین می تواند کلر، فلزات سنگین، آفت کش ها و علف کش ها را حذف کند. از آنجایی که ساخت فیلترهای کربن نسبتاً ارزان است، آنها به طور گسترده در طیف وسیعی از کاربردها در دسترس هستند و برای اکثر بودجه ها مقرون به صرفه هستند.


روش اسمز معکوس


اسمز معکوس یکی از بهترین روش ها برای تصفیه آب می باشد و غلظت بالایی از فسفات ها و تا 98٪ از کل مواد جامد محلول موجود در آب را حذف می کند. در این روش آب از چندین مرحله فیلتراسیون و فیلتر ممبران عبور می کند. فیلتر ممبران از چند لایه غشا نیمه تراوا ساخته شده است و حاوی منافذ ریز است، به این صورت که فقط ذرات آب می توانند از آن عبور کنند و طیف وسیعی از ناخالصی ها از جمله مواد معدنی محلول، فلزات سنگین، مواد شیمیایی و میکروارگانیسم ها حذف می شوند.
دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس را می‌توان زیر سینک نصب کرد. قیمت سیستم های اسمز معکوس بستگی به فناوری آن و تعداد فیلترهای مورد استفاده دارد. همچنین فیلترها را به طور متوسط هر 6 تا 12 ماه و فیلتر ممبران را هر 2 سال یکبار باید تعویض کنید. 


دستگاه های تقطیر


آب مقطر کاملاً خالص است و فقط حاوی H20 است. یک تقطیر کننده قابل حمل می تواند غلظت فسفات را تا حدود 100% کاهش دهد. دستگاه های تقطیر همچنین طیف وسیعی از ناخالصی ها از جمله فلزات سنگین، کلر، جلبک ها، باکتری ها، نمک های محلول و مواد معدنی را حذف می کنند.
دستگاه تقطیر آب را می جوشاند تا تبخیر شده و به بخار تبدیل شود. این بخار از طریق یک راهرو خنک کننده حرکت می کند، جایی که قطرات آب متراکم می شوند و به عنوان آب مقطر در یک ظرف تمیز می چکند. آلاینده ها در محفظه جوش باقی می مانند و هنگام تمیز کردن محفظه، می توان آن ها را خارج کرد.
تقطیر در ابتدا بسیار گران است. با این حال، این روش فیلتراسیون یکی از مقرون ‌به‌ صرفه‌ترین روش ‌ها برای نگهداری در دراز مدت است، زیرا فقط باید برای تعویض فیلترهای کربنی کوچک در دهانه تقطیر هزینه کنید.


وبسایت تصفیه آب آبین یکی از بزرگترین عرضه کننده های سیستم های تصفیه آب در ایران می باشد. برای دریافت اطلاعات با مشاوران و متخصصان تیم ما به صورت رایگان در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر