میانگین فشار آب خانه چقدر است؟

میانگین فشار آب خانه چقدر است؟

اگر تا به حال سعی کرده باشید در حین استفاده از ماشین لباسشویی دوش بگیرید احتمالا با فشار کم آب مواجه شده اید.


طبیعی است که فشار آب خانه با استفاده همزمان از چندین وسیله کاهش یابد. اما برخی از ساختمان ها ممکن است فشار آب کمتری نسبت به سایرین داشته باشند و این می تواند منجر به مشکلاتی شود. کاهش فشار با افزایش تعداد افراد ساکن در خانه بیشتر نیز خواهد شد.


در این مطلب قصد داریم تا درباره میانگین فشار آب خانه و علل افت آن مطالبی را بررسی کنیم. اگر شما هم از مشکلات این چنینی رنج می برید تا انتهای مقاله با وب سایت آبین همراه باشید.


مقایسه میانگین فشار آب خانه و نرخ جریان آب


درک این نکته پیش از هر چیز مهم است که فشار آب و سرعت جریان یکسان نیستند. در حالی که این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند اما مقادیر اندازه گیری متفاوتی دارند.


میزان جریان آب در واقع مقدار آبی است که در یک بازه زمانی مشخص از شیر خارج می شود. سرعت جریان بر حسب گالن در دقیقه یا GPM اندازه گیری می شود.


فشار آب بر حسب سرعت تعیین نشده بلکه توسط گرانش تعیین می گردد. فشار آب نیرویی است که در لوله ها به آب وارد می شود تا به محلی که باید برسد.


فشار آب بر سرعت جریان آب نیز تأثیر می گذارد. هرچه فشار آب کمتر باشد، جریان آب از میان شیرآلات خانه کندتر می شود.


چه مواردی بر میانگین فشار آب خانه تاثیر می گذارد؟


عوامل متعددی از جمله نشتی لوله ها، رسوب گیری، خرابی رگلاتور فشار و سایر عوامل بر فشار آب خانه تاثیر می گذارند که در ادامه بررسی خواهند شد.


1. نشتی لوله ها


نشتی در لوله منتهی به خانه ممکن است باعث کاهش فشار آب خانه شود. شاید متوجه نشتی لوله نشوید؛ به خصوص اگر در داخل خانه شما نباشد، اما شکاف ایجاد شده توسط نشت باعث افت فشار می شود.


در صورتی که احساس می کنید در لوله ها نشتی وجود دارد بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. وجود نشتی در خط اصلی آب شما خطر آلودگی میکروبیولوژیکی را به همراه دارد و شما را در معرض باکتری، ویروس یا تک یاخته ها قرار می دهد.


2. تشکیل رسوب و تاثیر آن در میانگین فشار آب خانه


رسوب گیری یکی از دلایل بسیار رایج کاهش سرعت جریان آب است. حتی اگر فشار آب خانه به خودی خود کاهش نیافته باشد، وجود رسوب می‌تواند بر جریان آب عبوری از لوله ها تاثیر گذاشته و اصطکاک ایجاد کند.


شما می توانید با استفاده از محلول رسوب زدا این مشکل را حل کنید. با این وجود اگر سختی آب داشته باشید پس از مدتی این مورد دوباره باز خواهد گشت.


بهترین راه برای جلوگیری از رسوب آهک استفاده از دستگاه سختی گیر آب است. این کار باعث حذف رسوب آهک و منیزیم که عامل سختی آب هستند شده و تشکیل رسوب را به طور کامل از بین می برد.


3. خرابی رگلاتور فشار


یکی دیگر از مشکلات رایج فشار آب مربوط به رگلاتور یا PRV است که خود شیر کاهش فشار است. اگر این رگولاتور خراب شود ممکن است فشار ورودی در سیستم لوله کشی شما را به درستی کنترل نکند.


تمام خانه ها رگلاتور فشار ندارند اما اگر دارید و متوجه افت فشار شده اید، بهتر است آن را بررسی کنید. در اکثر اوقات بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا آن را تعویض کند.


4. بسته بودن شیر کنتور


اکثر خانه ها دارای دو شیر قطع کننده آب هستند که برای کنترل جریان آب به داخل خانه استفاده می شوند. اولین مورد آن ها شیر کنتور آب است. کنتورها را در مسیر خط لوله اصلی آب به خانه قرار می گیرند. در صورتی که با افت فشار آب خانه مواجه هستید به شما توصیه می کنیم از باز بودن کامل آن اطمینان حاصل کنید.


5. خوردگی لوله ها و تاثیر آن بر فشار آب خانه


در صورتی که لوله کشی خانه شما قدیمی و فرسوده است ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. خوردگی موجود در لوله ها مانند رسوبات آهکی تاثیری بر فشار آب نداشته اما سرعت جریان آب بر حسب گالن در دقیقه را کاهش می دهد.


خوردگی بیشتردر خانه هایی با لوله های فولادی گالوانیزه مشکل ساز است. خوردگی می تواند جریان آب را محدود کند. در این حالت متوجه افت ناگهانی دبی آب خود نخواهید شد. این مشکل به تدریج در طی چند دهه ایجاد می شود. تنها راه حل مناسب لوله کشی مجدد در کل خانه است که احتمالا بسیار هزینه بر نیز خواهد بود.


6. زمان های خاصی از روز


ممکن است زمان های خاصی در روز وجود داشته باشد که در آن استفاده از لوازم مصرف کننده آب بیشتر شود. زمان معمول کاهش میانگین فشار آب خانه از ساعت 7 صبح تا 9 صبح است که مردم معمولا برای کار و مدرسه آماده می شوند. دوش گرفتن، شستن دست ها، و شاید حتی ماشین لباسشویی همگی می توانند در کاهش فشار آب در صورت وقوع همزمان نقش داشته باشند.


همچنین ممکن است در عصر نیز افت فشار را تجربه کنید. در این زمان ممکن است همزمان با پیروی از روتین قبل از حمام و خواب با فرزندانتان از ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی استفاده کنید.


میانگین نرخ جریان آب مسکونی (GPM) چقدر است؟


اکثر خانوارهای کوچک در آمریکا دارای نرخ متوسط جریان آب در حدود 6 تا 12 گالن در دقیقه (GPM) هستند. تعیین میزان جریان روزانه برای هر خانوار دشوار است، زیرا به عواملی مانند تعداد افراد در خانه، نو بودن لوله کشی و لوازم خانگی، مقدار آبی که در هر دوش استفاده می شود و سایر مواردی از این قبیل بستگی دارد. یک تخمین کلی برای اکثر خانه ها بین 100 تا 120 گالن در روز است.


البته صرفا داشتن یک خانواده بزرگ به این معنی نیست که مصرف آب خانه شما بیشتر خواهد شد؛ بلکه احتمال بیشتری وجود دارد که افراد بیشتری به طور همزمان از آب استفاده کنند. این مورد ممکن است بر میزان مصرف آب در زمان های خاصی از روز تاثیر بگذارد.


نرخ جریان و فوت مربع


به غیر از تعداد نفرات خانوار، متراژ ساختمان نیز از جمله عوامل تاثیرگذار بر فشار و سرعت جریان آب بر حسب گالن در دقیقه است. میانگین فشار آب ورودی اکثر خانه ها در حدود 40 تا 45 پوند بر اینچ مربع است. این فشار نباید از حد مجاز 80 PSI بیشتر شود زیرا به لوله کشی ها، آبگرمکن و شیرآلات آسیب خواهد رساند. به همین دلیل نیروهای تاسیساتی غالبا فشار را تا 50 PSI تنظیم می کنند.


با این حال اگر مساحت خانه شما از میانگین متراژ خانه در ایالات متحده بزرگتر باشد (کمی بیش از 1300 فوت مربع)، در این صورت به عنوان یک خانواده "استاندارد" طبقه بندی نخواهید شد. اگر سرعت جریان آب ساختمان شما کم است، ممکن است لازم باشد فشار آب خود را تا 75 PSI نیز تنظیم کنید. پیش از هرگونه اقدامی در این مورد حتما ابتدا با یک متخصص مشورت کنید.


چگونگی محسابه نرخ جریان آب


خانه شما چند گالن در دقیقه (GPM) آب مصرف می کند؟ تا به اینجای کار می دانیم که نرخ جریان می تواند از خانه ای به خانه دیگر متفاوت باشد، بنابراین دانستن سرعت جریان دقیق خود مفید خواهد بود.


محاسبه نرخ جریان خانه شما بر حسب GPM در هر شیر آب نسبتا آسان است. به سادگی شیر آب را تا انتها باز کنید و یک پارچ اندازه گیری را به مدت 10 ثانیه زیر آب جاری نگه دارید.


وقتی زمان تمام شد، پارچ اندازه‌گیری را برداشته و به تعداد گالن آب نگاه کنید. سپس، این مقدار را در 6 ضرب کنید، که تعداد گالن در دقیقه را به دست آورید.


برای اینکه بدانید میزان جریان شما از نرخ جریان معمولی در ایالات متحده بیشتر است یا کمتر، عدد به دست آمده را با ارقام زیر مقایسه کنید:


•    شیر آب آشپزخانه معمولا دارای سرعت جریان بین 1.5 تا 3 گالن در دقیقه است.
•    سرعت جریان دوش تقریبا بین 2.5 تا 3 گالن در دقیقه است.
•    ماشین ظرفشویی بین 1.5 تا 3 GPM کار می کند.
•    سرعت جریان ماشین های لباسشویی به طور متوسط 2 تا 4 GPM است.


با مقایسه دبی متوسط باید انتظار داشته باشید که میانگین فشار آب شما در صورت استفاده همزمان از این چهار دستگاه کاهش یابد.


چند گالن در دقیقه آب در خانه مورد نیاز است؟


حداقل جریان 6 GPM برای خانواده های استاندارد توصیه می شود. این GPM به قدری بالا هست که نیازهای مصرف آب را برآورده کند؛ حتی زمانی که در ساعات اوج مصرف آب نباشید. با این حال GPM دقیق مورد نیاز خانوار شما به مصرف آب منزل شما و اینکه آیا قصد دارید از وسایلی استفاده کنید که ممکن است سرعت جریان شما را کاهش دهند بستگی دارد.


به عنوان مثال اگر تمایل دارید از پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان جهت حذف آلاینده ها از آب آشامیدنی خود استفاده کنید، ممکن است سرعت جریان شما بر حسب GPM کمی کاهش یابد. این کاهش فشار به دلیل فرایند فیلتراسیون و به همین خاطر آب نمی تواند آزادانه در لوله ها حرکت کند.


با این وجود نباید در زمان استفاده از پیش تصفیه فشار آب خانه را افزایش دهید؛ زیرا به تاسیسات و لوله کشی شما آسیب وارد خواهد شد.


در عوض بهتر است به دنبال فیلترهایی با نرخ جریان حداقل 5 GPM یا بیشتر باشید. همچنین می توانید سیستم فیلتراسیونی مانند فیلتر تصفیه آب نقطه ای تهیه کنید که بر سرعت جریان کل خانه شما تأثیری نگذارد.


در وب سایت آبین می توانید تمام برندهای برتر موجود دستگاه تصفیه آب خانگی را مشاهده و خریداری نمایید. همچنین آبین بستری فراهم کرده است که از طریق تماس با شماره 02122228116 از مشاوره رایگان در زمینه تجهیزات آبی برخوردار باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 1
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
ساناز
ساناز
سلام. منم هر وقت ماشین لباسشویی رو روشن میکنم بعدش یه سختی میتونم دوش بگیرم یا اینکه ظرف ها رو بشورم کاش میشد میتونستیم این مشکل رو خیلی راحت حلش کنیم
ارسال نظر