مهم ترین مشکلات در مخزن دستگاه های تصفیه آب خانگی

مهم ترین مشکلات در مخزن دستگاه های تصفیه آب خانگی

در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلترهای ممبران برای از بین بردن آلاینده های آب استفاده می شود. ممبران ها بالاترین دقت را در از بین بردن آلاینده ها دارند و با توجه به این موضوع استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی RO یکی از دقیق ترین روش ها برای فیلتراسیون آب می باشد. 

با این حال فرایند تصفیه آب در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی RO، بسیار کند است، برای برطرف کردن این مشکل در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی از مخزن یا منبع تصفیه آب استفاده می شود. مخزن های تصفیه آب عمدتا از فلز یا پلاستیک گرید خوراکی تولید می شوند. در مواردی عدم توجه به برخی نکات برای نگهداری دستگاه یا سطح کیفی پایین مخزن می تواند بروز مشکلاتی را در ساختار آن به دنبال داشته باشد. 

در این مقاله قصد داریم با مشکلات متداول در مخزن تصفیه آب و تاثیر آنها بر کارکرد دستگاه آشنا شویم.


ایرادات احتمالی در مخزن تصفیه آب


پس از باز کردن شیر برداشت، آب ذخیره شده در مخزن تصفیه آب از دستگاه خارج می شود، اگر مشاهده کردید که خروج آب تصفیه شده از دستگاه تصفیه آب با مشکل مواجه شده و یا فشار آب پایین است، این مسئله به احتمال زیاد ناشی از خرابی مخزن تصفیه آب می باشد. برخی از مشکلاتی که می تواند در ساختار مخزن تصفیه آب خانگی بروز کند، شامل موارد زیر می شوند:

1- ایراد در شیر تنظیم فشار هوای مخزن: هوای درون مخزن تصفیه آب توسط تولید کننده در مقدار معینی تنظیم می شود. در ساختار مخزن های تصفیه آب برای تنظیم فشار هوای درون آن، شیر مخصوصی وجود دارد. خرابی شیر تنظیم هوای مخزن تصفیه آب می تواند سبب خروج هوا درون مخزن شود و به منظور رفع این مشکل باید مخزن تصفیه آب را تعویض کنید. 

2- شکستگی یا ترکیدگی مخزن: فشار بالای آب ورودی به دستگاه می تواند موجب ترکیدگی مخزن های تصفیه آب پلاستیکی شود. در این حالت حجم زیادی آب از درون مخزن بیرون می ریزد و لازم است که در اسرع وقت مخزن تصفیه آب را تعویض کرد. سوئیچ فشار بالا در دستگاه تصفیه آب خانگی، فشار درون دستگاه را کنترل می کند، خرابی سوئیچ فشار بالا در دستگاه می تواند سبب ترک برداشتن مخزن تصفیه آب و مشکلات احتمالی در دستگاه تصفیه آب شود. بهتر است که پیش از تعویض مخزن تصفیه آب، سوئیچ فشار بالا را تعویض کنید.

3- تولید شکاف در بدنه مخزن تصفیه آب: بدنه مخزن های تصفیه آب پلاستیکی به صورت دو تکه هستند و کیفیت ساخت پایین مخزن می تواند سبب ایجاد شکاف در بدنه مخزن تصفیه آب و خروجی ناگهانی آب ذخیره شده در مخزن شود.

4- پارگی تیوپ مخزن تصفیه آب: اگر آب با فشار بسیار پایینی از شیر برداشت خارج شود، این مسئله به احتمال زیاد به دلیل بروز مشکل در مخزن تصفیه آب است. در صورتی که سوئیچ یا سنسور فشار بالا به درستی تنظیم نشده باشند و یا خراب شده باشند، این مسئله می تواند موجب پارگی تیوپ مخزن تصفیه آب شود.

5- چسبیدن تیوپ به بدنه مخزن تصفیه آب: فرسوده شدن اجزای مخزن تصفیه آب می تواند سبب اتصال تیوپ مخزن تصفیه آب به بدنه آن شود. بروز این مشکل در دستگاه تصفیه آب خانگی معمولا با کاهش فشار آب خروجی از شیر برداشت بروز می کند. معمولا در این حالت به دلیل کهنه شدن، تعمیر مخزن امکان پذیر نبوده و لازم است که مخزن تصفیه آب و سوئیچ فشار بالا تعویض شوند.

6- تشکیل رسوب در مخزن تصفیه آب: عملکرد نامناسب فیلتر ممبران در حذف آهک، املاح و رسوبات موجود در آب می تواند موجب رسیدن این مواد به مخزن تصفیه آب و تشکیل لایه رسوبی در دیواره داخلی مخزن و در نتیجه کاهش کیفیت آب خروجی شود. 

با استفاده از روش هایی مثل اسید شویی یا رسوب گیری مخزن می توان تا حدی این مشکل را برطرف کرد، با این حال ممکن است مخزن باز هم عملکرد مطلوبی نداشته باشد. اسید شویی و رسوب گیری مخزن تصفیه آب باید با کمک گرفتن از افراد متخصص و آموزش دیده انجام شود. 

7- رشد میکروب ها در مخزن تصفیه آب خانگی: استفاده طولانی مدت از مخزن تصفیه آب می تواند موجب رشد عوامل میکروبی در محیط داخلی مخزن شود. این مشکل معمولا به دلیل عملکرد نامناسب فیلترهای تصفیه آب در دستگاه و تعویض دیر هنگام آنها بروز می کند. استفاده از مخزن تصفیه آب آنتی باکتریال می تواند از بروز این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کند و معمولا توصیه می شود که مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی، هر 4 سال یک بار تعویض شود. فرایند اسیدشویی و ضدعفونی کردن مخزن به منظور رفع این مشکل می تواند راهکار مناسبی باشد.

بهترین مخزن تصفیه آب خانگی، مخزنی است که دارای لایه داخلی فلزی باشد، زیرا در این صورت احتمال شکستگی بدنه مخزن به حداقل خواهد رسید. برخی از انواع مرغوب مخزن های تصفیه آب از مواد آنتی باکتریال و بهداشتی تهیه شده اند و استفاده از این نوع مخزن ها می تواند از رشد میکروب ها در فضای داخلی مخزن و آلودگی آب تصفیه شده جلوگیری کند.


«فروشگاه تصفیه آب آبین با داشتن سال ها تجربه در زمینه فروش دستگاه های تصفیه آب خانگی، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی با مراجعه به وب سایت آبین با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر