ممبران های سرامیکی لوله ای قدرت و مقاومت بیش تر در کنار کاهش هزینه ها

ممبران های سرامیکی لوله ای قدرت و مقاومت بیش تر در کنار کاهش هزینه ها

ممبران های سرامیکی از اکسید خلوص بالا مانند آلومینیوم اکساید، زیرکونیوم دی اکساید، تیتانیوم دی اکساید و دیگر مواد کامپوزیتی با استفاده از فرمولی ثبت شده ساخته شده است. مواد مخلوط شده، در قالب ریخته شده و در کوره در دمای بسیار بالا (بیش از 1700 درجه سانتی گراد) سوزانده می شود.

ظاهر ممبران سرامیکی به صورت چند کانال لوله ای می باشد، که به ساختار چند لایه متخلخل نامتقارن شکل گرفته است. از بیرون به داخل، لایه های آن شامل ساپورت متخلخل، لایه میانی و لایه های غشایی فعال می باشد. با استفاده از دستورالعمل خاص، متخصصین TFT می توانند یک لایه فعال بسیار ظریف با اندازه منافذ بسیار کم تا حد نانومتر یا حتی مولکولی را ایجاد کنند.


این نوع غشا، امکان فیلتراسیون خوب در جداسازی جامد از مایع یا جداسازی مایع از مایع را به ارمغان می آورد. اصل عملکرد ممبران سرامیکی CRM "فیلتراسیون جریان متقابل" پویا با فشار داخلی از داخل به بیرون می باشد. مایع خام با سرعت خطی بالا به فیلتر ممبران پمپ می شود. آب، اجزای محلول و حلال از لایه غشایی عبور می کنند و مایع فیلتر شده که تصفیه شده یا Permeate نامیده می شود، را تشکیل می دهد. مواد معلق نامحلول، باکتری ها، روغن یا مولکول های بزرگ از طریق لایه غشایی فعال دفع می شوند و مایع غلیظی به نام پساب را تشکیل می دهند.


جریان پساب از انتهای دیگر کانال خارج می شود و در داخل ممبران به گردش در می آید؛ بر خلاف روش های فیلتراسیون سنتی مانند فیلتر پرس یا سانتریفیوژها، افراد می توانند دقت فیلتراسیون را با استفاده از ممبران سرامیکی با اندازه منافذ مختلف کنترل کنند، که می تواند باعث دقت بسیار بالای فیلتراسیون شود. برای کاربردهای صنعتی، دقت فیلتراسیون فوق العاده بالا در مرحله شفاف سازی، مزایای زیادی برای پس تصفیه بعد از ممبران سرامیکی را به همراه دارد.


علاوه بر این ممبران های سرامیکی CRM از اکسیدهای بسیار پایدار ساخته شده اند، که پایداری شیمیایی عالی دارند. ممبران سرامیکی گزینه مناسبی برای جداسازی دقت فوق العاده بالا سیال پیچیده در شرایط سخت در فرایند صنعتی است. 


اساس کار ممبران سرامیکی 


از آن جایی که سیال با سرعت خطی بالایی بر روی سطح لایه غشایی ریز متخلخل در ممبران های سرامیکی جریان دارد، تجمع آن در سطح لایه فیلتر برای تشکیل یک کیک ضخیم فیلتر آسان نیست. فلاکس پایدار فیلتراسیون به دلیل مقاومت پایین فیلتر و بازسازی آسان می تواند برای مدت طولانی باقی بماند. ثابت شده است که غشاهای سرامیکی یک فناوری جداسازی سبز اقتصادی قابل اعتماد برای صنایع مدرن هستند. 


TFT بیش از 20 سال است که در زمینه فناوری غشایی تجربه دارد. این سازمان با توجه به کاربردهای مختلف، صدها هزار غشا سرامیکی مانند سری تراشنده، سری های حذف بالای هیدروکربن، سری کم هزینه، سری اندازه نافذ کوچک و ... را با ویژگی های مختلف تولید می کند. با مزیت های منحصر به فرد زیاد ممبران های سرامیکی این ممبران ها به طور وسیع و موفقت آمیزی در صنایع غذایی، دارویی، مواد شیمیایی و حفاظت از محیط زیست و ... به کار گرفته شده اند.


به زودی برنامه ها و فرایندهای جدید بیش تری بر اساس فناوری غشایی سرامیکی ظاهر می شوند. شرکت TFT هم چنین می تواند غشاهای سرامیکی خاصی را سفارشی کرده و توسعه دهد و و طرحی فرایند را مطابق با تقاضای خاص کاربر انجام دهد. 


انواع ممبران سرامیکی


با توجه به اندازه منافذ، غشاهای CRM را می توان به غشاهای میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF) و غشاهای نانوفیلتراسیون (NF) تقسیم کرد. اندازه متوسط غشای میکروفیلتراسیون سرامیکی CRM-MF بیم 50 تا 1200 نانومتر می باشد. اندازه طبیعی MF برابر با 1200 نانومتر، 800، 500، 200، 100 نانومتر و ... است. کاربرد اصلی ممبران CRM-MF جداسازی مایع- جامد و شفاف سازی می باشد. 


اندازه متوسط منافذ غشای اولترافیلتراسیون سرامیکی CRM-UF بین 10 تا 50 نانومتر است. اندازه معمولی منافذ UF برابر با 50، 30، 20 نانومتر، 50 کیلودالتون و ... می باشد. کاربرد اصلی ممبران های CRM-UF شفاف سازی، جداسازی آب روغن، تصفیه پروتئین و غلظت می باشد.


ممبران های نانوفیلتراسیون سرامیکی CRM-NF دارای اندازه متوسط منافذ 1 تا 10 نانومتر می باشد. اندازه طبیعی نانوفیلتراسیون، 10 و 5 نانومتر و 8 کیلودالتون و ... می باشد. کاربرد اصلی CRM-NF در پساب، تصفیه و رنگ زدایی می باشد.


ممبران های سرامیکی چه مزیت هایی دارند؟


ممبران های سرامیکی دارای مزیت های زیر می باشند:


1- قابلیت تفکیک بسیار ریز با اندازه منافذ نانومتری
2- پایداری شیمیایی عالی، مقاوم در برابر اسید قوی و مواد قلیایی
3- پایداری اکسیداسیون
4- پایداری حلال
5- مکانیکی عالی با مقاومت سایشی و عدم شکست
6- پایداری بالای دمایی تا 300 درجه سانتی گراد
7- بازسازی آسان با عملکرد پایدار
8- قابل شستشوی معکوس و استرلیزاسیون حرارتی
9- مواد ایمن و بدون مواد خطرناک
10- طول عمر بالا
11- کاهش مشکلات زیست محیطی نسبت به سایر فرایندها


کاربردهای ممبران سرامیکی 


ممبران های سرامیکی به دلیل قابلیت های زیادی و برتری که نسبت به انواع ممبران پلیمری دارند، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مهم ترین کاربردهای ممبران سرامیکی شامل موارد جدول زیر می باشد:

 

دیگر کاربردها

بازیافت و محیط زیست

صنعت مواد غذایی

صنایع فلزی و سطح

صنایع شیمیایی

صنایع نساجی و کاغذ

 جداسازی آب- روغن

شفاف سازی آب میوه ها

تصفیه امولوسیون آب- روغن

جداسازی محصول

جداسازی مخمرها

 بازیابی مواد دارویی و ضد آفت

آبگیری و تغلیظ آب میوه ها

بازیافت فلزات سنگین 

تغلیظ سوسپانسیون پلیمری

نمک زدایی

 حذف میکروارگانیسم ها

استرلیزه نمودن شیر و پنیر

تصفیه پساب های سایشی

جداسازی کاتالیست ها

جداسازی جرم های زیستی

حذف فلزات سنگین و رادیواکتیو

 جداسازی و تفکیک اجزا پنیر

 تصفیه پساب شیشه و الیاف آن

بازیافت رنگ و رنگدانه ها

تغلیظ آنتی بیوتیک ها

-

نمک زدایی آب پنیر

استفاده مجدد از آب استخر

نمک زدایی محصولات

جداسازی گازها

-

تصفیه آب آشامیدنی

-

استفاده مجدد از حلال های آبی

 

برای کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با فیلتر ممبران صنعتی و انواع آنها می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان آبین در ارتباط باشید و با دریافت مشاوره رایگان پاسخ سوالات خود را در کم ترین زمان ممکن بیابید.

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر