مقایسه فیلتر کربن و فیلتر ممبران اسمز معکوس

مقایسه فیلتر کربن و فیلتر ممبران اسمز معکوس

آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که برای بهره مندی از آب سالم و تمیز از فیلترهای تصفیه آب استفاده کنید؟ امروزه دستگاه های تصفیه آب مختلفی در بازار وجود دارند که انتخاب را قدری پیچیده تر می کنند. در عین حال دو مورد از ایمن ترین و کارآمدترین فیلترهای تصفیه آب موجود در بازار عبارتند از: دستگاه اسمز معکوس و فیلتر کربن.


کدام یک از این دو مورد انتخاب بهتری هستند؟ به طور قطع فناوری این دو فیلتر با یکدیگر تفاوت هایی دارند. به همین دلیل قصد داریم به مقایسه فیلترهای کربن فعال و اسمز معکوس بپردازیم.


سیستم فیلتر کربن تصفیه آب


فیلتر کربن که یکی از قدیمی‌ ترین فناوری ‌های رایج محسوب می شود، یک روش تصفیه آب است که در آن از کربن فعال برای حذف آلاینده‌ ها و مواد شیمیایی موجود در آب استفاده می شود. فیلتر کربن اکتیو از عبور آلاینده ها جلوگیری می کنند و مواد شیمیایی را از طریق جذب سطحی کاهش می دهد.


آب تولید شده از طریق سیستم فیلتراسیون کربن فعال نسبت به آب لوله کشی تصفیه نشده، سالم تر است. این روش قادر است فلزات، کلر و ترکیبات شیمیایی را که می توانند سبب بروز بیماری شوند را حذف کند. مانند هر سیستم دیگری، استفاده از سیستم های فیلتر کربن دارای مزایا و معایب خاص خود است که در ادامه به تشریح آن ها می پردازیم:


مزایای فیلترهای کربن


از جمله مهمترین مزایای فیلترهای کربنی باید به موارد زیر اشاره کرد:


•    فیلتر کربن طعم آب را بهبود بخشیده و بوی نامطبوع آن را از بین می برد.
•    مواد شیمیایی آلی، میکروارگانیسم‌ ها، میکروب‌ کش‌ های شیمیایی و سایر عناصر مبتنی بر کربن را حذف می ‌کند.
•    در فرآیند فیلتراسیون از مواد طبیعی مانند چوب، قیر (هیدروکربن های طبیعی) و پوسته نارگیل استفاده می شود.
•    خرید و نصب فیلترهای کربن در مقایسه با سایر فناوری‌ ها از جمله اسمز معکوس، بسیار ارزان ‌تر تمام شده و نگهداری از آن نیز ساده تر است.


معایب فیلترهای کربن


مهمترین معایب فیلترهای کربنی عبارتند از:


•    فیلتر کربن تصفیه آب در حذف مواد شیمیایی مانند نیترات ها، فلوراید، آرسنیک، مس، سدیم، مس، جیوه، فلزات سنگین و سایر مواد که به سطح آن جذب نمی شوند، ناکارآمد است.
•    این فیلتر در حذف باکتری ها و ویروس ها بی تاثیر است. علاوه بر این گاهی اوقات باعث رشد باکتری ها می شود.
•    به دلیل وجود محل های اتصال در فیلترها که مملو از آلاینده ها می شود، عموما عمر کوتاهی دارد.

 

مزایا و معایب فیلترهای کربن


اسمز معکوس چیست؟


اسمز معکوس در واقع یک فرآیند تصفیه آب است که با استفاده از فشار، ناخالصی ها را از آب حذف می کند. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی غشایی، آب را تصفیه می کند. فشار آب از یک جهت ممبران باعث می شود تا آلودگی ها و ناخالصی ها در آن به دام بیفتند. 


چهار مرحله متداول در سیستم تصفیه آب به شرح زیر است:


ابتدا آب از یک پیش تصفیه عبور می کند که رسوبات و همچنین ذرات بزرگتر، نمک و غبار را حذف می کند.


فیلتر بعدی بوی نامطبوع، طعم ناخوشایند، کلر و روغن های مرتبط با مواد معدنی را پردازش کرده و دفع می کند. فیلتراسیون کربن بلاک نیز کلر باقیمانده را حذف کرده و عطر و طعم آب را بهبود می بخشد.


پس از آن آب از درون فیلتر ممبران عبور می کند و سایر مواد مضر موجود در آن جدا می شود. در نهایت حدودا 100 درصد از ناخالصی های موجود در آب از جمله فلوراید از آن حذف می شوند. در آخر نیز فیلتر کربنی ثانویه طعم آب را بهبود می بخشد.


هنگامی که آب وارد ممبران می شود، آلاینده ها و ناخالصی ها در آن باقی می مانند؛ در نتیجه آب خروجی کاملا تمیز و قابل شرب است.


اسمز معکوس آلاینده ها و عناصری از جمله مواد شیمیایی، سرب، یون های فلزی، باکتری ها، کیست ها، فلوراید، جیوه، بوی ناخوشایند، ترکیبات آلی مانند آفت کش ها و علف کش ها، مواد معدنی، مولکول ها، داروها، ویروس ها، انگل ها و ذرات بزرگتر و سنگین تر را حذف می کند.

 

این روش تصفیه، خالص ترین آب را برای آشامیدن و پخت و پز تولید می کند؛ زیرا حدود 97٪ از همه آلاینده ها را از بین می برد. به همین دلیل اکثر رستوران ها و مشاغلی که نیاز به تامین آب خالص دارند از این روش استفاده می کنند. سیستم اسمز معکوس نیز مزایا و معایبی دارد که برخی از آن ها به شرح زیر است:


مزایای سیستم تصفیه آب اسمز معکوس


برجسته ترین مزایای استفاده از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس یا به اختصار دستگاه RO شامل موارد زیر می باشد:


•    اسمز معکوس از طریق فناوری غشایی، درصد بالایی از مواد جامد محلول را حذف کرده و طعم و بو را بهبود می بخشد و نتایج آب استثنایی ایجاد می کند.
•    این سیستم آب سالم و مطلوبی برای آشامیدن و سایر مصارف از جمله پخت و پز تولید می کند.
•    دسترسی به این محصول و کاربری آن بسیار ساده است.


معایب سیستم تصفیه آب اسمز معکوس


از جمله مهمترین معایب دستگاه RO که باید پیش از خرید نسبت به آن ها آگاهی لازم را داشته باشید باید به موارد زیر اشاره کرد:


•    اسمز معکوس مواد معدنی و سایر مواد مفید را حذف کرده و روی سبزیجات، غلات و سایر انواع غذاها تأثیر می گذارد. این فناوری ارزش غذایی خوراک را به حداقل می رساند.
•    کلسیم، منگنز، آهن و سایر مواد مغذی ضروری را از بین می برد و در نتیجه کمبود ویتامین و مواد معدنی ایجاد می کند.
•    به دلیل از دست دادن فلوراید، سلامت دندان کودکان تحت تأثیر قرار می گیرد.
•    غیر معدنی کردن آب باعث از دست رفتن ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن می شود. به همین دلیل برای سلامت عمومی مضر است.

 

مزایا و معایب سیستم تصفیه آب اسمز معکوس


فیلتر کربن بهتر است یا اسمز معکوس؟


با توجه به حقایقی که در مورد هر کدام از این فیلترها عنوان شد باید بگوییم که متاسفانه هیچ روش تصفیه ای توانایی حذف 100 درصدی تمام مواد مضر موجود در آب را ندارد. تنها چیزی که فیلترهای مختلف را نسبت به یکدیگر متمایز می کند، هدف و کاربرد آن ها است. فیلتر کربنی بهترین گزینه تصفیه آب برای مصارف خانگی بوده و دستگاه اسمز معکوس نیز برای استفاده تجاری طراحی و ساخته شده است. برای دریافت بهترین نتیجه باید این دو سیستم را با یکدیگر ترکیب کنید.


چگونه می توان دستگاه تصفیه آب معتبر خریداری کرد؟


شرکت آبین با سال ها سابقه در امر طراحی، ساخت و فروش سیستم ها تصفیه آب در تصمیم گیری و خرید به شما کمک می کند. در وب سایت آبین می توانید تمام برندهای معتبر تصفیه آب را مشاهده کرده و در صورت نیاز به مشاوره از طریق شماره 02122228116 با کارشناسان ما مشورت کنید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر