مقایسه اتصالات مولتی پورت و اند پورت برای طراحی مخازن تحت فشار

مقایسه اتصالات مولتی پورت و اند پورت برای طراحی مخازن تحت فشار

طراحی سیستم تصفیه آب اسمزمعکوس و نانوفیلتراسیون تحت تاثیر ماژول و اتصالات مخازن تحت فشار یا پرشروسل است. این امکانات طراحی شده را می‌توان تحت تاثیر بسیاری از پیشرفت‌های گذشته درنظر گرفت. ویژگی کلیدی در طراحی‌های مختلف، چینش پرشروسل مولتی پورت و عوامل مرتبط با آن مثل اتصالات منبع آب در این سیستم، کنستانتره و میزان نفوذ آن در مقابل مخزن تحت فشار اند پورت است.


در این مطلب قصد داریم تا به بررسی عوامل اصلی برای طراحی سیستم‌های تصفیه آب فشرده و تاثیری که این سیستم در کیفیت آب خروجی و هزینه‌های سیستم دارد، بپردازیم.


مقایسه هزینه‌‌های لوله‌کشی پرشروسل مولتی پورت و اند پورت

 

مقایسه هزینه‌های لوله‌کشی پرشروسل مولتی پورت و اند پورت


هزینه لوله‌کشی در سیستم‌های مختلف مورد استفاده برای طراحی پرشروسل‌ها متفاوت است. برای مثال پرشروسل‌هایی که در طراحی آن‌ها از اند پورت یا پورت انتهایی استفاده شده است، به سیستم شیرهای منیوفولد نیاز دارند که شامل یک لوله اصلی و لوله‌های دیگری برای اتصال به پرشروسل می‌شود. این نوع اتصالات مخازن تحت فشار و لوله‌کشی نیازمند چند روز کار مداوم نیروهای کار شامل کارگران و جوشکاران بوده و هزینه بالایی برای سیستم تصفیه آب خواهد داشت. 


راه‌حل مناسب برای کاهش هزینه‌های این سیستم، استفاده از مخازن تحت فشار مولتی پورت یا پورت چندتایی است. استفاده از این نوع اتصال نیاز به جوشکاری و نیروی کار زیادی نداشته و به راحتی و در مدت زمان کوتاهی نصب می‌شود. بنابراین با توجه به هزینه بالای لوله‌کشی در این سیستم‌ها، استفاده از یک پورت چندتایی ضدزنگ تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های فیلتراسیون دارد.


علاوه بر این، جوشکاری ضعیف می‌تواند تاثیر مخربی روی سیستم گذاشته و عملکرد آن را دچار اختلال کند که این امر باعث افزایش هزینه‌های سیستم تصفیه آب خواهد شد. از جمله سایر معایب استفاده از اند پورت در سیستم تصفیه آب به خصوص در سیستم‌های بزرگتر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    دسترسی سخت‌تر به فیلترهای ممبران
•    صرف زمان بیشتر برای دسترسی به فیلترهای غشایی
•    افزایش مدت زمان فرآیندهای تصفیه آب
•    افزایش خطر نشتی آب پس از مونتاژ مجدد منیفولد قطع شده در سیستم


مزایای استفاده از سیستم پرشروسل فشرده

 

مزایای استفاده از سیستم پرشروسل فشرده


یکی از مزایای استفاده از سیستم پرشروسل فشرده، فضای اشغال شده توسط آن است. سیستم‌‌های دو مرحله‌ای و همچنین سیستم‌های نمک‌زدایی آب دریا که نرخ بازیابی کمتری دارند، (کمتر از 40%) به یک سیستم لوله‌کشی متصل می‌شوند که فضای موجود را محدود می‌کنند. بنابراین یکی از معایب استفاده از پرشروسل اندپورت، اشغال فضای زیاد در سیستم است که باعث شده مانورپذیری و تعمیرات و نگهداری از سیستم را سخت‌تر کرده و زمان زیادی را تلف کند. از جمله سایر مزایای سیستم پرشروسل چندتایی یا فشرده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    کاهش هزینه‌های سیستم تصفیه آب به دلیل نوع لوله‌کشی
•    نیاز به فضای کمتر
•    تعمیرات و نگهداری راحت‌تر
•    راه‌اندازی و مونتاژ آسان‌تر سیستم
•    کاهش تاثیر خوردگی با حذف منیفولد
•    صرفه‌جویی در هزینه‌های مختلف سیستم
•    کاهش میزان انرژی مصرفی در سیستم


صرفه جویی در هزینه با کاهش تجهیزات ضدزنگ


ملاحظات ضروری برای طراحی ظرفیت سیستم‌های تصفیه آب غشایی بر اساس فشار عملیاتی و کیفیت آب خوراک، همه با کیفیت آب تصفیه شده اندازه گیری و تعیین می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که دستیابی به کیفیت بالای آب خروجی در این سیستم‌ها بستگی به طراحی درست فیلترهای غشایی و محاسبه دقیق فرآیندهای هیدرولیک شامل سیستم‌های پمپاژ، لوله‌کشی و ممبران‌های تصفیه آب است. بنابراین در سیستم‌های پیشرفته تصفیه آب صنعتی هر مخزن پرشروسل نیازمند حداقل سه اتصال برای ایجاد ارتباط در منبع آب، کنستانتره و آب تصفیه شده یا permeate است.


در حالت کلی، اتصالات مخازن تحت فشار در سه دسته کلی به شرح زیر قرار می‌گیرند:


1.    پرشروسل ساید پورت (Side Port)
2.    پرشروسل اند پورت (End Port)
3.    پرشروسل مولتی پورت (Multiple Port)


خرید تجهیزات تصفیه آب


مجموعه آبین یکی از معتبرترین مراکز برای خرید اتصالات مخازن تحت فشار و سایر تجهیزات مثل شیر مخزن FRP، دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و صنعتی، فیلتر ممبران و غیره است. شما می‌توانید برای خرید این محصولات به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کرده و همچنین از طریق تماس با کارشناسان، از خدمات مشاوره رایگان این مجموعه بهره ببرید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
هانیه خراجی
نویسنده یا مترجم: هانیه خراجی
نظرات (1)
حمیده
حمیده
سلام. اطلاعات خوبی در خصوص سیستم پروشروسل در دستگاه تصفیه آب ارائه دادین با همه مزایای این سیستم آشنا شدم.
ارسال نظر