مضرات کربن فعال

مضرات کربن فعال


کربن فعال ماده ای متخلخل است، که به دلیل داشتن جذب سطحی بالا و همچنین قیمت مناسب در بسیار از صنایع از جمله تصفیه آب استفاده می شود. اصلی ترین کاربرد این ماده در تصفیه آب حذف کلر، تری هالومتان ها، بو، رنگ و طعم نامطبوع آب است.

علاوه بر صنعت تصفیه آب کربن فعال در صنایع دیگر مانند پزشکی، کشاورزی، تصفیه گاز و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. هر ماده مضراتی هر چند کم دارد. در این مقاله به بررسی مضرات کربن اکتیو می پردازیم. 


فیلتر کربن اکتیو چه مواردی را از آب حذف نمی کند؟ 


فیلتر کربن فعال جذب سطحی بسیار بالایی دارد و همان طور که گفتیم می تواند کلر آزاد، ترکیبات سرطان زا مانند تری هالومتان ها، بو، رنگ و طعم نامطبوع آب را حذف کند. ولی این ماده در تصفیه آب باید به همراه فیلترهای دیگر استفاده شود، زیرا توانایی حذف آلاینده ها و مواردی که در ادامه به آن ها می پردازیم را ندارد: 


•    آلاینده ها و برخی از فلزات سنگین: کربن فعال قادر به حذف آلاینده ها و برخی از فلزات سنگین موجود در آب نمی باشد. حذف این موارد از آب بر عهده فیلتر ممبران است. آب در ابتدا از کربن فعال عبور کرده و سپس توسط فیلتر ممبران به خوبی تصفیه می شود. 
•    ویروس ها و باکتری ها: کربن فعال هیچ گونه باکتری و ویروسی را نمی تواند حذف کند. به این منظور لازم است فیلترهای دیگر از جمله فیلتر UV بر روی دستگاه نصب شود. 

برای آشنایی با زغال فعال و و یژگی های آن، این مقاله را حتما مطالعه کنید.

 

فیلتر کربن فعال چه مواردی را از آب حذف نمی کند؟ 


کربن فعال چه مضراتی دارد؟ 


کربن اکتیو از مواد مختلفی از جمله چوب، زغال سنگ، هسته یا پوسته میوه ها مانند نارگیل تولید می شود. کربن فعال تولید شده از پوسته میوه ها به نسبت کربن فعال زغال سنگ و چوب برای مصارف بهداشتی و تصفیه آب مناسب تر می باشد.

مضرات کربن فعال تنها برای موارد خاص و بسیار نادر است و در کل ماده ای بی خطر محسوب می شود. از مضرات کربن فعال می توان به تهوع و استفراغ، یبوست و مدفوع سیاه اشاره کرد. در ادامه مضرات دیگر این ماده را بررسی می کنیم: 


مضرات کربن اکتیو برای افراد مبتلا به پوفیری واریگات 


در صورتی که فرد مبتلا به پوفیری واریگات (بیماری نادر ارثی) باشد، کربن فعال روی پوست، روده و سیستم عصبی آن تاثیر می گذارد.


مضرات کربن فعال در دوران بارداری یا شیردهی 


در کوتاه مدت کربن فعال در دوران بارداری و شیردهی ضرری ندارد. ولی توصیه می شود در این مورد با متخصص و دکتر خود مشورت کنید. از مضرات زغال فعال در دوران بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد: 


•    اختلال در جذب ویتامین ها و مکمل های معدنی 
•    ایجاد یبوست، حالت تهوع، استفراغ و مدفوع سیاه 
•    در صورتی که خانم باردار تحرکات روده ای کم و یا انسداد روده دارد، به هیچ عنوان از زغال فعال استفاده نکند.  


خطرات کربن فعال برای افراد مبتلا به انسداد روده 


در صورتی که انسداد روده، حرکت آهسته روده ها و انسداد دستگاه گوارش دارید، از کربن اکتیو فعال استفاده کنید. اگر کاهش پریستالیست (سرعت عبور غذا در روده ها کاهش پیدا می کند) دارید، نیز از زغال فعال استفاده نکنید.

مواد موجود در روده توسط کربن فعال جذب می شود، همچنین در صورت استفاده همزمان با داروهای دیگر می تواند اثربخشی و جذب آن را در بدن کاهش دهد. حداقل یک ساعت بعد از مصرف داروهای خوراکی از کربن فعال استفاده کنید، تا تداخل نداشته باشند. 

می توانید علت استفاده از کربن اکتیو را در این مقاله مطالعه کنید.

آیا کربن فعال برای بزرگسالان مضر است؟


آیا کربن فعال برای بزرگسالان مضر است؟

 
کربن فعال به صورت کلی مضراتی برای بزرگسالان ندارد. ولی در مواردی خوردن کربن فعال، عوارض جانبی مثل یبوست و مدفوع سیاه دارد. در موارد نادر نیز کند شدن یا انسداد دستگاه روده، کمبود آب بدن و نارسایی ریه ها ممکن است. قرار گرفتن کربن اکتیو فعال بر روی زخم باز ایمن می باشد و تا به حال عوارضی گزارش نشده است. 


کربن فعال در صنایع مختلف از جمله تصفیه آب و پزشکی استفاده می شود و کاربردهای بسیار زیادی دارد. این ماده با حذف کلر آزاد، تری هالومتان ها، بو، رنگ و طعم نامطبوع آب باعث حفظ سلامت مصرف کنندگان می شود.

مضرات ذکر شده تنها با خوردن کربن فعال و در موارد نادر اتفاق می افتد و آسیب های جدی به همراه ندارد. در حالی که در تصفیه آب هیچ گونه کربن فعالی در آب باقی نمی ماند. بنابراین احتمال وقوع این موارد صفر است. بنابراین استفاده از این ماده در تصفیه آب تنها کاربردی و مفید است و نمی توان مضراتی برای آن در نظر گرفت. 


تصفیه آب آبین عرضه کننده انواع کربن اکتیو می باشد. برای دریافت مشاوره می توانید با مشاوران و متخصصان تیم ما به صورت رایگان از طریق شماره های موجود در وبسایت آبین در ارتباط باشید. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
نظرات (1)
قربانی
قربانی
من فکر میکردم کربن فعال فقط مزایا داره و اصلا با ضررهای این محصول آشنا نبودم. فهمیدم که تو دوران بارداری و شیردهی این محصول دارای ضررهای بسیار زیادی برای بدن هستش.
ارسال نظر