مضرات وجود میکروپلاستیک در آب آشامیدنی

مضرات وجود میکروپلاستیک در آب آشامیدنی

در نظر داشته باشید که هر فرد آمریکایی سالانه به طور متوسط حدود 234 پوند زباله پلاستیکی تولید می کند که بخش زیادی از آن منجر به ورود میکروپلاستیک در آب آشامیدنی می شود. از این حجم از زباله، تنها 9 درصد از آن به سطل بازیافت می رسد. با توجه به این که جمعیت آمریکا چیزی در حدود 330 میلیون نفر است، با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که سالانه 77.2 میلیارد پوند پلاستیک تولید می شود. این رقم بدون در نظر گرفتن زباله های پلاستیکی تولید شده از کارخانه هایی مانند کوکاکولا و نستله است.


پلاستیک یکی از پرکاربردترین مواد در جهان است که عمده کاربرد گستره آن به خاطر به دلیل انعطاف پذیری و راحتی کار با آن است. از پلاستیک برای ساخت هزاران نمونه ظرف یکبار مصرف، از کیسه های مواد غذایی گرفته تا بطری های آب استفاده می شود و همچنین در لوازم آرایشی، شامپو، لوازم الکترونیکی، ظروف ذخیره سازی و محصولات بی شمار دیگر یافت می شود. متاسفانه، این موارد و سایر امکانات ارائه شده توسط پلاستیک، فرهنگ دور ریختنی را تشویق کرده و جلوه های منفی و مخرب آن را نمایان کرد.

 

پلاستیک و تاثیر آن بر محیط زیست


مشکل عمده پلاستیک این است که می تواند صدها یا هزاران سال در محیط زیست باقی بماند. در این بین قطعا محیط زیست و سلامتی انسان ها نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. پلاستیک حتی به صورت کامل نیز تجزیه نخواهد شد. بخش اعظم آن به قطعات کوچک تری به نام میکروپلاستیک ها تجزیه می شود. وجود این ذرات پلاستیک در رودخانه ‌ها، فاضلاب‌ ها، اقیانوس ‌ها و حتی در آب آشامیدنی ما شناسایی شده‌ اند.


دفعه بعدی که از شیر آب لیوان خود را پر کرده و یا از فروشگاه آب معدنی بطری خریداری می کنید، بدانید که احتمال دارد مقادیری میکروپلاستیک در آن وجود داشته باشد. وجود میکروپلاستیک در آب آشامیدنی، به ظاهر شفاف و پاک آن ارتباطی ندارد. 


در این مطلب از سایت آبین قصد داریم بررسی کنیم که در اثر مصرف میکروپلاستیک ها چه اتفاقی ممکن است برای بدن بیفتد و همچنین چگونه می توان آن را از لوله کشی آب خانه حذف کرد.


میکروپلاستیک چیست؟


میکروپلاستیک ها قطعات کوچک پلاستیکی هستند که ابعاد آن ها کوچکتر از پنج میلی متر (به اندازه یک دانه برنج) است. با این حال، بسیاری از آن ها کوچکتر نیز بوده و فقط زیر میکروسکوپ قابل مشاهده هستند. میکروپلاستیک ‌ها از اتم‌ های کربن و هیدروژن تشکیل شده ‌اند که در زنجیره‌ های پلیمری در کنار هم قرار دارند. همچنین شامل مواد شیمیایی مانند فتالات ها، تترابرومبیسفنول A (TBBPA) و دی فنیل اترهای پلی برومینه (PBDE) نیز می باشند که اغلب پس از ورود به محیط از پلاستیک خارج می شوند.


آلودگی پلاستیک یکی از دلایل اصلی وجود میکروپلاستیک در آب آشامیدنی و سایر نواحی است. از آن جایی که پلاستیک ها به طور معمول در محصولات مختلف وجود دارند، از لوازم آرایشی و لباس های با الیاف مصنوعی گرفته تا کیسه ها و بطری های پلاستیکی، ورود آن ها به محیط از آب آشامیدنی ما آسان تر است.


میکروپلاستیک ها چگونه وارد آب آشامیدنی می شوند؟


گزارش ها حاکی از آن است که 94 درصد از آب لوله کشی آمریکا به میکروپلاستیک ها آلوده است. این گزارشات از جمله نمونه هایی چون ساختمان های کنگره، برج ترامپ، مقر آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، ساختمان کنگره آمریکا و آب های بطری از برندهای بزرگی چون آکوافینا، نستله و داسانی تهیه شده است. مطالعات دیگری نیز آلودگی میکروپلاستیک را در تعداد انگشت شماری از نمونه های آب چاه نشان می دهد. اما چگونه میکروپلاستیک درآب لوله کشی و بطری آب وارد می شوند؟


گفته می شود میکروپلاستیک ها از طریق چند کانال مختلف وارد محیط زیست و آبراهه های ما می شوند که از جمله آن ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:


•    ریزش سطحی از رنگ های خط کشی جاده و زباله های ناشی از سایش تایرها
•    زباله های پلاستیکی تخریب شده از محصولاتی که در توالت ها و سینک ها ریخته می شوند.
•    سرریز فاضلاب و پساب
•    محصولات خانگی، مانند پرده دوش و ظروف
•    الیافی که به دلیل فرسودگی از لباس و منسوجات رها می شوند.
•    اقلام پلاستیکی یکبار مصرف مانند بطری ها و درب های پلاستیکی، نی، کیسه ها، فنجان ها، کیسه های زباله، بسته بندی ها، ظروف، پوشک های یکبار مصرف و غیره.
•    پلاستیک های کشاورزی مورد استفاده برای مالچ پاشی


هنگامی که میکروپلاستیک ها وارد محیط می شوند، آب باران باعث نفوذ آن ها به عمق زمین و آلودگی آب چاه خواهد شد. در مورد آب شهری نیز باید بگوییم زمانی که لوله ‌های پلاستیکی ساییده می شوند، ممکن است تکه‌ های پلاستیک و مواد شیمیایی را در آبی که از دستگاه ‌های تصفیه آب به خانه شما منتقل می ‌شود، آزاد کنند.


علاوه بر این سیستم های استاندارد فعلی تصفیه آب در بسیاری از این نیروگاه ها به دلیل اندازه کوچک ذرات، قادر به تصفیه همه میکروپلاستیک ها نیستند. این میکروپلاستیک های آب آشامیدنی تصفیه نشده اغلب در نوشیدنی ما وجود داشته و وارد بدن می شوند. با این حال نمی توان آب آشامیدنی بطری را جایگزین مناسبی برای آب لوله کشی دانست.


طبق مطالعه مشترکی که میان دانشمندان دانشگاه ایالتی نیویورک، فردونیا و Orb Media صورت گرفت، مشخص شد که بیش از 250 بطری آب از 11 برند در ایالات متحده و سایر کشورها آلوده به میکروپلاستیک هستند. این بررسی همچنین نشان داد که به ازای هر لیتر آب فروخته شده به طور متوسط 325 جزء پلاستیکی به اندازه 100 میکرومتر وجود دارد.


تاثیرات بالقوه میکروپلاستیک بر سلامتی


مطالعات انجام شده در سال 2019 حاکی از آن است که هر فرد بالغ آمریکایی به طور متوسط روزانه بین 126 تا 142 میکروپلاستیک مصرف کرده و همچنین 132 تا 170 ذره استنشاق می کند. اما پس از ورود میکروپلاستیک ها به بدن چه اتفاقی می افتد؟ آیا فقط در روده ته نشین می شوند؟ وارد جریان خون می شوند یا بدون هیچ آسیبی از بدن عبور می کنند؟


دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که بدن انسان تا چه میزان میکروپلاستیک را می تواند تحمل کند و ممکن است آسیب ببیند. در سال 2019، سازمان WHO گزارشی مبنی بر عدم تاثیر میکروپلاستیک های موجود در آب آشامیدنی بر سلامت انسان منتشر کرد. با این حال هنوز نگرانی هایی در مورد تاثیر مخرب میکروپلاستیک ها بر سلامتی انسان وجود دارد.

تاثیرات بالقوه میکروپلاستیک ها بر سلامتی

 

انباشته شدن میکروپلاستیک ها در بدن


برخی از کارشناسان بر این باورند که تجمع میکروپلاستیک در بدن می تواند مضر باشد. به طور کلی میکروپلاستیک ها به شکل قطعات، فیلم، الیاف، مهره و گلوله هستند. به بیان دیگر می توان آن ها را با صدها افزودنی شیمیایی مختلف ساخت. به همین دلیل، برخی از میکروپلاستیک ها باعث ورود مواد شیمیایی سمی و حتی باکتری و انگل به بدن انسان شوند.


امکان ورود مواد شیمیایی زیست فعال به بدن


بیشتر ظروف آب و غذا و همچنین بطری ‌ها و شیشه های شیر نوزادان با استفاده از پلاستیک پلی کربنات ساخته می‌شوند که اغلب حاوی مواد شیمیایی زیست فعالی مانند بیسفنول A (BPA) و فتالات است. معمولا این خود پلاستیک نیست که سلامت انسان را تهدید می کند، بلکه مواد شیمیایی بالقوه مضری چون مواردی که به آن ها اشاره شده به پلاستیک ها افزوده می شوند تا ظاهر و عملکرد آن را تغییر دهند.


این مواد شیمیایی سمی می توانند از ظروف یا بسته ‌بندی ‌ها به غذا، نوشیدنی و آبی که در خود نگه می ‌دارند نفوذ کنند. این پدیده هنگام گرم کردن غذا شدت می یابد. BPA به عنوان یک عامل مخل در غدد درون ریز شناخته می شود. این ماده شیمیایی می تواند هورمون های بدن را تقلید کرده و در تولید، ترشح، انتقال، عملکرد و حذف هورمون های طبیعی اختلال ایجاد کند. تاثیرات دیگری که طبق بررسی های کارشناسان بر سلامتی انسان وارد می شود شامل موارد زیر است:


•    بیماری قلبی: تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض BPA به مقدار کم نیز می تواند باعث مشکلات قلبی- عروقی از جمله فشار خون بالا، حمله قلبی، بیماری عروق کرونر قلب، بیماری عروق محیطی و آنژین شود. یافته ها همچنین نشان می دهد که این مقدار کم نیز ممکن است باعث تغییرات فشار خون، تصلب شرایین و آریتمی شود.


•    دیابت نوع 2: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض BPA به هر میزان می تواند منجر به مقاومت به انسولین و در نتیجه دیابت نوع 2 شود. به همین خاطر مصرف میکروپلاستیک موجود در آب آشامیدنی بسیار خطرناک است.


•    رشد مغز جنین: قرار گرفتن در معرض BPA در دوران بارداری، حتی به مقدار کمتر از میزان ایمن نیز می‌تواند رشد و رفتار مغز جنین را در آینده تغییر دهد.


•    سرطان سینه و پروستات: دانشمندان بر این باورند که رفتار شبه استروژن BPA می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان ها را در افرادی که در رحم مادر در معرض آن قرار گرفته اند را افزایش دهد. مطالعه دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض مقادیر کم BPA در طول رشد ممکن است مردان را در آینده بیشتر مستعد ابتلا به سرطان پروستات کند. سرطان پروستات دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در بین مردان در ایالات متحده است.


•    آسم: گفته می شود قرار گرفتن در معرض BPA قبل از تولد، خطر بروز خس خس سینه و آسم را خصوصا در سه ماهه دوم بارداری افزایش می دهد.


•    اختلالات تولید مثل: داده های یک مطالعه علمی در سال 2013 نشان داد که قرار گرفتن در معرض BPA می تواند بر بلوغ تخم در انسان تاثیرگذار باشد. تحقیق دیگری در سال 2015 شواهدی را نشان داد که BPA با عملکرد غدد درون ریز مربوط به هیپوتالاموس و غده هیپوفیز تداخل ایجاد می کند. سایر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نیز نشان می دهد که این ماده می تواند بر تخمک گذاری، بلوغ و ناباروری نیز تاثیر داشته باشد.


علاوه بر این گفته می شود فتالات ها مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز هستند. این مواد اغلب برای انعطاف پذیری بیشتر پلاستیک در آن استفاده می شوند. با این حال باعث کاهش سطح تستوسترون در جنین ‌های پسر شده که برای رشد و عملکرد مناسب اندام‌ های تناسلی مرد ضروری است.


قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی فتالات در انسان نیز با تغییرات در سطح هورمون های جنسی، تغییر رشد اندام تناسلی، تعداد و کیفیت پایین اسپرم در ارتباط است. دانشمندان همچنین بر این باورند که این مواد می توانند خطر چاقی، وزن کم هنگام تولد، کاهش باروری زنان، زایمان زودرس، تشدید علائم آسم و آلرژی و تغییر رفتار کودک نونهال را افزایش دهند.


تاثیر وجود میکروپلاستیک در آب آشامیدنی بر سلامتی انسان هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال با توجه به شواهد محدود موجود، واضح است که مصرف این مواد می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. تا زمانی که اطلاعات قابل استنادتری در دسترس قرار نگیرد، باید مراقب خود بوده و تمام تلاشمان را برای جلوگیری از مصرف میکروپلاستیک ها به کار گیریم.


اقدامات مورد نیاز برای به حداقل رساندن آلودگی میکروپلاستیکی


به حداقل رساندن یا جلوگیری از آلودگی میکروپلاستیکی موجود در آب آشامیدنی نیازمند اقدامات استراتژیک و ترکیبی از سوی دولت ها، سیاست گذاران و مردم است. از جمله این اقدامات مورد نیاز باید به موارد زیر اشاره کنیم:


•    ممنوعیت ها و محدودیت های دولتی برای محصولات یا فعالیت های غیرضروری و آسیب رسان در این زمینه
•    فرهنگ سازی در مورد رویکردی سالم تر و پایدارتر با هدف حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان 
•    حذف تدریجی تولید و استفاده از محصولات پلاستیکی یک بار مصرف و محصولات دور ریختنی
•    سرمایه‌گذاری دولت و شرکت‌ها در مدل‌های استفاده مجدد و روش‌های جدید برای تولید و تحویل محصولات با استفاده از پلاستیک کمتر یا بدون بسته‌بندی
•    ایجاد و اجرای مقررات و استراتژی‌ های سختگیرانه برای مسئول دانستن تولیدکنندگان و شرکت ‌ها در قبال آسیب ‌هایی که محصولاتشان به محیط زیست وارد می‌کند و آن ها را در قبال کل چرخه عمر محصولات خود مسئول می‌داند.
•    کاهش زباله
•    بهبود برنامه های بازیافت
•    کاهش خروجی پسماندهای صنعتی در محیط زیست


با این وجود باید همچنان مراقب بود تا اقداماتی اتخاذ شود تا مشکلات جدیدی پیش نیاید.


اقدامات لازم برای کاهش خطر مصرف پلاستیک


در واقع اجتناب از میکروپلاستیک ها یا مواد شیمیایی موجود در آن ها ممکن نیست. این مورد به این دلیل است که میکروپلاستیک ها در همه جا حضور دارند. با این وجود، حداقل می توانید از قرار گرفتن در معرض مقادیر اضافی غیر ضروری میکروپلاستیک در آب آشامیدنی خودداری کنید.


آب آشامیدنی یکی از راه های اصلی جذب میکروپلاستیک ها است. با این حال آب بطری شده حدود دو برابر بیشتر از آب لوله کشی میکروپلاستیک دارد. پیشنهاد ما در این مورد این است که به طور کلی از مصرف آب آشامیدنی بطری پرهیز کرده و به جای آن آب لوله کشی تصفیه شده را جایگزین کنید. البته دلایل زیادی برای انتخاب آب لوله کشی تصفیه شده به جای آب بطری وجود دارد، اما کاهش قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک ها یکی از بزرگترین دلایل حذف آن است.


اگر آب لوله کشی را جایگزین آب آشامیدنی بطری می کنید، باید اطمینان داشته باشید که به سایر آلاینده های مضر آلوده نشده باشد. در این مورد می توانید از روش های زیر استفاده کنید:


•    استفاده از کیت تستر کیفیت آب خانگی
•    درخواست گزارش سالانه کیفیت آب از سازمان آب
•    ارسال نمونه آب لوله کشی به آزمایشگاه محلی برای انجام آزمایش کامل


اگر نتایج نشان داد که آب لوله کشی آلوده است، باید نسبت به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی با کیفیت اقدام کنید. از آنجایی که میکروپلاستیک ها و سایر آلاینده ها در آب لوله کشی یافت شده اند، به احتمال زیاد سیستم های تصفیه آب شهری چندان بهینه نبوده و لازم است به فکر یک راه حل مناسب باشید.


شرکت آبین با تکیه بر سال ها سابقه در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات آبی، در وب سایت خود اقدام به ارائه کلیه اطلاعات مورد نیاز سیستم های تصفیه آب نموده است.


تاثیرات مخرب میکروپلاستیک ها


محققان دریافتند که ذرات میکروپلاستیک موجود در آب آشامیدنی وجود دارند. علی رغم این که دانشمندان در حال تحقیق و بررسی تاثیرات بالقوه این ذرات بر سلامتی انسان هستند، لازم است شما نیز اقداماتی در راستای محافظت از سلامتی خود و خانواده تان اتخاذ کنید. برای شروع می توانید با خرید و نصب دستگاه تصفیه آب در این راه قدم بردارید. دستگاه های تصفیه آب قادر هستند تا ذرات پلاستیکی به ابعاد حداقل 5 میکرون را از آب آشامیدنی حذف کنند.

به همین جهت به شما توصیه می کنیم برای رهایی از این ذرات مضر حتما به وب سایت آبین مراجعه کرده و انواع دستگاه تصفیه آب خانگی و فیلترهای مورد نظر خود را با قیمتی مناسب و ضمانت اصالت محصول خریداری نمایید. در صورت نیاز به مشاوره می توانید از طریق تماس با شماره 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر