مضرات استفاده از آب دیونیزه

مضرات استفاده از آب دیونیزه

در مطلب پیشین با عنوان "فواید استفاده از آب دیونیزه " به معرفی فرآیند دیونیزاسیون با استفاده از رزین و فواید استفاده از آن پرداختیم. همان طور که خواندید دیونیزاسیون به فرآیندی گفته می شود که در خلال آن تمامی یون های موجود در آب که ممکن است برای سلامتی انسان و تجهیزات و لوله کشی ها مخاطراتی در پی داشته باشند را حذف خواهد کرد. از جمله این یون های باردار می توان به مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم اشاره کرد.


استفاده از آب دیونیزه چه مضراتی دارد؟

 

مضرات آب دیونیزه شامل موارد زیر می باشد:


• کمبود و یا فقدان کلسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی

 

 اگرچه آب منبع اصلی کلسیم، منیزیم و چندین ماده معدنی حیاتی دیگر نیست، اما کمبود این مواد در آب DI، ممکن است افراد را در معرض خطر بیشتری در این زمینه قرار دهد. با توجه به اینکه اکثر رژیم‌ های غذایی مدرن، حاوی مقادیر کافی این مواد معدنی نیستند، اگر نیازهای تغذیه ‌ای آن ها از طریق غذاهایی که هر روز می‌ خورند تامین نشود، ممکن است دچار زایمان زودرس، بیماری قلبی و شکستگی شوند.


• تاثیر بر غشای مخاطی روده، متابولیسم، هموستاز مواد معدنی و سایر عملکردهای بدن

 

 مشخص شده است که مصرف آب با مقدار مواد معدنی کم به مکانیسم های هموستاز آسیب رسانده و متابولیسم مواد معدنی و آب بدن را به خطر می اندازد.


• افزایش احتمالی ورود فلزات سمی به رژیم غذایی

 

 آب غیر معدنی بسیار تهاجمی است. به عبارت دیگر به لوله‌ ها و ظروف ذخیره‌ سازی توزیع‌ کننده آب حمله می‌کند، فلزات محلول را به آب و سپس بدن انسان وارد می کند. آب DI ممکن است پلاستیک را از ظروف ساخته شده از مونومرهای پلاستیکی و مواد مشابه را نیز در خود حل کند.


• رفع تشنگی کمتر

 

 گفته می شود که آب DI نمی تواند به درستی تشنگی افراد را برطرف کند. علت آن می تواند فقدان الکترولیت های موجود در آب که در اثر تعریق و ادرار از دست رفته اند باشد.


• افزایش خطرات آسیب به دندان

 

 یکی از موادی که به شبکه آبرسانی تزریق می شود تا از پوسیدگی دندان و سایر مشکلات جلوگیری کند "فلوراید" است. از آنجایی که فلوراید در حین فرآیند دیونیزاسیون حذف می شود ممکن است افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند، در معرض پوسیدگی دندان قرار بگیرند.


• تغییر طعم و مزه

 

 به خاطر آن که آب دیونیزه فاقد مواد معدنی طعم دهنده است، طعم بسیار ضعیفی دارد. بسیاری از افراد اقرار می کنند که زمان نوشیدن آب دیونیزه احساس خارش عجیبی در زبان خود دارند؛ هرچند سبب ایجاد سوختگی و یا آسیب به بافت دهانی آن ها نخواهد شد. با توجه به این موارد احتمال دارد که شخص نوشیدنی های دیگری را از جمله نوشابه، جایگزین مصرف خود کند که سلامتی را به خطر می اندازد.


آیا می توان آب دیونیزه مصرف کرد؟


علی رغم آن که فرآیند دیونیزاسیون، آب را ناایمن نمی کند؛ لازم است به خاطر داشته باشید که در این پروسه صرفا یون های موجود در آب از آن حذف می شوند. دیونیزاسیون تاثیری روی سایر آلاینده ها از جمله باکتری ها و ویروس ها نخوهد داشت.


علاوه بر این موضوع هرچند آب DI معمولا از آب تصفیه شده شهری ساخته می‌شود، اما با این حال همچنان می تواند آلاینده های موجود در لوله کشی های قدیمی و فرسوده را به آن منتقل خواهد کرد. بنابراین تا زمانی که از یک دستگاه تصفیه آب خانگی جهت بهبود کیفیت آب مصرفی خود استفاده نکنید نوشیدن آب DI را به شما توصیه نمی کنیم. حتی با نوشیدن آب DI خطر از دست دادن مواد معدنی حیاتی و نوشیدن آبی بی طعم را دارید.


بهترین راه حل این مورد آن است که آب لوله کشی را با استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی فیلتر کنید. این دستگاه ها قادر هستند تا انواع آلاینده های موجود در آب لوله کشی را از بین برده و در عین حال مواد معدنی و طعم مناسب آن را حفظ کنند.


برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب، باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید. از جمله این فاکتورها می توان به مواردی از قبیل میزان آلاینده های موجود در آب، منطقه آبرسانی، کیفیت آب، ظرفیت مورد نیاز و فضای اشغال شده توسط آن اشاره کرد.


شرکت آبین با سال ها سابقه در زمینه طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره رایگان در این زمینه نموده است. جهت دریافت خدمات مشاوره می توانید با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید. علاوه بر این، اطلاعات و مشخصات کامل دستگاه ها و تجهیزات در سایت آبین موجود می باشد.


جمع بندی مضرات استفاده از آب دیونیزه


آب دیونیزه شده، فاقد هرگونه یون معدنی است. در حالی که این ویژگی منحصر به فرد، آن را جهت کاربردهای خاص ایده آل می کند، ممکن است برای نوشیدن مناسب نباشد. در تست های آزمایشگاهی، فرآوری مواد غذایی، لوازم آرایشی، سیستم‌ های خنک‌کننده و غیره بسیار عالی است. همچنین می تواند باعث آسیب به مینای دندان و بافت نرم آن شود.


توجه داشته باشید که دیونیزاسیون عوامل بیماری زا را از آب حذف نمی کند. از این رو ممکن است در برابر بیماری های عفونی از شما محافظت نکند. خوشبختانه دستگاه تصفیه آب خانگی برای پر کردن این شکاف طراحی شده اند، بنابراین شما و خانواده تان می توانید از آب آشامیدنی پاک و سالم در خانه لذت ببرید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر