مدیریت موثر مصرف آب از طریق استفاده مجدد

مدیریت موثر مصرف آب از طریق استفاده مجدد

کمبود منابع آب یکی از مهم ترین معضل های جهانی است که همه ما در آینده ای نه چندان دور با آن روبرو می شویم. این موضوع باعث شده تا بسیاری از کارشناسان با طراحی پروژه هایی دست به استفاده مجدد از آب در سیستم های مختلف بزنند. بر اساس گزارش انجمن صنعت آب آمریکا (AWWA’s) که در سال 2021 با کمک 3000 نفر از متخصصان به بررسی وضعیت منابع آب پرداختند، دسترسی طولانی مدت به آب یکی از چالش های اصلی است که بسیاری از کشورها با آن روبرو می شوند. 

این موضوع می تواند برای صنایعی که استفاده گسترده از آب برای تولید محصولات دارند نگران کننده باشد. محدودیت منابع آب و غیر قابل پیش بینی بودن آن بسیاری از صنایع را به فکر استفاده مجدد از فاضلاب می اندازد. استفاده از این روش تامین آب، می تواند در بسیاری از موارد قابل اطمینان تر از روش های قدیمی تامین آب باشد. 


جلوگیری از ورود آلاینده به آب های زیر زمینی، با تصفیه فاضلاب


تصفیه مجدد فاضلاب در کنار این که می تواند باعث دستیابی به منابع آب در صنایع مختلف مثل کشاورزی شود، برای جلوگیری از ورود آلاینده ها به منابع آب های زیر زمینی هم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. رها کردن فاضلاب ها بدون حذف برخی از آلاینده ها که خطرات زیادی را برای محیط زیست به دنبال دارند می تواند آسیب های زیادی را به همه ما وارد کند. بعد از رهایی فاضلاب ها، آلاینده ها به منابع آب های زیر زمینی نفوذ می کنند و این موضوع باعث آلایندگی این منابع می شود. 

به همین دلیل تصفیه فاضلاب قبل از رها کردن آن در طبیعت اهمیت زیادی داشته باشد و در واقع می تواند از بروز برخی مشکلات جلوگیری کند. 


استفاده مجدد از آب غیر قابل شرب


برای استفاده مجدد از آب غیر قابل شرب، فاضلاب را جمع آوری، تصفیه و در صنایعی که به آب آشامیدنی و با سطح کیفی بالا نیاز ندارند به کار می برند. بعد از مطالعه این مطلب حتما برای شما سوال می شود که استفاده از این منابع آب چه کاربردهایی دارد؟ به طور مثال می توان به این موضوع اشاره کرد که در بسیاری شهرها، از این منابع آب غیر قابل شرب برای آبیاری باغ ها، زمین های گلف و... استفاده می کنند. این نوع آب را برای تمیز کردن خیابان و پیاده رو هم می توان به کار برد. 

با استفاده از این روش می توان باعث توقف استفاده از آب شرب برای آبیاری شد، که این موضوع حجم زیادی از منابع آب را برای مصارف شرب ذخیره می کند. 


استفاده مجدد از آب آشامیدنی به صورت غیر مستقیم


در این روش آب را برای استفاده مجدد تصفیه می کنند و در ادامه آن را به منابع آب وارد می کنند. این موضوع باعث تصفیه آب با استفاده از فرایندهای طبیعی می شود. البته لازمه استفاده از این روش تصفیه آب می باشد، تا از آلایندگی منابع آب جلوگیری شود. این نوع آب ها را معمولا به رودخانه ها یا دریاچه ها وارد می کنند، که در بسیاری موارد هم قبل از استفاده مجدد به عنوان آب آشامیدنی، در تصفیه خانه ها مجددا تصفیه می شوند. 

در استرالیا که طی سال های زیادی با مشکل کمبود آب روبرو بوده است، از این روش برای تامین آب استفاده می کنند. در این کشور فاضلاب را با کیفیت بالایی تصفیه کرده و به رودخانه هایی که آب آشامیدنی شهر را تامین می کند تخلیه می شوند. در بسیاری از شهرها هم فاضلاب را با سیستم های پیشرفته تصفیه کرده و در ادامه آن را به آب های زیر زمینی وارد می کنند. 


استفاده مجدد از آب آشامیدنی به صورت مستقیم


استفاده مجدد از آب با این روش به صورتی است که آب آشامیدنی مستقیما و بدون رهاسازی در محیط مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش آب باید با دقیق ترین روش ها و سطح کیفی بسیار بالایی تصفیه شود. برای استفاده مجدد از آب با این روش، فاضلاب را به تصفیه خانه هایی وارد می کنند که در آنها از سیستم هایی با چند مرحله فیلتراسیون و مواد شیمیایی مختلف برای تصفیه آب استفاده می شود. تصفیه آب با این روش می تواند وابستگی ما را به منابع آب در محیط زیست کمتر کند. 

استفاده مجدد از آب آشامیدنی به روش مستقیم کاربرد بالایی دارد و در نقاط مختلف جهان رایج است. در بسیاری از موارد برای تصفیه مجدد آب آشامیدنی از روش هایی مثل میکروفیلتراسیون، اسمز معکوس و فیلترهای اشعه فرابنفش استفاده می شود. 

استفاده مجدد از آب به این روش می تواند باعث ذخیره سازی بخش زیادی از منابع آب شود. با این حال توجه به تصفیه آب با بالاترین دقت برای حذف تمام آلاینده ها هم تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 


استفاده مجدد آب در صنعت کشاورزی


پیش تر به استفاده دوباره از آب برای آبیاری فضای سبز اشاره شد. این روش در صنعت کشاورزی هم همان فرایند ولی با مقیاس بزرگ تر است. آیا می دانستید که در بسیاری از کشورها، 70 درصد منابع آب شیرین در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند؟ این موضوع باعث شده تا بسیاری از شهرها با مشکل کم آبی روبرو شوند. با توجه به این با استفاده مجدد از آب می توان به کارگیری منابع آب شیرین را به استفاده برای شرب و موارد ضروری محدود کرد. 

برای تصفیه فاضلاب و به کارگیری از آن در بخش کشاورزی می توان روش های مختلفی مثل سیستم های تصفیه آب RO را به کار برد. 


استفاده مجدد آب در صنایع مختلف


استفاده مجدد آب در صنایع مختلف کاربرد بالایی دارد، که برخی از آنها شامل سیستم های خنک کننده، تمیز کاری سیستم ها و... می شوند. سیستم های تصفیه فاضلاب در صنایع، می تواند کاهش به نیاز آب آشامیدنی را در این بخش ها کاهش بدهد. بسیاری از کارشناسان با اطلاع از این که استفاده از این روش تا چه اندازه می تواند برای جلوگیری از خشکسالی تاثیر گذار باشد، به اهمیت به کار گیری آن تاکید می کنند. 

مصرف دوباره آب در صنایع مختلف و برخی از شهرهای پیشرفته هند کاربرد بالایی دارد. این موضوع توانسته در جلوگیری از خشکسالی در این شهرها تاثیر گذار باشد. 


روش های بسیار ساده برای استفاده مجدد از آب در خانه


بعد از دیدن این عنوان ممکن است فکر کنید که تنها حجم بسیار کمی از آب مصرفی در جهان برای استفاده به صورت خانگی مصرف می شود و مصرف مجدد آن نمی تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف آب و مبارزه با بحران کم آبی داشته باشد. اما آیا می دانستید ذخیره همین مقدار کم آب هم با استفاده مجدد، می تواند آب مصرفی مورد نیاز برای تعداد زیادی از افراد را فراهم کند و باعث نجات زندگی آنها شود؟ 

با توجه به نکته ای که گفته شد بهتر است با برداشتن قدم های هر چند کوتاه، تاثیر مطلوبی برای کاهش مصرف آب داشته باشیم. در ادامه به بررسی بهترین روش ها برای استفاده مجدد از آب به صورت خانگی می پردازیم:

1- به عنوان اولین راه حل می توانید فاضلاب آب های خاکستری را که شامل آب های مصرف شده برای حمام، استخر و... می شوند جدا کنید. از این آب می توانید برای آبیار چمن ها، شستشوی ماشین و مواردی از این قبیل استفاده کنید. برای اطمینان از عدم بروز مشکل می توانید آب های خاکستری را با استفاده از فیلترهایی مثل فیلتر الیافی به صورت حدودی تصفیه کنید. 

2- بازیابی آب آکواریوم از دیگر روش هایی است که برای استفاده مجدد از آب می توانید به کار ببرید. از آب آکواریوم هم می توانید برای آبیاری گلدان ها در خانه استفاده کرد. به کارگیری این نوع آب برای آبیاری گیاهان که حاوی موادی مثل نیتروژن، فسفر، پتاسیم و... می باشد، می تواند مثل کود طبیعی عمل کند. 

3- آب باران را جمع آوری کرده و از آن برای شستشوی کف سالن یا ماشین استفاده کنید. در کنار این می توانید سیستمی را در باغ یا باغچه درست کنید که آب باران را ذخیره کرده و باعث آبیاری قطره ای شود. 

4- ذخیره آب استفاده شده برای شستشوی سبزیجات و پاستا می تواند برای آبیاری گیاهان کاربرد بالایی داشته باشد. 

5-  مقدار زیادی از آب در حمام هنگام تنظیم دمای آن مصرف می شود. این آب را با استفاده از سطل ذخیره کرده و آن را برای مواردی مثل نظافت حمام مصرف کنید. 

6- ممکن است آب آشامیدنی را در سطل هایی به صورت طولانی مدت ذخیره کرده باشید که دیگر طعم بدی دارند و قابل استفاده نیستند. به جای دور ریختن این نوع آب برای شستشوی ظروف و مواردی از این قبیل می توانید از آن استفاده کنید. 

7- شستشوی ماشین را کنار باغچه یا چمن انجام دهید تا آب استفاده شده برای شستشوی ماشین به باغچه هدایت شود. 


سایت آبین ارائه دهنده دستگاه های تصفیه آب خانگی با برندهای مختلف و بالاترین سطح کیفی می باشد. می توانید برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب، با مراجعه به وب سایت abin.ir از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
زهره
زهره
به نظرم باید کلی پروژه های جدید برای کشف محل های جدید برای آب راه اندازه کنند تا در نهایت برای دسترسی به آب در آینده دچار مشکل نشیم.
ارسال نظر