مدیریت سیستم آب آشامیدنی در طول پاندمی

مدیریت سیستم آب آشامیدنی در طول پاندمی

تعطیلی مشاغل و محدودیت های مسافرتی اجباری ایالتی و فدرال به دلیل شیوع ویروس COVID-19، سبب شده است که بسیاری از مشاغل جریان آب را در سیستم های آب ساختمان های چند منظوره کاهش دهند. در حالی که سیستم های آب ساختمان با ویروس کووید 19 ارتباطی ندارند، عوامل بیماری ‌زا و مشکلات کیفی دیگری در مورد آب آشامیدنی در طول پاندمی نیز وجود دارد که می ‌تواند به دلیل راکد بودن یا کاهش جریان آب در ساختمان ‌ها ایجاد شود.


ممکن است شرایطی پیشامد کند که ناچار شوید سیستم آبرسانی ساختمان را قطع کنید یا آن را در حالت ایزوله قرار دهید. از جمله این شرایط می توان به بسته شدن موقت ساختمان، بازسازی یا جداسازی بخشی از یک سیستم توزیع بزرگتر اشاره کرد. سیستم آبرسانی که با جریان آب کم کار می کند، کمی متفاوت بوده ولی پتانسیل برای توسعه بیوفیلم و تقویت باکتری ‌های مضر بالقوه دارد. جهت حذف این آلاینده ها می توان از فیلترهای تصفیه آب خانگی در هر واحد استفاده کرد.

 

تصفیه آب آشامیدنی در طول پاندمی


در کارکرد عادی ساختمان، آب کلردار یا کلرامینه توسط شهرداری محلی عرضه شده و مواد ضد عفونی کننده به طور مساوی در سراسر سیستم آبرسانی ساختمان توزیع می گردد. با این حال فقدان بقایای مواد ضد عفونی کننده ممکن است به دلیل عواملی از جمله نیاز به مواد ضد عفونی کننده، دما، بارگیری مواد مغذی و جریان آب رخ دهد. در چنین شرایطی اگر جریان آب متوقف شود یا به میزان قابل توجهی کم شود، منجر به افزایش سریع رشد باکتری ها و گسترش بیوفیلم خواهد شد؛ زیرا ماده ضد عفونی کننده موجود در آب به اتمام می رسد.


در مواردی که جریان آب ساختمان کاهش یافته است (اما شیر قطع نشده است)، ایجاد یک پروتکل یا برنامه مدیریتی برای شستشوی مداوم و تا حد امکان شیرهای گریز از مرکز، وسایل و خروجی های دور از هدر اصلی مهم است. هر یک از خطوط آب خارج از منبع تغذیه، پتانسیل کمتری برای غلظت باکتری ها و بیوفیلم دارد. شستشوی این خطوط به جابه جایی آب راکد با آب شیرین حاوی مواد ضدعفونی کننده کمک می کند.


سیستم های آبرسانی ساختمانی که مدت زیادی از ایزوله شدن آن ها می گذرد، باید مجهز به یک سیستم ضد عفونی آب (با استفاده از کلر) مجهز باشند. این مورد بخشی از پروتکل راه اندازی محسوب می شود و توسط ارگان بهداشت محلی پیش از اشغال و یا تصرف انسانی لازم الاجراست. در این شرایط یک آزمایش کلیفرم (مثبت/منفی) انجام شده و باید ظرف 24 ساعت پس از نمونه برداری آزمایش شود. برای دریافت دستورالعمل های خاص، می توانید با بخش بهداشت محلی تماس بگیرید.


اقدامات لازم برای مدیریت آب ساختمان در طول پاندمی


در ادامه اقدامات ساده ای ارائه شده است که باید برای مدیریت آب آشامیدنی در طول پاندمی در شرایط کم جریان، در نظر گرفته شود:


•    جریان و تبادل 3 الی 7 درصد آب بر اساس حجم کل آب برآورد شده برای ساختمان.
•    بر اساس نوع ماده ضد عفونی کننده، آب تا زمانی که بقایای کلر (آزاد یا کل) وجود دارد، در هر یک از خروجی های دور از هدر اصلی جریان پیدا کند. برای این کار به یک کیت تست کلر رایگان احتیاج است. علاوه بر این، باید آزمایش خاص مونوکلرامین برای سیستم های کلرامینه نیز انجام شود. برای این کار به یک کیت تست کلر آزاد یا کل نیاز خواهید داشت. 
•    برای سیستم های آب آشامیدنی گرم، باید آب را تا جایی فلاش کنید که یا دمای آن با آب گرم اصلی یکسان شده یا بالاتر از 120 درجه فارنهایت (در صورت مجاز) باشد. برای این کار به دماسنج احتیاج دارید.
پس از آن که به سیستم آبرسانی ساختمان، برنامه بازگشت به خدمات نرمال را دادید، حجم فلاش را بیشتر کنید. آزمایشات اضافه نیز توصیه می شود.
•    مقادیر ضد عفونی باید در تمام نقاط ساختمان، به اندازه سطح آب تامین شده بوده و یا تا حد امکان به این مقدار نزدیک باشد.

 

تصفیه آب آشامیدنی و کنترل پاندمی


باید برای پلیت هتروتروفیک، نمونه هایی جهت شمارش، جمع آوری و کشت شوند. پلیت یا HPC، فرایندی برای تخمین تعداد باکتری های هتروتروفیک قابل کشت و زنده در آب برای اندازه گیری تغییرات در استخرهای شنا در طول تصفیه و توزیع آب می باشد. تعداد کل پلیت های هتروتروفیک باید از 500 واحد تشکیل دهنده کولونی کمتر باشد. آزمایشگاه های محلی صادر کننده گواهی در زمینه آب، می توانند این نمونه کشت ها را انجام داده و نتایج آن را تفسیر کنند.


یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش تکثیر باکتری‌ها و توسعه بیوفیلم، تعویض آب مانده با آب تازه است. در صورتی که سیستم آبرسانی ساختمان به طور منظم شستشو نشود، پاتوژن های موجود در آب می توانند در آب راکد غلظت پیدا کنند. توسعه و دنبال کردن یک برنامه مکتوب برای هر دو سیستم آب کم جریان و مسدود بسیار مهم است. در صورت نیاز به توقف سیستم در آینده، مستند سازی فرآیندها و رویه‌ های دنبال‌شده کمک زیادی خواهد کرد.

 

اقدامات پیشگیرانه آب آشامیدنی در طول پاندمی


جزئیات بیشتر از قبیل اقدامات پیشگیرانه جهت به حداقل رساندن آب راکد در طول بسته شدن ساختمان و مواردی که پس از بازگشایی آن باید در راستای رسیدگی به کیفیت آب انجام شود را می توان از یک سند اخیرا منتشر شده از EPA ایالات متحده در مورد بازیابی کیفیت آب آشامیدنی در طول پاندمی جمع آوری کرد.


برای دریافت خدمات مشاوره و ابزارهای بررسی کیفیت آب می توانید به وب سایت آبین مراجعه فرمایید. آبین، اولین فروشگاه تخصصی در زمینه تجهیزات آبی در ایران است که شما را در راهبرد اهداف خود در زمینه بهینه سازی کیفیت سیستم آبرسانی ساختمان یاری می کند. جهت مشاوره و خرید دستگاه های تصفیه آب با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید.


 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر