فیلتر میکرونی تصفیه آب چیست؟

فیلتر میکرونی تصفیه آب چیست؟

پیش از اقدام به خرید دستگاه تصفیه آب بهتر است اطلاعاتی در مورد درجه بندی میکرون بدانید. فیلتر میکرونی تصفیه آب می تواند ذراتی تا این ابعاد را تصفیه کند. به همین خاطر لازم است با آلاینده ها و ابعاد آن ها آشنایی نسبی داشته باشید تا بدانید چه موادی از فیلتر عبور می کنند.


از آنجا که تمام آلاینده‌ های موجود در آب اندازه های متفاوتی دارند، فیلترهای تصفیه آب مختلف دارای درجه‌ بندی میکرونی مختلفی می باشند و برای مقابله با ناخالصی ‌های مختلف طراحی شده‌اند. پس اگر قصد حذف این آلاینده ها را از آب مصرفی خود دارید با ما همراه شوید تا در مورد فیلتراسیون میکرونی تصفیه آب اطلاعاتی به دست آوریم.


ابعاد میکرون چقدر است؟


اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم، "تعریف میکرون" است.


«میکرون یک واحد اندازه گیری است که معادل یک میلیونیوم متر می باشد».


برای درک بهتر این ابعاد، موی خود را در نظر بگیرید. متوسط عرض موی انسان حدود 50 میکرون است. گلبول قرمز خون حدود 8 میکرون است.


کوچکترین ذرات قابل مشاهده با چشم انسان حدود 40 میکرون است و برای مشاهده اجرام کوچکتر از آن به میکروسکوپ نیاز دارید.


طیف فیلتراسیون در فیلتر میکرونی تصفیه آب


نمودار و ابعاد ذراتی که تا ابعاد میکروفیلتراسیون حذف می شوند را می توانید در شکل زیر مشاهده کنید.

 

فیلتر میکرونی تصفیه آب چیست؟


فیلتر میکرونی یک نوع فیلتر تصفیه آب است که ذرات تا ابعاد میکرون را از آن حذف می کند. ابعاد فیلتراسیون توسط شرکت سازنده بر روی آن درج می شود. ابعاد فیلتراسیون فیلترهای تصفیه آب مختلف بسیار متفاوت است و می تواند تمام آلاینده هایی که بین 0.5 تا 100 میکرون هستند را تصفیه کند. فیلتر تصفیه آب معمولی در ابعاد 0.5 تا 5 میکرون قرار می گیرد.


هرچه درجه میکرون کوچک تر باشد، طیف وسیع تری از آلاینده های بزرگ و کوچک را حذف می کند. با این حال نمی توان نتیجه گرفت که کوچک تر بودن منافذ همیشه بهتر است.


آلاینده‌ های بزرگ مانند رسوبات منافذ فیلترهای با درجه بندی کوچک تر میکرون را مسدود کرده و عملکرد آن ها را مختل می کنند. به همین دلیل بهتر است فیلتری را پیدا کنید که بتواند ذراتی که بیشتر با آن ها سروکار دارید را حذف کند.


1. فیلترهای میکرونی مطلق


فیلترهای میکرون تصفیه آب مطلق موثرترین ابزار تصفیه آب به شمار می روند زیرا می‌توانند صد درصد ناخالصی یا مجموعه ‌ای از ناخالصی ‌ها را در یحد میکرون حذف کنند.


برای کارکرد موثر فیلتر میکرونی مطلق باید شرایط مختلفی وجود داشته باشد، از جمله فشار آب، غلظت آلاینده‌ها، اندازه ذرات یا قطر ناخالصی‌ها و حتی روشی که فیلتر برای شناسایی ناخالصی استفاده می‌کند.


از فیلتر میکرونی تصفیه آب در مواقعی استفاده می شود که لازم است یک آلاینده خاص به طور کامل حذف شود. به عنوان مثال از این دسته فیلترها جهت استریل کردن آب استفاده می شود. نمونه ای از این دسته، فیلترهای پلیسه دار می باشند.


دو دسته بندی مختلف در میان فیلترهای میکرون تصفیه آب وجود دارد که باید به دنبال آن ها باشید: میکرون مطلق و میکرون اسمی.


2. فیلترهای میکرونی اسمی


درجه بندی میکرون اسمی فیلترها نشان می دهد که تا چه اندازه می توانند مواد و ذرات در ابعاد میکرون را حذف کنند. فیلترهای تصفیه آب مختلف بسته به ماده ای که برای ساخت سیستم فیلتراسیون آن ها استفاده می شود، روش آزمایش و محیط و غلظت ناخالصی های مورد نظر، تراز کارایی متفاوتی دارند. درجه میکرون اسمی برای یک فیلتر معمولا بین 60 تا 98 درصد است.


سیستم تصفیه آب نام دسته ای از تاسیسات است که می توانند بسیاری از مواد شیمیایی مانند کلر و کلرامین و همچنین برخی از انواع ذرات و ناخالصی هایی را که بر طعم و بو تأثیر می گذارند حذف کنند. فیلترهای کربنی نمونه محبوبی از فیلترهای میکرون اسمی تصفیه آب هستند.


رایج ترین درجه بندی میکرون


از جمله رایج ترین درجه بندی بندی میکرون فیلترهای تصفیه آب باید به موارد زیر اشاره کرد:


•    75 میکرون تا 100 میکرون


بزرگترین اندازه فیلتر میکرونی در سال 2022، محصولاتی با درجه بندی 75 تا 100 میکرون هستند که غالبا در محل ورودی خانه جهت حذف ذرات رسوب بزرگ از منبع آب لوله کشی و چاه مورد استفاده قرار می گیرند.


•    50 میکرون


فیلترهای تصفیه آب 50 میکرونی از جمله محصولات بزرگتر موجود در بازار هستند. این این فیلترها دارای منافذ بزرگ تری هستند که امکان حذف ذرات قابل مشاهده با چشم غیر مسلح را امکان پذیر می کند.


•    25 میکرون


از فیلتر با منافذ 25 میکرونی می توان برای حفظ هر چیزی که بزرگ تر از گلبول سفید باشد استفاده کنید. این فیلتر از نفوذ بیشتر ذرات به سیستم آب خانه شما جلوگیری می کند.


•    10 میکرون


فیلتر با درجه بندی 10 میکرون می تواند طیف نسبتا وسیعی از آلاینده ها مانند مواد شیمیایی و فلزات را در خود نگه دارد. با این وجود این فیلترها در برابر ویروس ها و باکتری عملکرد درستی ندارند.


•    5 میکرون


فیلترهای تصفیه آب 5 میکرونی می توانند از عبور مقدار زیادی ناخالصی جلوگیری کنند اما همچنان در برابر باکتری ها کارایی ندارند.


•    0.5 تا 1 میکرون


سیستم هایی با اندازه حدود 1 میکرون یا 1/2 میکرون موثرترین گزینه هستند که در انتهای آن ها یک سیستم فیلتراسیون قرار گرفته و برای مقابله با ذرات ریز استفاده می شوند. این فیلترها به طور موثر در از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال ممکن است دچار مشکلات گرفتگی شوند.


فیلتر تصفیه آب باید چند میکرونی باشد؟


هیچ درجه بندی خاصی وجود ندارد که در تمام نقاط کارایی موثری از خود نشان دهد. کارتریج ‌های فیلتراسیون مختلف به دلیل حفظ و حذف ناخالصی هایی با اندازه در محدوده مشخص دارای اندازه ‌های میکرونی متفاوتی هستند.


هنگام تصمیم گیری در مورد اندازه فیلتر میکرونی تصفیه آب باید موارد زیر را در نظر بگیرید:


1. چه چیزی را باید حذف کنید؟


به احتمال زیاد ناخالصی های خاصی در آب مصرفی شما وجود دارند که قصد حذف آن ها را با استفاده از فیلتر تصفیه آب دارید.


در صورتی که از کیفیت آب آشامیدنی خود و آلاینده های موجود در آن اطلاعی ندارید می توانید از کیت تست کیفیت آب خانگی (موجود در وب سایت www.abin.ir) و یا ارسال نمونه به آزمایشگاه های معتبر کمک بگیرید.


پس از اطلاع از آلاینده های موجود در آب می ‌توانید فیلترهایی را پیدا کنید که دارای منافذ با اندازه‌ های خاص جهت مدیریت ناخالصی ‌های مورد نظر هستند. به عنوان مثال اگر به دنبال حذف باکتری های کوچک هستید، فیلتر رسوب 5 میکرونی گزینه مناسبی نیست و به فیلتری نیاز دارید که حداقل 1 میکرون باشد.


2. تا چه اندازه می خواهید آلاینده ها را حذف کنید؟


فیلتراسیون مطلق امکان حذف 100٪ ناخالصی ها را فراهم می کند در حالی که فیلترهای اسمی در حذف آلاینده ها بسیار موثر بوده اما کامل نیستند.


این مورد بدان معناست که با فیلتراسیون مطلق نتایج بسیار بهتری خواهید گرفت. همه چیز به شما برمی گردد که آیا می خواهید تمام ناخالصی ها را به طور 100 درصد حذف کنید یا خیر.


3. آیا به فیلتری با منافذ بزرگ تر یا کوچک تر نیاز است؟


ذهنیت "هرچه منافذ فیلتر کوچک تر باشد بهتر است" را فراموش کنید. درجه بندی میکرون کوچک تر، طیف وسیع تری از ناخالصی ها را فیلتر می کند اما جنبه های منفی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال به دلیل نحوه ساخت این فیلترها غالبا با مشکلات جریان آب و خصوصا رسوبات مواجه خواهند شد. فیلترهای میکرونی تصفیه آب کوچکتر نیز ممکن است به دلیل گرفتگی نیاز به تعویض مکرر داشته باشند.


برای خرید انواع فیلترهای تصفیه آب می توانید به وب سایت آبین مراجعه نمایید. جهت دریافت خدمات مشاوره رایگان از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر