فید اسپیس Feed space در فیلتر ممبران چیست و چه کاربردی دارد؟

فید اسپیس Feed space در فیلتر ممبران چیست و چه کاربردی دارد؟

فید اسپیس یا Feed Spacer در فیلتر ممبران، یک ساختار فیزیکی است که در بین غشاهای ممبران قرار می‌گیرد. این ساختار معمولا از مواد اولیه‌ای مثل پلاستیک یا فلز تشکیل شده است و در میان ممبران‌ها قرار می‌گیرد تا فاصله و جداسازی مناسبی بین آنها ایجاد کند.

فید اسپیس (Feed space)، فضایی است که آب ورودی به فیلتر ممبران در آن جریان دارد. این فضا معمولا بین دو لایه ممبران قرار گرفته و باعث می‌شود آب با فشار و سرعت مناسب به ممبران برسد. فید اسپیس تاثیر مستقیمی بر عملکرد و عمر مفید فیلتر ممبران دارد.

از آنجایی که فید اسپس، بخش بسیار مهم و تاثیرگذار در فیلتر ممبران RO محسوب می‌شود در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن می‌پردازیم. 


کاربرد فید اسپیس در فیلتر ممبران چیست؟


فید اسپیس در فیلتر ممبران RO، باعث ایجاد فاصله بین ممبران‌ها می‌شود. این بخش، می‌تواند آب را با فشار و سرعت مناسب به ممبران‌ها وارد کند. جنس Feed spacer باید با نوع ممبران و آب ورودی سازگار باشد و در واقع تا حد زیادی به نوع ممبران بستگی دارد. 

برای مثال، در فیلترهای ممبران RO که برای شیرین‌سازی آب دریا به‌کار می‌روند، جنس این بخش باید از فلزات ضد زنگ و یا پلاستیک‌های مقاوم به خوردگی باشد. 

انتقال آب با فشار و سرعت بالا به فیلتر ممبران، تا حد زیادی حائز اهمیت است و می‌تواند در روند کار سیستم تصفیه آب موثر باشد. به همین دلیل Feed spacer به عنوان یک بخش بسیار مهم در فیلتر ممبران محسوب می‌شود. 

کاربرد فید اسپیس در فیلتر ممبران چیست؟

استفاده از چند ممبران در سیستم تصفیه آب، خطر بسته شدن یا کاهش جریان آب را افزایش می‌‌دهد. با وجود فید اسپیسر، فاصله مناسبی بین ممبران‌ها ایجاد می‌شود که به بهبود عملکرد سیستم کمک می‌کند. 

علاوه بر این، فید اسپیسر می‌تواند در بهبود توزیع یکنواخت جریان آب روی سطح ممبران نیز مؤثر باشد. این امر به کاهش اختلافات فشار و جریان در طول ممبران‌ها کمک می‌کند و باعث افزایش بهره‌وری فرآیند فیلتراسیون می‌شود.


مزایای استفاده از فید اسپیس (Feed space) در فیلتر ممبران RO


استفاده از فید اسپیس (Feed spacer) در ممبران‌های RO، دارای مزایایی است که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:


1- کاهش رسوبات و آلودگی‌های روی سطح ممبران
2- افزایش بازدهی و کیفیت آب خروجی از فیلتر ممبران 
3- کاهش نیاز به شستشو و تعویض ممبران
4- عملکرد بسیار مطلوب ممبران برای از بین بردن آلاینده‌های آب
5- ایجاد فضای لازم بین فیلترهای ممبران در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی مختلف

مزایای استفاده از فید اسپیس در فیلتر ممبران RO


استفاده از Feed spacer در ممبران RO، چه معایبی دارد؟


به‌کارگیری فید اسپیس در فیلتر ممبران RO می‌تواند معایبی داشته باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:


•    نیاز به فضای بیشتر برای نصب فید اسپیس
•    نیاز به استفاده از پمپ‌های قوی‌تر برای تامین فشار و سرعت آب
•    افزایش هزینه‌های نگهداری
•    تاثیر کیفیت آب ورودی بر عملکرد فید اسپیس


فشار مناسب برای استفاده از فید اسپیس


فشار مناسب برای استفاده از فید اسپیس بستگی به نوع ممبران، میزان غلظت آب ورودی و خروجی دارد. به طور کلی، فشار بالاتر باعث افزایش بازدهی فیلتر می‌شود، اما همچنین ممکن است سبب آسیب رسیدن به ممبران یا تشکیل رسوبات نیز شود. بنابراین باید فشار را با توجه به دستورالعمل‌های سازنده ممبران و شرایط عملیاتی تنظیم کرد.

این موضوع باعث شده تا بررسی دیتاشیت و اطلاعات فیلترهای ممبران برای خرید و استفاده از آن اهمیت زیادی داشته باشد. کمک گرفتن از افراد متخصص و کارشناسان فنی هم برای تنظیم فشار آب ورودی به فیلتر ممبران با فید اسپیس حائز اهمیت است.


تاثیر دما در عملکرد Feed spacer ممبران RO


دما نیز مانند فشار، تاثیر مهمی بر عملکرد فید اسپیس دارد. افزایش دما باعث افزایش بازدهی فیلتر خواهد شد؛ به این دلیل که کاهش چگالی و افزایش حرکت مولکول‌های آب را به دنبال دارد. اما همچنین ممکن است سبب کاهش عمر ممبران یا تغییر شکل آنها شود. بنابراین باید دما را با توجه به دستورالعمل‌های سازنده ممبران و شرایط عملیاتی تنظیم کرد. در این صورت نیاز به مطالعه دیتاشیت و اطلاعات ممبران‌های RO است. 


تاثیر pH در عملکرد فید اسپیس ممبران RO


درجه اسیدیته یا pH محلول، مقدار یون هیدروژن در محلول را نشان می‌دهد. هر چه pH کمتر باشد، محلول اسیدی‌تر و هر چه pH بیشتر باشد، محلول بازی‌تر است. pH بر عملکرد فید اسپیس تاثیر دارد، زیرا باعث تغییر شکل و خواص ممبران می‌شود. به طور کلی، pH بالاتر باعث کاهش بازدهی فیلتر می‌شود؛ چون در افزایش رسوبات و کاهش جریان آب تاثیرگذار است. بنابراین باید pH را با توجه به دستورالعمل‌های سازنده ممبران و شرایط عملیاتی تنظیم کرد.


ممبران‌های سازگار با فید اسپیس


نوع ممبران بستگی به نوع آب ورودی و خروجی دارد. داشتن تکنولوژی جدید ممبران می‌تواند برای استفاده از فید اسپیس اهمیت زیادی داشته باشد. در صورت تمایل برای استفاده از فید اسپیس، ممبران‌هایی که مقاومت بالایی در برابر فشار، دما، pH و آلاینده‌های مختلف دارند، مناسب‌تر هستند. موارد زیر برخی از برندهای ممبران‌های سازگار با فید اسپیس (Feed spacer) هستند:

1- هایدروناتیک: این ممبران‌ها از جنس کامپوزیت پلی‌آمید هستند و برای تصفیه آب دریا، آب شور، آب شیرین و آب صنعتی مناسب هستند.

2- فیلمتک: ممبران‌های تولید شده توسط این برند، دارای ساختار کاملا استاندارد هستند و امکان استفاده از فید اسپیس در ساختار آن وجود دارد. 


«وبسایت آبین با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه فروش محصولات تصفیه آب صنعتی، فرصت دریافت مشاوره رایگان را برای شما فراهم کرده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا با شماره 02122228116 تماس بگیرید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 4
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (4)
ممی زاده
ممی زاده
به نظرم من هم وجود فید اسپیس در سیستم تصفیه آب لازم هستش. مزایای که برای فید اسپیس در این مقاله نوشته بود خیلی زیاد تر از اون چیزی بود که فکرشو میکردم.
صادق مولایی
صادق مولایی
متاسفانه فید اسپیس که قبلاً برای دستگاه من استفاده شد بعد مدتی زنگ زد و کیفیت خوبی نداشت بعد از تماسی که با مشاورین شما گرفتم متوجه شدم که جنس فید اسپیس های معرفی شما در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند و باعث شد بتونم جنس مطلوب تری تهیه کنم
معصومه احمدی
معصومه احمدی
باتوجه به اینکه نمی‌دونستم چه برندی از ممبران ها با فیداسپیس سازگار تر هستند با شماره ای که گذاشته شد تماس گرفتم و بسیار با حوصله بهم مشاوره دادن و اون برندی که می‌خواستمم موجود داشتن
امیرمسعود فدایی
امیرمسعود فدایی
بهم گفتن که برند فیلمتک برند استانداری هست و کیفیت خوبی داره البته که استفاده فید اسپیس در ممبران ها باعث کیفیت بالای آب خروجی از دستگاه میشه
ارسال نظر