فاضلاب تصفیه شده سالم تر از آب های لوله کشی معمولی

فاضلاب تصفیه شده سالم تر از آب های لوله کشی معمولی

با تصفیه آب فاضلاب می‌توانیم منبع آبی داشته باشیم که نسبت به آب شرب لوله‌کشی، کیفیت بالاتری داشته و کمتر سمی است. فاضلاب بازیافتی، علاوه ‌بر اینکه برای مصرف به عنوان آب آشامیدنی ایمن است، نسبت به سایر منابع آب که به صورت روزانه می‌نوشیم، سالم‌تر است.


آب تصفیه شده فاضلاب به عنوان آب آشامیدنی و همچنین آبی که می‌تواند مجدداً استفاده شود، یک منبع پایدار محسوب می‌شود.


در برخی موارد کیفیت آب قابل استفاده مجدد، به ویژه آب تصفیه شده با استفاده از فرایند اسمز معکوس، با آب‌های زیرزمینی که به عنوان آب با کیفیت‌ در نظر گرفته می‌شوند، برابری می‌کند. با توجه به کمبود منابع آب آشامیدنی، استفاده از تصفیه آب فاضلاب می‌تواند برای مردم مناطق کم آب بسیار مفید باشد.


چرا بهتر است آب فاضلاب را تصفیه کنیم؟


تشدید آلودگی آب و کمبود منابع آبی بر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تأثیر می‌گذارد. در کشورهای در حال توسعه، بیشتر به دلیل رشد سریع جمعیت و شهرنشینی، افزایش فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی دیگر و تشدید و گسترش کشاورزی باعث شده است فاضلاب بیشتری تولید شوند و منابع آب کاهش یابند.


در سراسر آمریکا، چندین سیستم استفاده مجدد از آب آشامیدنی راه‌اندازی شده‌ است و بزرگترین کارخانه بازیافت آب جهان، در منطقه آبی اورنج، از دهه ۱۹۷۰ فعالیت می‌کند. تامین‌کنندگان آب در سایر ایالت‌های آمریکا نظیر آتلانتا، جورجیا و آرورا، کلرادو، همچنان از آب قابل شرب به عنوان بخشی از منابع آب آشامیدنی خود استفاده می‌کنند.


همچنین شهر لس آنجلس قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ تمام فاضلاب خود را بازیافت کند. امید است سایر کشورها از این روش پیروی کنند و با تصفیه آب فاضلاب منابع آب بیشتری داشته باشند.


روش ‌های تصفیه آب فاضلاب 

 

روش ‌های تصفیه آب فاضلاب


مهندسان صنعت آب دریافته‌اند که آب به‌دست آمده پس از فرآیند تصفیه، پاک‌تر از آب آشامیدنی معمولی است که از رودخانه‌های طبیعی تامین می‌شود. آب بسیاری از رودخانه‌ها، با سیستم‌های بازیافت آب آشامیدنی و به میزان بسیار کمتری تصفیه می‌شود. تصفیه‌خانه‌های فاضلاب معمولی به تصفیه عمیق آب مجهز نیستند و این اتفاق باعث می‌شود که بسیاری از آلاینده‌های آلی مانند مواد شیمیایی موجود در شامپوها و داروها، در منبع آب آشامیدنی وجود داشته باشند.


سیستم‌های تصفیه آب فاضلاب باید علاوه بر حذف پاتوژن‌های مضر مانند ویروس‌ها و آمیب‌ها، با استفاده از فرآیندهایی مانند اسمز معکوس، ازن‌زنی، بیوفیلتراسیون و سایر تکنیک‌های پاک‌سازی، سایر آلاینده‌ها را حذف کنند. در ادامه، روش های تصفیه آب فاضلاب را بررسی می‌کنیم.


فرآیند اسمز معکوس


روش اسمز معکوس، بهترین شیوه برای تصفیه آب است. در نتیجه از این روش برای تولید آب خالص و تصفیه شده استفاده می‌شود. از آن جایی که اجرای عملیات اسمز معکوس به اعمال فشار و مصرف انرژی نیازمند است، بنابراین به منظور تامین فشار لازم برای تصفیه آب در فیلتر ممبران از پمپ استفاده می شود.


در این فرآیند، اسمز معکوس با استفاده از فشار بالا، آب را از میان فیلترهای بسیار کوچک عبور می‌دهد و سدیم و کلرید را نیز حذف می‌کند. آبی که از این فرآیند به‌دست می‌آید، در مقایسه با آب‌های زیرزمینی، از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.


فرآیند ازن زنی


یکی از روش‌های رایج تصفیه آب، ازن زنی است زیرا بسیار موثر، در دسترس و ارزان خواهد بود. آب ضد عفونی شده با ازن، دارای طعم مطبوع و عاری از هر گونه باکتری زیان آوری است. گاز ازن (O3)  عامل اکسید کننده بسیار قوی است و برای تصفیه آب فاضلاب از آن استفاده می‌شود.


این گاز به طور گسترده به منظور ضدعفونی و اکسیداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اثر باکتریسید (ضد باکتری) ازن، از اثر ضد عفونی کنندگی آن بر روی باکتری‌ها و ویروس‌ها نسبت به کلرینگ آب (کلرزنی) بیشتر است.


فرآیند بیوفیلتراسیون


یکی از روش‌های حذف آلاینده‌های آب فاضلاب، استفاده از میکروارگانیسم‌ها است که با انجام تصفیه بیولوژیکی کیفیت فاضلاب‌ها را افزایش می‌دهد. بیوفیلتراسیون به ایجاد بستر مناسب برای تصفیه بیولوژیکی و رشد و تعذیه باکتری‌ها گفته می‌شود. در این روش برای حذف آلاینده‌ها در فاضلاب‌ها از باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های خاص استفاده می‌شود.


کدام صنایع بیشتر از فاضلاب تصفیه شده استفاده می کنند؟


خشکسالی‌های متعدد در چند دهه اخیر، نیاز به بازیافت فاضلاب را به شدت افزایش داده است؛ چرا که منابع آب سنتی مانند رودخانه‌ها و برف‌های ذوب شده نیز رو به خشکی رفته‌اند. به علاوه، شرکت‌های آب و برق به استفاده مجدد از آب بازیافتی به عنوان یک منبع آب قابل اعتماد توجه کرده‌اند.


از جمله فعالیت‌های صنعتی که می‌توان در آن‌ها از آب‌ تصفیه شده فاضلاب استفاده کرد می‌توان به کنترل گرد وغبار، دیگ‌های بخار، برج‌های خنک‌کننده، آبیاری فضای سبز، خاموش کردن آتش اشاره کرد.


مزایای بازیافت آب بیشتر از تأمین منبع آب مطمئن است. همچنین اثبات شده است که تصفیه آب بازیافتی نسبت به تصفیه نمک از آب دریا هزینه کمتری دارد و نیاز به انرژی کمتری نیز خواهد داشت. بنابراین مهندسین صنعت آب انواع روش‌های تصفیه آب فاضلاب را برای دسترسی سریع و کم هزینه به آب با کیفیت بالا تست می‌کنند.


آلاینده های آب که از آن‌ها بی خبریم!

 

آلاینده های آب که از آن‌ها بی خبریم!


هدف آژانس حفاظت از محیط زیست، حفاظت از مردم در برابر آب آشامیدنی سمی است که با تنظیم تعداد زیادی از مواد شیمیایی انجام می‌شود. اما برخی از مواد شناور در آب هنوز توسط دانشمندان شناسایی یا طبقه‌بندی نشده‌اند. اگرچه پوشش بهداشتی و تصفیه فاضلاب در برخی کشورها بهبود یافته است، اما برای کاهش آلودگی پاتوژن که به آب های سطحی می‌رسد کافی نیست.


آلودگی فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی با تخلیه آلاینده‌هایی حاوی مواد شیمیایی خطرناک، فلزات سنگین و سایر آلاینده های معدنی از بین می‌رود. در نتیجه، تخمین زده می‌شود ۲ میلیارد نفر از منابع آب آشامیدنی آلوده استفاده کرده و میلیون‌ها نفر را بیمار می‌کنند.


از مواد ضدعفونی کننده برای جلوگیری از رشد پاتوژن‌ها در لوله‌های آب استفاده می‌شود. ضدعفونی‌کننده‌هایی مانند کلر با مواد شیمیایی موجود در آب واکنش نشان می‌دهند و آلاینده‌ها را حذف می‌کنند.


ضد عفونی کردن آب ضروری است زیرا بدون اینکار، ما بر اثر وبا و سایر بیماری هایی که از طریق آب منتقل می‌شوند، از بین خواهیم رفت. با این حال نمی‌توان آلاینده‌ها را به صفر رساند زیرا این کار بسیار پرهزینه است و از نظر بهداشتی مشکل دارد.


سخن پایانی


به علت محدودیت منابع آب، تصفیه آب فاضلاب و استفاده از آن به شدت به‌صرفه است. در این زمینه شما می‌توانید تمامی محصولات تصفیه آب از جمله سیستم‌های تصفیه آب صنعتی را از فروشگاه آبین تهیه کنید.


وبسایت آبین برترین فروشگاه آنلاین در حوزه تجهیزات تصفیه آب است. با مراجعه به سایت آبین می‌توانید محصولات مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان آبین بهره ببرید. جهت تماس با کارشناسان مجرب آبین و استفاده از مشاوره رایگان با شماره 02122228116 در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
مینا مجلسی
نویسنده یا مترجم: مینا مجلسی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر