عمق مناسب چاه و نشانه های رسیدن به آب آشامیدنی

عمق مناسب چاه و نشانه های رسیدن به آب آشامیدنی

داشتن چاه خصوصی مزایای زیادی دارد. با این کار هزینه کمتری در ازای آب مصرفی خود می پردازید، ارزش ملک شما افزایش پیدا می کند و دسترسی نامحدودی به هر مقدار آب که لازم دارید خواهید داشت.

عمق چاه آب آشامیدنی یکی از فاکتورهای مهم هنگام نصب و راه اندازی آن است. چاه شما باید به قدر کافی عمیق باشد تا به یک مخزن آب زیرزمینی که اصطلاحا به آن آبخوان می گویند برسد. به این ترتیب آب جمع آوری شده و توسط پمپ به سطح می رسد. در پایین بدنه آن یک آب بند قرار دارد که از ورود عوامل بیماری زا از طریق سنگ بستر به آب های زیرزمینی جلوگیری می کند.

مشکلات رایج آب چاه را می توانید در مقاله "هشت مشکل رایج در زمینه آب چاه و راه حل رفع آن" بررسی کرده و نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنید. 

حفاری چاه باید تا عمق 100 تا 500 ادامه پیدا کند. البته در نظر داشته باشید که بسته به شرایط گاهی لازم است تا عمق 1000 فوت نیز پیش بروید. در ادامه این مقاله از سایت آبین به صورت تخصصی در مورد این موضوع و البته نشانه های رسیدن آب در چاه بررسی می کنیم.


علت گستردگی طیف عمق چاه آب آشامیدنی


عمق واقعی چاه به چندین عامل مختلف بستگی دارد که در این مقاله قصد داریم با جزئیات کامل به آن بپردازیم. عوامل موثر بر عمق مورد نیاز یک چاه آب مسکونی عبارتند از:


1. عمق آبخوان


چاه ها، آب مورد نیاز خود را از سفره های زیرزمینی یا حفره های آب درون سنگ بستر تامین می کنند.

چاه شما باید به اندازه کافی عمیق باشد تا به منابع آب دسترسی داشته باشید؛ بنابراین عمق چاه آب آشامیدنی بستگی به این دارد که آبخوان شما چقدر در دل زمین است.

به طور معمول حفاری چاه باید حداقل در محدوده 300 تا 500 فوتی عمیق باشد تا به سنگ بستر برخورد کند، اگرچه در برخی مواقع حتی ممکن است عمق یک چاه به 1000 فوت نیز برسد.


2. خطرات آلودگی سطحی


به طور کلی اگر چاه شما به درستی ساخته شده باشد (یعنی محکم، بادوام و محافظت شده در برابر محیط های مخاطره آمیز باشد)، هر چه عمیق تر نصب شود از حفاظت و ایمنی بیشتری برخوردار خواهد بود.

اگر عمق و پوشش چاه بیشتر باشد، عبور جریان آب از سفره زیرزمینی به پمپ چاه مدت زمان بیشتری طول می کشد.

این مدت زمان طولانی‌تر، احتمال مرگ هر گونه باکتری و حذف سایر آلاینده‌ های مضر برای سلامتی یا گیر افتادن در خاک در طول مسیر را افزایش می‌دهد و خطر آلودگی آب ‌های سطحی چاه را کاهش می ‌دهد.


3. زمین شناسی سنگ بستر


ویژگی های زمین شناسی سنگ بستر زیر ملک شما بر موقعیت آبخوان تاثیر گذاشته و به نوبه خود بر عمق چاه آب آشامیدنی نیز تاثیر گذار خواهد بود.

سازه های سنگی کم بازده هستند احتمالا به حفاری چاه عمیق تری نیاز دارند تا به منابع آب زیرزمینی دست پیدا کنند. زمین شناسی سنگی که چاه شما در آن حفر می شود نیز بر اندازه چاه و عمق آن تاثیر می گذارد.


4. کیفیت آب


مناطق خاصی در ایالات متحده وجود دارند که به دلیل کیفیت پایین آب امکان حفر چاه در آن ها وجود ندارد. در چنین مناطقی برای مصون ماندن از آلودگی های احتمالی لازم است تا حفاری بیشتری برای نصب چاه خود انجام دهید.

شرکت حفاری/ حفر چاه و یا مقامات محلی باید اطلاعاتی در مورد منبع آب از جمله هرگونه تغییر در عمق سطح و کیفیت آب زیرزمینی به شما ارائه دهند.

اگر در حال حفر چاه آب عمیق جهت دستیابی به آبی با کیفیت بهتر هستید، مدت زمان بیشتری را صرف حفر چاه و نصب پوشش و درپوش آن صرف کرده و پی از آن پمپ چاه را نصب کنید. به عنوان مثال برای هر کار یک روز کامل اختصاص دهید.


5. نوسانات فصلی آب


اگر سطح آب منطقه شما با تغییر فصل در نوسان است، احتمالا مجبور شوید چاه خود را عمیق ‌تر از حد انتظار حفر کنید تا همیشه صرف نظر ارتفاع سطح آن به آب زیرزمینی دسترسی داشته باشید.

این اطلاعات را می توانید به صورت آنلاین از سازمان های مربوطه جستجو کنید.


6. مقررات دولتی


بسته به ایالتی که در آن زندگی می کنید، ممکن است قوانین خاصی در رابطه با عمق چاه آب وجود داشته باشد. قبل از حفر چاه حتما این دستورالعمل ها و قوانین را بررسی کنید.

 

نشانه های رسیدن به آب در چاه


نشانه های رسیدن به آب در چاه را می توان به صورت سنتی یا مدرن بررسی کرد. برخی از نشانه های رسیدن به آب در چاه را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم:


1- بررسی نشانه های رسیدن به آب در چاه به صورت سنتی


نشانه های رسیدن به آب در چاه که به صورت سنتی می تواند مورد بررسی قرار بگیرند شامل موارد زیر می شوند:


•    استفاده از چوب
•    وجود پوشش گیاهی و سرسبز بودن مناطق اطراف چاه
•    بررسی چاه های قبلی
•    پیدا کردن مناطق دارای چشمه
•    وجود فرورفتگی در زمین
•    افزایش سرعت ذوب برف


2- بررسی نشانه های رسیدن به آب در چاه به صورت مدرن


برای بررسی نشانه های رسیدن به آب در چاه به صورت مدرن باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:


•    در نظر داشتن فاکتورهای زمین شناسی، چشمه ها، رودخانه ها، قنات
•    استفاده از ابزارهایی مثل مغناطیس سنجی، الکترومغناطیس، گرانی سنجی، لرزه نگاری

 

پوشش چاه آب آشامیدنی باید چگونه باشد؟


به طور کلی پوشش چاه شما باید حداقل 20 فوت باشد تا به سنگ بستر برسد. جهت جلوگیری از ورود شن و ماسه و رسوبات به درون سیستم چاه نیز می بایست بیرون محفظه را به درستی آب بندی کنید.

بررسی نشانه های بیماری زا بودن آب چاه قبل از مورد استفاده قرار دادن آن اهمیت زیادی دارد. این موضوع می تواند در جلوگیری از بروز بیماری تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.

لازم به ذکر است که عمق چاه بر عواملی از جمله حفاری، هزینه، محل پمپ، قطر چاه، سطح آب و شاید حتی جریان آب (به گالن در دقیقه) تأثیر می گذارد. حفر چاه کم عمق طبیعتا هزینه و مدت زمان کمتری نسبت به چاه های عمیق تر خواهد داشت.

 

چگونه آب چاه آشامیدنی را تصفیه کنیم؟

 

یکی از رایج ترین آلودگی ها در آب چاه، میکروارگانیسم ها و باکتری می باشد. حذف باکتری از آب چاه به میزان قابل توجهی حائز اهمیت می باشد و حتما باید در نظر گرفته شود.

برای سفارش بهترین و با کیفیت ترین پکیج پیش تصفیه ورودی ساختمان می توانید به وب سایت آبین مراجعه نمایید. آبین اولین بازار تخصصی آنلاین در حوزه تجهیزات آبی در ایران است که تمام نیازهای شما را به تجهیزات مورد نظرتان رفع می کند. در صورتی که به مشاوره رایگان نیاز دارید از طریق شماره تماس 02122228116 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
خداوردی
خداوردی
منم یه خونه تو روستا دارم تصمیم گرفتم چاه بزنم که دیگه از اینکه آب قطع میشه نجات پیدا کنم.
ارسال نظر