علل پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی

علل پر نشدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی

در دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس سرعت فیلتراسیون آب بسیار پایین است، به همین دلیل در این دستگاه از مخزن تصفیه آب برای ذخیره آب خروجی از دستگاه استفاده می شود. در دستگاه تصفیه آب برداشت آب از مخزن توسط شیر برداشت صورت می گیرد. برخلاف تصور بسیاری از افراد فشار برداشت آب از دستگاه تصفیه آب هیچ ارتباطی با پمپ تصفیه آب و فشار آب ورودی به دستگاه ندارد و عمدتا به میزان فشار آب خروجی از مخزن تصفیه آب وابسته است. 

شاید تاکنون متوجه شده اید که مخزن دستگاه تصفیه آب پر نمی شود و در هنگام برداشت آب از دستگاه با مشکل مواجه می شوید. این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل پر نشدن مخزن تصفیه آب بپردازیم.


کاهش فشار آب خروجی از مخزن تصفیه آب


بخش داخلی مخزن تصفیه آب از یک تیوپ و یک دیافراگم تشکیل شده است. بخش بزرگ تر درون مخزن برای ذخیره آب تصفیه شده می باشد و بخش کوچک تر حاوی مقداری هوای فشرده است. وجود هوا در مخزن تصفیه آب سبب سهولت در خروج آب از مخزن خواهد شد و میزان هوا بر فشار آب خروجی از مخزن تصفیه آب تاثیر گذار است. برخی از دلایل پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی یا کاهش فشار آب خروجی از آن شامل موارد زیر هستند:


•    سوراخ شدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی: سوراخ شدن بدنه مخزن تصفیه آب یا ترکیدگی آن می تواند موجب خروج ناگهانی آب از مخزن به بیرون و بروز مشکلاتی در دستگاه تصفیه آب شود. جهت جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است که از مخزن تصفیه آب مرغوب و با تیوپ فلزی استفاده شود.

•    آسیب به دیافراگم مخزن تصفیه آب: اگر دیافراگم یا تیوپ مخزن تصفیه آب دچار ایراد شود، این مساله در خروج آب از مخزن تصفیه آب تاثیر گذار است. اگر دیافراگم یا تیوپ دچار پارگی شود، آب به درون محفظه هوا وارد شده و خروج آب از مخزن با مشکل مواجه خواهد شد. 

•    برای بررسی این مشکل می توانید به سوپاپ سوزنی مخزن (مربوط به بخش هوای درون مخزن است) مقداری فشار وارد کنید، اگر از سوپاپ مخزن، هوا خارج شد، دیافراگم یا تیوپ مخزن دچار پارگی نشده اند. در صورتی که از سوپاپ مقداری آب خارج شد، مشکل از دیافراگم مخزن تصفیه آب می باشد و هیچ راهی برای تعمیر آن وجود ندارد. در این حالت باید مخزن دستگاه تصفیه آب را تعویض کنید.

•    کاهش فشار هوا در مخزن تصفیه آب: برای راحت تر خارج شدن آب ذخیره شده در مخزن، همواره درون مخزن مقدار مناسبی هوا وجود دارد. شارژ هوای درون مخزن تصفیه آب از همان ابتدا توسط سازنده آن صورت می گیرد و کاهش این هوا در مخزن می تواند باعث بروز مشکلاتی در خروج آب از مخزن و دستگاه تصفیه آب خانگی شود. برای رفع این مشکل لازم است که هوای درون مخزن تصفیه آب مجددا شارژ شود.

•    کاهش فشار آب خروجی از مخزن: مسدود شدن برخی از فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی مثل پست کربن، فیلتر مینرال و قلیایی توسط آلودگی های موجود در آب، می تواند سبب کاهش فشار آب خروجی از مخزن شود. برای بررسی این موضوع، شیلنگ اتصال مخزن به فیلتر پست کربن را خارج کرده و فشار مخزن را چک کنید. اگر مخزن تصفیه آب فشار مناسبی دارد، این مشکل احتمالا به دلیل انسداد فیلترها می باشد و جهت رفع آن باید فیلترهای نهایی دستگاه تصفیه آب را تعویض کرد.  

مطلب پیشنهادی: فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی

•    خرابی سوپاپ مخزن تصفیه آب: سوپاپ سوزن دار به بخش هوای فشرده در مخزن مربوط می شود و خرابی آن می تواند موجب خروج هوای فشرده از مخزن تصفیه آب شود. همان طور که گفته شد، کاهش هوای درون مخزن سبب کاهش فشار آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خواهد شد.

•    خرابی اتصالات مخزن تصفیه آب: اگر در مسیر ورود آب به درون مخزن مشکلی وجود دارد، این مشکل می تواند از پر شدن مخزن تصفیه آب جلوگیری کند.

اگر آب خروجی از دستگاه تصفیه آب خانگی شما فشار مناسبی ندارد و در برداشت آب از مخزن ذخیره آب دچار مشکل شده اید، بهتر است برای رفع این مشکلات از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید. کمک گرفتن از افراد متخصص می تواند به شما اطمینان دهد که بعد از سرویس دهی و تعمیر هیچ مشکلی در ساختار دستگاه بروز نمی کند. 


«سایت آبین در کنار ارائه محصولات با برندهای مختلف، فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی و دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر