علت طعم شیرین آب آشامیدنی

علت طعم شیرین آب آشامیدنی

طعم آب آشامیدنی تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. جای تعجب نیست که در صورت شیرین بودن بیش از حد آب آشامیدنی خود باید نگران مسائلی در این رابطه باشید. در این مطلب قصد داریم تا درباره طعم شیرین آب آشامیدنی که ناشی از وجود مواد معدنی، عدم تعادل pH یا مشکلات لوله‌کشی می باشد و همچنین راه حل هایی برای تغییر و بهبود آن مواردی را مطرح کنیم.


چه عواملی باعث طعم شیرین آب آشامیدنی می شوند؟


در صورتی متوجه شده اید طعم آب آشامیدنی شما شیرین است و جوانه های چشایی شما را تحریک می کند، احتمالا به خاطر یکی از دلایل زیر است:


1. وجود مواد معدنی


در اکثر اوقات وجود مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم باعث بهبود طعم آب می شوند. اگر با نوشیدن آب معدنی بطری متوجه شیرین بودن آن شده باشید به احتمال زیاد به خاطر مواد معدنی بالای موجود در آن است.


بسیاری از مردم از طعم کمی شیرین کلسیم و منیزیم لذت می برند و مواد معدنی سالم نیز می توانند کیفیت کلی آب شما را بهبود بخشند. اگر چنین طعمی خوشایند شما نیست به سادگی می توانید آن را تغییر دهید.


2. میزان pH


عدم تعادل pH آب نیز باعث شیرین شدن طعم آن می شود. PH بالا طعم آب را به طور طبیعی شیرین تر می کند.


از طرف دیگر pH پایین نیز باعث می شود آب طعم تلخ و اسیدی پیدا کند. اگر PH بیش از حد پایین باشد، آب طعم جوش شیرین به خود می گیرد که بسیار شیرین و ناخوشایند است. این پارامتر را می توانید با استفاده از pH متر (اسید سنج) اندازه گیری کنید.


3. لوله کشی


لوله کشی می تواند بر طعم آب جاری در خانه شما تاثیر بگذارد. فلزات لوله ها ممکن است به آب آشامیدنی شما نفوذ کرده و طعم آن را تغییر دهند. رسوبات آهکی موجود در لوله ها نیز در آب حل شده و طعم و بوی آن را دستخوش تغییر قرار می دهند.


4. حس بویایی یا رژیم غذایی شما


ممکن است حس بویایی یا چشایی شما بر طعم آب تاثیر بگذارد. در بیشتر موارد جای نگرانی نیست. هر کس تعداد جوانه های چشایی متفاوتی دارد و همه ما طعم مواد را کمی متفاوت از یکدیگر درک می کنیم. به همین دلیل است که برخی از ما از غذاها و نوشیدنی هایی لذت می بریم که شاید دیگران آن را دوست نداشته باشند.


طعم شیرین آب حتی ممکن است ناشی از خوردن چیزی باشد که بر درک طعم شما تاثیر می گذارد. اگر چیزی تلخ یا ترش بخورید، مانند سبزیجات خاص یا مرکبات، و پس از آن بلافاصله آب بنوشید، طعم آب را شیرین تر از آن چه هست درک خواهید کرد.


ایجاد مزه های مختلف در دهان که به دلیل مشکلات سلامتی مانند دیابت ایجاد می شود، ممکن است بر طعم آب نیز تأثیر بگذارد. در صورتی که دهان شما مزه خاصی می دهد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.


آیا باید در مورد طعم شیرین آب آشامیدنی نگران بود؟


وجود طعم شیرین آب آشامیدنی در اکثر مواقع جای نگرانی ندارد. شیرین بودن در بین سایر مزه ها به ندرت سبب بروز مشکل خواهد شد.


بزرگترین مسئله ای که باید در نظر بگیرید مربوط به سلامتی خودتان است. غیرعادی است که آب آشامیدنی شما به طور ناگهانی طعم متفاوتی پیدا کند؛ خصوصا اگر تامین کننده را تغییر نداده یا از منبع آب دیگری استفاده نکرده باشید.


اگر طعم آب آشامیدنی شما خیلی شیرین شده است، باید سلامتی خود و احتمال ابتلا به دیابت را در نظر بگیرید. دیابت بر سطح انسولین خون و به نوبه خود بر قند خون بدن شما تاثیر می گذارد. اگر بدن نتواند به درستی انسولین تولید کند، سطح قند خون افزایش پیدا خواهد کرد.


یک عارضه جانبی بیماری دیابت، "کتواسیدوز" است که در کنار سایر علائم، می تواند باعث شود بوی شیرین و میوه ای در دهان خود احساس کنید. اگر فکر می کنید طعم و بوی آب شما ناشی از کتواسیدوز است، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.


چه عاملی باعث طعم شیرین آب آشامیدنی می شود؟


تعیین اینکه چه چیزی طعم آب آشامیدنی را شیرین می کند همیشه آسان نیست، اما تعدادی راهکار وجود دارد که می توانید برای تعیین محتمل ترین علت انجام دهید.

 

ابتدا آب آشامیدنی خود را تست کنید. آزمایش pH و سختی آب به شما اطلاع می دهد که آیا طعم شیرین ناشی از pH بالا است یا مثادیر زیاد مواد معدنی.


می‌توانید آزمایشات آزمایشگاهی خصوصی را ترتیب دهید و یا آب را در خانه آزمایش کنید. انجام آزمایش در خانه معمولاً به اندازه آزمایش ‌هایی که در آزمایشگاه انجام می شوند دقیق نیستند اما بسیار ارزان ‌تر تمام می شوند. اگر فقط آب را از نظر pH اسیدی یا قلیایی، یا مواد معدنی کلسیم و منیزیم آزمایش می ‌کنید، بهتر است از کیت تست خانگی استفاده کنید.


اگر فکر می کنید طعم شیرین آب آشامیدنی ناشی از لوله کشی است، از یک لوله کش دعوت کنید تا به سیستم آب خانه شما نگاهی بیندازد. با این حال معمولا این کار ضروری نیست، مگر اینکه با یک مشکل خوردگی جدی سر و کار داشته باشید یا لوله‌کشی خانه بیش از 80 سال قدمت داشته باشد و شما را بیشتر در معرض مشکلات ناشی از خود قرار دهد.


چگونه کیفیت آب آشامیدنی را افزایش دهیم؟


برای بهبود کیفیت آب آشامیدنی با طعم شیرین، چندین گزینه وجود دارد که می توانید امتحان کنید.


• شستشوی لوله کشی


پیش از هر چیز سعی کنید لوله کشی خود را شستشو دهید. اگر آب مصرفی شما به طور طبیعی قلیایی تر نبوده و حاوی آلاینده هایی نیست که بر شیرینی آن تاثیر بگذارد، ممکن است مشکل به لوله کشی ساختمان مربوط باشد.


گاهی اگر اجازه دهید آب ظرف مدت یک یا دو دقیقه قبل از نوشیدن آن جاری شود، ممکن است طعم شیرین خود را از دست بدهد.


اما اگر می خواهید لوله کشی خود را به درستی شستشو دهید، تمام شیرهای آب سرد خانه را باز کنید و بگذارید تا 5 دقیقه کار کنند. شیرها را تا انتها باز کنید تا فشار بالای آب هر چیزی را که ممکن است بر طعم آب تاثیر بگذارد را از بین ببرد.


• هوادهی


هوادهی یکی از گزینه های مناسب برای از بین بردن طعم شیرین آب آشامیدنی است. این روش فیلتراسیون در بهبود بسیاری از مشکلات رایج طعم و بوی آب مورد استفاده قرار می گیرد و باید به طور موثر با آلاینده هایی که باعث طعم شیرین می شوند مقابله کند.

 

هوادهی شامل ارسال مقادیر زیادی هوا از طریق آب است که گازهای محلول را آزاد کرده و کیفیت آب را بهبود می بخشد. پس از هوادهی می توان آب را از فیلتر تصفیه عبور داد تا جامدات محلول در آن نیز حذف شوند.


انواع مختلفی از سیستم های هوادهی وجود دارد اما به طور گسترده برای برنامه های در مقیاس کوچک و خانگی در دسترس نیستند. گزینه های ذکر شده در زیر مقرون به صرفه بوده و در ابزارهای تصفیه آب در دسترس می باشند.


• فیلتر کربن فعال


کربن فعال شاید رایج ترین گزینه موجود برای تصفیه آب باشد. این فیلترها را می توان به تنهایی برای تصفیه آب مورد استفاده قرار داده و یا یا به عنوان جزئی از یک دستگاه فیلتراسیون مانند اسمز معکوس نصب کرد.


شما می توانید فیلترهای کربنی تهیه شده از انواع مواد طبیعی از جمله زغال سنگ، پوسته نارگیل و ذغال سنگ نارس را خریداری کنید. این دستگاه ‌های فیلتراسیون از فرآیند جذب سطحی جهت جذب آلاینده ‌هایی از جمله عوامل تاثیرگذار بر طعم و بو استفاده کرده و آن ها را بر سطح خود به دام می اندازند.


از آن جایی که این فیلترها بسیار در دسترس هستند، کارتریج های فیلتر با قیمت بسیار مناسب به بازار عرضه شده اند. فیلتر کربن در تمام سیستم ها از پارچ های تصفیه آب ارزان قیمت گرفته تا دستگاه تصفیه آب خانگی به عنوان فیلتری موثر عمل می کند.


• نرم کننده آب


نرم کننده آب از فرآیند تبادل یونی جهت حذف مواد معدنی قلیایی از آب استفاده می کند. سیستم های نرم کننده معمولا برای تصفیه آبی که دارای مقادیر سختی بالایی هستند مورد استفاده قرار می گیرند.


اگر متوجه لکه ‌های رسوب آهک روی لوله‌ ها، شیرآلات و لوازم خانگی خود و همچنین طعم شیرین آب شده‌اید، با مشکل آب سخت روبرو هستید.


نرم کننده آب خانگی، مواد معدنی سخت را با مواد معدنی دیگر جایگزین می کند. در صورتی که طعم آب مصرفی شما شیرین باشد، نرم کننده سدیمی راه حل بسیار خوبی برای بهبود طعم آن است.


• اسمز معکوس


اسمز معکوس یکی از موثرترین گزینه های تصفیه آب خانگی برای تصفیه آب شهری و چاه است.

 

در طی فرآیند اسمز معکوس، آب در معرض چندین مرحله فیلتراسیون و یک غشای نیمه تراوا قرار می گیرد. این غشاء فقط به کوچکترین ذرات آب اجازه عبور می دهد و به عنوان یک مانع در برابر هر چیز دیگری عمل می کند.


سیستم اسمز معکوس می تواند هر چیزی را که ممکن است در طعم شیرین آب آشامیدنی نقش داشته باشد، از جمله مواد شیمیایی و مواد معدنی را از بین ببرد. لازم به ذکر است که شاید پس از تصفیه آب به این روش آب اسیدی تولید شود.


• خنثی سازی pH


در نهایت، خنثی سازی pH یا اصلاح pH، یک گزینه موثر در تصفیه آب است که می تواند آب را به pH مطلوب برساند.


اگر pH آب را برای بهبود طعم شیرین آن کاهش دادید، با استفاده از یک خنثی کننده pH می توانید آن را به مقدار عادی خود بازگردانید.


به خاطر داشته باشید که بسیاری از خنثی کننده های pH مواد معدنی سالم را به آب اضافه می کنند. این مواد به آب طعم قلیایی شیرین می دهد و شاید برای برخی افراد خوشایند نباشد.


برای مشاهده اطلاعات کامل دستگاه های مورد نیاز خود در زمینه تصفیه آب می توانید به وب سایت آبین مراجعه کنید. علاوه بر آن با تماس با شماره 02122228116 از خدمات مشاوره رایگان بهره مند خواهید شد.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر