زیر ساخت تامین آب شهری در آمریکا 

زیر ساخت تامین آب شهری در آمریکا 

بر کسی پوشیده نیست که زیرساخت های آب آمریکا در حال از هم پاشیدن است و در این مقاله صرفا جنبه های مربوط به سلامت آب را مورد بحث قرار خواهیم داد. سیستم ‌های آب آشامیدنی و تاسیسات تصفیه فاضلاب کشور ما در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود هستند و باعث نشتی سرب از لوله ‌ها به آب آشامیدنی عمومی می ‌شوند.


از جمله مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد باید به سرریز فاضلاب به منبع آب، نشتی لوله ها و شبکه های آب اشاره کرد که باعث می شود باکتری ها و مواد شیمیایی مضر به شیرهای آب راه پیدا کنند. چنین مشکلاتی نیاز به رسیدگی فوری دارند. خوشبختانه بخش بزرگی از بسته زیرساخت 1.2 تریلیون دلاری آن با هدف مدرن سازی و ارتقاء زیرساخت های قدیمی تصویب شده است.


پیش از بررسی عمیق تر لایحه زیر ساخت تامین آب باید با بررسی این موضوع شروع کنیم که در حال حاضر مشکلات مربوط به آب پاک در آمریکا تا چه میزان اهمیت دارد. پس از آن میزان تلاش این لایحه جهت مقابله با مشکلات آب شهری را مورد بحث قرار خواهیم داد.

 

جهت مشاهده با کیفیت ترین دستگاه های تصفیه آب می توانید به وب سایت آبین (www.abin.ir) مراجعه کنید.


اهمیت قبض زیر ساخت تامین آب


انجمن مهندسین عمران آمریکا (ASCE) اخیرا گزارش سال 2021 خود را در زمینه زیر ساخت تامین آب آشامیدنی آمریکا منتشر کرده است که بر اساس شرایط فیزیکی، عملکرد و سرمایه گذاری های مورد نیاز جهت بهبود آن با استفاده از حروف لاتین نمایش داده می شود.


زیر ساخت ‌های کلی آمریکا رتبه «C-» دریافت کردند که نسبت به «D+» سال 2017 کمی افزایش یافته است. سدهای ما نمره «D»، آب آشامیدنی «C-» و سیستم ‌های آب طوفان و فاضلاب امتیاز «D» گرفتند.


در ادامه به برخی از مسائلی که جوامع آمریکایی را به طور کلی تحت تاثیر قرار می دهد نگاهی اجمالی خواهیم داشت:


• بر اساس گزارش ASCE 2021 هر دو دقیقه یک بار در طول 2.2 میلیون مایل لوله های کشور (در مجموع نزدیک به 238000 شکستگی در سال) یک قطعی آب بروز پیدا می کند که روزانه حدود شش میلیارد گالن آب تصفیه شده را هدر می دهد.


• بین سال ‌های 2004 تا 2017 منابع 10 الی 37 نشتی و شکستگی را در هر 100 مایل لوله تخمین می‌زنند. شرکت ‌های آبرسانی کوچکتر دو برابر بیشتر از دستگاه ‌های بزرگ دچار شکستگی لوله می شوند. علت امر آن است که شرکت‌ های کوچک ‌تر غالبا طول لوله بیشتری به هر مشترک اختصاص داده و پایگاه مشترکین کوچک‌ تری جهت کسب درآمد دارند. به خاطر تاسیسات کوچک تر آن ها، سرمایه کمتری نیز به تعمیرات و مدیریت دارایی اختصاص خواهند داد.


• در سال های 2012 و 2018 میزان قطعی آب 27 درصد افزایش یافت و به حدود 300000 شکست در سال رسید. لوله‌ هایی که نشتی داشتند حدود 7.6 میلیارد دلار آب تصفیه ‌شده را در سال 2019 از دست دادند. پیش بینی می شود این مقدار ضرر در دو دهه آینده دو برابر شده و در سال 2039 به 16.7 میلیارد دلار خواهد رسید. کسب ‌و کارهای آمریکایی که بیشتر متکی به تامین آب هستند نیز احساس ضعف کرده و خواهند کرد. احتمالا باید 250 میلیارد دلار در سال 2039 جهت رفع اختلالات خدمات آب هزینه شود.


زیر ساخت آب آشامیدنی آمریکا شامل 2.2 میلیون مایل لوله است که بیشتر آن ها در زیر زمین نصب شده اند. این لوله ها دور از چشم و دور از ذهن بسیاری از مردم در دل زمین قرار گرفته اند. برخی از قدیمی ترین لوله های این شبکه در قرن 19 گذاشته شده اند. لوله هایی که قبل از جنگ جهانی دوم تعبیه شد عمر متوسطی بین 75 تا 100 سال دارند. با این حساب می توان دریافت که چرا چنین مشکلاتی در زمینه آبرسانی عمومی در آمریکا ایجاد شده و افراد را در معرض آلودگی های مختلف قرار می دهد.


علاوه بر این مشکل کاهش بودجه، تغییرات آب و هوایی، سایر عواملی که جمعیت را با خطر از دست دادن دسترسی به آب آشامیدنی تمیز تهدید می‌کند، آلودگی ناشی از نشت فاضلاب و و ایمنی در برابر طوفان و سیل نیز وجود دارد. با این حال شاید بزرگترین آن ها این باشد که لوله ‌های سربی باعث نشت این آلاینده به آب آشامیدنی شده و باعث آلودگی آب و اختلالات اقتصادی در جوامع شهری و روستایی می‌شوند. متاسفانه بسیاری از عناصری موجود در لوله های آب باعث خوردگی سرب می شوند. آب نیز یکی از این عناصر است. اسیدیته، قلیاییت و مولکول های اکسیژن آب می توانند سرب را از لوله های سرب قدیمی خورده و به منبع آب وارد کنند.


علاوه بر سرب سایر مواد شیمیایی موجود در آب نیز سلامت عمومی را تهدید می کنند. به عنوان مثال مطالعات اخیر توسط گروه محیطی (EWG) نشان داده است که PFAS در آب لوله کشی بسیار رایج می باشد. PFAS (مواد هر و پلی فلوروآلکیل) مواد شیمیایی تولید شده که در کالاهای مصرفی روزمره مانند ظروف نچسب، لباس ها و مبلمان مقاوم در برابر آب و لک استفاده می شود، در دوزهای پایین نیز بسیار مضر بوده و در بدن ما تجزیه نمی شوند. قرار گرفتن در معرض PFAS در سطوح معین منجر به اثرات نامطلوب بر سلامتی خواهد شد. هرچند تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است اما برخی مطالعات نشان داده اند که PFASهای رایجی از جمله PFOA و PFOS باعث افزایش کلسترول، افزایش وزن، بیماری تیروئید، بیماری های قلبی، سرطان و حتی ناتوانی های مادرزادی احتمالی خواهند شد.


موارد موجود در زیر ساخت تامین آب شهری


لایحه زیر ساخت تامین آب بزرگترین سرمایه گذاری فدرال در زمینه آب پاک در تاریخ آمریکا است. هدف آن صرف بیش از 50 میلیارد دلار در تامین مالی و بودجه فدرال برای بازسازی زیرساخت های قدیمی و رفع نیازهای زیرساخت آبی کشورمان است.


در ادامه به برخی از مقررات کلیدی موجود در این بسته زیرساختی آب خواهیم پرداخت:


• آب (به ویژه لوله‌ های آب): پس از بحران آلودگی سرب در فلینت میشیگان، مجددا تمرکز بر تضمین ارتقای زیرساخت ‌های آب آمریکا قرار گرفت. این لایحه شامل اختصاص 15 میلیارد دلار جهت جایگزینی لوله های سرب است. همچنین 10 میلیارد دلار نیز به پاکسازی مواد شیمیایی PFAS اختصاص داده شده است. این لایحه همچنین سپرده ای جهت تامین آب آشامیدنی سالم مورد نیاز جوامع قبیله ای کنار گذاشته است.


• کمک های مالی برای کاهش سرب در آب آشامیدنی: 500 میلیون دلار در مدت زمان پنج ساله به برنامه کمک هزینه کاهش سرب اعطا شده است.


• زیر ساخت ‌های آب غرب: از آنجایی که بخش ‌هایی از غرب همچنان دچار مشکلات خشکسالی است، این لایحه چندین میلیارد دلار جهت سرمایه ‌گذاری در تاسیسات تصفیه، ذخیره‌ سازی و استفاده مجدد آب برای کمک به کاهش این مشکلات تعیین می ‌کند.


• 1.4 میلیارد دلار طی مدت پنج سال برای برنامه کمک هزینه شهری برای سرریز فاضلاب و استفاده مجدد از آب طوفان جهت کمک به جوامع برای مدیریت بهتر جریان آب و هوای مرطوب و سرمایه گذاری در زیرساخت های سبز و پروژه های بهره وری آب و انرژی اختصاص داده شده است.


• 25 میلیون دلار در مدت پنج سال به زیرساخت ‌های آب و سرمایه ‌گذاری نیروی کار جهت رسیدگی به چالش ‌های استخدام، آموزش و نگهداری اعطا شده است.


• سالانه 550 میلیون دلار به مدت پنج سال در برنامه ‌های کمک مالی جدید به سازمان‌ های غیرانتفاعی و تصفیه عمومی برای کمک به خانواده‌ های واجد شرایط برای اتصال به زیرساخت ‌های آب آشامیدنی یا فاضلاب موجود یا نصب یا ارتقای سیستم‌ های فاضلاب غیرمتمرکز مجوز می‌ دهد.


• کمک‌ های بلاعوض برای برنامه ‌های تاب ‌آوری زیر ساخت ‌تامین آب و پایداری جوامع به منظور افزایش انعطاف ‌پذیری یا سازگاری سیستم ‌های آبی در برابر خطرات طبیعی، از جمله رویدادهای آب و هوایی شدید ناشی از تغییرات آب و هوا، در مجموع 500 میلیون دلار در طول پنج سال برای آب آشامیدنی و فاضلاب ارائه می دهد.


لایحه زیرساخت چه تاثیری بر آب شهری می گذارد؟


لایحه زیر ساخت به دنبال حل بسیاری از مشکلات در زمینه کیفیت آب است که بسیاری از مناطق با آن دست و پنجه نرم می کنند. در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش رود آب سالم تر و با کیفیت تر، پوست و موی سالم و همچنین تاسیسات لوله کشی بادوامی خواهیم داشت.


چنانچه احتمالا می دانید، آلودگی سرب یکی از نگرانی های مهم جوامع آمریکایی است. اگر این مشکل به درستی برطرف نشود آلودگی سرب بیشتر افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به این ترتیب مسمومیت با این ماده بیشتر خواهد شد. هدف این لایحه مقابله با مواد شیمیایی سمی موجود در آب مانند PFAS، آفت کش ها، علف کش ها و غیره نیز هست. از این رو چنین مواد شیمیایی در آب شهری کمتر خواهد بود و خطر ابتلا به سرطان، بیماری تیروئید، ناتوانی های مادرزادی و سایر عوارض سلامتی مرتبط با این مواد نیز کاهش خواهد یافت.


عدم سرمایه ‌گذاری در زیرساخت ‌های آب در جوامع کم‌ درآمد طی سال ‌های گذشته منجر به مشکلات شدید آب در بسیاری از این مناطق شده است. حتی برخی از آن ها به دلیل آسیب های قابل توجه به خطوط آب شهری و خطوط اصلی آب از منابع عمومی جدا شده اند. سرمایه ‌گذاری‌ هایی که برای این جوامع در نظر گرفته شده است می‌تواند به رساندن آب جاری به خانه‌ها و مشاغل در آن مناطق کمک کند و بسیاری از مشکلات مربوط به آب را که سال ‌ها با آن سر و کار داشته ‌اند کاهش دهد.


در نهایت با مدرن ‌سازی و بهبود زیر ساخت ‌های آب و سیستم‌ های آب آشامیدنی، کیفیت آب شهری به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. با افزایش کیفیت آب لوله کشی طول عمر لوازم و دستگاه های مصرف کننده آب نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.


حفاظت از آب مصرفی خانه


شکی نیست که بسته زیرساختی یک گام بسیار ضروری در جهت درست است. با این حال همچنان باید تمام تلاش خود را در راستای حفظ آب آشامیدنی تا زمان اجرایی شدن این طرح ها انجام دهیم. با در نظر گرفتن تمامی این موارد توصیه می کنیم روی یک دستگاه تصفیه آب خانگی سرمایه گذاری کنید تا سرب، مواد شیمیایی سمی و سایر آلاینده هایی که به منابع آب آشامیدنی هجوم می آورند را از بین ببرد.


با توجه به زیرساخت های نامطلوب سیستم شبکه آبرسانی لازم است از خود در برابر آلاینده های موجود در آب آشامیدنی محافظت کنیم. جهت دریافت خدمات مشاوره رایگان نیز قادر خواهید بود با شماره 02122228116 تماس گرفته و با کارشناسان ما در واحد فروش در ارتباط باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر