روش تنظیم فشار در دستگاه تصفیه آب خانگی

روش تنظیم فشار در دستگاه تصفیه آب خانگی

 

اغلب دستگاه های تصفیه آب خانگی مجهز به گیج فشار سنج هستند، که برای نمایش فشار آب در دستگاه به کار می رود. این فشار در مقدار آب خروجی از دستگاه بسیار موثر می باشد و لازم است که به منظور عملکرد بهتر دستگاه به مقدار آن توجه شود. همان طور که می دانید جهت تامین فشار مورد نیاز در فرایند تصفیه آب در دستگاه از پمپ استفاده می شود، تا همیشه آب خروجی از دستگاه از فشار مناسبی برخوردار باشد. اما باید بدانیم که عملکرد مخزن ذخیره آب نیز بر فشار آب تصفیه شده بسیار موثر است. به دلیل اهمیت این مساله در کارایی و عملکرد دستگاه تصفیه آب، این مقاله را به نحوه تنظیم فشار و هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی اختصاص داده ایم.

 

هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی

 

پیش از انجام فرایند هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی و مخزن دستگاه لازم است، که از نوع دستگاه تصفیه آب خود و اجزای سازنده آن اطلاعات کافی داشته باشیم. دستگاه های تصفیه آب خانگی در انواع مدل های مختلفی به بازار عرضه می شوند، برخی از انواع فاقد مخزن تصفیه آب برای ذخیره آب هستند. برای مثال دستگاه های تصفیه آب اولترافیلتراسیون (UF) معمولاً فاقد مخزن تصفیه آب می باشند. اما در سایر دستگاه تصفیه آب خانگی عمدتاً از منبع برای ذخیره آب تصفیه شده استفاده می شود. دستگاه های تصفیه آب خانگی معمولاً در هنگام نصب و راه اندازی دستگاه نیازی به هواگیری ندارند و پس از چند روز استفاده از دستگاه به طور طبیعی فشار هوای در دستگاه تصفیه آب خانگی تنظیم می شود، زیرا فشار هوای درون مخزن در هنگام تولید آن توسط سازنده تنظیم گردیده است. اما در شرایط خاصی ممکن است که دستگاه نیاز به هواگیری داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از مشکلات زیر ممکن است که دستگاه تصفیه آب خانگی به هواگیری نیاز داشته باشد:


•    دستگاه تصفیه آب به صورت یک سره کار می کند و متوقف نمی شود: اگر مقداری هوا در دستگاه تصفیه آب و در نزدیکی سنسور آن محبوس شده باشد، این مشکل می تواند بروز کند، زیرا در این حالت به دلیل وجود هوا در دستگاه تصفیه آب خانگی از افزایش فشار و تشخیص آن توسط سنسور جلوگیری می شود. برای رفع این مشکل می توان لوله آب خروجی از ممبران یا لوله ورودی سنسور را باز کرده و اجازه دهید فشار درون لوله کاهش یافته و مقداری آب به بیرون بریزد.


•    خروج آب از دستگاه با ایجاد ضربه و خروج هوا همراه است: در صورتی که مقداری هوا در لوله ها یا در مسیر فیلترهای مراحل 5 یا 6 وجود داشته باشد، خروج آب با پرتاب و همراه با مقداری هوا از دستگاه همراه خواهد بود. برای حل این مساله لازم است که آب ذخیره شده در مخزن را به طور کامل خارج کرده و اجازه دهید با کار کردن دستگاه هوای حبس شده در آن کاملاً خارج شود.


•    پمپ دستگاه کار می کند، اما آب تصفیه شده به فیلتر ممبران و شیر برداشت وارد نمی شود: اگر در مسیر ورود آب به فیلتر ممبران یا هوزینگ فیلتر ممبران مقداری هوا محبوس شده باشد، این مساله مشاهده می شود. معمولاً این مشکل هنگامی که فشار آب ورودی به دستگاه پایین باشد، اتفاق می افتد.


•    شکستن هوزینگ فیلترهای مراحل 1 تا 3: ایجاد ترک و شکستگی در هوزینگ فیلترهای پیش تصفیه می تواند به دلیل فشار بالای آب شهری و نیز به دلیل محبوس شده مقداری هوا و انبساط ناگهانی محفظه فیلتر رخ دهد. این مشکل معمولاً در دستگاه های تصفیه آب خانگی که با پمپ فشار قوی کار می کنند، رخ می دهد.


روش شارژ باد مخزن تصفیه آب خانگی

 

مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی حاوی مقادیری هوا می باشد، که این مساله موجب خروج آسان تر آب ذخیره شده از مخزن می شود. کاهش فشار هوای درون مخزن می تواند موجب بروز مشکلاتی در خروج آب تصفیه شده از دستگاه شود. اگر دستگاه تصفیه آب خانگی شما فاقد منبع ذخیره آب می باشد، کاهش فشار آب خروجی از دستگاه احتمالاً ناشی از کاهش عملکرد و کارایی فیلتر ممبران است، البته این مساله می تواند دلیل دیگری هم داشته باشد. اگر متوجه بروز این مشکل در دستگاه تصفیه آب خانگی خود شدید، به منظور شارژ مجدد باد درون منبع به روش زیر عمل کنید:


•    ابتدا شیر مخزن را باز کرده و صبر کنید تمام آب ذخیره شده در مخزن کاملاً خارج شود.
•    تلمبه را در مجزای ورود هوا به مخزن قرار داده و هوای ذخیره شده درون مخزن را افزایش دهید. احتمالاً مشاهده خواهید کرد، که مقداری آب از مخزن خارج می شود. این فرآیند را به مدت 15 دقیقه ادامه دهید، تا خروج آب از مخزن مجدداً قطع شود.
•    پس از قطع شدن خروج آب از مخزن، فرایند هوا دهی از مخزن را 15 دقیقه دیگر انجام دهید، سپس صبر کنید تا خروج آب از مخزن دوباره قطع شده و هیچ آبی در مخزن تصفیه آب باقی نماند.
•    با انجام این فرایند به صورت تقریبی فشار درون مخزن تنظیم شده است، اما استفاده از فشارسنج بدین منظور بسیار دقیق تر و بهتر است. با استفاده از فشار سنج می توانید فشار درون مخزن تصفیه آب را اندازه گیری کنید، این مقدار باید در محدوده 6 تا 8 PSI باشد.

 

فرایند هواگیری از مخزن و دستگاه تصفیه آب خانگی بهتر است توسط نیروی مجرب انجام شود، تا از هر گونه خرابی در دستگاه و تحمیل هزینه اضافی به مصرف کننده جلوگیری شود. مجموعه تصفیه آب آبین بزرگترین عرضه کننده دستگاه های تصفیه آب خانگی اورجینال و مرغوب در بازار ایران است و کلیه محصولات شامل گارانتی و خدمات پس از فروش مادام العمر می باشند. اگر دستگاه تصفیه آب خانگی شما کارکرد مناسبی ندارد یا دچار مشکل شده است، می توانید برای رفع این مشکل با کارشناسان مجرب تیم ما تماس بگیرید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر