راهکارهای از بین بردن سختی آب

راهکارهای از بین بردن سختی آب

راه حل های مختلفی برای از بین بردن سختی آب وجود دارد و معقول است که ابتدا یک نرم کننده آب داشته باشید. اما علاوه بر سختی گیر آب بسیاری از مراحل دیگر برای بهبود کیفیت آب وجود دارند. اگر در مورد تفاوت بین آب مقطر و تصفیه شده کنجکاو هستید، خواندن ادامه این مقاله را به شما توصیه می کنیم.


1- سختی گیر آب


 اگر واقعا آب سخت و تمامی مشکلات ناشی از آن را دارید، یک نرم کننده آب ممکن است عالی ترین راه حل باشد. این دستگاه ها آب را در بستر رزین برای تبادل یون های سخت با یون های نرم هدایت می کنند. این بستر رزینی یون های سخت را جذب می کند و پس از مدتی استفاده شما نیاز به تمیز کردن و احیای آن دارید. از آب نمک برای احیای رزین استفاده می شود، که هر چه خلوص بالاتری داشته باشد نتیجه بهتری در احیای رزین ایجاد می شود. در زیر انواع اصلی سختی گیرهای آب آورده شده است:


•    سختی گیرهای آب مبتنی بر نمک


نرم کننده های مبتنی بر نمک نوع رایج سختی گیرهای آب هستند. این نوع سختی گیر بسیار شناخته شده هستند و به آنها سختی گیر تبادل یونی گفته می شود، که نام آن از اجرای فرایند تبادل یونی انجام شده گرفته شده است.


•    سختی گیرهای آب بدون نمک


این موضوع را به خاطر داشته باشید که وقتی در مورد نرم شدن آب بحث می کنیم، نمک یک عنصر ضروری است. شما واقعا نمی توانید آب را بدون استفاده از نمک نرم کنید. به همین دلیل اگر چه نرم کننده های آب بدون نمک وجود دارند، اما اثر بخشی آنها به هیچ وجه به اثر بخشی انواع دیگر نمی رسد. 


این سیستم ها در واقع بهبود دهنده آب هستند و چیزی را از آب حذف نمی کنند. سختی گیرهای آب بدون نمک نیز مواد معدنی آب سخت را کاهش نمی دهند و دقیقا نرم کننده نیستند. به عبارت دقیق تر باید گفت نرم کننده آب بدون نمک نام اشتباهی است و همه نرم کننده های آب از نوعی نمک برای حذف مواد معدنی سخت از آب شما استفاده می کنند. انواع مختلفی از نرم کننده های آب بدون نمک وجود دارد، از فیلترهای ساده گرفته تا سیستم های الکترومغناطیسی.


مشکل اصلی سختی گیر آب بدون نمک این است، که کلسیم و منیزیم را از بین نمی برد، بنابر این صابون همچنان بر روی لباس ها و سطوح باقی می ماند.


•    سختی گیرهای آب دو مخزنی


این نوع سختی گیر آب به صورت دو مخزنی عرضه می شود. این نوع سختی گیر شامل دو مخزن بزرگ و یک مخزن آب نمک برای احیای رزین می باشد. چنین سیستمی تنها برای مکان هایی که مصرف آب زیادی دارند گزینه مناسبی است. 


مزیت سختی گیرهای دوقلو این است که اگر یکی از مخازن به هر دلیل نیاز به بازسازی داشته باشد، دیگری هنوز به صورت کامل کار می کند و می تواند آب سختی گیری شده را در اختیار شما قرار دهد. به طور منطقی این سیستم ها بسیار گران تر هستند، با این حال در دراز مدت مطمئنا از نتایج عالی برخوردار می شوید.


•    رسوب زدای مغناطیسی آب


این نوع سختی گیر آب، غیر معمول ترین نوع نرم کننده می باشد. این نوع سیستم نرم کننده یک سیستم شناخته شده نیست، احتمالا به این دلیل که به عنوان یک سیستم جایگزین در نظر گرفته می شود. اما با این حال این سیستم مزایای خود را دارد که بزرگ ترین آنها سرویس بدون دردسر می باشد.


رسوب زدای مغناطیسی دستگاه های الکتریکی هستند، که به هیچ وجه با سیستم لوله کشی تداخل ندارند. مهم ترین مزیت این سیستم ها این است که نیازی به نصب نیست و شیرهای بای پس و لوله کشی نیز جدا نمی شوند. تنها چیزی که نیاز دارید، مقداری سیم است که باید دور لوله های ورودی آب بپیچید. این کار باعث ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف شیر شده و آب به این ترتیب خواص معدنی خود را تغییر می دهد. سختی گیرهای مغناطیسی مانند سختی گیرهای بدون نمک چندان مفید نیستند. با این حال، از تجمع رسوب آهک در سیستم تامین آب و وسایل جلوگیری می کنند. 


2- سختی گیر آب سردوش


فیلترهای سردوشی مانند هر سیستم فیلتر دیگری هستند. در این نوع فیلترها از چندین مرحله برای از بین بردن آلودگی های آب استفاده می شود. در فیلترهای سردوشی از کربن استفاده شده است، که کلرامین، کلر و ... را از آب حذف می کند. فیلترهای ویتامین C سردوشی نیز مزیت های قابل توجهی دارند، این فیلترها در تصفیه آب کلردار که تا 99% کلر دارد، عالی هستند.


3- روش های جایگزین 


 ممکن است فکر کنید که سختی گیر آب خیلی گران است. بنابر این در این جا چند نکته جایگزین وجود دارد، که می توانید از آنها برای نرم کردن آب خانه خود استفاده کنید:


•    برای از بین بردن رسوبات از شوینده چند منظوره استفاده کنید.
•    بعد از حمام و دوش گرفتن از اسکاچ برای حذف آب باقیمانده بر روی شیرآلات و سطوح استفاده کنید.
•    در برخی از موارد نیز استفاده از سرکه برای مبارزه با گرفتگی می تواند موثر باشد.
•    هم چنین توصیه می شود از شوینده ای استفاده کنید که بتواند با آب سخت کار کند.


یکی از راه حل های از بین بردن سختی آب استفاده از رزین های سختی گیر می باشد، برند شناخته شده رزین پرولایت سال های زیادی است که به عنوان با کیفیت ترین محصول برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که شما نیز در منزل، محل کار و ... خود با مشکل آب سخت مواجه هستید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان مجموعه تصفیه آب آبین در ارتباط باشید تا برای راه حل مناسب و از بین بردن سختی آب به شما کمک کنند. با دریافت این مشاوره رایگان از سریع ترین روش برای رسیدن به بهترین انتخاب بهره مند می شوید. 

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
نظرات (1)
پهلوان
پهلوان
میخواستم اطلاعاتی در خصوص انواع سختی گیر بدست بیارم که تو این مقاله تونستم با سختی گیر و کارایی هر کدومش آشنا بشم.
ارسال نظر