راهنمای خرید فیلتر ممبران صنعتی

راهنمای خرید فیلتر ممبران صنعتی


سیستم تصفیه آب صنعتی پرکاربردترین دستگاهی است، که به منظور تصفیه آب در صنایع مختلف استفاده می شود. این دستگاه معمولاً توسط روش اسمز معکوس به تصفیه آب می پردازند، که امروزه به عنوان بهترین و قوی ترین روش تصفیه آب صنعتی محسوب می شود. در این قبیل دستگاه های صنعتی فیلتر ممبران به منزله قلب دستگاه است و بخش اصلی فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب توسط فیلتر ممبران انجام می شود. بسیاری از فیلترهای ممبران موجود در بازار نمونه های تقلبی از ممبران صنعتی هستند که این مساله خرید ممبران صنعتی را دشوار کرده است. به این خاطر در این مقاله قصد داریم به نکات مهمی در مورد خرید ممبران تصفیه آب صنعتی و نگهداری از آن به پردازیم.  

 

خرید فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی

 

فیلتر ممبران در انواع و کیفیت های مختلفی در بازار وجود دارد. با افزایش قیمت ارز بسیاری از فروشندگان فیلترهای ممبران تقلبی و گاهاً استفاده شده را به عنوان ممبران اصلی و مرغوب به بازار عرضه می کنند. درحالی که همانطور که می دانیم استفاده از فیلتر ممبران نامرغوب می تواند عملکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی را با مشکل جدی مواجه کند. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل لازم است که در هنگام خرید ممبران و تشخیص ممبران اصلی و مرغوب به نکات زیر توجه شود:


•    فیلتر ممبران خود را از فروشگاه های تصفیه آب معتبر خریداری کنید، همچنین شناخت برترین برندهای ممبران تصفیه آب به شما در خرید و انتخاب بهتر کمک می کند. 
•    فیلترهای ممبران بی کیفیت غالباً بسته بندی مناسبی ندارند و گاهی مشاهده می شود که ظاهراً پیش از این کارتن ممبران باز شده و مجدداً توسط چسب بسته بندی شده است.
•    یکی از نشانه های تشخیص فیلتر ممبران اصلی، تعداد لایه های ممبران است. برای اطمینان بیشتر بهتر است که مشخصات فنی فیلتر ممبران مورد نظر را دانلود کرده و آن را محصول خریداری شده مطابقت دهید.
•    در بسته بندی فیلترهای ممبران اورجینال از مواد نگهدارنده خاصی استفاده می شود، پس از بسته بندی ممبران اصلی بوی ماده نگهدارنده به مشام می رسد. این مواد از رشد میکروب ها بر سطح فیلتر ممبران جلوگیری می کند.
•    فیلتر ممبران اورجینال غالباً وزن بیشتری نسبت به ممبران تقلبی دارد.
•    استفاده از مواد نگهدارنده در بسته بندی فیلتر ممبران امری ضروری است. در حالی که در ممبران های تقلبی معمولاً از این مواد استفاده نمی شود و گاهی در کناره های فیلتر مقدار کمی جلبک به رنگ سبز دیده می شود.
•    بر روی کارتن ممبران های اصلی غالباً سریال نامبری (Serial number) وجود دارد که می توان آن را از شرکت سازنده ممبران استعلام گرفت.


تصفیه آب به روش اسمز معکوس

 

فرایند اسمز معکوس در جهت مخالف با فرایند طبیعی اسمزی صورت می گیرد. در فرایند اسمز حلال به طور طبیعی از محلول رقیق به سمت محلول غلیظ حرکت می کند. در این پدیده در مرز میان این دو محلول نوعی غشای نیمه نفوذپذیر (نیمه تراوا) وجود دارد و این فرایند از طریق این غشا صورت می گیرد. اما در فرایند اسمز معکوس، ما قصد داریم که محلول رقیق را رقیق تر و غلظت محلول غلیظ را نیز افزایش می دهیم، به این معنی که میزان املاح موجود در آب تصفیه شده کاهش یافته و به پساب منتقل شود. فرایند اسمز معکوس در جهت عکس فرایند طبیعی صورت می گیرد، بنابراین برای تصفیه آب به روش اسمز معکوس به مصرف انرژی و پمپاژ آب با فشار بالا نیازمند هستیم. به این خاطر آب پیش از ورود به فیلتر ممبران ابتدا توسط پمپ تصفیه آب به سیستم اسمز معکوس پمپاژ می گردد.

 

نگهداری فیلتر ممبران صنعتی

 

بخش مهمی از فرایند نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی به نکات مهمی در نگهداری از فیلتر ممبران اختصاص دارد. این اصول مهم توسط شرکت سازنده ممبران فیلمتک یعنی کمپانی DOW بیان شده است و لازم است که در هنگام استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی همواره مورد توجه قرار بگیرند:


•    فیلتر ممبران اصل و مرغوب پس از 24 تا 48 ساعت استفاده در فیلتراسیون آب به پایداری خواهد رسید و مطابق با شرایط عملیاتی که توسط شرکت سازنده به عنوان مشخصات آن بیان شده است، عمل می کند. بنابراین لازم است که پس از گذشت این زمان عملکرد فیلتر ممبران مورد بررسی قرار بگیرید.
•    شوک های هیدرولیکی و ورود بیش از حد آب خوراک به ممبران می تواند موجب آسیب به دستگاه و فیلتر ممبران شود، بنابراین جهت افزایش طول عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی ضروری است که این عوامل در دستگاه به حداقل برسد.
•    اگر قصد استفاده نکردن و خاموشی سیستم اسمز معکوس برای مدت زمانی را دارید، فیلترهای ممبران در محلول های نگهدارنده مناسب قرار دهید. این امر از رشد میکروب ها در ممبران جلوگیری می کند.
•    پیش از راه اندازی دستگاه تصفیه آب صنعتی از آب بندی اتصالات دستگاه و کالیبره بودن ابزارهای بکار رفته در دستگاه مطمئن شوید.
•    پیش از نصب فیلتر ممبران در دستگاه، شرایط کاری و دستورالعملی سازنده ممبران را با دقت مطالعه کنید.

 

شرکت تصفیه آب آبین بزرگترین عرضه کننده فیلتر ممبران صنعتی اصل در بازار ایران است که به صورت مستقیم از سازنده ممبران وارد می شود. اگر قصد خرید فیلتر ممبران اصل فیلمتک را دارید برای دریافت مشاوره رایگان و خرید آسان از مجموعه آبین با کارشناسان تصفیه آب آبین تماس تلفنی برقرار کنید.

منبع: www.abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر