دستگاه تصفیه آب چگونه کار می کند؟

دستگاه تصفیه آب چگونه کار می کند؟

دستگاه‌های تصفیه آب، با توجه به داشتن عملکرد مطلوب برای از بین بردن آلاینده‌های آب، در بسیاری از صنایع و البته به صورت خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها، در انواع مختلفی طراحی و تولید شده و کاربردهای متفاوتی با توجه به این موضوع دارند. چگونگی عملکرد دستگاه تصفیه آب، با توجه به عملکرد و بازدهی بسیار مناسب، برای افراد زیادی جالب است. 

در ساختار دستگاه‌ تصفیه آب، از قطعات و مراحل زیادی استفاده می‌شود که در تکمیل روند تصفیه آب و افزایش کیفیت آب ورودی به سیستم تاثیرگذار هستند. در ادامه مراحل و عملکرد دستگاه‌های تصفیه آب مورد بررسی قرار می‌گیرد، در صورت تمایل برای داشتن اطلاعات در زمینه عملکرد دستگاه تصفیه آب، ادامه مطلب را مطالعه کنید. 


مراحل تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO)


در ساختار دستگاه تصفیه آب، از قطعات و مراحل مختلفی استفاده می‌شود که برخی از آنها را در ادامه بررسی می‌کنیم.


1- پیش تصفیه 


در پیش تصفیه دستگاه‌های تصفیه آب، از فیلترهای پیش تصفیه مثل فیلترهای الیافی و کربنی استفاده می‌شود. اهمیت فیلترهای پیش تصفیه، به صورتی است که از ورود ذرات معلق به فیلترهای اصلی در سیستم تصفیه آب جلوگیری می‌کند. فیلترهای الیافی می‌توانند ذرات معلق و گل و لای را در آب از بین ببرند. این موضوع در کنار داشتن تاثیر مطلوب در افزایش شفافیت آب، در پیشگیری از ورود ذرات معلق به فیلترهایی مثل فیلترهای کربنی و ممبران‌ها موثر است. 

یکی دیگر از فیلترهای استفاده شده در پیش تصفیه، فیلترهای کربنی هستند. فیلترهای کربنی در نوع کربن گرانول و بلاک در سیستم تصفیه آب به‌کار می‌روند. فیلترهای کربن گرانول و بلاک، توانایی از بین بردن آلاینده‌هایی را مثل کلر، برخی فلزات سنگین و بو و طعم بد آب دارند. ورود کلر به ممبران‌های اسمز معکوس، باعث خرابی آنها می‌شود، به همین دلیل استفاده از فیلترهای کربنی برای از بین بردن کلر در پیش تصفیه اهمیت زیادی دارد. 

مراحل تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس


2- ممبران


با خروج آب از فیلترهای پیش تصفیه، جریان به فیلتر ممبران به عنوان چهارمین مرحله فیلتراسیون وارد می‌شود. ممبران، اصلی‌ترین و دقیق‌ترین عملکرد را برای از بین بردن آلاینده‌های آب دارد. در واقع، کل عمکلرد سیستم تصفیه آب اسمز معکوس، به ممبران بستگی دارد. فیلترهای ممبران دارای تنوع بالایی هستند، با این حال در سیستم تصفیه آب خانگی از نوع اسمز معکوس استفاده می‌شود که دقت بالایی برای تصفیه آب دارد. دقت فیلتر ممبران به اندازه 99.99 درصد و خروجی آن، آبی کاملا خالص است. 

طراحی ممبران اسمز معکوس به صورتی است، که دارای روزنه‌هایی به اندازه 0.0001 میکرون است. می‌توان تصور کرد که باعث ورود  آب به این فیلتر، روند تصفیه آب کمی زمان‌بر می‌شود. آب از این فیلتر، به صورت قطره‌ای خارج می‌شود و با توجه به این، برداشت حتی 1 لیوان آب، زمان زیادی می‌برد. برای برطرف کردن این مشکل  در سیستم تصفیه آب، از تانک برای ذخیره آب استفاده می‌شود. 

با توجه به نکته‌ای که گفته شد، آب خروجی از فیلتر ممبران به تانک تصفیه آب وارد می‌شود. تانک‌های تصفیه آب، دارای انواع مختلفی با توجه به حجم و جنس بدنه هستند. به این موضوع توجه داشته باشید، که استفاده از مخزن با سطح کیفی بالا اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در کیفیت آب تصفیه شده تاثیرگذار باشد. به همین دلیل هنگام خرید سیستم تصفیه آب خانگی، به جنس و کیفیت مخزن توجه داشته باشید. 


3- سایر فیلترها 


آب خروجی از مخزن، باید به فیلتر پست کربن وارد شود. در این فیلتر از کربن اکتیو استفاده شده که می‌تواند بوی ناشی از ذخیره آب در مخزن تصفیه آب را از بین ببرد. البته ذخیره آب در مخزن، الزاما باعث ایجاد بوی بد نمی‌شود، با این حال استفاده از فیلتر پست کربن می‌تواند از بروز هر گونه مشکل جلوگیری کند. در ادامه، از فیلتر مینرال استفاده می‌شود که املاح مفید برای بدن را به آب اضافه می‌کند. 

تصفیه آب با استفاده از فیلتر ممبران اسمز معکوس که دارای دقت 99.99 درصد است، می‌تواند باعث تلخی آب و البته حذف کامل املاح شود. وجود برخی از این املاح برای بدن مفید است، به همین دلیل با افزودن فیلتر مینرال می‌توان این املاح را به صورت کنترل شده به آب افزود و باعث بهتر شدن طعم آب شد. دقت کنید که فیلتر مینرال به هیچ عنوان باعث زیاد شدن سختی آب نمی‌شود و تاثیری در این موضوع ندارد. 

در بسیاری از سیستم‌های تصفیه آب، بعد از فیلتر مینرال از فیلترهایی هم مثل UV، اکسیژن ساز و قلیایی استفاده می‌شود. فیلتر UV در از بین بردن آلاینده‌های میکروبی موثر است و استفاده از آن در مکان‌هایی که میزان این نوع آلاینده‌ها زیاد است توصیه می‌شود. فیلترهای قلیایی و اکسیژن ساز هم می‌توانند در افزایش خواص پزشکی آب تاثیر بسیار مطلوبی داشته باشند. 


در دستگاه تصفیه آب از چه قطعاتی استفاده می‌شود؟


مراحلی که گفته شد، روند تصفیه آب به صورت کاملا خلاصه است با این حال، برای ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه عملکرد سیستم تصفیه آب، به بررسی برخی از مهم‌ترین قطعاتی که در دستگاه به‎‌کار می‌روند می‌پردازیم:


1- هوزینگ‌های پیش تصفیه 


فیلترهای پیش تصفیه، از نوع کارتریجی هستند، یعنی برای استفاده از این فیلترها نیاز به هوزینگ می‌باشد. هوزینگ، نوعی محفظه است که برای قرارگیری فیلترهای کارتریجی در سیستم‌های تصفیه آب به‌کار می‌رود. معمولا در ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی، اولین هوزینگ به صورت شفاف و دو هوزینگ دیگر از نوع مات هستند. 


2- پمپ


آب ورودی به فیلتر ممبران باید فشار لازم را داشته باشد تا روند تصفیه آب به درستی انجام شود. به همین دلیل در این سیستم‌‌ها از پمپ پیش از فیلتر ممبران استفاده می‌شود. 

در دستگاه تصفیه آب از چه قطعاتی استفاده می‌شود؟


3- هوزینگ ممبران


ممبران را هم باید در هوزینگ تعبیه کرد، با این حال، شکل و نوع هوزینگ ممبران با فیلترهای پیش تصفیه متفاوت است. این هوزینگ به صورتی تولید می‌شود که در برابر فشار بالای آب ورودی به ممبران مقاومت بالایی داشته باشد. 


4- ترانس


مثل سایر وسایل و تجهیزات برقی، در سیستم تصفیه آب هم از ترانس برای کمتر کردن ولتاژ برق شهری استفاده می‌شود.


5- شیر برداشت


قابل درک است که برای برداشت آب از سیستم تصفیه آب، نیاز به شیر مجزا است. این شیر برداشت روی سینک تعبیه شده و بهتر است از جنس استیل باشد. 


6- اتصالات


برای نصب هوزینگ‌ها و شیلنگ در سیستم نیاز به استفاده از اتصالات است. اتصالات دستگاه تصفیه آب، معمولا از فیتینگی می‌باشند که وصل و جدا کردن آنها بسیار راحت است. 


7- شاسی


تمام قطعات و تجهیزات استفاده شده در سیستم تصفیه آب، روی شاسی قرار می‌گیرند. شاسی دستگاه تصفیه آب، بهتر است محکم و در برابر شرایط محیطی مقاومت لازم را داشته باشد. 


8- سایر تجهیزات


در سیستم تصفیه آب از قطعات دیگری هم مثل شیر برقی، سوئیچ فشار بالا و ... استفاده می‌شود.

 
«سایت آبین، با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه ساخت و فروش دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و صنعتی، این فرصت را در اختیار شما قرار داده است، تا از طریق تماس تلفنی با کارشناسان در ارتباط باشید. در صورت تمایل برای خرید محصول و نیاز به دریافت مشاوره، با شماره 02122228116 تماس بگیرید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
رئوفی
رئوفی
مراحل دستگاه تصفیه آب چقدر طولانی هستش دیگه بعد از گذشت این همه مراحل به نظرم آبی که بهمون میده عاری از هر گونه میکروب و بیماری باشه.
ارسال نظر