درایو در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

درایو در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

در ساختار دستگاه تصفیه آب صنعتی RO، از فیلترهای ممبران اسمز معکوس استفاده می‌شود که به فشار اسمزی برای تصفیه آب نیاز دارند. به همین دلیل، در سیستم تصفیه آب صنعتی RO، از پمپ‌هایی با قدرت بالا به‌کار می‌رود. این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را در سیستم به دنبال داشته باشد. 

قدرت پمپ‌های RO به اندازه‌ای است که بالافاصله بعد از شروع، ضربه بدی را به فیلترهای ممبران RO و سایر قطعات وارد می‌کند. برای تداوم عملکرد سیستم تصفیه آب RO، استفاده از این پمپ‌ها با قدرت بالا لازم است. با این حال، نیاز به استفاده از قطعاتی است که می‌تواند از خرابی فیلترهای ممبران و قطعاتی مثل اتصالات و فیلترهای FRP جلوگیری کند. 

در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO، برای کاهش قدرت اولیه پمپ‌ از قطعه‌ای به اسم درایو تصفیه آب صنعتی و یا سافت استارتر استفاده می‌شود. در حال حاضر به‌کارگیری درایو کاربرد بیشتری دارد، در ادامه به بررسی دقیق آنها می‌پردازیم.


درایو، راه‌حلی برای جلوگیری از ایجاد ضربه قوچ در ممبران RO


در دستگاه تصفیه آب صنعتی از پمپ‌هایی استفاده می‌شود که قدرت بسیار بالایی دارند. هر چقدر دستگاه تصفیه آب صنعتی RO، بزرگ‌تر باشد پمپ قدرتمندتری در ساختار آن به‌کار می‌رود، این پمپ سه فاز و در مواردی حتی تا 15 کیلو وات قدرت دارد. 

بعد از روشن شدن تابلو برق، پمپ راه می‌افتد که باعث افزایش فشار آب به صورت ناگهانی می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث ضربه ناگهانی به فیلتر FRP یا ممبران می‌شود. این موضوع، به ضربه قوچ منجر می‌شود که خرابی ممبران و سایر قطعات را به دنبال دارد. شدت ضربه قوچ به اندازه‌ای است که حتی در یک بار هم می‌تواند باعث خرابی پرشروسل و حتی ممبران‌ها شود. 

در مواردی هم بروز ضربه قوچ، باعث خورد شدن و نابودی فیلتر FRP می‌شود. یکی دیگر از تاثیراتی که بروز ضربه قوچ می‌تواند داشته باشد، لرزش شدید اتصالات و نشتی آب است. نشتی آب می‌تواند باعث بروش مشکلات بیشتری در دستگاه تصفیه آب صنعتی شود. 

درایو تصفیه آب صنعتی، قدرت استارت موتور را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، برای مثال باعث می‌شود که در شروع سیستم تصفیه آب، توان پمپ به اندازه 10 درصد باشد و در ادامه قدرت آن آرام آرام افزایش پیدا می‌کند. 


درایو یا سافت استارتر، استفاده از کدام در سیستم بهتر است؟

 

درایو یا سافت استارتر، استفاده از کدام بهتر است؟
 

پیش‌تر کارشناسان از سافت استارتر برای کاهش قدرت اولیه پمپ RO استفاده می‌کردند، این موضوع تا حد زیادی در جلوگیری از بروز ضربه قوچ تاثیر گذار بود. در حال حاضر، راه‌حل‌های جدیدی در دسترس هستند که به طور ویژه برای کاهش قدرت موتور استفاده می‌شوند. یکی دیگر از کاربردی‌ترین قطعات در سیستم تصفیه آب، درایو است. 

درایو کارایی و قدرت بالاتری داشته و روش حرفه‌‌ای‌تری برای استفاده در سیستم تصفیه آب RO محسوب می‌شود. در واقع درایو تصفیه آب صنعتی، دارای عملکرد دقیق‌تری برای کنترل قدرت پمپ دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) است. 


مزایای استفاده از درایو در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO


برای اینکه مزایا و اهمیت استفاده از درایو را به صورت خلاصه بدانید در ادامه به بررسی مهم‌ترین مزایای استفاده از درایو در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO می‌پردازیم:


1-  با تعبیه درایو تصفیه آب صنعتی در سیستم تصفیه آب، می‌توان از خرابی و شکستن فیلتر FRP جلوگیری کرد. فیلترهای FRP، با استفاده در دستگاه تصفیه آب صنعتی، تاثیر بسیار مطلوبی در افزایش کیفیت آب دارند. در ساختار این فیلترها، از رزین‌های تبادل یونی استفاده می‌شود. 
2- عملکرد درایو به صورتی است که نسبت به روش‌های قدیمی‌تر مثل سافت استارتر، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. سیستم‌های تصفیه آب صنعتی RO، انرژی زیادی را مصرف کرده و کاهش مصرف انرژی می‌تواند یک عامل بسیار مهم در ساختار آنها محسوب شود. 
3- درایو نصفیه آب صنعتی می‌‎تواند سرعت موتور را با توجه به نیاز برنامه تغییر دهد. در واقع این نوع قطعات قابل تنظیم هستند. 
4- کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از خرابی قطعات، باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. 
5- یکی از تاثیراتی که استفاده از درایو تصفیه آب صنعتی می‌تواند به دنبال داشته باشد، نشتی آب است. 

 

مزایای استفاده از درایو در دستگاه تصفیه آب صنعتی RO


«سایت www.abin.ir در کنار ارائه محصولات تصفیه آب صنعتی و تصفیه آب نیمه صنعتی با برندهای مختلف، این فرصت را برای شما فراهم کرده است تا از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب در ارتباط باشید. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا، با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.»
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 3
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (3)
مریم
مریم
من دنبال اطلاعاتی در مورد نقش درایو در دستگاه تصفیه آب بودم. اینجا خیلی کامل و دقیق همه مطالبی که میخواستم رو توضیح داده بودین.
زیوری
زیوری
منم دنبال پمپ های هستم که داخل دستگاه تصفیه آب صنعتی بندازم تا خیلی خوب کار کنه. این سایت رو هم می‌خوام بررسی کنم به نظرم محصولات خیلی خوبی داشته باشه
زهرا امانی
زهرا امانی
باسلام ممنون از سایتتون که برندهای مختلف رو معرفی میکنید و بابت هر کدوم معایب و مزایا رو عنوان میکنید مخصوصا اینکه باتوجه به محل و‌شرایط بهترین محصول رو معرفی میکنید
ارسال نظر