تست TDS آب آشامیدنی بعد از خرید دستگاه تصفیه آب لازم است؟ 

تست TDS آب آشامیدنی بعد از خرید دستگاه تصفیه آب لازم است؟ 

یکی از رایج ترین پرسش هایی که بعد از خرید دستگاه های تصفیه آب خانگی ممکن است برای شما ایجاد شود این است که آیا باید TDS آب آشامیدنی را بعد از خرید دستگاه تست کنیم؟ این موضوع تا چه اندازه می تواند نشان دهنده عملکرد درست و دقیق دستگاه تصفیه آب باشد؟

طرح این پرسش ها نشان می دهد که شما تا حدودی با ساختار و عملکرد دستگاه های تصفیه آب خانگی RO آشنا هستید. در واقع می دانید که دستگاه های تصفیه آب خانگی RO می توانند باعث کاهش TDS آب و تنظیم آن در محدوده استاندارد شوند. با این وجود به نظر شما آیا TDS کم یا زیاد آب خروجی از دستگاه های تصفیه آب خانگی، می تواند نشان دهنده وجود مشکل در ساختار دستگاه باشد؟

برای پاسخ دادن به این پرسش ها و اهمیت تست TDS آب خروجی از دستگاه های تصفیه آب خانگی شما را به مطالعه ادامه مطلب دعوت می کنم.

یکی از رایج ترین روش های اندازه گیری سطح کیفی آب، آزمایش TDS آن است. TDS مخفف کل مواد جامد محلول را نشان می دهد، که تمام مواد آلی و معدنی را در آب مشخص می کند. حجم زیادی از آلاینده های آب در TDS خلاصه می شود، با این حال TDS تعیین کننده تمام آلاینده های آب نیست. در واقع سطح کیفی آب به وجود پارامترهای دیگری هم بستگی دارد و آلاینده های دیگری هم می توانند کیفیت آب را تحت تاثیر قرار بدهند. بنابراین در آب آشامیدنی می تواند آلاینده های دیگری هم وجود داشته باشد که با آزمایش TDS مشخص نمی شود. 

در کنار کاهش TDS آب، استفاده از دستگاه های تصفیه آب می تواند مشکلات دیگری را هم برطرف کند. با تمام این عواملی که گفته شد آزمایش TDS آب آن چنان هم بی اهمیت نیست و ارزیابی آن می تواند نشان دهنده بروز برخی مشکلات در ساختار دستگاه تصفیه آب باشد. 


TDS آب چیست؟


بسیاری از ما تنها با مفهوم کلی TDS آشنا هستیم و دقیقا می دانیم که میزان TDS آب مشخص کننده چه پارامترهایی است. TDS میزان مواد آلی و معدنی آب را نشان می دهد و شامل ترکیبات آلی محلول، ترکیبات معدنی، نمک ها، مواد معدنی و یون ها می شود. TDS مترها، رسانایی آب را برحسب یک قسمت در میلیون (ppm) نشان می دهند، که معادل با اندازه گیری جرم آلاینده های موجود در هر لیتر آب می باشد. در صورتی که میزان TDS آب شما به اندازه 600 تا 1000 ppm است، این موضوع می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. 

سازمان EPA ،TDS آب را به عنوان یک آلاینده ثانویه عنوان کرده است و بیان می کند که کاهش آلاینده های ثانویه آب ضروری نیست. با این حال TDS بالای آب می تواند خطرات زیادی را برای سلامتی به دنبال داشته باشد. برایفهم راحت تر این موضوع می توان از مثال آب های اسیدی استفاده کرد. مصرف آب اسیدی نمی تواند خطرات زیادی را برای سلامتی ندارد، با این حال آب های اسیدی خورنده هستند و می توانند باعث خرابی لوله کشی شوند. سختی آب هم نمی تواند در کوتاه مدت خطرات بسیار زیادی را برای شما ایجاد کند، اما TDS بالای آب می تواند بروز آسیب را به سیستم لوله کشی ساختمان در پی داشته باشد. در کنار این موضوع نوشیدن آب با TDS بالا در طولانی مدت می تواند مشکلاتی را مثل سنگ کلیه، خشکی مو و پوست و... ایجاد کند. 


چرا بسیاری از افراد TDS آب را اندازه گیری می کنند؟


تست TDS آب یکی از روش های ساده اندازه گیری کیفیت آب است و بسیاری از افراد می توانند با داشتن ابزار TDS متر، میزان TDS آب را مشخص کنند. اگر TDS آب از یک مقدار مثلا 1000 ppm بیشتر شود، سطح کیفی آب نامطلوب است و می تواند مملو از جامدات محلولی باشد که در بسیاری موارد می توانند برای سلامتی شما خطراتی را به دنبال داشته باشند. 

با توجه به نکاتی که گفته شد می توان فهمید که چرا اندازه گیری TDS آب اهمیت زیادی دارد. با این حال استفاده از کیت های آزمایش کامل آب می تواند نشان دهنده سطح کیفی آب به صورت دقیق باشد. در کنار این می توانید با کمی جستجو متوجه سطح کیفی آب در محل زندگی خود شوید. 


چرا TDS آب تصفیه شده با آب لوله کشی یکسان است؟


 اگر از یک دستگاه تصفیه آب که تنها دارای فیلترهای پیش تصفیه است استفاده می کنید، نباید انتظار داشته باشید که میزان TDS آب کاهش پیدا کند. فیلترهای پیش تصفیه آب شامل فیلترهای کربنی و الیافی می شوند. فیلترهای الیافی توانایی حذف آلاینده های فیزیکی را دارند و فیلترهای کربنی باعث حذف آلاینده هایی مثل کلر می شوند. زدودن این آلاینده ها در آب نمی تواند تاثیری را در کاهش TDS داشته باشد. 

سیستم های تصفیه آب RO با عبور دادن از غشای نیمه تراوا باعث حذف کامل آلاینده ها می شوند. در واقع منافذ غشای اسمز معکوس به اندازه ای کوچک است که می تواند باعث جلوگیری از عبور ذرات محلول شود. این غشای نیمه تراوا در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی، همان فیلترهای ممبران است. فیلترهای ممبران می توانند باعث کاهش TDS آب شوند و از مهم ترین فیلترها در ساختار دستگاه های تصفیه آب هستند. با این حال اگر TDS آب خروجی از دستگاه تصفیه آب شما، با میزان TDS آب لوله کشی یکسان است، می تواند نشان دهنده وجود مشکل در ساختار دستگاه تصفیه آب باشد. یکی از مهم ترین مشکلاتی که می تواند باعث شود دستگاه تصفیه آب شما عملکرد مطلوبی برای کاهش TDS آب نداشته باشد خرابی فیلترهای ممبران است. در این زمینه تعویض فیلترهای ممبران می تواند راهکار مناسبی باشد. 


بررسی عملکرد سیستم های تصفیه آب


بسیاری از افراد تصور می کنند که باید عملکرد سیستم های تصفیه آب مختلف را با اندازه گیری میزان TDS بسنجند. با این حال تنها برای اطمینان از عملکرد سیستم هایی که کارکرد آنها باعث کاهش پارامترهای موثر در TDS آب می شوند می توان TDS را اندازه گیری کرد. برخی از این سیستم ها شامل سیستم های سختی گیر رزینی، سیستم های تصفیه آب RO و... می شوند. برای سنجش عملکرد سیستم های تصفیه آب می توانید طبق موارد زیر عمل کنید.


سیستم های سختی گیر رزینی


سختی گیرهای رزینی، از طریق فرایند تبادل یونی می توانند باعث کاهش سختی آب شوند. استفاده از این سیستم ها در ورودی ساختمان ها و برای جلوگیری از ایجاد رسوب در سیستم های لوله کشی کاربرد بالایی دارد. برای سنجش عملکرد سیستم های سختی گیر رزینی می توانید میزان TDS آب را اندازه گیری کنید. اگر TDS آب خروجی از سیستم های سختی گیر رزینی بالاتر از 60 ppm است، ممکن است مشکلی در عملکرد آن وجود داشته باشد که برای حل این مشکل می توانید از افراد متخصص و آموزش دیده کمک بگیرید.


خنثی کننده های اسیدی


خنثی کننده های اسیدی باعث افزایش PH آب می شوند و آن را به آب قلیایی تبدیل می کنند. آب های اسیدی خورنده هستند و می توانند به سیستم لوله کشی ساختمان آسیب وارد کنند. لکه های سبز آبی که گاهی روی شیرآلات ایجاد می شوند نشان دهنده جریان آب اسیدی می باشند. 


فیلترهای کربنی


اصلی ترین کارکرد فیلترهای کربنی برای حذف رنگ، بو و طعم آب است. رنگ، بو و طعم نامطبوع آب می تواند نشان دهنده عدم کارکرد درست فیلترهای کربنی باشد. در تصفیه خانه ها از کلر برای از بین بردن آلاینده های میکروبی استفاده می شود، فیلترهای کربنی می توانند کلر را از آب حذف کنند. در صورتی که طعم ناخوشایند کلر را احساس کردید، بررسی عملکرد فیلترهای کربنی توصیه می شود. تعویض به موقع فیلترهای کربنی که طول عمر آنها به اندازه 6 ماه است می تواند برای داشتن بهترین عملکرد فیلترهای کربنی کمک کننده باشد. 


دستگاه تصفیه آب RO


عملکرد سیستم های تصفیه آب RO را می توانید با اندازه گیری TDS تست کنید. اگر TDS آب خروجی از دستگاه تصفیه آب بسیار بالاست، بررسی عملکرد دستگاه و فیلترهای ممبران توصیه می شود. خرابی فیلترهای ممبران یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند باعث افزایش TDS آب شود.  


«وب سایت آبین در کنار ارائه محصولات تصفیه آب صنعتی با بالاترین سطح کیفی و برندهای مختلف، امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان تصفیه آب، از طریق مراجعه به abin.ir با کارشناسان مجموعه ما از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر