بلندترین و عریض ترین آبشارهای جهان کدام اند؟

بلندترین و عریض ترین آبشارهای جهان کدام اند؟

آبشار، پدیده ای زمین شناسی است که آب رودخانه ها از ارتفاع با سرعت زیادی به دره می ریزد. آبشار یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی و گردشگری می باشد که در کنار این، تاثیر زیادی در تعدیل آب و هوا دارد. این پدیده طبیعی را می توان بر اساس پارامترهای مختلف مثل بزرگترین، خطرناک ترین و بلندترین دسته بندی کرد و نکته قابل توجه این است که آبشارها معمولا در مناطق دور افتاده ای قرار گرفته و دسترسی به آن ها سخت است.

معمولا هیچ استانداردی برای اندازه گیری آبشارها در جهان و مشخص کردن بلندترین آبشار جهان وجود ندارد، به همین دلیل رتبه بندی آبشارها بر اساس ارتفاع کاملا نسبی و حدودی می باشد. علاوه بر این ممکن است آبشارهایی در جهان وجود داشته باشند که به دلیل دور افتاده بودن، از وجود آنها خبر نداشته باشیم. به همین دلیل لیست بلندترین آبشار جهان، طبق داده های دقیق به دست نیامده است. نیاگارا، در در رتبه نخست بلندترین آبشار جهان قرار گرفته است. در ادامه به بررسی بزرگترین و بلندترین آبشارهای جهان می پردازیم.

 

بلندترین آبشارهای جهان به ترتیب ارتفاع

 

لیست بلندترین آبشار جهان به ترتیب ارتفاع شامل موارد زیر می شود: 


آبشار نیاگارا، بلندترین آبشار جهان


این آبشار در مرز بین کانادا و آمریکا قرار گرفته و در کنار این که بلندترین آبشار جهان است، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری جهان هم محسوب می شود. جریان آب در نیاگارا همواره در حال تغییر می باشد، اما بیشترین میزان جریان آب در نیاگارا مربوط به ماه های ژوئن، جولای و آگوست است. نکته جالب این است که امروزه در زمینه مالکیت بلندترین آبشار جهان اختلاف نظرهای زیادی بین کشورهای آمریکا و کانادا وجود دارد.

البته در سال 1819 این دو کشور، مرزی را برای مالکیت آبشار مهم نیاگارا تعیین کردند که بعد ها به دلیل سرعت بالای آبشار از بین رفت. بلندترین آبشار جهان، نیاگارا، به دلیل وسعت از سه آبشار کوچک تر به اسم های آبشار کانادایی، آمریکایی و لونا تشکیل شده است. یکی از جالب ترین نکات در مورد آبشار نیگارا این است که اگر در سمت کانادایی آبشار قرار بگیرید، می توانید رنگین کمان نیاگارا را مشاهده کنید که یکی از شگفت انگیزترین منظره های بلندترین آبشار جهان است.

آبشار نیاگارا علاوه بر این که تاثیرات زیادی در گسترش گردشگری و درآمدزایی برای دو کشور کانادا و آمریکا دارد، در تعدیل آب و هوای این دو کشور هم اثرگذار است. بلندترین آبشار جهان، 12000 سال عمر دارد و در طول 200 سال بعد از کشف شدن به یکی از مهم ترین مناطق گردشگری در کشور آمریکا و کانادا تبدیل شد. 


آبشار ویکتوریا


از زیباترین آبشارهای دنیاست که در جنوب قاره آفریقا و در مرز زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است. آبشار ویکتوریا توسط دیوید لیوینگستون کاشف مشهور اسکاتلندی در سال 1855 کشف شد. ارتفاع آبشار ویکتوریا 108 متر و یکی از عریض ترین آبشارهای جهان محسوب می شود.

ویکتوریا از آبشارهای فصلی است و میزان آب در این آبشار بسته به بارش ها در طول سال دارد. اما در کنار این برخی کارشناسان تخمین می زنند که در هر دقیقه 600 میلیون لیتر مکعب آب به زمین می رسد. این آبشار به دلیل تاثیرات بسیار مطلوبی که در تعدیل آب و هوا دارد، در سال 1989 به عنوان یکی از مهم ترین میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. 


آبشار آنجل


آنجل از بلندترین آبشارهای جهان است که در پارک ملی کانایما در ونزوئلا قرار گرفته و یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای دنیا محسوب می شود، آب در آبشار آنجل از باران تامین می شود و در فصل های مختلف میزان آب در این آبشار متفاوت است. این آبشار در سال 1933 توسط جیمز کرافورد آنجل کشف شد، به این صورت که جیمز آنجل در حال پرواز بر فراز کوه های اطراف آبشار بود و بعد از این که هواپیما دچار نقص فنی شد حدودا یازده روز طول کشید تا به شهر برسد. این موضوع باعث شد تا جیمز آنجل آبشار شگفت انگیز آنجل را کشف کند. آنجل به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای جهان شناخته شده است.

 

آبشار آنجل


آبشار توگلا 


توگلا، در لیست بلندترین آبشار جهان، در رتبه دوم قرار می گیرد و در کتاب گینس ثبت شده است. این آبشار یکی از شگفتی های دنیا می باشد که در آفریقای جنوبی واقع شده است. آبشار توگلا مجموعه ای از آبشارهای فصلی می باشد که در پارک ملی سلطنتی ناتال و در آفریقای جنوبی واقع شده است. آبشار توگلا دارای ارتفاع 948 متر و یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری در جهان است. در کنار تمام این ها هنوز عده ای زیادی معتقدند که توگلا بلندترین آبشار جهان است، اما طبق گفته کارشناسان توگلا دومین آبشار مرتفع در جهان می باشد. 


آبشار اینگا


این آبشار در رودخانه کنگو واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار گرفته و دارای قسمت های مختلفی است. آبشار اینگا با هزاران کانال که به وسیله صخره های بزرگ و کوچک از هم جدا می شوند شکل گرفته است. 


آبشار جاگ


یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعی در کشور هند می باشد و از چهار شاخه تشکیل شده است. آبشار جاگ حدودا 253 متر ارتفاع دارد و در تصور عده ای یکی از ترسناک ترین آبشارهای جهان محسوب می شود. این آبشار از چهار قسمت اصلی تشکیل شده و هر چند بلندترین آبشار در هند محسوب نمی شود اما یقینا یکی از زیباترین آبشارهای هند است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. در کنار این آبشار جاگ تاثیرات بسیار مطلوبی را در آب و هوای مناطق اطراف دارد و از مهم ترین آبشارهای کشور هند محسوب می شود.


آبشار گولفوس


این آبشار در یکی از کشورهای شمال اروپا در ایسلند است، آبشار گولفوس یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری می باشد که سالانه میلیون ها نفر از آن بازدید می کنند. گولفوس یا آبشار طلایی از دومین یخچال طبیعی ایسلند تامین می شود و از آبشارهای پلکانی و یکی از بلندترین آبشارهای جهان محسوب می شود. جالب این که در اوایل قرن بیستم برخی از سرمایه گذاران خارجی قصد داشتند با مهار آب در این آبشار برق تولید کنند. اما بعد از مخالفت های افراد بومی در نزدیکی آبشار گولفوس این پروژه متوقف شد. از زیباترین منظره های آبشار گولفوس در فصل زمستان است که بخش های گسترده ای از آب یخ می زند. در کنار این و در روزهای آفتابی رنگین کمان بسیار زیبایی در اطراف این آبشار به وجود می آید.


آبشار دتیان 


دتیان عریض ترین آبشار در آسیا و دومین آبشار بزرگ در جهان است که در مرز بین دو کشور چین و ویتنام قرار گرفته است. اما اصلی ترین  قسمت این آبشار در چین واقع شده و از مهم ترین جاذبه های گردشگری در کشور چین محسوب می شود. آب در آبشار دتیان از روی صخره هایی با ارتفاع زیادی سرازیر می شود و زمانی که هوا بارانی می شود آب در این آبشارها به هم متصل می شود. در این آبشار امکان ماهیگیری هم وجود دارد و این موضوع باعث شده تا آبشار دتیان علاوه بر تاثیرات بسیار مطلوب در تعدیل آب و هوا، نقش مهمی در اقتصاد داشته باشد.


آبشار کایتور


این آبشار در آفریقای جنوبی بیتپن زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته و به آبشارهای کوچکتری تقسیم شده است. کایتور به عنوان یکی از پر آب ترین و عریض ترین آبشارهای جهان محسوب می شود و شدت جریان آبی در آن یکی از قوی ترین جریان های آبی در جهان است. آبشار کایتور در رود پوتارو واقع در جنگل های بارانی گویان می باشد. آبشار کایتور علاوه بر این که از زیباترین آبشارهای جهان است یکی از خطرناک ترین آبشارهای جهان هم می باشد.


آبشار نیل آبی


این آبشار در بخش بالایی رود نیل قرار دارد و از چهار رشته تشکیل شده است. آبشار نیل آبی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در کشور اتیوپی است که، به دلیل ارتفاع بسیار زیاد در لیست خطرناک ترین آبشارهای جهان هم قرار می گیرد. با این حال سالانه عده زیادی از افراد برای بازدید از این آبشار به کشور اتیوپی سفر می کنند و این موضوع باعث اهمیت آبشار نیل آبی شده است.


در این مطلب تنها تعدادی از بلندترین آبشارهای جهان که هر کدام از نظر ارتفاع و یا سایر پارامترها برترین بودند بررسی شد. با این حال ممکن است در آینده آبشارهای دیگری که مرتفع تر هستند کشف شود. تمام آبشارهای که گفته شد، بلندترین آبشارها در سطح زمین هستند اما نکته جالب این است که امکان وجود آبشارها در اقیانوس هم وجود دارد و شاید برای شما جالب باشد که بلندترین آبشارهای جهان در زیر آب هستند. 

 

عریض ترین آبشارهای جهان 

 

به این نکته توجه داشته باشید که عریض ترین آبشارهای جهان را به دلیل تغییرات آب و هوایی گسترده نمی توان به صورت دقیق مشخص کرد. برای این که بتوان عریض ترین آبشار جهان را معرفی کرد، باید پارامترهای زیادی را در نظر گرفت، با این حال طبق گفته کارشناسان در لیست عریض ترین آبشارهای جهان، ایگواسو و نیاگارا در رتبه اول و دوم قرار می گیرند. همان طور که پیش تر هم گفته شد، بسیاری از آبشارها در جهان هنوز شناخته نشده اند که این موضوع می تواند تغییرات اساسی را در لیست عریض ترین آبشارهای جهان ایجاد کند. 

پارک های آبی، یکی از پر طرفدارترین تفریحات محسوب می شوند، این موضوع باعث شده تا روند ساخت این پارک ها رشد گسترده ای داشته باشد. در مقاله "بزرگ ترین پارک های آبی جهان در چه کشورهایی قرار دارند؟" به بررسی لیست بزرگ ترین پارک آبی جهان پرداخته شده است، بازدید از این پارک های آبی می تواند یکی از بهترین ایده ها برای انتخاب مقصد مسافرت باشد. 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر