بررسی آنالیز آب خوراک برای طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی

بررسی آنالیز آب خوراک برای طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی

اکثر منابع آبی در دسترس ما که در مصارف مختلف خوراکی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، سطح کیفی پایینی دارند و حاوی املاح و ناخالصی های فراوانی هستند. یکی از مهم ترین عواملی که توجه به آن برای طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی حائز اهمیت می باشد، بررسی آنالیز آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی است. به این منظور نمونه ای از آب خوراک تهیه شده و برای انجام آزمایش های لازم به آزمایشگاه ها تحویل داده می شود. 

آنالیز آب ورودی به سیستم های تصفیه آب صنعتی، تعیین کننده میزان آلاینده های شیمیایی و میکروبی آب می باشد. در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی از قطعات و فیلترهای متفاوتی استفاده می شود، نوع فیلترها با توجه به آلاینده های آب متفاوت است و بر همین اساس بررسی آنالیز آب خوراک و ورودی به دستگاه برای طراحی و ساخت آن اهمیت زیادی دارد. 

برخی از موثر ترین پارامترها را در آنالیز آب ورودی به دستگاه های تصفیه آب صنعتی در ادامه بررسی می کنیم. 


مهم ترین مفاهیم در آزمایش سطح کیفی آب


موارد زیر از مهم ترین پارامترها و شاخص هایی هستند که برای آنالیز آب خوراک مورد بررسی قرار می گیرند:


•    سختی آب (TDS): شاخص TDS آب، یکی از مهم ترین پارامترهایی است که مقدار آن تا حد بالایی می تواند نشان دهنده سطح کیفی آب باشد. این پارامتر در حقیقت بیانگر مجموع غلظت کل جامدات محلول یا یون های موجود در آب است. 

اگر مقصود از این آنالیز غلظت یون های کربناتی در آب باشد، پس از اندازه گیری غلظت این یون ها، مجموع آنها به عنوان شاخص TDS آب و برحسب میلی گرم بر لیتر یا PPM گزارش می شود. بدیهی است که هر چه این شاخص مقدار بزرگ تری داشته باشد، میزان جامدات محلول در آب بیشتر بوده و آب کیفیت پایین تری خواهد داشت.

•    هدایت الکتریکی آب: هدایت الکتریکی (EC) بیانگر قدرت یونی یک محلول در عبور و انتقال جریان الکتریکی می باشد. این شاخص برحسب میکرو موس بر سانتی متر بیان می شود. به زبانی دیگر هدایت الکتریکی نشان دهنده غلظت مواد یونیزه شده (یون های مثبت و منفی) در آب می باشد. واضح است که هر چه آب خلوص بیشتری داشته باشد، غلظت یون های موجود در آب و مقدار هدایت الکتریکی آب پایین تر خواهد بود. در واقع مقدار EC صفر، بیانگر خلوص صد در صدی آب است و هر چه میزان EC آب به مقدار صفر نزدیک تر باشد، آب خلوص بیشتری خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: راهنما خرید آنتی اسکالانت

•    TSS آب: یکی دیگر از پارامترهای مهم در اندازه گیری کیفیت آب و فاضلاب، شاخص TSS می باشد. این شاخص نشان دهنده میزان مواد جامد معلق در آب است. معمولا بر اساس وزن نمونه آب، وزن مواد معلق موجود در آب نیز بیان می شود و در برخی مواقع برحسب حجم نمونه آب، غلظت مواد معلق در آب بر حسب واحد mg/l گزارش می شود.

•    آنالیز فلزات سنگین موجود در آب: فلزات سنگین که معمولا در منابع آبی ما وجود دارند، فلزاتی مانند آهن، منگنز، سرب، کادمیوم، جیوه، آرسنیک و... هستند. آزمایش آب برای بررسی وجود فلزات سنگین، یکی از مهم ترین بخش های آنالیز آب محسوب می شود.

•    میزان کدورت آب: میزان مواد کلوئیدی موجود در آب برحسب پارامتری به نام کدورت آب بیان می شود. در حقیقت کدورت بر اساس این ویژگی فیزیکی نمونه است که چه مقدار از نور تابیده شده به نمونه پخش یا جذب می شود و از آن عبور نمی کند. برای اندازه گیری کدورت، به یک منبع نور و دستگاه ویژه ای به منظور تابش نور به نمونه احتیاج می باشد. کدورت آب معمولا برحسب میزان شاخص NTU آب بیان می شود که در واقع نشان دهنده میزان نور عبور نکرده از نمونه است. 

•    آزمایش میکروبی آب: آنالیز میکروبی آب یکی از روش های مهمی است که با استفاده  از آن می توان میزان میکروارگانیسم های موجود در آب را اندازه گیری کرد. عوامل میکروبی که معمولا در این آنالیز مورد بررسی قرار می گیرند شامل سودوموناس، کلیفرم گوارشی، کلی کلیفرم، استافیلو کوکوس، باکتری هتروتروف و... می شوند. 

مواردی که گفته شد موثرترین پارامترها در تعیین سطح کیفی آب هستند که بررسی آنها برای طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. آنالیز سطح کیفی آب یا پساب از نظر وجود فلزات سنگین، آلاینده های شیمیایی مضر و نیز میزان آلودگی میکروبی آب در بسیاری از فرایندهای صنعتی با هدف تعیین سلامت آب یا فاضلاب و جهت رساندن کیفیت آن به استانداردهای لازم انجام می شود. در کنار مواردی که گفته شد عوامل دیگری هم مثل PH و رنگ در سطح کیفی آب خوراک تاثیر گذار است که در آنالیز آب خوراک تعیین می شود. 

«فروشگاه تصفیه آب آبین ارائه دهنده انواع دستگاه های تصفیه آب صنعتی با بالاترین سطح کیفی می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید دستگاه های تصفیه آب صنعتی با مراجعه به وب سایت www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر