آیا می توان آب دریا را به آب قابل شرب تبدیل کرد؟

آیا می توان آب دریا را به آب قابل شرب تبدیل کرد؟

قبل از هر چیر لازم است بدانیم که آیا آب دریا برای آشامیدن ایمن است یا خیر؟ همه ما به یاد داریم که در درس علوم به ما آموخته اند، آب دریا را نمی توانیم بنوشیم. دلیل این امر نیز شوری بیش از حد آب دریاست، که باعث کم آبی بدن می شود. بنابر این موقعیتی را در نظر بگیرید، که در وسط دریا گیر کرده اید و بنا به هر دلیلی آب آشامیدنی دارید؛ تشنه می شوید، با این که در محاصره آب هستید. 70% کره زمین پوشیده از آب است و با این حال نباید از این موضوع وحشت کنیم، زیرا در واقع راهی برای نوشیدن آب دریا وجود دارد.


چرا آب دریا منبع مفیدی برای آب آشامیدنی است؟

 

دلایل زیادی برای این که آب دریا خیلی برای آشامیدن جذاب است وجود دارد. در زیر برخی از این دلایل را خواهید دید:


1- با توجه به این واقعیت که 97% از کل آب در جهان آب دریاست، می توان دید که این منبع می تواند به عنوان یک منبع نامحدود آب شرب مورد استفاده قرار گیرد. در مقایسه، ما باید بگوییم که تنها 1% از آب د سیاره ما شیرین و 2% آن منجمد است. بنابر این باید شکرگزار باشیم که راه هایی برای تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی وجود دارد. 
2- بیش از 15000 سیستم آب شیرین کن در جهان وجود دارد و به ما اطمینان می دهند که با قابل شرب کردن آب دریا، آب آشامیدنی بیش تری داشته باشیم.
3- یکی از بزرگ ترین سیستم های نمک زدایی از آب، در عربستان سعودی واقع شده است که قادر به تولید 128 MGD آب نمک زدایی شده را دارد.
4- در برخی از نقاط جهان شرایط خشکسالی شدیدی وجود داشته است و نیاز به نمک زدایی افزایش می یابد.
5- هزینه نمک زدایی به لطف این واقعیت که فناوری در حال بهبود است و تعداد زیادی سیستم نمک زدایی وجود دراد کمتر و کمتر می شود.
6- استفاده از آب دریا یا آب لب شور برای آشامیدن (البته بعد از فرایند نمک زدایی) وابستگی به آب ورودی را کاهش می دهد.
7- تخمین رده می شود که در یک بازه زمانی 20 ساله، بازار نمک زدایی از آب به 70 میلیارد دلار برسد.


چه نوع فرایندی می تواند برای قابل شرب کردن آب دریا اجرا شود؟

 


فرایند از بین بردن شوری آب دریا، نمک زدایی نامیده می شود. از طریق نمک زدایی، مواد معدنی محلول در آب دریا حذف می شود، که یکی از آنها نمک است. می توان فرایند نمک زدایی را برای فاضلاب و آب های لب شور نیز انجام داد. چندین تکنیک منجر به نمک زدایی از آب می شوند که شامل تقطیر، دستگاه‌های تصفیه دریا اسمز معکوس، انجماد در خلأ و الکترودیالیز می باشد. 


نحوه نمک زدایی از آب دریا در خانه


امکان دارد که آب شور دریا را ظرف مدت چند روز به آب شرب تبدیل کنیم. مراحل این کار در زیر آمده است:


1- یک قابلمه و یک یک اجاق:


•    ابتدا به یک قابلمه در دار و یک لیوان خالی نیاز دارید.
•    لیوان را در قابلمه قرار دهید و از کوتاه بودن آن اطمینان حاصل کنید تا بتوانید در قابلمه را با درب ببندید.
•    مقداری آب دریا در قابلمه بریزید. می توانید درست قبل از این که آب به دهانه لیوان برسد، از ریختن آب خودداری کنید. به این ترتیب آب دریا به لیوان وارد نمی شود.
•    حالا درب قابلمه را وارونه بگذارید. با این کار مطمئن می شوید که بخار آب در زمان تراکم به داخل لیوان نمی چکد. 
•    لبه های درب باید به خوبی با لبه های قابلمه بسته شود. در غیر این صورت چگالش اتفاق نمی افتد.
•    اجاق را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و صبر کنید تا آب بجوشد. نیازی نیست آن را خیلی شدید بجوشانید زیرا ممکن است آب آشامیدنی آلوده شود. هم چنین اگر اجاق دمای بالایی دارد، ممکن است لیوان شیشه ای بشکند.
•    وقتی آب متراکم شد، قابلمه را مشاهده کنید. متوجه می شوید که وقتی آب به جوش می آید، تبدیل به بخا شده و تمام مواد معدنی حل شده از آن جدا می شوند.
•   این فرایند ممکن است 20 دقیقه یا بیش تر زمان ببرد.
•    بعد از آن باید مدتی صبر کنید تا آب سرد شود. بهتر است لیوان را از قابلمه بیرون آورید تا خنک شود.


2- نمک زدایی خورشیدی:


برای اجرای نمک زدایی خورشیدی نیز مراحل زیر را دنبال کنید:


•    قبل از این که فرایند را شروع کنید، مطمئن شوید که نور خورشید به اندازه کافی باشد، زیرا ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا آب به آب قابل شرب تبدیل شود.
•    یک ظرف برداشته و آن را با آب دریا پر کنید. مطمئن شوید که مقداری فضای آزاد در بالای ظرف باشد، تا آب دریا وارد آب آشامیدنی نشود.
•    یک فنجان در وسط ظرف قرار دهید. لبه لیوان باید بالای آب بماند.
•    حالا نیاز دارید که دهانه ظرف را با پلاستیک بپوشانید.
•    مقداری وزنه مانند سنگ در وسط پلاستیک قرار دهید. با این کار، به پوشش پلاستیکی اجازه می دهید در مرکز فرو برود و آب شیرین را به ظرف کوچک تر وارد می کند.
•    حالا ظرف را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید، تا باعث چگالش آب شود.
•    برای اجرا این فرایند باید صبور باشید، زیرا چندین ساعت زمان می برد.
•    در صورتی که به اندازه کافی صبور باشید، می توانید مطمئن شوید که با این روش آب نمک زدایی شده و برای آشامیدن مطمئن است.

در صورتی که برای فرایندهای نمک زدایی از آب شور و لب شور نیاز به مشاوره دارید می توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان تصفیه آب  abin.ir در ارتباط باشید. مجموعه آبین با سابقه چند ساله در طراحی و ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی آماده پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود در زمینه های مختلف تصفیه آب می باشد.

منبع:
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
زهرا منتظری
نویسنده یا مترجم: زهرا منتظری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر