آیا فیلتر تصفیه آب انقضا دارد؟

آیا فیلتر تصفیه آب انقضا دارد؟

تاریخ انقضای فیلتر تصفیه آب ممکن است هنگام خرید مشخص نباشد. در عین حال لازم است بدانید دوام این فیلترها خصوصا زمانی که از آن ها استفاده نکرده اید تا چه مدتی است؟ باید بگوییم که فیلترهای تصفیه آب تاریخ انقضای مخصوص به خود را دارند. مواد و کیفیت فیلتر، نام تجاری و استفاده یا عدم استفاده از آن همگی از جمله عواملی هستند که در عمر مفید فیلترها تاثیرگذار می باشند.


در این مقاله از مجموعه مطالب علمی آبین در زمینه دستگاه های تصفیه آب قصد داریم به معنای انقضای فیلترهای تصفیه آب، خطرات استفاده از فلیترهای تاریخ گذشته، عوامل موثر بر طول عمر فیلترها و مواردی از این دست بپردازیم.


آیا فیلترهای استفاده نشده نیز منقضی می شوند؟


در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عموما فیلترهای استفاده نشده منقضی نمی شوند. با این وجود نباید به این معنا برداشت کنید که می توانید آن ها را برای همیشه نگهداری و ذخیره کنید.


بسیاری از مردم فیلتر تصفیه آب خود را به صورت عمده خریداری می کنند و به تدریج در طی چند ماه یا سال از آنها استفاده می کنند. انجام این کار را به همه توصیه می کنیم زیرا تا زمانی که این فیلترها خیس نشوند عمر مفید خود را از دست نمی دهند.


با این وجود نباید از فیلترهایی که در مدت زمان طولانی مانند یک دهه انبار شده اند استفاده کرد. ممکن است با گذشت زمان فیلترها تخریب و معیوب شده باشند. علاوه بر این مورد باید توجه داشته باشید که اکثر سازندگان هر چند سال یک بار فیلترهای با کیفیت تری نسبت به نمونه های پیشین به بازار عرضه می کنند.


به طور کلی در نظر گرفتن مدت زمان ماندگاری فیلترتصفیه آب دشوار است زیرا به ندرت پیش می آید که سازنده فیلتر این اطلاعات را به اشتراک بگذارد. در صورتی که فیلترهای مورد نیاز خود را به صورت عمده خریداری می کنید حتما این نکته را مد نظر داشته باشید که بیش از مصرف سه سال خود انبار نکنید.


تاریخ انقضای فیلتر آب چگونه تعیین می شود؟


همان طور که گفتیم سازندگان تاریخ انقضای فیلترها را اعلام نمی کنند اما از طریق آزمایشات به شما می گویند که از هر کدام از آن ها در چه مدت زمانی می توانید استفاده کنید.


سازندگان فیلترها پیش از عرضه محصولات به مصرف کنندگان آزمایشات گسترده ای روی آن ها انجام می دهند که تعیین می کند چه موادی را از چه حجم آبی می توانند حذف کنند. این مورد تحت عنوان "ظرفیت فیلتر" شناخته می شود.


ظرفیت فیلتر


ظرفیت فیلتراسیون عبارت است از اینکه چه مقدار آب می تواند از طریق سیستم عبور کند قبل از اینکه محیط فیلتر با آلاینده ها بیش از حد مسدود شود تا به عملکرد خود ادامه دهد.


به عنوان مثال فیلتر کربنی فعال از عملکرد جذب برای حذف آلاینده هایی استفاده می کند که بر طعم و کیفیت آب تأثیر می گذارد. این آلاینده ها روی سطح فیلتر باقی مانده و تجمع ناخالصی ها روی سطح در نهایت فضای بسیار کمی را برای عبور آب باقی می گذارد. هنگامی که این اتفاق می افتداصطلاحا می گویند که عمر مفید فیلتر به پایان رسیده است.


خطرات استفاده از فیلتر تصفیه آب منقضی شده بر سلامت


مضرات استفاده از فیلتر منقضی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته است صرفا به سرعت و کیفیت پایین تصفیه آب محدود نمی شود. آلاینده های مضر محبوس شده در فیلتر به مرور زمان در محیط مرطوب آن رشد می کنند.


رشد باکتری در فیلترهای تاریخ مصرف گذشته نیز از جمله مشکلات رایج است. در حالی که شاید تاثیر قابل توجهی بر طعم یا ظاهر آب نگذارد اما در نهایت میکروارگانیسم های مضری وارد بدن انسان خواهد شد که احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش خواهد داد.


در صورت آسیب دیدن و بزرگ شدن منافذ فیلتر احتمال دارد آلاینده های مختلفی وارد آن شده و یا به بیرون نشت پیدا کنند. در این شرایط آب آشامیدنی شما حاوی مقادیر زیادی کلر، باکتری، مواد شیمیایی و فلزات سنگین خواهد بود.


البته تمام کارتریج های فیلتر تصفیه آب خطرات مشابهی برای سلامتی در پی نخواهند داشت. طول عمر کارتریج تعیین می کند که از چه زمانی نیاز به تعویض داشته و خطرآفرین می باشد.


چه چیزی طول عمر فیلتر را کاهش می دهد؟


اگر عمر یک فیلتر 6 ماه باشد هیچ تضمینی وجود ندارد که حتما این مدت دوام بیاورد. شش ماه فقط یک معیار بر اساس میانگین مصرف و کیفیت آب است.


چهار عامل موثر بر عمر فیلتر عبارتند از:


1. پارامترهای کیفیت آب


مقدار آلاینده های موجود در آب مصرفی شما بر مدت زمان ماندگاری فیلتر تأثیر می گذارد. اگر آب نسبتا تمیز را از فیلتر کربن فعال عبور دهید، آلاینده های کمتری در محیط فیلتر به دام می افتند. از سوی دیگر آب به شدت آلوده منجر به تجمع سریعتر آلاینده ها در محیط فیلتر شده و سطح موجود را کاهش می دهد. بنابراین لازم است زودتر از موعد نسبت به تعویض فیلتر اقدام کنید.


آلاینده های رایج موجود در آب لوله کشی از جمله کلر، مواد معدنی سخت و فلزات سنگین می توانند فیلتر را مسدود کرده و بر طول عمر آن تاثیر بگذارند.


2. مصرف آب


تعداد افراد خانواده یا تعداد دفعاتی که از دستگاه تصفیه آب خانگی خود استفاده می کنید بر میزان مصرف آب و به نوبه خود دوام فیلتر تاثیر می گذارد.


فرض کنید فیلتری برای مقدار 40 گالن یا مدت زمان دو ماه طراحی شده است. اگر در عرض دو ماه بیش از 40 گالن مصرف کنید، فیلتر مدت زمان کمتری دوام می آورد. از سوی دیگر اگر در عرض دو ماه کمتر از 40 گالن استفاده کنید، ممکن است چند هفته دیگر نیز دوام بیاورد.


3. مواد فیلتر


در این راهنما اکثر مثال ها از کربن فعال مطرح شده است زیرا رایج ترین ماده فیلتر محسوب می شود. با این حال از مواد دیگری نیز استفاده می شود که هر کدام دوام و طول عمر خاص خود را خواهند داشت.


تبادل یونی، کربن بلاک، فیلتر سرامیکی و نانوفیلتراسیون تنها چند نوع فیلتر موجود در بازار امروز هستند. هر فیلتر عملکرد منحصر به فرد خود را دارد و این موضوع تعیین می کند که فیلتر چقدر دوام می آورد.


4. نوع فیلتر


محبوب ترین فیلتر تصفیه آب، پارچ آب آشامیدنی است. با این حال فیلترهای نصب شده بر شیر آب و رومیزی، فیلترهای اسمز معکوس، پکیج پیش تصفیه کل ساختمان، بطری های فیلتر دار برای کوله پشتی و دستگاه های تصفیه آب زیرسینکی نیز وجود دارند.


انواع مختلف فیلترها بر اساس اندازه، محل نصب و مواد، طول عمر متفاوتی دارند. به عنوان مثال، فیلترهای تفصیه آب خانگی زیر سینکی معمولا از شش ماه تا یک سال عمر می کنند، در حالی که فیلترهای پارچ کوچکتر طول عمری تا 3 ماه دارند.


علائم نشان دهنده اتمام انقضای فیلتر


چندین نشانه وجود دارد که نشان می دهد فیلتر کربن فعال شما به پایان عمر خود رسیده است و نیاز به تعویض دارد. این علائم شامل:


•    نشانگرهای تغییر فیلتر


اگر فیلتر تصفیه آب شما دارای نشانگر تعویض فیلتر باشد، رنگ چراغ تغییر می کند تا نشان دهد که باید تعویض شود. برخی از نشانگرهای تغییر فیلتر مشابه سیستم چراغ راهنمایی عمل می کنند. به این صورت که وقتی چراغ نارنجی شد می توانید فیلتر جدیدی بخرید زیرا تقریبا زمان تعویض فرا رسیده است.


اکثر نشانگرهای تغییر فیلتر بر اساس زمان بندی تغییر رنگ می دهند. بنابراین اگر متوجه علائم دیگری شدید که نشان می دهد عمر فیلتر شما قبل از قرمز شدن چراغ شما منقضی شده است، بهتر است زودتر اقدام به تعویض آن ها کنید.


•    تغییر طعم یا بوی آب


نقش فیلتر تصفیه آب این است که طعم و بوی آب آشامیدنی را بهبود بخشد. بنابراین در صورت بروز هر گونه تغییر در طعم و بوی آب باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض فیلترها اقدام کنید.


•    تغییر در سرعت جریان آب


سرعت جریان یکی از بزرگترین نشانه هایی است که اعلام می کند فیلترهای تصفیه آب باید تعویض شوند. اکثر فیلترهای تصفیه آب تا حدودی بر جریان آب در ساختمان شما تاثیر می گذارند. در عین حال با کم شدن دبی آب زمان آن رسیده است که فیلترها را عوض کنید.


این موضوع در مورد سرعت جریان در پارچ تصفیه آب کربن فعال نیز صدق می کند. سرعت جریان یک فیلتر گرانشی کمتر از سرعت جریان شیر آشپزخانه است. زمانی که فیلتر تصفیه آب منقضی شود عملیات فیلتراسیون بسیار کندتر می شود. اگر از پارچ استفاده می کنید بهتر است در ابتدا چند بار سرعت تصفیه آن را اندازه گیری کنید تا در آینده بتوانید با مقایسه تغییر سرعت بفهمید که چه زمانی باید فیلتر آن را عوض کنید.


سوالات پرتکرار

 

در این بخش به متداول ترین سوالات مطرح شده در زمینه فیلترهای تصفیه آب می پردازیم:


1.    فیلتر استفاده شده چه شرایطی دارد؟


فیلتری مستعمل یا استفاده شده تلقی می شود که با آب در تماس بوده است. پس با این حساب چه هر روز از آن استفاده کنید و چه در زمان های خاص، باید در زمان مشخص آن را عوض کنید.


فیلتر را باید طبق توصیه های سازنده جایگزین کنید. زمانی که فیلتر خیس می شود در برابر رشد باکتری ها آسیب پذیر شده و با مصرف آبی که از آن می گذرد در معرض ابتلا به بیماری ها قرار خواهید گرفت.


2.    ظرفیت متوسط فیلتر چقدر است؟


همه چیز به نوع سیستم فیلتراسیون مورد نظر بستگی دارد. کارتریج های بهترین پارچ های فیلتراسیون می توانند تا 150 گالن دوام بیاورند، در حالی که برخی از واحدهای کانتر ظرفیت بسیار بالاتری دارند و به 3000 گالن می رسند.


3.    تعویض فیلتر تصفیه آب چه مزایایی دارد؟


جدای از اینکه آب مصرفی شما عاری از باکتری، مواد شیمیایی و سایر آلاینده های خطرناک است، تعویض به موقع کارتریج ها باعث می شود فشار آب به طور مداوم بالا بوده و آب مصرفی شما همیشه طعم و بوی مناسبی داشته باشد.


4.    آیا تعویض فیلتر تصفیه آب آسان است؟


در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. بهترین سیستم‌ های آب آشامیدنی کارتریج ‌های فیلتر را در واحدی قرار می‌دهند که در صورت نیاز به تعویض بتوان آن ها را به راحتی جدا کرد. برخی از سیستم ها دارای کارتریج های فیلتر دار هستند؛ در حالی که در برخی دیگر فیلتر ها با کلیک و فشار دادن به دستگاه وارد و خارج می شوند. فرایند تعویض فیلترها به ابزار خاصی نیاز ندارد.


5.    تفاوت بین طول عمر به ماه و طول عمر بر حسب گالن چیست؟


طول عمر واقعی یک کارتریج فیلترینگ این است که طبق آزمایش سازنده مشخص شده است که چند گالن آب را می تواند قبل از موعد تعویض آن تصفیه کند.

 

طول عمر بر حسب ماه عبارت است از این واقعیت که چند ماه که انتظار می رود کارتریج بر اساس تعداد گالن آب تصفیه شده دوام بیاورد. در این زمینه تعداد گالن ها بسیار دقیق تر است.


6.    چه اتفاقی برای فیلتر کارتریج های قدیمی می افتد؟


برخی از تولیدکنندگان طرح ‌هایی دارند که در آن می ‌توانید کارتریج‌ های فیلتر قدیمی خود را ذخیره کرده و آن ها را برای دریافت امتیاز (مانند فیلتر رایگان) برگردانید. بسیاری از سیستم‌ های آب تصفیه شده اکنون کارتریج ‌های قابل بازیافت را ارائه می ‌دهند، بنابراین حتی اگر سازنده طرح بازیافت نداشته باشد، می‌ توانید کارتریج ‌های قدیمی را با پلاستیک ‌ها در زمان تعویض آن ها با کارتریج ‌های جدید بازیافت کنید.


در وب سایت آبین می توانید انواع فیلترهای تصفیه آب را مشاهده و خریداری نمایید. در صورت نیاز به دریافت خدمات مشاوره رایگان می توانید با شماره 02122228116 در تماس باشید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
نظرات (1)
نیازی
نیازی
من اصلا به تاریخ فیلتر تصفیه آب نگاه نکرده بودم متوجه شدم که دیگه کارایی قبلش رو نداره بعد که دقیق تر شدن فهمیدم که خیلی وقته از تاریخ انقضاش گذشته
ارسال نظر