انواع پیکربندی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

انواع پیکربندی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

اساسا، سه نوع پیکربندی در دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس وجود دارد. انواع پیکربندی سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس عبارتند از: کارتریج های فیلتر اینلاین، کارتریج های فیلتر دو منظوره و کارتریج های فیلتر استاندارد. پیکربندی ها می توانند با تغییر نوع کارتریج تصفیه آب، تغییر یابند.


کارتریج های فیلتر اینلاین


کارتریج های فیلتر اینلاین، سیستم فیلتر خود کپسوله ای هستند که شامل چندین ممبران می باشند و قابلیت حذف یا جایگزینی آسان با شیر داخلی قطع اتوماتیک جریان آب را هنگام برداشتن یکی از کارتریج ها دارند. راندمان کارتریج های فیلتر اینلاین جهت حذف آلاینده ها، تا 99 درصد می باشد. این سیستم به راحتی و با یک چرخش 1/4، جایگزین می شود و نیازی به لوله کشی و جدا شدن هنگام تعویض ممبران ها نداشته و دارای براکت های لولایی برای نگه داشتن کارتریج ها است. 


کارتریج ‌های این سیستم دارای حلقه‌ های دبل اورینگ بوده که از نشتی جلوگیری می کنند. دستگاه تصفیه آب دارای چندین شیر برای جلوگیری از جریان برگشتی آب است که می تواند برای هدایت آب به یخچال، یخ ساز یا آب ریز استفاده شود. همچنین شیرهای قطع خودکار تعبیه شده در آن، با قطع خط آب ورودی هنگام پر شدن تانک ذخیره، از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.
سیستم کارتریج فیلتر اینلاین دارای یک شیر، یک تانک ذخیره و غالبا چهار کارتریج مختلف است که آب را در چهار مرحله تصفیه می کنند. در مرحله اول، زنگار و سایر ذرات معلق از آب جداسازی می شوند. در مرحله دوم، کلر، طعم و بوی آب بهبود می یابد و در سومین مرحله، ممبران RO مواد محلول را با راندمان بالای 99 درصد جداسازی می کند. در چهارمین مرحله نیز پس تصفیه باعث بهبود طعم و بوی آب می شود. 


کارتریج های فیلتر دو منظوره


کارتریج های فیلتر دو منظوره عموما با اندازه استاندارد قطر 2.5 اینچی، برای حذف رسوبات در حد اسمی 5 میکرون، در هوزینگ های تصفیه آب استفاده می شوند. اندازه قطر را می توان تا 20 اینچ افزایش داد. کربن بلاک داخلی، کلر موجود در آب را از بین برده و باعث حذف بوی آن می شود. مدل های پیشرفته تر که دارای بازدارنده رسوب داخلی هستند، آسیب های فیزیکی ناشی از تجمع رسوبات در بازه زمانی طولانی را کاهش می دهند. کارتریج های فیلتر دو منظوره که عموما با استفاده از پلی پروپیلن تولید می شوند، یک راه حل عالی برای تجمع رسوبات ناشی از تغییرات فشار آب هستند که برای عملکرد بهینه، به تعمیرات و نگهداری دوره ای نیاز دارند. سطح کارتریج های فیلتر دو منظوره، شیاردار است. این موضوع سبب افزایش سطح کل استفاده شده و همچنین عمر مفید آن می شود. عمر مفید آن ها بسته به کیفیت آب، به طور متوسط حدود 6 ماه است.


کارتریج های فیلتر استاندارد


ست استاندارد کارتریج های تصفیه آب RO، شامل یک فیلتر الیافی، یک فیلتر کربن فعال گرانول، یک فیلتر کربن بلاک و یک فیلتر پست کربن می شود. فیلتر الیافی در اولین مرحله وارد عمل شده و ذرات جامدی مثل خاک، لجن و زنگار را از آب تصفیه نشده می زداید. با این کار، از گرفتگی و آسیب های احتمالی سایر فیلترها با ذرات درشت با اندازه 5 میکرونی، جلوگیری می شود. فیلتر کربن فعال گرانول، با حذف ناخالصی ها، عمر مفید ممبران را طولانی تر می کند. این فیلتر مواد شیمیایی آلی و کلر را از طریق فیلتراسیون مکانیکی و جذب فیزیکی، در آب نیمه تصفیه شده جذب کرده و به دام می اندازد. همچنین بوی بد آب را از بین برده و طعم آن را بهتر می کند. 


فیلتر کربن بلاک نیز با منافذ ریزتر خود، مشابه همین رویه را با شدت بیشتری انجام می دهد. در حالی که فیلتر پست کربن، به عنوان آخرین مرحله فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب RO، سایر ذراتی را که ممکن است در تانک تشکیل شده باشند را پیش از خروج آب از شیر، به دام می اندازد.


شیر اسمز معکوس چیست؟


شیر اسمز معکوس وسیله ای است که بر روی سینک یا دستشویی نصب می شود و وظیفه آن کشیدن یا تنظیم جریان آب از لوله ورودی است که از مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دارای تانک یا مستقیما از دستگاه های تصفیه آب فاقد تانک خارج می شود. اکثر دستگاه های تصفیه آب، با یک شیر مخصوص شکاف هوایی عرضه می شوند. در حالی که برخی تولید کنندگان، دستگاه را با شیر فاقد شکاف هوایی ارائه می دهند. یک شیر آب شکاف هوایی درست مانند یک شیر فاقد آن در توزیع آب عمل می کند اما دارای یک شکاف هوا در پایه شیر است تا از جریان برگشتی به دستگاه تصفیه آب جلوگیری کند.


در صورت ایجاد گرفتگی، مقدار کمی هوا به جای آب کثیف وارد دستگاه تصفیه آب شده تا از آن محافظت کند. با توجه به ماهیت بسیار ظریف فرآیند تصفیه RO، تمامی دستگاه های تصفیه آب مقداری آب را به تخلیه فرستاده و ممبران RO دائما در حال شستشوی خود بوده و ناخالصی ها را خارج می کند. شیر شکاف هوا با آزاد کردن آب از یکی از لوله‌های خود به دیگر لوله ها با استفاده از فشار هوا، سبب ایجاد یک شکست فیزیکی سیفون در دستگاه تصفیه آب و سینک تخلیه می شود.

 

سیستم شکاف هوایی، آب تخلیه را با استفاده از لوله انعطاف پذیر 1/4 اینچی به سمت بالا، به یک تغذیه کننده کوچک که در پایه شیر قرار گرفته است می فرستد. این کار سبب می شود که پیش از ورود آب به سوراخ و چکیدن آن در یک لوله انعطاف پذیر 3/8 اینچی تحت تاثیر نیروی گرانش و رسیدن به لوله تخلیه واقع در زیر سینک، از تغذیه کننده به بخش دیگر ساقه شیر جریان یابد. شیر شکاف هوایی به گونه ای طراحی شده است که برای انجام این فرایند، بتواند سه لوله را در خود جای داده تا آب تخلیه را از بالا و پایین تحت فشار قرار داده و در عین حال اجازه دهد تا آب تصفیه شده دستگاه RO عبور نموده و به مصرف کاربر برسد. به این منظور، به یک پایه وسیع تر برای شیر شکاف هوایی و سوراخ بزرگتری در سینک نیاز است.


تفاوت اساسی میان شیرهای شکاف هوایی و فاقد آن، این است که در یک شیر بدون شکاف هوا، آب تخلیه از ممبران RO فقط با اتصال خط آب آشامیدنی به آن، مستقیما به سمت سینک تخلیه فرستاده می شود. مزیت شیر شکاف هوایی در حفاظت فیزیکی ناشی از آن برای دستگاه تصفیه آب است. به این خاطر که یک جریان برگشتی احتمالی به سیستم RO، به طور قابل توجهی به بخش های فیزیکی واحد آسیب رسانده و باعث آلودگی ممبران RO می شود. از مضرات شیرهای شکاف هوایی می توان به گرفتگی رسوب اشاره کرد که منجر به تجمع آب در سینک یا کانترها می شود.

سرو صدای اضافه ای که با پر شدن مخزن ذخیره ایجاد می شود و مشکلات نصب که نیاز به لوله و اتصالات اضافه دارد نیز از دیگر مضرات این شیرها محسوب می شوند. از طرف دیگر، شیرهای آب بدون شکاف هوا دارای مزایایی مانند هزینه کمتر، سهولت نصب با لوله و شیلنگ کمتر، سر و صدای کمتر و آسیب احتمالی به دستگاه تصفیه آب و ممبران RO در موارد گرفتگی می باشند.


آبین، اولین فروشگاه تخصصی در زمینه دستگاه های تصفیه آب خانگی و صنعتی است. برای دریافت خدمات مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با تماس با شماره 02122228116، با کارشناسان متخصص آبین در ارتباط باشید. جهت مشاهده جدیدترین محصولات به وب سایت www.abin.ir مراجعه فرمایید.
 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
نیلوفر شیرازی
نویسنده یا مترجم: نیلوفر شیرازی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر