انواع مخازن FRP و کاربرد آنها

انواع مخازن FRP و کاربرد آنها

مخازن FRP به علت نوع مواد اولیه به کار رفته در ساخت آن‌ها، می‌توانند در صنایع بسیاری پرکاربرد باشند و به تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی کمک کنند. مواد اولیه به کار رفته در‌این مخزن‌ها، استفاده از آن‌ها را برای مصارف خاص مناسب‌تر از انواع دیگر مخازن می‌کند.


کاربرد مخازنFRP، به دلیل توانایی این مخزن‌ها برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی خورنده، در صنایع مختلف توسعه یافته است. در ادامه شما را با کاربرد مخازن FRP و انواع آن، آشنا می‌کنیم.


انواع مخزن‌های FRP 


کاربرد مخازن FRP به علت استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت شیمیایی، وزن سبک و دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد در صنایع مختلف بسیار گسترش یافته است. در ادامه انواع مخزن‌های FRP و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.


• مخزن عمودی استوانه‌ای: این نوع مخزن FRP از مخارن پرکاربرد در صنایع است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های ‌این مخزن می‌پردازیم:


1. مخزن قالبی یکپارچه: ㎥0.1-100㎥ (با حداکثر قطر 3.4 متر قابل حمل است)


2. روش ساخت، روش سیم پیچی رشته‌ای با استحکام فوق العاده است.


3. اقتصادی ترین نوع مخزنFRP 


4. مخزن مونتاژ محلی: تا ㎥200  با قطر 4.0 متر یا بیشتر (سیم پیچی)


5. انواع مختلفی از نوع زمینی گرفته تا پایه دار وجود دارد.

 

• مخزن افقی استوانه‌ای: کاربرد مخازن FRP در صنایع مختلف گسترش یافته است و این مدل مخزن به علت ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، یکی از پرکاربردترین‌ها است.‌ این ویژگی‌ها عبارتند از:


1. زهکشی کامل امکان پذیر است.


2. مناسب برای شکل مخزن مدفون، می‌تواند به عنوان مخزن فشار نیز استفاده شود.


3. ارتفاع نصب کم، آن را برای بازرسی راحت می‌کند.

 

• مخزن مربعی شکل: این نوع مخزن بسیار پرکاربرد است. از علت‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 


1. به خوبی جا می‌شود؛ بنابراین از نظر منطقه نصب مقرون به صرفه است.


2. مواد دیگر (فولاد و غیره) به عنوان مواد تقویت کننده استفاده می‌شود.


3. قابل استفاده جداگانه به صورت داخلی


4. قیمت این مدل بالاتر از نوع عمودی استوانه‌ای است.

 

• مخزن FRP استوانه‌ای مربع: این نوع مخزن FRP ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که شامل موارد زیر هستند: 


1. دمای مایع را تا 100 درجه تضمین می‌کند. (مقاومت در برابر حرارت)


2. محصول قالب‌گیری یکپارچه با حفظ حرارت


3. تمیز و بهداشتی (نوشیدن بی ضرر)


4. تحت تأثیر آب چشمه گرم قرار نمی‌گیرد.


5. حفظ حرارت عالی


6. آب گرم در دمای 90 درجه سانتی‌گراد پس از 12 ساعت ماندن فقط 3.6 درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.


کاربردهای مخزن FRP 

 

کاربردهای مخزن FRP 


کاربرد مخازن FRP به دلیل دوام و ساختار ضد‌خوردگی در بسیاری از بخش‌های صنعتی دیگر مانند کوددهی، تصفیه آب، استخراج فلز، تولید کلر قلیایی، کاغذ و خمیر چوب و همچنین آب نمک، سرکه و ذخیره سازی مواد غذایی گسترش یافته است.


مخزن FRP به دلیل مدل‌های مختلف، سابزهای متفاوت، طول عمر باورنکردنی محصول در مواجهه با مواد خورنده و عناصر و مقاومت در برابر آتش مورد توجه است. در ادامه رایج ترین کاربردهای مخازن FRP آورده شده است.


صنایع سوخت و نفت


کاربرد مخازن FRP در صنایع سوختی روز به روز افزایش می‌یابد. این پلاستیک‌های تقویت شده با فایبرگلاس در ابتدا برای بخش نفت و گاز ساخته شدند تا به طور ‌ایمن مواد خود را ذخیره یا حمل کنند.


ضدحریق بودن و جنس عالی مخازن، آن‌ها را به استاندارد صنعتی برای سوخت و فرآورده‌های نفتی تبدیل کرده است.


مقاومت در برابر خوردگی و خواص غیر رسانا آن‌ها را کاربردی‌تر می‌کند و به علت نیاز کم به تعمیر و نگهداری در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد.


آب قابل شرب


کاربرد مخازن FRP به دلایل مختلفی در واحدهای ذخیره سازی آب آشامیدنی افزایش یافته است. جنبه غیر خورنده به ‌این معنی است که آب در مدت زمان طولانی نگهداری تمیز و قابل شرب باقی می‌ماند.


به خصوص در مکان‌هایی که دسترسی به آن دشوار است؛ مانند مناطق روستایی. در این نواحی مخازن تقویت شده با فایبر گلاس به یک راه حل ضروری تبدیل می‌شوند. این محصولات همراه با فیلتر ممبران به تصفیه آب کمک می‌کنند.


مخازن FRP در سراسر لایه‌های داخلی غیر متخلخل هستند. بنابراین ضدعفونی کردن آنها آسان است و رشد باکتری‌ها یا سایر آلاینده‌ها را محدود می‌کند.


ساخت مخازن FRP را می‌توان به گونه‌ای تولید کرد که کاملاً چسبانده شده باشد تا از ورود آب‌های زیرزمینی احتمالی به مخزن جلوگیری کند و آب آشامیدنی شما را سالم و بهداشتی نگه دارد.


انبار کود


کاربرد مخازن FRP در کشاورزی به پیشرفت این صنعت بسیار کمک کرده است. اگر می‌خواهید اطمینان داشته باشید که وقتی با موادی مانند کودهای مایع و آفت‌کش‌ها سر و کار دارید، منبع ذخیره‌سازی عملکرد مناسبی برای نگهداری از مواد داشته باشد، از مخزن FRP استفاده کنید.


ساختار ضد نشت این محصول، باعث می‌شود مواد داخل آن کمتر در معرض آلودگی‌های محیطی قرار بگیرند و یک جایگزین اقتصادی برای مخازنی محسوب می‌شود که به طور مداوم نیاز به تعویض یا تعمیر دارند. با توجه به ‌اینکه کود برای کشاورزان بسیار مهم است، داشتن یک منبع ذخیره سازی مطمئن امری بسیار ضروری است.


مزیت‌های مخازن FRP

 

مزیت‌های مخازن FRP


دلایل مختلفی وجود دارد که کاربرد مخازن FRP در صنایع مختلفی که در فرآیند آن‌ها عمل ذخیره سازی وجود دارد، بیشتر شده است. یکی از دلایل، ‌این است که مخازن FRP در برابر ضربه مقاوم‌تر از مخازن فولاد کربنی هستند.


دلیل دیگر آن است که این محصول می‌تواند در صنایع بسیاری استفاده شود و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل یا ساخت مخزن سفارشی را حذف کند.


در نهایت، از آن‌جایی که این نوع مخزن نسبت به فولاد کربنی در برابر خوردگی مقاوم‌تر است، هزینه‌های تعمیر، نگهداری و جایگزینی را در طول زمان کاهش می‌دهد. در ادامه ‌این دلایل را بررسی می‌کنیم.


جنس مخازن FRP 


مخازن FRP یا پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس، یک ماده کامپوزیت ساخته شده از الیاف شیشه و رزین اپوکسی است. ‌این ماده به طور یکسان در ساخت قایق‌ها و مخزن‌ها استفاده می‌شود.


در نتیجه مخازن FRP جنسی قوی و بادوام دارند. همچنین سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی هستند. به همین خاطر کاربرد مخازن FRP در صنایع بسیاری گسترش یافت. 


ذخیره‌سازی مواد بدون نشتی


از کاربرد مخازنFRP می‌توان به استفاده برای ذخیره نفت و سایر سوخت‌ها، آب و فاضلاب، مواد شیمیایی، محصولات غذایی و سایر مواد اشاره کرد. این محصول برای ذخیره هر مایع یا گازی که خورنده جنس مخزن نیست، مناسب است.


کاربرد مخازن FRP که از پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس ساخته شده‌اند در مواردی که عدم نشتی اهمیت زیادی دارد، گسترش یافته است. ‌


این ماده کامپوزیتی، استحکام بالای شیشه را با دوام بالای پلاستیک ترکیب می‌کند و نتیجه این ترکیب، یک ماده بادوام است که برای استفاده در بسیاری از کاربردها از جمله ذخیره آب، نگهداری زباله، ذخیره مواد خطرناک و موارد دیگر مناسب است.


مخزن‌های FRP با مقاومت بالا


مخازن FRP مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی در محیط‌های مختلف از جمله محیط‌های دارای کلرید و سایر مواد مضر دارند. کاربرد مخازن FRP در صنایع شیمیایی سابقه‌ای سی ساله دارد و همچنان مخزن انتخابی در صنایع مختلفی است.


به علت کاربرد مخازن FRP در صنایع مختلف، آن را در ضخامت‌های متفاوت می‌سازند. استفاده از دیواره‌های ضخیم‌تر، باعث استحکام بیشتری این محصول می‌شود.


از آن‌جا که مواد سازنده این محصول خورده نمی‌شوند، در طول زمان مانند مخازن فلزی شکسته نخواهند شد و هرگز نیاز به رنگ آمیزی یا خدمات نگهداری دیگری که برای اکثر فلزات مانند فولاد یا آلومینیوم مورد نیاز است، ندارند.


این محصول مایعات را در ساختار خود جذب نمی‌کنند. بنابراین می‌توان آنها را با استفاده از تجهیزات تمیز کردن بخار که به طور خاص برای ‌این منظور طراحی شده‌اند، بدون آسیب رساندن به خود ماده شسته شوند. به این ترتیب دیگر نیازی به سیستم‌های شستشو گران قیمت نیست.


مقاومت مخازن FRPدر برابر ضربه


کاربرد مخازن FRP به علت مقاومت بیشتر در برابر ضربه از مخازن فولاد کربنی بیشتر است. مقاومت بالای آن‌ها به ‌این دلیل است که فایبرگلاس مورد استفاده در این مخزن، نسبت استحکام به وزن در مقایسه با سایر مواد از جمله فلزات و پلاستیک بالاتر است.


بنابراین می‌توان در ساخت ضخامت این محصول را کمتر در نظر گرفت در حالی که همچنان می‌تواند منبع مناسبی برای ذخیره‌سازی مواد مختلف باشد.


تحمل فشار این نوع مخزن بسیار بالا است و ‌این به معنای آن است که در مقایسه با مخازن فلزی معمولی، مخازن FRP امکان کاهش زمان تولید و هزینه مواد را برای فرآیند قالب‌گیری و حمل و نقل محصولات نهایی فراهم می‌کنند.


سهولت استفاده از مخازن FRP 


برای کاربرد مخازن FRP در صنایع بیشتر، می‌توان آن را  در هر محلی، برای هر شکل و اندازه‌ای مطابق با نیاز مشتریان ساخت. ‌این یک مزیت مهم این محصول نسبت به مخازن فولادی یا فلزی است که باید به طور خاص سفارش داده شوند.


برای ساخت این مخزن می‌توان در زمان و مواد مصرفی صرفه‌جویی کرد. همچنین هزینه حمل مخازن فولادی یا فلزی نسبت به مخزن‌های FRP گران است و حمل و نقل آنها باید با دقت انجام شود.


مخازن FRP سبک هستند و به راحتی می‌توان آنها را جابجا کرد که باعث می‌شود مخازن تقویت شده با فایبرگلاس مقرون به صرفه‌تر باشند.


صرفه‌جویی در هزینه و زمان تولید


به دلیل استحکام و مقاومت در برابر خوردگی، مخازن FRP را می‌توان نازک‌تر از بسیاری از مخازن فلزی/فولادی ساخت که باعث صرفه جویی در زمان تولید و همچنین هزینه مواد می‌شود. ‌این به ویژه زمانی مفید است که کاربر به ظرفیت ذخیره سازی بزرگتری در فضای کوچکتر نیاز دارد.


کاربرد مخازن FRP نسبت به مخازن فولاد کربنی بیشتر است زیرا در برابر ضربه مقاوم تر هستند، که آنها را برای نصبی که ممکن است خطر تصادف یا آسیب ناشی از تغییرات فشار داخلی را افزایش دهد،‌ ایده آل می‌کند.


از آن‌جایی که این محصول در هر شکل و اندازه و مطابق با نیاز مشتریان تولید می‌شود، کاربرد مخازن FRP در صنایع مختلف گسترش یافته است. همچنین برای مواردی که به ذخیره حجم زیاد آب در سطحی بالاتر از زمین نیاز دارند، ‌ایده آل هستند.


علاوه بر‌ این، جنس این محصول به گونه‌ای است که در طول زمان زنگ نمی‌زند یا خورده نمی‌شود. ‌این محصولات می‌توانند بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، دوام بیشتری نسبت به سایر جنس‌ها مانند آلومینیوم داشته باشند.


جمع‌بندی


توجه به کاربرد مخازن FRP و مدل مخزن اهمیت زیادی دارد؛ زیرا شما قصد دارید محصولی را خریداری کنید که به رفع نیازهای شما کمک کند.


اگر کاربردها و ویژگی‌های این مخزن را بررسی نکنید، در نهایت خرید شما باعث اتلاف پول و فضا می‌شود. در‌این زمینه شما می‌توانید تمامی ‌محصولات تصفیه آب از جمله سیستم‌های تصفیه آب صنعتی را از فروشگاه آبین تهیه کنید.


وبسایت آبین برترین فروشگاه آنلاین در حوزه تجهیزات تصفیه آب است. با مراجعه به سایت آبین می‌توانید محصولات مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت تهیه کنید.


برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان آبین بهره ببرید. جهت تماس با کارشناسان مجرب آبین و استفاده از مشاوره رایگان با شماره 02122228116 تماس حاصل فرمایید.

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
مینا مجلسی
نویسنده یا مترجم: مینا مجلسی
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر