معرفی و بررسی انواع فیلتر الیافی تصفیه آب

معرفی و بررسی انواع فیلتر الیافی تصفیه آب

فیلتر الیافی که با نام پلی پروپیلن نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین فیلترهای تصفیه آب می باشد. به این فیلتر به دلیل اینکه از چند لایه الیاف پلی پروپیلن ساخته شده است، فیلتر پلی پروپیلن (PP) نیز گفته می شود. 

فیلتر الیافی (PP) سفید رنگ است و بعد از مدتی استفاده قهوه ای می شود. این فیلتر می تواند گل و لای، شن و ماسه، لجن، رسوبات و ذرات معلق موجود در آب را حذف کند. حذف این موارد از آب موجب افزایش کیفیت و شفافیت آب می شود.


فیلتر الیافی چیست؟


فیلتر الیافی یکی از ارزان ترین فیلترهای تصفیه آب می باشد و زودتر از بقیه فیلترها باید تعویض شود. استفاده از فیلتر PP با کیفیت در سیستم های تصفیه آب اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا در صورت پایین بودن کیفیت ذرات معلق موجود در آب به خوبی حذف نمی شوند و به فیلترهای بعدی و قسمت های مختلف سیستم آسیب وارد می شود.

فیلتر الیافی تصفیه آب انواع مختلفی دارد، که بر اساس کاربرد مورد نظر و طراحی سیستم تصفیه آب باید انتخاب شود. انتخاب فیلتر مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که با مدل های مختلف فیلتر PP آشنایی داشته باشید، می توانید انتخاب مناسب تری کنید. 

 

انواع فیلتر الیافی


فیلترهای الیافی دارای تنوع بالایی بر اساس پارامترهای مختلف هستند، موارد استفاده از این فیلتر با توجه به نوع آن تفاوت زیادی دارند. این موضوع باعث شده تا توجه به نوع فیلتر PP برای خرید اهمیت زیادی داشته باشد. در ادامه به بررسی ویژگی های فیلتر الیافی با توجه به پارامترهای مختلف می پردازیم.


انواع فیلتر الیافی بر اساس ساختار


بر اساس ساختار فیلتر الیافی دو مدل پلی پروپیلن و نخ تابیده دارد. در ادامه به بررسی ساختار هر کدام می پردازیم:


فیلتر پلی پروپیلن: فیلترهای الیافی معمولا با این ساختار تولید می شوند. این مدل فیلتر دارای چند لایه الیاف پلی پروپیلن می باشد و به طور معمول تعداد لایه های آن 3 الی 5 لایه است. 

در فیلترهای الیافی با کیفیت بالا معمولا دقت لایه های مختلف با هم فرق دارد، به این صورت از بیرون به داخل دقت لایه ها افزایش پیدا می کند و در ابتدا ذرات معلق موجود در آب حذف می شوند.

دقت فیلترهای الیافی متفاوت می باشد و معمولا بین 0.5 تا 25 میکرون است؛ به این معنا که می تواند ذرات معلق بزرگتر از 0.5 تا 25 میکرون را از آب حذف کنند. معمولا در مقیاس خانگی از فیلترهای 1 یا 5 میکرون استفاده می شود. 

فیلتر نخ تابیده: این نوع فیلتر PP ساختارش به صورت نخ های به هم تابیده است و دارای تونل های الماسی شکل می باشد. این تونل های الماسی شکل به سمت هسته کوچکتر می شوند، به همین علت اول ذرات بزرگتر و سپس ذرات کوچکتر حذف می شوند، به این صورت گنجایش نگهداری بیشتری به نسبت فیلترهایی که سطح ثابت با ابعاد و سایز روزنه یکسان دارد. 

فیلتر نخ تابیده همانند نوع قبلی از پلی پروپیلن ساخته می شود، ولی معمولا دقت کمتری نسبت به آن دارد. این نوع فیلتر معمولا در تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO) استفاده نمی شود.

 

انواع فیلتر الیافی بر اساس ساختار

 

 

انواع فیلتر الیافی بر اساس ابعاد 


فیلتر PP در ابعاد مختلفی تولید می شود، به این صورت از آن می توان در مقیاس های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی استفاده کرد. ابعاد فیلتر شامل ضخامت و ارتفاع می باشد. بر اساس این دو پارامتر انواع فیلتر الیافی تولید می شود:

 

ارتفاع: فیلتر PP در مدل های 7، 10، 20، 30 و 40 اینچ تولید می شود. هر کدام از ابعاد فیلتر الیافی کاربرد به خصوص دارند، به عنوان مثال فیلتر الیافی 30 اینچ و فیلتر الیافی 40 اینچ در هوزینگ های استیل تعبیه شده و به عنوان پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب به کار می روند.

تفاوت ارتفاع فیلترهای الیافی بر مشخصات فنی فیلتر تاثیر می گذارد، به این صورت که فیلترهای PP بلند تر به دلیل سطح مقطع بیشتری که دارند، افت فشار کمتری ایجاد می کنند. ارتفاع فیلتر بر قیمت آن نیز موثر است، به این صورت که هر چه ارتفاع فیلتر بیشتر باشد، قیمت بالاتری دارد.

ضخامت: بر اساس ضخامت دو مدل فیلتر الیافی 2.5 و 4 اینچ داریم. این دو مدل فیلتر با نام های اسلیم و جامبو شناخته می شوند. فیلتر الیافی اسلیم ضخامت 2.5 اینچ دارد و معمولا در مقیاس های نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. 

در حالی که فیلتر PP جامبو که دارای ضخامت 4 اینچ است، در تصفیه آب صنعتی استفاده می شود. مدل جامبو تعداد لایه های بیشتری به نسبت نمونه اسلیم دارد، به همین علت دارای ظرفیت بیشتری برای جذب ذرات معلق موجود در آب می باشد.

 

انواع فیلتر الیافی بر اساس ظاهر


یکی دیگر از پارامترهای مهم در دسته بندی فیلتر PP، اینلاین و کارتریجی بودن آن است. در این قسمت به بررسی این دو مدل فیلتر می پردازیم:

فیلتر PP اینلاین: فیلتر الیافی اینلاین معمولا در مقیاس های خانگی و به عنوان محافظ ممبران مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلتر نیازی به نصب داخل هوزینگ ندارد و به راحتی می توان آن را بر روی سیستم تصفیه آب نصب کرد و نیاز به فضای کمتری دارد. قیمت فیلتر PP اینلاین نسبت به مدل کارتریجی بیش تر است.

فیلتر PP کارتریجی: این مدل فیلتر باید درون هوزینگ نصب شود. به همین دلیل نصب و تعویض آن به نسبت فیلتر الیافی اینلاین سخت تر است، ولی در عین حال قیمت کمتری نیز دارد. 

فیلتر الیافی کارتریجی کاربردهای زیادی در سیستم های تصفیه آب خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی دارد و به عنوان پیش تصفیه در بسیاری از صنایع تصفیه آب استفاده می شود.

انتخاب فیلتر PP تصفیه آب متناسب با کاربرد مورد نظر و طراحی سیستم اهمیت بسیار زیادی دارد، همچنین همان طور که گفتیم فیلتر الیافی باید کیفیت لازم را داشته باشد. تشخیص کیفیت فیلتر کار ساده ای نیست، به همین دلیل توصیه می شود، در این مورد با متخصصان و مشاوران در ارتباط باشید.
 

انواع فیلتر الیافی بر اساس ظاهر

 

 


 

کاربردها

 

کاربرد فیلتر الیافی بر اساس نوع و ویژگی های آن می تواند تفاوت زیادی داشته باشد، کاربردهای فیلتر PP شامل موارد زیر می شوند:

1- دستگاه تصفیه آب خانگی: در اولین مرحله از فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب خانگی، از فیلتر PP استفاده شده است. فیلترهای الیافی در این سیستم ها می توانند تمام آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق را از بین ببرند. 

به کارگیری فیلتر الیافی با سطح کیفی بالا در دستگاه تصفیه آب خانگی از آن جایی حائز اهمیت می باشد که ورود ذرات معلق به سایر فیلترها می تواند باعث خرابی آنها شود. به همین دلیل بهتر است برای تعبیه در دستگاه تصفیه آب خانگی، از فیلتر الیافی با سطح کیفی بسیار بالا استفاده کنید. 

2- دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی: کاربرد این سیستم ها در مواردی است که نیاز به فیلتراسیون آب با ظرفیت بالاتر از سیستم های تصفیه آب خانگی می باشد. در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی معمولا از فیلتر الیافی اسلیم 20 اینچ استفاده می شود. 

3- دستگاه تصفیه آب صنعتی: فیلتر الیافی تصفیه آب صنعتی در پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی برای از بین رفتن ذرات معلق به کار می رود. فیلتر الیافی به کار رفته در این سیستم ها معمولا از نوع فیلتر PP جامبو 20 اینچ می باشد. 

4- پیش تصفیه ورودی ساختمان: جریان آب با سطح بالای ذرات معلق می تواند مشکلات زیادی را در سیستم لوله کشی و البته تجهیزات برقی به دنبال داشته باشد. این موضوع باعث شده تا استفاده از فیلترهای الیافی در پیش تصفیه ورودی ساختمان توصیه شود. 

5- صنایع مختلف: در بسیاری از صنایع و برای جلوگیری از بروز مشکل در ساختار تجهیزاتی مثل دیگ های بخار می توان از فیلتر PP استفاده کرد. 


نکاتی در مورد تشخیص کیفیت فیلتر الیافی

 

به کارگیری فیلتر الیافی با سطح کیفی بالا در تمام سیستم ها حائز اهمیت می باشد، با توجه به این بررسی کیفیت فیلتر الیافی قبل از خرید پیشنهاد می شود. موارد زیر از مهم ترین نکاتی هستند که برای بررسی کیفیت فیلتر PP می توانند مورد استفاده قرار بگیرند:


1- وزن فیلتر الیافی: هر چقدر وزن فیلتر الیافی بیشتر باشد از الیاف با کیفیت بالاتر برای ساخت آن استفاده است. توجه داشته باشید که وزن فیلتر الیافی نباید از یک مقدار مشخص شده بیشتر شود با این حال با بررسی وزن گرمی فیلترهای الیافی مختلف می توان متوجه به کارگیری الیاف با کیفیت تر برای ساخت برخی از آنها شد. 

2- تراکم فیلتر الیافی: ساختار و نوع طراحی فیلتر PP تا حد زیادی می تواند در عملکرد آن برای فیلتراسیون تاثیر گذار باشد. به همین دلیل بهتر است تراکم الیاف به کار رفته در فیلتر الیافی را مورد بررسی قرار دهید. 3- جنس الیاف: بهترین الیاف برای ساخت فیلتر الیافی، پلی پروپیلن است. مطمئن شوید که جنس فیلتر PP مورد نظر شما از این الیاف می باشد. 

4- استحکام فیلتر الیافی: در صورت امکان، بدنه فیلتر الیافی را بررسی کنید. شل یا سفت بودن بیش از اندازه الیاف به کار رفته برای ساخت این فیلتر می تواند نشان دهنده سطح کیفی پایین آن باشد. 

5- برند: می توان گفت که بررسی برند، بهترین و مطمئن ترین روش برای اطمینان از سطح کیفی بالای فیلتر الیافی است. بررسی پارامترهای قبلی ممکن است برای شما دشوار باشد، با این حال خرید فیلتر PP با برند معتبر می تواند شما را در زمینه تایید سطح کیفی فیلتر مطمئن کند. 
 


آموزش نصب

 

برای نصب فیلتر الیافی در سیستم مطابق با مراحل زیر عمل کنید:


1- از هر سیستمی که استفاده می کنید، اولین مرحله برای نصب فیلتر الیافی، قطع جریان آب است. آب ورودی به سیستم را ببندید. 
2- اگر نوع فیلتر PP شما، اینلاین است، فقط کافی است اتصالات فیتینگی را به آن متصل کنید. 
3- در صورتی که نوع فیلتر شما کارتریجی است، باید با آچار مناسب، هوزینگ را باز کنید. 
4- فیلتر کارتریجی را در ساختار هوزینگ قرار دهید و مطمئن شوید به درستی تعبیه شده است.
5- در ادامه هوزینگ را متصل کرده و محکم کنید. 
5- بعد از نصب فیلتر PP می توانید ورودی آب را باز کرده و دستگاه را به برق متصل کنید. 

*** توصیه می شود عملکرد دستگاه تصفیه آب را بعد از نصب فیلتر الیافی مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید هیچ گونه نشتی وجود ندارد. 

بهترین راهکار برای نصب فیلتر PP در سیستم تصفیه آب، کمک گرفتن از افراد متخصص و آموزش دیده می باشد. در صورتی که تجهیزات مورد نیاز و اطلاعات کافی را برای نصب فیلتر الیافی ندارید، حتما از افراد متخصص کمک بگیرید. 
 


زمان بندی برای تعویض

 

طول عمر فیلتر الیافی معمولا به اندازه 3 تا 6 ماه می باشد. توجه به تعویض به موقع فیلتر الیافی از آن جایی حائز اهمیت می باشد که از ورود ذرات معلق به فیلترهای تصفیه آب جلوگیری شود. به همین دلیل توصیه می شود حتما فیلتر الیافی را در زمان مشخص شده تعویض کنید. 

پارامترهای مختلفی در طول عمر فیلتر الیافی تاثیر گذار هستند که برخی از آنها شامل سطح کیفی فیلتر، کیفیت آب، ظرفیت آب ورودی و ... می شوند. 


«سایت آبین ارائه دهنده محصولات تصفیه آب صنعتی با برندهای مختلف می باشد و فرصت دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید کالا از طریق تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.» 

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
پریناز تیموری
نویسنده یا مترجم: پریناز تیموری
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر