فیلتر الیافی (PP) چیست؟

فیلتر الیافی (PP) چیست؟

در اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی از فیلتر الیافی برای حذف گل و لای، شن و ماسه و سایر ناخالصی های آب استفاده می شود. فیلتر الیافی (PP)، یکی از پر کاربرد ترین فیلترهای تصفیه آب می باشد و معمولا در مرحله اول فیلتراسیون در دستگاه قرار می گیرد. بخش زیادی از آلاینده های موجود در آب شهری توسط این فیلتر در مرحله اول فیلتراسیون در دستگاه حذف و جداسازی می شوند. طول عمر فیلترهای الیافی به اندازه 3 تا 6 ماه می باشد، البته این موضوع به سطح کیفی فیلترهای الیافی، سطح کیفی آب و... بستگی دارد. 

در ادامه به بررسی ساختار و عملکرد فیلترهای الیافی می پردازیم. 


فیلتر الیافی در دستگاه تصفیه آب


فیلتر الیافی (سدیمنت) پر کاربرد ترین فیلتر تصفیه آب است و در مرحله اول فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب خانگی قرار می گیرد. جنس این فیلتر تصفیه آب از الیاف پلی پروپیلن است و به این دلیل با فیلتر PP مخفف Poly Propylene نیز شناخته می شود. فیلتر PP در واقع نوعی فیلتر غشایی است که با تابیدن الیاف آن به دور یکدیگر، سطح فشرده ای با منافذ و روزنه های زیاد تولید می کند. نقش فیلترهای الیافی تصفیه آب برای تصفیه فیزیکی آب است و می تواند بسیاری از آلاینده های درشت آب را مثل گل و لای، شن و ماسه، زنگ لوله، قارچ، جلبک و نیز ذرات معلق و کلوئیدی را از آب حذف کند.

ساختار فیلتر الیافی به صورت الیافی پلیمری می باشد که به دور استوانه باریک و تو خالی پیچیده شده اند. طراحی فیلترهای الیافی به این صورت است که تراکم الیاف در تمام سطح آن یکسان نیست و هر چه از سمت داخل به بیرون می رویم، فشردگی الیاف کاهش می یابد. دقت فیلتراسیون فیلتر الیافی بر حسب میکرون مشخص می شود. فیلترهای PP در دقت های 1 تا 100 میکرون طراحی و تولید می شوند و بسته به کاربرد مورد نظر جهت تصفیه آب در مصارف مختلف استفاده می شوند. با این وجود اغلب فیلترهای الیافی در بازار دارای دقت 1 تا 5 میکرون می باشند. بدیهی است که هر چه دقت فیلتراسیون فیلتر PP بیشتر باشد، این فیلتر دقت بیشتری در حذف ذرات ریزتر دارد و تراکم الیاف داخلی آن بالاتر است. 


انواع فیلتر الیافی (PP)


در اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی در مرحله اول فیلتراسیون از فیلتر الیافی 5 میکرون استفاده می شود و در برخی دستگاه ها نیز در مرحله سوم پیش تصفیه به جای فیلتر کربن بلاک، فیلتر الیافی خانگی 1 میکرون قرار می گیرد. فیلتر الیافی 5 میکرون دارای منافذی به قطر 5 میکرون می باشد و می تواند کلیه ذرات بزرگ تر از 5 میکرون را از آب حذف کند.

زمان تعویض فیلتر الیافی در دستگاه تصفیه آب به میزان مصرف و کیفیت آب شهری بستگی دارد، اما معمولا این زمان را به طور متوسط حدود 3 تا 6 ماه در نظر می گیرند. البته باید توجه داشت که اگر آب ورودی به دستگاه کیفیت بسیار پایینی دارد و حاوی مقدار بالای گل و لای، شن و ماسه و ... می باشد، فیلتر الیافی باید در زمان کوتاه تری در دستگاه تعویض شود.

فیلترهای الیافی دارای ابعاد بسیار متنوعی هستند و این فیلتر را می توان از نظر ابعاد (طول و قطر) به انواع فیلتر الیافی خانگی، فیلتر الیافی نیمه صنعتی و الیافی صنعتی طبقه بندی کرد. طول فیلترهای الیافی می تواند 7، 10، 20، 30، 40 اینچ یا بالاتر باشد. معمولا در دستگاه تصفیه آب خانگی از فیلتر الیافی 10 اینچ استفاده می شود، اما فیلترهای PP با طول 20، 30 و 40 اینچ معمولا برای تصفیه آب در مصارف صنعتی و نیمه صنعتی به کار می روند. قطر فیلترهای الیافی می تواند 2.5 یا 4 اینچ باشد و بر این اساس فیلترهای الیافی را می توان به دو نوع فیلتر اسلیم (قطر 2.5 اینچ) و فیلتر جامبو (قطر 4 اینچ) طبقه بندی کرد. بدیهی است که هر چه قطر فیلتر الیافی بالاتر باشد، ظرفیت آن برای جذب گل و لای و آلاینده های درشت آب بیشتر خواهد بود.

 

خرید فیلترهای الیافی (PP)


همان طور که گفته شد فیلترهای الیافی در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی، باعث حذف ذرات معلق و آلاینده های فیزیکی می شوند. این موضوع باعث شده تا روند فیلتراسیون فیلترهای الیافی در عملکرد سایر فیلترهای تصفیه آب مثل ممبران ها و فیلترهای کربنی تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. توصیه می شود برای خرید فیلترهای الیافی، سطح کیفی را به عنوان مهم ترین پارامتر در نظر بگیرید. خرید فیلترهای الیافی با بالاترین سطح کیفی می تواند از کوتاه شدن طول عمر فیلترهای ممبران و کربنی جلوگیری کند. 
مهم ترین نکته ای که توجه به آن در زمینه خرید فیلترهای الیافی توصیه می شود خرید فیلتر الیافی از فروشگاه معتبر می باشد. این موضوع به شما اطیمنان می دهد که کالای خریداری شده دارای بالاترین سطح کیفی می باشد و بهترین عملکرد را برای تصفیه آب دارد. 

 


«فروشگاه تصفیه آب آبین در کنار ارائه محصولات تصفیه آب خانگی با بالاترین سطح کیفی، امکان دریافت مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره در زمینه خرید محصولات تصفیه آب خانگی با مراجعه به وب سایت abin.ir با ما از طریق تماس تلفنی در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 0
م.ح
نویسنده یا مترجم: م.ح
اولین نظر را شما ثبت کنید
ارسال نظر