انواع فیلترهای کربن اکتیو

انواع فیلترهای کربن اکتیو

در ساختار دستگاه های تصفیه آب، از فیلترهای مختلفی برای از بین بردن آلاینده های آب استفاده می شود. در واقع یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن آلاینده های آب، به کارگیری فیلترهای تصفیه آب می باشد. فیلترهای تصفیه آب بر اساس نوع، می توانند نوع خاصی از آلاینده ها را از بین ببرند، بر همین اساس معمولا در این سیستم ها، از تعدادی فیلتر استفاده می شود تا تمام آلاینده ها از بین بروند. یکی از پر کاربرد ترین فیلترهای تصفیه آب، فیلترهای کربن اکتیو هستند که باعث از بین رفتن آلاینده هایی مثل طعم و بو، برخی فلزات سنگین، مواد شیمیایی، کلر و... می شوند. 

کربن فعال با داشتن قابلیت جذب آلاینده ها، می تواند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بر این اساس در بسیاری از صنایع از فیلترهای کربنی استفاده می شود. کربن اکتیو در اشکال مختلفی طراحی و تولید می شود و بر این اساس ویژگی های متفاوتی دارد. اگر تمایل به خرید فیلترهای کربن اکتیو را داشته باشید، حتما برای شما جالب است که بدانید انواع فیلترهای کربن فعال چه ویژگی هایی دارند؟ این فیلترها بر اساس نوع در چه مواردی به کار می روند؟ و...

در ادامه به بررسی ویژگی های انواع فیلترهای کربن اکتیو بر اساس پارامترهای مختلف می پردازیم.


انواع فیلترهای کربن فعال بر اساس نوع کربن


موارد زیر از انواع فیلترهای کربن فعال بر اساس نوع کربن هستند:


1- فیلترهای کربن گرانول: در ساختار این نوع فیلترها از کربن دانه ای استفاده می شود و دقت بالایی برای از بین بردن آلاینده های آب دارند. در اکثر سیستم های فیلتراسیون، از فیلترهای کربن گرانول در دومین مرحله فیلتراسیون استفاده می شود که آلاینده هایی را مثل بوی نامطبوع، مواد شیمیایی آلی، کدورت، تری هالومتان ها و... حذف می کنند. 

2- فیلترهای کربن بلاک: در مرحله سوم فیلتراسیون دستگاه های تصفیه آب، از فیلترهای کربن بلاک استفاده می شود که توانایی مطلوبی در از بین بردن آلاینده ها دارند. این فیلترها بر اساس ساختار، توانایی حذف آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق را هم دارند. فیلترهای کربن بلاک معمولا دقت بالاتری نسبت به نوع گرانول دارند و به عنوان مکمل فیلترهای مرحله دو در سیستم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع از فیلترهای کربن بلاک بعد از فیلترهای کربن گرانول استفاده می شود تا آلاینده های به جا مانده از مرحله قبل را از بین ببرند. 

3- فیلترهای کربن پودری: کربن استفاده شده در ساختار این فیلترها از نوع پودری است که سطح جذب گسترده ای را هم برای تماس با آلاینده ها ایجاد می کند. فیلترهای کربن اکتیو پودری بر اساس نوع و روش فیلتراسیون، باعث کند شدن روند تصفیه آب در ساختار دستگاه های تصفیه آب می شوند، با این حال اگر از بین بردن آلاینده ها با دقت بسیار بالا برای شما حائز اهمیت است توصیه می شود از فیلترهای کربن پودری استفاده کنید. 


انواع فیلترهای کربن فعال بر اساس اندازه


قطر فیلترهای کربن فعال بر اساس ساختار شامل 4 اینچ (جامبو) و 2.5 اینچ (اسلیم) می شوند. از نظر ارتفاع این فیلترها در ارتفاع 10 و 20 اینچ می توانند طراحی و تولید شوند. موارد استفاده از فیلترهای کربن اکتیو بر اساس اندازه و ساختار می تواند متفاوت باشد و این موضوع تعیین کننده کاربرد فیلتر است. به این دلیل که اندازه فیلترهای کربن اکتیو می تواند مشخص کننده ظرفیت فیلتر با تعبیه در سیستم های مختلف باشد.


انواع فیلترهای کربن فعال بر اساس کاربرد


فیلترهای کربن اکتیو با توجه به ظرفیت و ساختار می توانند در دو نوع فیلترهای کربن فعال صنعتی و خانگی به کار بروند:


1- فیلتر کربن اکتیو صنعتی: فیلترهای کربن اکتیو صنعتی، در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. فیلترهای کربن اکتیو صنعتی شامل فیلترهای کربن گرانول و بلاک اسلیم و جامبو با ارتفاع 20 اینچ می شوند. این فیلترها ظرفیت بالایی برای از بین بردن آلاینده های آب دارند.

2- فیلتر کربن اکتیو خانگی: این نوع فیلترها بر اساس ظرفیت، تنها برای تعبیه در ساختار دستگاه های تصفیه آب خانگی مناسب هستند. با به کارگیری فیلترهای کربن اکتیو خانگی می توان سطح کیفی آب آشامیدنی را به میزان قابل توجهی افزایش داد. 

انواع فیلترهای کربنی بر اساس کاربرد


انواع فیلترهای کربن فعال بر اساس شکل ظاهری


فیلترهای کربن اکتیو بر اساس شکل ظاهری در دو نوع فیلترهای کربنی اینلاین و هوزینگی به کار می روند. فیلترهای کربنی هوزینگی باید در محفظه هایی برای فیلتراسیون آب تعبیه شوند و از پر کاربرد ترین انواع فیلترهای کربنی هستند. فیلترهای کربن فعال اینلاین نیازی به محفظه برای تعبیه در سیستم ندارند، این موضوع باعث شده تا تعویض این فیلترها راحت تر باشد. برای انتخاب نوع فیلتر کربنی باید ساختار دستگاه تصفیه آب خانگی را مورد بررسی قرار داده و مطمئن شوید که کدام یک از انواع فیلترهای کربنی برای شما مناسب تر است. 


بهترین برندهای فیلترهای کربن اکتیو


فیلترهای کربنی دارای تنوع بالایی بر اساس برند هم هستند و سطح کیفی متفاوتی از این نظر دارند. این موضوع باعث شده تا بررسی برند فیلتر کربنی قبل از خرید اهمیت زیادی داشته باشد. اما بهترین برندهای فیلترهای کربنی کدام اند؟ ویژگی های یک برند با کیفیت فیلتر کربن اکتیو چیست؟ 

برندهای با کیفیت فیلترهای کربن فعال، از کربن گیاهی استفاده می کنند که این موضوع در افزایش سطح کیفی آب به میزان قابل توجهی تاثیر گذار است. نکته دیگر این که فیلتر کربن اکتیو باید با اندازه ای استاندارد طراحی و ساخته شود تا قابل نصب برای انواع دستگاه های تصفیه آب باشد. این موضوع فقط در مورد فیلترهای کربنی هوزینگی حائز اهمیت می باشد. 

بهترین برندهای فیلترهای کربن اکتیو
نوع فیلتراسیون آب در دستگاه های تصفیه آب به صورتی است که آب با بدنه فیلترهای کربنی در تماس است. این موضوع باعث شده تا در کنار مواردی که گفته شد، استفاده از پلاستیک و مواد اولیه فود گرید برای ساخت فیلترهای کربنی اهمیت زیادی داشته باشد. 

بر اساس مواردی که گفته شد برخی از با کیفیت ترین برندهای فیلترهای کربن فعال شامل فیلترهای کربنی سو فیلتر (Sou Filter)، سی سی کا (CCK) و پیوریفر (Purefer) می شوند. 


«با مراجعه به وب سایت www.abin.ir در کنار مشاهده محصولات تصفیه آب با تنوع بالا، از امکان دریافت مشاوره رایگان مجموعه ما بهره مند شوید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
جان قربانی
جان قربانی
منم چون شنیده بودم کربن فعال واسه سیستم تصفیه آب خیلی خوبه تصمیم گرفتم بخرمش با همه ویژگی هاش در این مقاله آشنا شدم.
ارسال نظر