آلومینای فعال چیست؟

آلومینای فعال چیست؟

آلومینای فعال، فرم جامد از اکسید آلومینیوم است که به صورت متخلخل تولید می شود. آلومینای فعال در صنایع مختلف به عنوان کاتالیزور واکنش های شیمیایی یا جاذب های رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین کاربردهای آلومینای فعال برای جذب آرسنیک و سلونیوم از آب آشامیدنی می باشد و در واقع در صنعت تصفیه آب به کار می رود. دیگر موارد استفاده از آلومینای فعال برای جذب رطوبت از هوا، اتیلن، پروپیلن، سیکلوهگزان، فیلتر فلوراید و... می باشد. 

با این حال مهم ترین کاربرد آلومینای فعال شده به عنوان کاتالیزور در واکنش های شیمیایی می باشد و دارای نسبت سطح به وزن بسیار بالایی است.

آلومینای فعال شده بعد از قرارگیری در محیط می تواند باعث ایجاد پیوند بسیار قوی و میکروسکوپی شود و با توجه به این موضوع جدا شدن ماده از آن بسیار سخت است. 


مهم ترین کاربردهای آلومینای فعال در صنایع مختلف


آلومینای فعال را می توان به روش های متعددی به کار برد و در واقع کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارند. این ماده شیمیایی می تواند برای جذب رطوبت از هوا و یا حذف فلوراید و دیگر آلاینده ها مثل آرسنیک و سرب از آب آشامیدنی به کار برود. آلومینای فعال برای پاکسازی آلاینده های سمی از آب باران در مناطق آلوده هم مورد استفاده قرار می گیرد. 

وجود آلاینده هایی مثل آرسنیک در آب آشامیدنی می تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای سلامتی شود، این موضوع باعث شده تا استفاده از آلومینای فعال برای حذف آرسنیک از آب کاربرد بالایی داشته باشد. این ماده با داشتن ویژگی هایی مثل راندمان بالا، دارای بیشترین کاربرد در صنایع مختلف است و به عنوان یک ماده شیمیایی ایده آل محسوب می شود. 

در ادامه به بررسی دقیق 5 مورد از مهم ترین کاربردهای آلومینای فعال شده در صنایع مختلف می پردازیم:


1- استفاده از آلومینای فعال برای تصفیه آب


یکی از رایج ترین موارد استفاده از آلومینای فعال در صنعت تصفیه آب و برای حذف فلوراید، آرسنیک، سرب و گوگرد از آب می باشد. در برخی از سیستم های تصفیه آب، از این ماده در ورودی آب استفاده می شود، تا تمام آلاینده هایی که گفته شد را از آب حذف کند. پیوند شیمیایی که آلومینای فعال شده در طی روند تصفیه آب با آلاینده ایجاد می کند بسیار قوی است با توجه به این از مواد شیمیایی ایده آل و مناسب برای استفاده در دستگاه های تصفیه آب صنعتی محسوب می شود. در کنار این داشتن این ویژگی باعث می شود تا آلومینای فعال عملکرد بسیار دقیقی برای تصفیه آب داشته باشد و راندمان کلی سیستم را افزایش دهد. 


2- استفاده از آلومینای فعال به عنوان کاتالیزور


مهم ترین کاربرد آلومینای فعال به عنوان کاتالیزور در پالایشگاه های نفت و گاز می باشد. معمولا از این ماده در پالایشگاه ها برای بازیابی گوگرد استفاده می شود. در کنار این رطوبت بالا می تواند باعث آسیب رساندن به خطوط انتقال گاز شود و با توجه به این می توان از آلومینا برای جذب رطوبت استفاده کرد. 


3- آلومینای فعال در سیستم های خلا


استفاده از آلومینای فعال شده به عنوان یک جاذب در سیستم هایی که نیاز به خلا بالا می باشد کاربرد زیادی دارد. آلومینای فعال با تعبیه در ابتدای خط لوله باعث جلوگیری از ورود روغن تولید شده توسط پمپ های دوار که حاصل برگشت جریان به سیستم هستند می شود. 


4- کاربرد آلومینای فعال در ساخت تجهیزات درمانی


از آن جایی که آلومینای فعال دارای خواص منحصر بفردی مثل عدم واکنش پذیری در محیط های بیولوژیکی می باشد، به کارگیری آن به عنوان یک ماده مناسب برای حفاظت از پروتزهای استفاده شده در بدن کاربرد بالایی دارد. 


5- استفاده از آلومینای فعال شده برای جذب فلوراید


در کنار تمام مواردی که گفته شد استفاده از آلومینای فعال برای انجام فرایند دفلوراسیون یا حذف فلوراید از آب هم کاربرد بالایی دارد. آیا می دانستید فیلترهایی که دارای آلومینای فعال شده هستند می توانند حذف فلوراید را از 1 ppm به 10 افزایش دهند؟ این موضوع باعث شده تا استفاده از آن برای حذف این آلاینده از آب کاربرد بالایی داشته باشد. 



تراکم آلومینای فعال چیست؟


تراکم آلومینای فعال، قابلیت آن را برای جذب مواد نشان می دهد. آلومیناهای فعال دارای ذرات بسیار قوی و تخلخل بالا هستند که قدرت آنها را به عنوان جاذب و در کنار این کاتالیزور افزایش می دهد. داشتن این ویژگی ها برای استفاده از این ماده شیمیایی در برخی صنایع مثل تصفیه آب تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. 


نحوه تولید آلومینای فعال


تولید آلومینای فعال شده می تواند با فرایندهای مختلفی مثل واکنش شیمیایی و کلسیناسیون انجام شود. کلسیناسیون آلومینای فعال فرایندی است که آلومینای هیدارته برای تبدیل به آلومینیوم اکسید حرارت داده می شود. این روش از تولید آلومینای فعال باعث متخلخل شدن ساختار آن می شود و افزایش قدرت جذب آن را با استفاده در مواردی مثل صنعت تصفیه آب به دنبال دارد.

تفاوت روش های مختلف تولید آلومینای فعال شده در مواردی مثل میزان تخلخل و اندازه ذرات ماده تولید شده می باشد. آلومینای اکتیو قبل از عرضه در آزمایشگاه ها از نظر میزان چگالی، توزیع دانه بندی و سایر پارامترها بررسی می شود. تست آلومینای فعال به دلیل داشتن بهترین عملکرد با استفاده در صنایع مختلف یک عامل ضروری در تولید آن است.


«وب سایت آبین ارائه دهنده انواع مواد شیمیایی مورد نیاز برای سیستم های فیلتراسیون است و در کنار این امکان دریافت مشاوره رایگان را هم در اختیار شما قرار داده است. در صورت تمایل برای دریافت مشاوره و ارتباط با کارشناسان تصفیه آب، از طریق مراجعه به www.abin.ir با ما در ارتباط باشید.»

منبع: abin.ir
تعداد بازدید: 0
تعداد نظرات: 1
نرگس مومنی
نویسنده یا مترجم: نرگس مومنی
نظرات (1)
کریمی
کریمی
آلومینای فعال بیشتر داخل صنعت کاربرد داره و برای تولید نفت و گاز ازش استفاده میشه. در مجموع اطلاعاتی که در خصوص این محصول گذاشتی خوب بود.
ارسال نظر